Sociální sítě ovládnou nové hvězdy – genuinfluenceři, kteří místo reklamy na zboží sdílejí reálný život a ověřené informace

Influenceři a influencerky se stali běžnou součástí našich životů. Jsou to lidé, jejichž profily sledujeme na sociálních sítích, závidíme jim jejich dokonalý vzhled i život a kupujeme si produkty, které doporučují, abychom se jejich úžasnosti alespoň částečně přiblížili. Právě proto ale obliba influencerů v poslední době klesá. Na jejich místo nastupuje nový typ tvůrců obsahu – genuinfluenceři.

Lidi už nebaví reklamní spolupráce influencerů

Výraz genuinfluencer by se dal přeložit jako upřímný, pravý, autentický influencer. Nabízí jiný typ obsahu. Svým fanouškům neservíruje jen dobře zaplacená doporučení nových rtěnek, tenisek nebo mobilů, ale sdílí zajímavé informace a to, co se sám někde naučil. Není úzce specializovaný jen na módu nebo líčení, ale zajímá ho širší svět a širší souvislosti. Nebojí se závažných témat jako duševní zdraví, lidská práva, politika nebo i covid.

Na rozdíl od svého předchůdce starého typu nesdílí genuinfluencer jen nereálně dokonalé, vyretušované fotky, ale ukazuje svůj skutečný život takový, jaký opravdu je. Přizná, že chodí na psychoterapii nebo že bojuje s akné na zádech, vyfotí se po probuzení v pyžamu. Svojí opravdovostí a uvěřitelností promlouvá ke spoustě lidí a ovlivňuje je, aniž by k tomu potřeboval miliony sledujících.

Hvězdy sociálních sítí, které šíří ověřená fakta

S genuinfluencerem jako trendem pro rok 2021 přišla analytická agentura WGSM, která předvídá trendy ve spotřebitelském chování. Lidé ve WGSM si všimli, že role influencerů se s příchodem koronavirové krize proměnila. Jejich dobře zaplacené propagování zboží přebila společenská zodpovědnost, kterou mají jako lidé, jimž veřejnost naslouchá. WGSM ve svém reportu trendů přímo zmiňuje Finsko, které v roce 2020 mezi „nezbytný personál“ zařadilo i 1500 tamních influencerů. Ti v pandemii bez nároku na honorář pomáhali šířit ověřené informace důležité pro bezpečí a zdraví obyvatelstva. Britská vláda podobně zaúkolovala hvězdu Love Islandu Shaughnu Phillips, aby veřejnosti předávala informace o systému veřejného zdravotnictví NHS.

Podle WGSM se vlády na influencery brzy začnou více spoléhat, protože pro ně v době dezinformací mohou odvést skvělou práci. Máme se prý připravit i na to, že se v našich feedech začnou objevovat příspěvky virtuálních, digitálně stvořených person, které budou „křižáky pravdy“ pro významné organizace typu Světové zdravotnické organizace. WHO už takto při pandemii použila Knoxe Frosta, digitální render 20letého mladíka z Atlanty, který si brzy získal stovky tisíc fanoušků.

Generace Z nestojí o navoněnou zdechlinu

Proč dosavadní pozlátko přestává uživatele sociálních sítí bavit a raději chtějí reálný život s jeho nedokonalostmi a problémy? Protože ke slovu přichází generace Z. Ta chce svobodu volby, upřímnost, rozmanitost a radikální inkluzivitu (to znamená, že nikdo není ponechán osaměle opodál). Generace Z nestojí o retušované fotky a neživotnou dokonalost. Její příslušníci se chtějí cítit spokojení sami se sebou a nejsou zvyklí něco tajit. Otevřeně mluví o duševním onemocnění, rasové diskriminaci, body positivity, závislostech. Mají formulovaný názor na genderově neutrální zájmena i spiritualitu. 

Navíc se už obecně ví, že přetvářka Instagramu vede k nízkému sebevědomí jeho uživatelů, úzkosti, depresi a životní nespokojenosti. Proč si nechat vnutit další drahý produkt na zakrytí jizev, když se o jizvách můžeme úplně normálně bavit, a dokonce je veřejně ukazovat? Ale nebojte se, nenastává doba, kdy naše feedy budou vypadat jako učebnice politických věd. Vážnější příspěvky o stavu světa genuinfluenceři začlení do svého běžného lifestylového obsahu a výsledkem bude jen víc opravdovosti a méně do očí bijící reklamy. Alespoň tak to slibuje společnost WGSM.

Sexuální agresoři v nočních klubech mají novou taktiku – místo přidávání drogy do drinku ji vstříknou oběti přímo pod kůži25. 11. 2021

Má Česko své genuinfluencery?

S ohledem na výše zmíněnou definici můžeme říci, že český youtuber Kovy vlastně svým způsobem předběhl dobu a mohli bychom ho označit za průkopníka genuinfluencerství. Jeho široký záběr do politických, sociálních i ekologických témat je jedinečný.

Podobně jako vlády Finska a Británie se i ta česká pokusila během pandemie využít síly influencerů k šíření ověřených informací o covidu. Videa Anny Šulcové a Jakuba Gulaba však dopadla rozpačitě, cena půl milionu z veřejných peněz vzbudila v dané situaci rozhořčení a Gulabova firma založená sotva před měsícem této spolupráci na důvěryhodnosti taky nepřidala. Obrovskou vlnu reakcí vzbudil Petr Ludwig, který vyzval k nošení roušek ještě předtím, než povinnost jejich nošení zavedla vláda. Na jeho výzvu #rouškyvšem bez ohledu na firemní spolupráce solidárně reagoval velký počet influencerů. Také Leoš Mareš vyslyšel prosbu ministra vnitra Hamáčka a vyzval fanoušky, ať si při cestě ven dají „cokoliv kolem pusy“. Zásah půl milionu uživatelů, kteří dost možná nesledují televizní zprávy a nečtou noviny, byl skvělý výsledek.  

V každém případě se můžeme těšit, že naše sociální sítě čeká proměna. Slibuje, že se budeme cítit méně frustrovaní nedosažitelnými idoly a budeme se víc zajímat o skutečný svět kolem. Influencerský model založený jen na propagaci zboží nemohl být udržitelný navždy, navíc pandemie mu zaťala pořádnou ránu. Pokud se po sociálních sítích začne šířit pravda a láska, všem nám to přeci zvedne náladu.

Zdroj: Glamourmagazine.co.uk, Wgsn.com, Instagram.com