Peněženka plná kryptoměn, šaty z juty, vzdušné taxi, pokojové stromy – tak bude podle agentury na předvídání trendů vypadat rok 2022

Když si na Silvestra připíjíme na nový rok, jsme plni očekávání, co nového nám příštích dvanáct měsíců přinese do života. Začnou už letos jezdit autonomně řízená auta? Koupíme si konečně v e-shopu oblečení, které přesně padne právě naší postavě? Budeme se teleportovat? Společnost WGSN nečeká na to, co se stane, a přicházející trendy s předstihem předpovídá. Takhle podle ní bude vypadat rok 2022.

Nakupovat budete nejen pro sebe, ale i pro svého avatara

O metaversu se hojně začalo mluvit letos na podzim, když Mark Zuckerberg oznámil změnu názvu své společnosti Facebook na Meta. Ale alternativní digitální realita, v níž lidé mohou pracovat, obchodovat a bavit se tak, jak v realitě nemohou, se postupně rodí už pěkných pár let. Nejsilnější trendy, které WGSN identifikovala pro následující rok, se týkají právě digitální sféry.

Především se bude rozvíjet D2A commerce, neboli direct-to-avatar. Co to je? Značky začnou prodávat své zboží přímo našim avatarům, tedy obrazovým reprezentacím uživatelů ve virtuálním světě. „Éra avatarů začala a naši avataři potřebují mít něco hezkého na sebe,“ tvrdí experti z WGSN. Tento segment už přitahuje pozornost velkých hráčů. Značky Vans, Moschino, Gucci, Louis Vuitton nebo Burberry již vytvářejí digitální módu pro různé herní platformy. The British Fashion Council, organizátor londýnského Fashion Weeku, letos zařadil ocenění v nové kategorii: Design pro metaversum.

Kryptoměnám už se nevyhnete

Prudký rozvoj trhu s kryptoměnami přinese změny, kterým se jako spotřebitelé nevyhnete, i když jste dosud nepochopili, jak funguje bitcoin. Bude se to týkat například věrnostních programů. Udržet si loajalitu zákazníků je pro značky stále těžší, zejména to platí pro generaci Z. Tradiční věrnostní programy, kde sbíráte body, zrnka nebo „lepíky“, podle WGSN brzy nahradí krypto odměny.

Připravte se také na to, že brzy budete operovat s větším počtem různých měn, a nebude to koruna ani euro. Kreativní tvůrci začali používat nezaměnitelné sociální tokeny, které umožňují jedinečné vlastnictví digitálních souborů. V roce 2022 poroste počet kreativních tvůrců z řad hudebníků, výtvarných umělců nebo influencerů, kteří budou vydávat svoje vlastní sociální tokeny (nebo mince, měny…) a budou jimi odměňovat své fanoušky za přízeň. Tím kolem své osobní značky vybudují mikroekonomické systémy, jejichž pomocí upevní svůj vztah s publikem. Pořídíte si pak třeba sociální měnu své oblíbené kapely, která vám umožní vstup do digitálního archivu její tvorby.

Converse rozzáří zimu novými barvami, dávky barev se dočkaly i klasické modely se stoletou tradicí3. 1. 2022

Zkrášlovacím filtrům definitivně odzvonilo

Trendy týkající se sociálních médií vás budou jistě velmi zajímat, protože v tomto online prostředí stejně jako většina ostatních trávíte hodně času. Na rok 2022 WGSN slibuje feedy bez filtrů. Běžní uživatelé i influenceři se budou prezentovat v syrovější a skutečnější podobě.

Poděkujme za to generaci Z, která si zakládá na autenticitě i se všemi jejími vadami na kráse. Filtry, které vylepšují realitu, jsou součástí sociálních sítí již dlouho. V poslední době ale okouzlení jimi vystřídal odpor k nezdravým dopadům na psychiku uživatelů. Takže příští rok přinese definitivní smrt zkrášlovacího filtru.

Móda představí tradiční plodiny i materiály z laboratoří

Podle WGSN budou v příštím roce mladí spotřebitelé od značek stále zřetelněji očekávat, že jen tupě neprodávají zboží, ale že dělají něco pro komunitu. Diverzita & inkluze a podpora společenských témat se dostanou do základních hodnot všech úspěšných značek.  

V módě budou pohodlné designy a řemeslné zpracování, které podle tvrzení WGSN vyhledávají zejména mileniálové i generace Z. Očekávejte nadýchané, prošívané materiály, které jsou měkoučké a nabízejí maximální komfort. Bavlnu, která byla dlouho považována za pohodlnou přírodní textilii, začnou vytlačovat lýková vlákna jako len, konopí, ramie a juta. Tyto plodiny jsou pěstovány metodami udržitelného zemědělství, které umožňuje zachycovat uhlík v půdě. Do běžného života se dostanou také materiály vyvinuté moderními technologiemi, které dokážou snižovat tělesnou teplotu svého nositele. Budou používány především pro sportovní oblečení, aby se člověk při fyzické zátěži nepřehříval.

Vědkyně a umělkyně tvoří speciální hudbu ke zlepšení spánku i odstranění stresu. Pomohou léčivé tóny a vibrace i vám?10. 12. 2021

Udržitelné technologie nám přiblíží budoucnost

Inovace šetrné k životnímu prostředí budou v příštím roce stále přibývat a konkrétně šetření s pitnou vodou bude prioritou číslo jedna. Je na čase připravit se na změnu našich hygienických návyků. Bude se jednat například o praní prádla bez použití vody, ale také kosmetické produkty bez vody nebo ve formě BYOW (bring your own water) – to jsou práškové přípravky, které si doma rozmícháte ve vodě (pokud ji budete mít). 

Problémy s dopravními zácpami a se znečištěním městského ovzduší výfukovými plyny mají vyřešit létající taxíky. Tento systém se oficiálně nazývá urban air mobility (UAM) a znamená udržitelnou a pro všechny dostupnou dopravu na elektrický pohon. UAM zahrnuje malé drony pro doručování zboží i osobní elektrická letadla pro dopravu lidí. Zavoláte si je stejně jako taxík.

Udělejte si v obýváku místo pro strom

Kromě toho, že si do kosmetických produktů v prášku budeme sami přidávat vodu, v péči o krásu nás podle WGSN čeká ještě jeden trend přicházející z Japonska a Korey: hitem bude fermentovaná kosmetika, která obsahuje účinné látky ve vyšší koncentraci a díky bakteriím má delší trvanlivost. Kombucha se tedy už nebude jen pít, ale i mazat na pokožku. Z Japonska přichází také specifická plíseň koji, která fermentuje potraviny a používá se při výrobě sójovky, miso pasty, rýžového octa nebo saké. Koji ale umí zvýraznit chuť jídla i nápojů a také nahradit sodík v umělém, v laboratoři kultivovaném mase. Takže slovo koji budeme slýchat stále častěji.

Co bude koníčkem roku 2022? Po domácím pečení chleba a zahradničení se příští rok obrátíme k sázení stromů v našich domácnostech. Dosud oblíbené pěstování pokojových rostlin a biofilický design, který do prostředí městských budov přenáší přírodní prvky, se podle WGSN dostanou na zcela novou úroveň. Dovnitř bytů, nebo alespoň na balkóny, si přeneseme kus přírody v podobě celého stromu.

Zdroj: WGSN.com, Wikipedia.org, Style.yahoo.com,