Luboš Kulíšek s Janem Hrdličkou v unikátním fotoeditorialu na téma udržitelná podzimní móda. Doplňte si šatník stylovými kousky i vy

Podzim je tu a s ním i potřeba doplnit šatník stylovými podzimními kousky. Tentokrát ale zkuste věci jinak – místo nezřízeného nakupování myslete udržitelně. Vzdát se módy přitom nebude třeba.

Ačkoliv módní průmysl je (minimálně v případě věhlasných značek) spojován s určitým pozlátkem a luxusem, fakt, že právě produkce oděvů má velmi negativní dopady na životní prostředí, mu na onom pozlátku poměrně výrazně ubírá. Ostatně, módní průmysl produkuje (vedle tun šatů, trik, mikin ad.) okolo 10 % světových emisí uhlíku, což je více, než produkuje letecká a lodní doprava, a 20 % se podílí také na znečišťování světových oceánů. Do nich se ročně uvolňuje až 500 tisíc tun plastových mikročástic ze syntetických vláken. Dle predikcí OSN navíc hrozí, že v roce 2050 se módní průmysl bude na uhlíkovém rozpočtu podílet až z jedné čtvrtiny. Není tedy divu, že zodpovědnější výrobci módy si jsou závažnosti situace vědomi, a tak svůj přístup přehodnocují. Výjimkou pak není ani společnost H&M, která již poměrně dlouho bere udržitelnost za svou. A dokazuje to i další udržitelnou kolekcí – ta vznikla ve spolupráci s hercem Johnem Boyegou a cílí na muže, kteří chtějí být chic, ale ne za cenu tvrdých dopadů na planetu…

Ubrousky do sušičky nebo banánové slupky: 8 nejbláznivějších nápadů na domácí kosmetiku, která se stala hitem internetu20. 1. 2022

Móda jako snadný způsob, jak ctít udržitelnost

Britsko-nigerijský herec, který je mj. držitelem Zlatého glóbu a zároveň se o něm na sociálních sítích stále častěji hovoří jako o dalším možném nástupci Daniela Craiga v roli ikonického agenta 007, je jedním z těch, kdo se za své pro-ekologické postoje nijak nestydí. A snaží se otevřeně hovořit o změnách, které na Zemi v souvislosti s řadou lidských činností probíhají. „Ze spolupráce s H&M na kolekci, která spojuje moji vášeň s něčím smysluplným, jsem nadšený,“ uvedl tak herec s tím, že udržitelnost pro něj znamená přemýšlet o dlouhodobých změnách ve prospěch dalších generací. „Móda je dobrý způsob, jak být odpovědný za svou vlastní udržitelnost a produkci uhlíku, protože – přiznejme si to – lidé nemohou být udržitelní ve všech aspektech svého života. Díky módním volbám je to ale snadné, protože dnes již existuje řada značek, které jsou ve své produkci zodpovědné,“ shrnul pak Boyega.

Aby byl člověk stylový a ukázal, že sleduje módní trendy, tak dnes již rozhodně nemusí s počátkem každé nové „módní sezony“ vzít obchody útokem. Tedy, vzít útokem je může, ale nakupovat by měl zodpovědně a s rozmyslem. Místo plné tašky kousků, které nejenže za pár dní z módy vyjdou, ale jejich poločas rozpadu přesně odpovídá jejich nízké ceně, tak lze pořizovat oblečení, které je sice trendy, ale zároveň nadčasové – a především je vyrobeno z udržitelných materiálů. Možností je dnes až překvapivě mnoho a konkrétně nová pánská kolekce H&M Edition přesně to také dokazuje, stylové kousky jsou totiž vyrobeny z materiálů recyklovaných, organických i inovativních (kdy v posledním jmenovaném případě se jedná o veganskou alternativu kůže částečně vyrobenou z odpadu pocházejícího z vinařského průmyslu). Celá kolekce (k dostání bude online i ve vybraných kamenných prodejnách již od 28. října) je pak na jednu stranu hravá a kreativní (a v použitých vzorech se promítá i nigerijský původ Boyegy), na stranu druhou jsou v ní kousky, které by měly být součástí každého pánského šatníku. Kárované kabáty, oversized kardigany, roláky, ale třeba i trošku extravagantní patchworková bunda či masivní tenisky, to vše je vyrobeno z materiálů šetrných k životnímu prostředí. Být „módně udržitelný“ tak ještě nikdy nebylo snadnější.

Pozor na greenwashing

Co se týká módy, všichni již nepochybně vědí, že se musí začít chovat udržitelněji (zda tak skutečně činí, je věc druhá). Není tedy divu, že udržitelná móda v objemu produkovaného zboží roste a řada značek se předhání v udržitelnosti, šetrnosti k životnímu prostředí i užití recyklovaných materiálů. Bohužel právě proto se z některých těchto označení stávají prázdné fráze, o nichž někteří hovoří jako o tzv. greenwashingu. Jedná se o termín, který odkazuje k praxi, kdy je o ohleduplnosti vůči životnímu prostředí více mluveno a psáno, než aby došlo k reálným činům. Nač si tedy dávat pozor?

Adele ve videu transgender youtuberky Nikkie: Ukázala sílu make-upu na polovině obličeje. Své typické linky si sama nalíčit neumí!7. 12. 2021

Prvním signálem, že značka se chová tak, jak deklaruje, je, že v tom, co tvrdí, dokáže být konkrétní. Ke kredibilitě pak může přispět i podpora důvěryhodných celebrit a influencerů, jejichž názory na ekologii jsou všeobecně známé. Opomíjena by neměla být ani etika produkce, tedy adekvátní podmínky a ohodnocení těch, kteří oblečení vyrábí. Nápomocný pak může být také tzv. Fashion Transparency Index, který hodnotí více jak dvě stovky celosvětově působících společností podle úrovně transparentnosti z hlediska komplexního výrobního řetězce. A společnost H&M se v uplynulých dvou letech umístila v čele sestavovaného žebříčku. „Transparentnost byla vždy klíčovou součástí strategie udržitelnosti a tím, čemu se aktivně věnujeme již mnoho let. Od roku 2013 zveřejňujeme seznamy našich dodavatelů, názvy a adresy továren. Naší ambicí je ale informovat o naší produkci co nejdůkladněji, takže stále pracujeme na zlepšeních,“ uvádí pak společnost v oficiálním vyjádření právě k přednímu umístěni ve zmiňovaném žebříčku.

Ačkoliv pohled na udržitelnost v módě lze mít skutečně různý (a někteří spíše než nákup nového oblečení preferují opakované nošení stávajícího či příp. směnu nebo alespoň nákup z druhé ruky), pokud už je ve hře doplnění šatníku, je nepochybně namístě volit nákupy zboží takových značek, které se snaží chovat udržitelně. A H&M je jednou z nich.

Zdroj: vogue.co.uk, lombardodier.com, independent.co.uk, H&M/spolupráce