Škoda Enyaq iV aneb První pořádný „český“ elektromobil, který překvapil v mnoha ohledech

Musím říct, že na testování Škody Enyaq iV jsem se opravdu těšil, jde totiž o první pořádný elektromobil značky Škoda. Moc mě zajímalo, jak zlaté české ručičky dokázaly v konkurenci ostatních značek zkonstruovat pravý elektromobil. Enyaq se mi totiž líbil už na prvních obrázcích, které unikly na veřejnost, a ještě před samotným testem jsem jej několikrát potkal naživo na silnici. Po týdenním testování nadšení neopadlo, naopak!

Elektrifikace jde kupředu a do roku 2035 by se měl prakticky znemožnit prodej, respektive výroba aut se spalovacím motorem, což do velké míry ovlivňuje portfolio snad všech světových automobilek, které chrlí jeden elektrifikovaný model za druhým. Nejinak je tomu také u „české značky“ Škoda Auto, která chce mít do roku 2035 v nabídce údajně až čtyři plně elektrické modely. Enyaq je tím úplně prvním, pokud tedy nepočítáme elektrifikovaný model Citigo. Bude mít tento elektromobil větší šanci dostat často konzervativní Čechy za volant elektroaut? To se ještě uvidí!

Nápaditý design

Již při prvním představení na obrázcích se mi Enyaq opravdu moc líbil a designérům za jejich práci tleskám. I přes atraktivní design zůstává Enyaq stále velmi praktickým autem. Jde o obří rodinný vůz, jehož kufr má objem 580 litrů. Auto je příjemně široké také uvnitř, díky čemuž máte dostatek místa pro pohodlné sezení. Ačkoliv jsem dlouhán, uvnitř Enyaqu jsem se nikdy necítil stísněně.

Na první pohled mě zaujalo prodloužené lízátko v přední části vozu, které čeří vzduch před vozem. Majestátní čelní maska vás svým pohledem „uhrane“, a co teprve když si v příplatkové výbavě zvolíte její nasvícení („Crystal Face“), kdy mřížka získá doslova vzhled krystalu díky osvětlení 130 LEDkami. V noci tak vzniká jedinečný světelný podpis, který nikdo nepřehlédne.

Velmi dobře vypadají také kola, která jsou vesměs celá zaplněná, aby nedocházelo k přebytečné cirkulaci vzduchu. Zvlášť u elektromobilu je potřeba zamezit jakékoliv nadbytečné turbulenci vzduchu a design je tímto požadavkem často ovlivněn. Hlavní roli v tom samozřejmě hraje co největší dojezd elektromobilu a co nejmenší potřeba nabíjet. Také z toho důvodu mají elektromobily často velmi zaoblené, minimalistické tvary, což však není případ Enyaqu. V tomto směru jde Škodovka trochu proti proudu.

Elektromobilita jako budoucnost? Někteří jsou k tomu skeptičtí, jiní v ní vidí jedinou cestu
Foto: se souhlasem Alexandry Šnaid

Stejně jako nová Škoda Fabia, Octavia či Superb má i Enyaq tvary spíše ostřejší a lomené. V tomto směru tak vůbec nekopíruje ostatní elektromobily. Musím říct, že auto je po všech stránkách vyvážené – i když je velké, nepůsobí jako nemotorný obr, a ačkoliv je praktické, není vůbec nudné. Je pravda, že mnou testovaný kousek nebyl úplně výstřední a já osobně bych volil výraznější provedení, ale i takový Enyaq si můžete navolit. Koukněte třeba na obrázek níže, kde najdete verzi Sportline. Ta je podle mě opravdu hodně sexy!

Škoda Enyaq ve verzi Sportline iV
Foto: Škoda Auto

Útulný a nadčasový interiér

Jedna věc je krásný design a je pochopitelné, že se vám vůz musí líbit, abyste si jej pořídili, ale druhou polovinu rozhodování ovlivňuje pocit, který máte po usednutí do vozu. Zde má Škodovka s Enyaqem doslova esa v rukávu. Interiér je nadčasový, kvalitně zpracovaný a podle mého názoru opravdu krásný. Dominuje mu gigantický třináctipalcový displej, který má syté barvy, je dobře čitelný a vyznačuje se i povedenou grafikou. Vyvažuje ho nenápadný, ale dobře funkční přístrojový štít. Celkově displeje do palubovky hezky zapadají a uživatelské prostředí je velmi přívětivé. A kdykoliv si nebudete vědět rady, pomůže vám hlasová asistentka, která slyší na povel „Okay, Lauro!“ Když se s ní naučíte pracovat, máte vyhráno. Jen se sám sebe ptám, kdo si má pamatovat všechna ta jména… Laura… Siri… Občas se mi to pletlo. :)

Nutno zmínit, že odpůrci dotykového řešení se můžou těšit i na pár hardwarových ovládacích prvků, nicméně v tomto provedení nenajdete například ovládání klimatizace či jízdních asistentů a marně budete hledat i otočné kolečko pro ovládání hlasitosti (ačkoliv jeden otočný váleček se v našem případě nachází na multifunkčním volantu). Na palubní desce je volba hlasitosti vyřešena dotykovým posuvníkem, po kterém posouváte prst doleva či doprava a tím přidáváte nebo ubíráte na hlasitosti. Naštěstí funguje velmi dobře, takže není potřeba se obávat jakéhokoliv problému. Všude je dostatek nabíjecích konektorů pro vaše další zařízení, ale i odkládacích přihrádek, kam je můžete umístit. Pokud by vám prostor v autě ani v kufru nestačil, k dispozici máte dokonce i tažné zařízení, které unese maximálně 1000 kg u brzděného a 750 kg u nebrzděného přívěsu.

Moc se mi líbí ostré linie vozu, ke kterým krásně sedí zadní světlomety s dynamickými směrovými světly
Foto: se souhlasem Alexandry Šnaid

Silný a svižný zároveň

Enyaq s pohonem na zadní kola nabízí výkon 150 kW (tedy 204 koní) a maximální točivý moment 310 Nm. Na silnici to samozřejmě netáhne jako například Porsche Taycan, což byl jeden z posledních elektromobilů, které jsem testoval, ale něco takového bych od Enyaqu ani nečekal. Jde o pohodové a praktické auto, které navíc umí být i pořádně stylové. Pokud byste si však rádi občas zařádili a chcete mít k dispozici ještě svižnější auťák, můžete sáhnout po vrcholné verzi ENYAQ iV 80x s elektromotorem o výkonu 195 kW (262 koní).

Nicméně za mě je Škoda Enyaq nastavená spíše na komfortní jízdu, kterou ještě více umocňuje velmi pohodlný podvozek. K větší pohodě přispívá i stabilní reakce na pokyny řidiče a s vozidlem si díky tomu na silnici připadáte velmi důvěryhodně. Během jízdy si v interiéru užijete parádní ticho. Jediné, co slyšíte, je tiché bzučení elektromotoru.

Zahajte bezplastovou revoluci v koupelně a vyzkoušejte ekologické tuhé produkty pro péči o vlasy i pokožku11. 12. 2021

Enyaq se ovládá velmi jednoduše a velmi mě bavila jízda na prediktivní adaptivní tempomat, jenž je součástí asistované jízdy 2.0, která v sobě integruje několik dalších systémů a funkcí. Jejich propojení ještě více usnadňuje ovládání vozu. Prediktivní adaptivní tempomat rozpoznává také značky a rychlostní limity v navigaci a může tak upravit rychlost i před zatáčkami a kruhovými objezdy. Nechybí ani adaptivní vedení v pruhu, které dokáže vůz udržet uprostřed jízdního pruhu. Vůz jsem testoval primárně na území Prahy a v tomto případě se mi skvěle hodil také asistent jízdy v koloně, díky kterému vůz brzdí a zatáčí tak, že kopíruje ostatní vozidla v koloně.

Dostatek „šťávy“ i na delší cesty

Mnou testovaný model měl větší kapacitu baterie, tedy 82 kWh. V nabídce je i menší varianta s 62 kWh, ale pokud chcete co nejpraktičtější vůz, rozhodně doporučuju vyšší kapacitu baterie. Oficiální údaje hovoří o dojezdu verze 80 až 534 km (podle WLTP), ale když se budete opravdu snažit, na jedno nabití zvládnete maximálně 450 km, což je také velmi hezký výsledek. U verze s menší kapacitou baterie je oficiální hodnota dojezdu 411 km (podle WLTP).

V rámci testu jsem se pohyboval na spotřebě okolo 17 kWh/100 km, a to jsem jezdil jak v městském provozu, tak po dálnici, kde spotřeba samozřejmě úměrně stoupala. Ani na delších trasách však nemusíte mít strach, protože dobíjet můžete až výkonem 125 kW a na 80 % kapacity se dostanete za nějakých 40 minut. Já jsem například cestoval z Prahy až do Olomouce, bohatě mi stačilo vyrazit s plně nabitou baterií a ještě mi dost energie zůstalo jako rezerva. Ubytoval jsem se v hotelu s možností nabíjení elektromobilů, přes noc jsem dobil a ráno jsem mohl pádit dál. Tím chci říct, že život s elektromobilem není otrava, stačí na cestě jen trochu přemýšlet a plánovat. Věřím, že s rozšiřující se infrastrukturou věřím, že život s elektromobily bude rok od roku ještě pohodlnější.

Interiér vozu vypadá úchvatně
Foto: se souhlasem Alexandry Šnaid

Navíc musím říct, že takový půlhodinový odpočinek na benzince určitě není na škodu, ba naopak přispívá k bezpečnosti při jízdě. Osobně se však těším na rozvoj infrastruktury pro elektromobily, protože je pravda, že těch opravdu rychlých nabíječek zatím v Česku není tolik, většina z nich nabízí výkon „pouze“ 50 kW.

Pár slov závěrem

První opravdový elektromobil od Škodovky mě opravdu velmi mile překvapil a doufám, že budu mít možnost vyzkoušet třeba i verzi Sportline. Není divu, že Škoda Enyaq iV získala prestižní automobilové ocenění Golden Steering Wheel 2021, ke kterému jí pomohli čtenáři odborného německého časopisu Auto Bild a listu Bild am Sonntag. To však není ocenění jediné. Enyaq zaujal i při své premiéře na udělování cen „Red Dot“ a získal prestižní ocenění za znamenitý produktový design. Mezinárodní odborná porota byla nadšena především emocionálním a výrazným designem. Já sice nejsem „odborná porota“, ale auty už se nějaký ten pátek bavím a vím, že Enyaq ve mně zanechal velmi dobrý dojem a ještě dlouho na něj budu vzpomínat. Snad jsme se neviděli naposled!

Zdroj: Jan Witek