Volkswagen Touareg R: důkaz toho, že láska na první pohled opravdu existuje

Láska na první pohled… Ne mnoha lidem se podaří něco takového zažít, a když už, může se stát, že později zjistíte, že to nebyla úplně správná volba. Lásku na první pohled jsem zažil s Touaregem R, který jsem dostal na týdenní testování. Jeho nádherná modrá barva a provedení karoserie mě zaujalo natolik, že nebylo možné se nezamilovat. O to větší bylo mé překvapení, když jsem zjistil, že nejde jen o jakési pozlátko, ale že o pořádný kus s přitažlivým charakterem a že stejná krása jako zvenčí se ukrývá i uvnitř. Pojďme se na tento majstrštyk podívat zblízka.

K titulku bych možná ještě dodal, že Volkswagen Touareg R je i důkazem, že na světě stále můžete najít kvalitního partnera pro život. Touareg je vrcholem nabídky značky Volkswagen a já jsem zároveň testoval nejvyšší výbavu a nejsilnější model, tedy Touareg R, který má pod kapotou úctyhodných 462 koní. K tomu všemu možná kdekoho může překvapit, že se jedná o plug-in hybrid. Volkswagen tak jasně ukazuje, že elektrifikace je nevyhnutelná i u těch nejsilnějších z nejsilnějších.

Co k němu dodat? Jde doslova o kombinaci návykového výkonu a pozoruhodné hospodárnosti. Kapacita baterií postačí k ujetí necelých 50 km na jedno nabití – zákazníci, kteří sáhnou po modelu Touareg R, se nemusí bát toho, že by byli nějakým způsobem omezeni na výkonu. I při jízdě na elektřinu je cítit pořádná svižnost a výkon 340 kW, respektive 462 koní, je neustále k dispozici.

Varianta R vystřídala v nabídce známý model V8 TDI, a zatímco osmiválec nabízel 421 koní a měl mnohem vyšší kroutící moment (900 Nm), hybridní model R má 462 koní a 700 Nm. Kombinace spalovacího a elektrického pohonu mi přijde naprosto dokonalá, protože kdykoliv potřebujete, máte pod kapotou pořádný výkon, ale pro běžné jízdy po městě můžete bez problémů využívat hospodárně šetrný elektrický pohon. Nicméně kdykoliv vyjedete někam dál, nemusíte se spoléhat pouze na elektřinu a skvěle vám poslouží spalovací motor. Všestrannost je Touaregu vlastní.

Dravec, jak má být

Už podle vzhledu poznáte, že tohle není žádný obyčejný drobek. Není divu, že na Touaregu R pracovali specialisté ze sportovní divize Volkswagen R. Jde o vůbec historicky první model s externě nabíjecím hybridním pohonem a aktuálně nejvýkonnější model značky. Kromě silného motoru dává o svém potenciálu vědět prostřednictvím 22palcových kol „Braga“ z lehké slitiny, exteriérových prvků v černé barvě R Black Style a log R na masce chladiče a zadních dveří. Jako celek vůz působí majestátním, ale i trochu agresivním dojmem. Ostré rysy na čelní masce a světelný podpis z vás udělají piráta silnic, aniž byste na to pořádně šlápli. Co však mým očím lahodilo nejvíc, byla krásná modrá barva, exkluzivní lak karoserie v odstínu modrá Lapiz. Když k tomu přidáte černá matná kola s průměrem 22 palců, nedokážu si představit lepší kombinaci. Celkově auto vypadá opravdu moc hezky a soudě podle pohledů kolemjdoucích jsem nebyl jediný, kdo zastává tento názor.

Sytě modrá barva, 22palcová černá kola a černé doplňky vypadají v kombinaci velmi dobře
Foto: se souhlasem Juana Calderóna

Jak už jsem psal, auto není hezké pouze na pohled, ale i chytré, má charakter a uvnitř ukrývá další kouzlo. Tím mám na mysli interiér, který je jako z jiné planety. Jako první vás zaujme obrovská patnáctipalcová obrazovka infotainmentu, kterou nelze přehlédnout a která je také hlavním ovládacím prvkem infotainmentu, protože z auta prakticky zmizely všechny tlačítka a ovladače. Vzhledem k velikosti obrazovky se s ní pracuje velmi příjemně. Je přehledná a její čitelnost výborná. I když je obrovská, konstruktérům se jí do interiéru podařilo zasadit velmi přirozeně a nikde nic nevyčnívá.

V Touaregu jsem se cítil opravdu útulně. Jako kdybych seděl u sebe doma v obýváku a před sebou měl velkou LED televizi. Absolutní komfort přináší vzduchový podvozek, který je u verze R již v základu. I cesty, které jsou poseté dírami, dokáže Touareg přetvořit na krásný rovný asfalt.

V rámci infotainmentu nejdete nepřeberné množství nastavení a funkcí a zároveň se nemusíte bát, že byste se v menu zamotali, vše je uspořádáno velmi intuitivně a moc se mi líbí velká míra individualizace. Můžete si vybrat barvu, intenzitu osvětlení, vzhled budíků a oblíbené nastavení si jednoduše uložíte pod svůj profil, abyste pokaždé nemuseli nastavovat vše znovu, pokud by s autem jezdilo více řidičů. Když se vrátím zpět k rozměrům samotné obrazovky, je skvělé, že díky velikosti na ní můžete mít zobrazeno více věcí najednou, ať už je to navigace, hudba, či informace o jízdě.

Dalším parádním displejem je virtuální kokpit neboli digitální přístrojová deska, která má taktéž nádherné rozlišení a její ovládání je velmi snadné. I tato věc se konstruktérům povedla skutečně na jedničku. Mohu říct, že celkově je interiér zpracován opravdu dobře, vše je na pohled i na dotek velmi kvalitní a najít něco, co by tzv. nelícovalo, je opravdu těžké.

Na stejnopohlavní rodiče a jejich děti musí být v celé EU nahlíženo jako na rodinu, rozhodl nejvyšší soud Unie15. 12. 2021

Prostor pro všechny a pro všechno

Cestující vpředu i vzadu se můžou těšit na spoustu prostoru, protože od předchozí generace interiér trochu narostl. Ke komfortnímu posezení přispívají také velmi pohodlná kožená sedadla, ke kterým nemám jedinou výtku. Pohodu si můžete užívat i díky tomu, že víte, že je automobil napěchovaný všemi nejnovějšími bezpečnostními systémy, a kdyby se vaše pozornost z jakéhokoliv důvodu snížila, automobil vás neustále hlídá a sleduje také vaše okolí. Vozidlo sleduje nejen cestu před vámi, ale i okolní vozidla či omezení rychlosti jízdy, zatáčky, kruhové objezdy, křižovatky apod.

Touareg R

Vůz byl vybaven výbavovou linií R-Line a nad rámec ještě obsahoval interaktivní světlomety IQ.LIGHT – Matrix LED, přístrojovou desku Innovision Cockpit s digitálními přístroji, obrovské panoramatické střešní otevírací okno, novou automatickou klimatizaci Air Care Climatronic či multifunkční volant s funkcí vyhřívání. Při každém nástupu do vozidla mě navíc vítaly osvětlené lišty s logem R.

Držák za každé situace

Tento nadpis sedí nejen k autu samotnému, ale především k jeho pohonu. Jde o hybridní pohon s možností externího nabíjení, konkrétně kombinaci přeplňovaného zážehového motoru TSI 3,0 V6 s výkonem 250 kW, tedy 340 koní, a elektromotoru laděného na 100 kW/136 koní. Ve voze se nachází sada lithium-iontových akumulátorů o kapacitě 17,9 kWh (využitelných je 14,3 kWh). Nechyběla ani osmistupňová automatická převodovka Tiptronic. Celkově hybridní soustava dokáže poskytnout výkon 340 kW, tedy 462 koní a točivý moment 700 Nm. Tento obr s pohonem všech kol 4Motion dokáže z nuly na sto zrychlit za krásných 5,6 sekundy.

Křivky nového Touaregu R lahodí oku ze všech stran
Foto: se souhlasem Juana Calderóna

Na výběr máte několik jízdních režimů, které si vybíráte pomocí tlačítka vedle řadicí páky automatické převodovky. Můžete si vybrat i čistě elektrický režim „E-Mode“, na který můžete jet nejvyšší rychlostí až 140 km/h. Mně osobně však nejvíc vyhovoval režim „GTE“, který klade důraz na maximální jízdní dynamiku se současným používáním obou zdrojů pohonu. Pokud jsou baterie dostatečně nabité, Touareg se vždy rozjíždí na elektřinu. Kromě externího nabíjení se akumulátory dobíjí při zpomalování a klesání vozu pomocí rekuperace kinetické energie. I v tomto případě se spalovací motor vypíná. Musím říct, že spolupráce elektromotoru a šestiválce je dotažena k dokonalosti a zařídí vám nejnižší možnou spotřebu. Teď se opravdu držte, protože u auta s 460 koňmi, které navíc váží 2 tuny a má pohon všech kol, se můžete při běžné hybridní jízdě dostat na 5 litrů na 100 km. Pokud máte raději svižnější jízdu, dostanete se zhruba na 10 l na 100 km, což je stále výtečný výsledek. Celkově se můžete dostat na příjemný dojezd až 810 km.

Ve výbavě vozu byly dva nabíjecí kabely pro nabíjení z běžné elektrické zásuvky, nástěnné nabíječky či veřejných nabíjecích stanic. Stav nabití máte vždy zobrazen na displeji infotainmentu a v rámci jízdního režimu „Hybrid“ navíc můžete stav nabití neustále udržovat na zvolené hladině.

Pro jízdu v terénu máte k dispozici několik jízdních režimů, ale můžete upravovat i světlou výšku vozu v rozmezí od 170 do 270 mm. Nový systém pohonu všech kol 4Motion dokáže řídit výkon každého kola zvlášť, a i když se v terénu dostanete do velkých problémů, tento systém vás z nich dokáže hravě vysekat.

Pohled na místo řidiče a palubní desku
Foto: se souhlasem Juana Calderóna

Pár slov závěrem

Touareg je opravdu všestranné vozidlo. Hybridní pohon umožňuje cestovat po městě i mimo něj čistě na elektřinu, jeho stavba umožňuje vydat se i do velmi náročných terénů, díky kombinaci se spalovacím motorem s ním v pohodě můžete dojet až k moři bez trávení času na nabíjecích stanicích a pořádnou parádu vám bude dělat taky na obchodních schůzkách. Když však budete chtít zažít špetku adrenalinu, ani v těchto chvílích se Touareg nenechá zahanbit a můžete na to pořádně šlápnout.

Jízda s Touaregem je opravdu parádní, jeho vzhled už snad nebudu ani komentovat a jedinou jeho nevýhodou je, že je opravdu silně návykový. Už po první jízdě nebudete chtít přestat. Pro mnohé bude jednou z nevýhod samozřejmě také cena, která je však vzhledem k prémiovosti a vybavenosti modelu naprosto odpovídající. Základní cena Touaregu R začíná na 2 361 900 Kč, ke kterým pak připočítáte další částky za doplňkovou výbavu. Mít tento obnos aktuálně v ruce, asi bych neváhal!

Zdroj: Jan Witek, Juan Calderón