Cupra Formentor – vůz, jehož křivky a výkon vám zvýší srdeční tep

Přednedávnem jsme psali článek o tom, že sociální sítě obletěl model designově povedeného a výkonem překvapivého auta, konkrétně modelu Cupra Formentor. Jeho vzhled je tak přitažlivý, že jsme se rozhodli podívat se mu na zoubek. K jakému závěru jsme došli? To se dozvíte v řádcích níže.

Značka Cupra se dá stále považovat za jakéhosi nováčka na automobilovém trhu. Samostatná značka totiž byla založena teprve v roce 2018 a zaměřuje se na vysokovýkonná auta s neotřelým designem. Praxi v automobilismu má však již dlouhou řádku let, jedná se totiž o dceřinou společnost značky Seat. Prvním vozem, který stoprocentně patří pod křídla Cupry, je model Formentor, který nyní ve velké míře rezonuje světem automobilů a nenechá snad nikoho chladným už jen při pouhém pohledu. A co teprve když budete mít možnost se v něm svézt!

Už jeho „macho“ jméno svědčí o tom, že se nejedná o jen tak ledajaké auto. Formentor je první 100% Cupra, a je to dost znát. Jedná se o designově výjimečný automobil, který navíc disponuje širokou škálou nabízených pohonů, které mají jedno společné – pořádný výkon, za který se nebudete muset stydět (na výběr je až 10 variant pohonů, včetně dvou vysoce výkonných plug-in hybridů a pětiválce). Nejvýkonnější je model VZ5, který pod kapotou ukrývá pětiválcový motor 2,5 TSI s výkonem 390 koní (287 kW) a točivým momentem 480 Nm. To je docela slušná nálož, nemyslíte?

Agresivní a elegantní zároveň

Design je velmi povedený a Cupru Formentor si rozhodně s žádným jiným autem nespletete. Jde o svébytný crossover, jehož křivky a pořádné svaly vypadají dobře z každého úhlu. Není obvyklé, abych měl příjemný pocit při pohledu na auto ze všech stran. Formentor je jedním z mála, který to dokázal, a designerům proto dávám palec nahoru. I přes to lidem asi nejpřitažlivější přijde pohled zezadu, najdete tam totiž čtyři koncovky výfuku, jejichž zvuk na ulici poutá zaslouženou pozornost, a to nejen u mužů, ale i u žen.

Inovativní a neotřelé SUV kupé
Foto: Cupra

Formentor je mimořádně povedeným autem, které působí velmi prémiovým dojmem. Vlastně lépe řečeno ono opravdu prémiové je! I z tohoto důvodu jeho cena lehce přesáhne jeden milion korun. Ačkoliv jsou to nemalé peníze, můžete počítat s tím, že za ně dostanete pořádného svalovce, který je navíc chytrý a má charakter. Já bych se radoval, kdykoliv bych usednul za jeho volant, ale i když bych se na něj jen díval z okna.

Na délku Formentor měří 4450 mm, na šířku 1839 mm, na výšku 1511 mm a rozvor má 2680 mm. Místa v kabině je tak akorát, dokonce jsem neměl problém se svými skoro dvěma metry sednout si docela pohodlně i na zadních sedačkách. Zavazadlový prostor vám k tomu nabídne ještě 420 litrů kapacity pro vaše věci a zavazadla.

Neurotrenér sestavuje 10 priorit pro ztrátu tělesného tuku – část 214. 4. 2022

Interiér vypadá taktéž velmi pěkně a po usednutí ihned zapadnete do sportovních, výborně tvarovaných sedadel, která mají integrované opěrky hlav. Pohodlně a tzv. „jako doma“ se můžete cítit i díky možnosti nastavit přístrojový štít podle vás. Jako ve správném sportovním autě umožňuje digitální štít ukázat hodnoty přetížení.  Středová dotyková obrazovka má 12 palců a můžete jejím prostřednictvím ovládat infotainment. Reaguje velmi rychle a je přehledná.

Ovládání mnohých funkcí najdete na volantu. Přímo na něm se nachází tlačítko, kterým vůz můžete nastartovat, a druhé podobné tlačítko pak slouží pro přepínání jízdních režimů. Díky tomu máte ruce neustále na volantu a vše přehledně u sebe.

Silné i slabší motory v nabídce

K dispozici je několik motorizací, a přestože silným spalovacím motorům příchod elektrifikace do světa automobilů příliš nepřeje, na výběr máte jak variantu pro lidi, kteří jsou zamilovaní spíše do designu vozu a stačí jim slabší motor, tak i pro fajnšmekry, kteří mají rádi adrenalin a sport.

Nejsilnější verzí je Cupra Formentor VZ5
Foto: Cupra

Lidé si moc chválí například motor 2,0 TSI, který je laděný na 310 koní a 400 Nm maxima točivého momentu. V kombinaci s automatem DSG, pohonem všech kol a mezinápravovou spojkou tento rychlík umožní zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy. Není to však jen o zrychlení, ale především o řízení a k tomu musím dodat, že Formentor se ovládá opravdu skvěle. Po aktivaci sportovního režimu se můžete těšit na hutný zvuk, který zní mnohem lépe než u mnoha jiných sportovnějších verzí aut konkurenčních značek. Když se však budete prohánět svižně, na méně než 10 l spotřeby se pravděpodobně nedostanete. Nicméně za sladění motoru, podvozku, převodovky a brzdy bych Formentoru dal 15 bodů z 10.

Technologie zaměřené na řidiče

Formentor nabízí množství digitálních funkcí, které vás udržují v kontaktu s okolím a obohatí vaše zážitky s tímto vozem. V propojení se světem zůstanete například díky 12palcové obrazovce infotainmentu (standard pro verzi VZ). Jde o největší obrazovku infotainmentu, jaká kdy byla v modelech značky Cupra nabízena, a kde jinde by se měla objevit než právě v modelu Formentor?

Světelný podpis se jen tak neokouká
Foto: Cupra

Na bezpečnost se nezapomíná

Cupra Formentor je obohacena těmi nejpokročilejšími asistenty řidiče a systémy, které vám neustále zajišťují bezpečí. To dokazuje také pětihvězdičkové hodnocení bezpečnosti podle Euro NCAP, díky čemuž jde o jeden z nejbezpečnějších vozů v segmentu. S pořádným výkonem pod kapotou je bezpečnost na prvním místě.

Pár slov závěrem

Dynamika, emoce a výkon. K tomu nadčasový design. Takhle se dá ve zkratce Cupra Formentor charakterizovat, ale je nutné dodat, že vůz kombinuje výhody hatchbacku s kvalitami SUV. Nemusíte se tak bát vyrazit s ním do jakéhokoli terénu, ale zároveň si můžete užívat sportovnost a kompaktnost, které jsou vlastní hatchbackům.

Detailní pohled na čelní masku
Foto: Cupra

Cena nového Formenteru startuje na 819 900 Kč, a to s motorem 1,5 TSI (110 kW). Mnou testovaná verze s motorem 2.0 TSI DSG 4 × 4 s výkonem 140 kW se přehoupla přes 1 300 000 Kč. Vůz měl však velmi bohatou výbavu, a abyste pochopili, že tato ambiciózní částka není přestřelená, musíte se s Formentorem svézt. Troufám si říct, že pak byste přihodili možná i trochu více :) Tohle bylo daleko parádnější svezení, než jsem čekal.

Zdroj: Jan Witek