Nákup oblečení z druhé ruky a ani udržitelnost v módě nemusí být „žádný drama“. A second hand může být naopak zatraceně cool

Nakupování oblečení, bot a doplňků je aktivita, kterou řada žen doslova miluje (kvalitní a hezké kousky si ale samozřejmě rádi dopřejí i mnozí muži). Nezřídka jsou právě nákupy považovány za určitou formu „terapie“ (tedy, lidé si rádi dělají radost, ač ta v případě nezřízeného nakupování může být jen chvilková). Pořizování nových věcí ale v mnoha ohledech zrovna pozitivní aktivitou není – přeci jen tzv. udržitelnost je dnes jednou z důležitých otázek souvisejících s klimatem. A tak není divu, že vznikají i nové způsoby, jak si radost z nákupu nenechat kazit právě tím, že vlastně podporujeme fashion průmysl v tom, aby nepřetržitě chrlil další a další zboží…

Neúprosná čísla

V roce 2016 lidé po celém světě nakoupili cca 170 miliard kousků oblečení a 14,5 miliardy párů bot. Tato čísla přitom stále stoupají a v posledních 15 letech se dokonce zdvojnásobila. Zároveň také platí, že zakoupené oblečení nezřídka záhy končí v koši, potažmo na skládkách a ve spalovnách (konkrétně se jedná o 84 % zakoupeného zboží). Je tedy zřejmé, že pokračovat tímto tempem není možné a udržitelné. Ačkoliv důležitou otázkou je, jak změnit samotný způsob produkce oděvního průmyslu, opomíjet nelze ani roli zákazníků. Ti by tedy měli hledat cesty, jak již zakoupené oblečení využít jak nejvíce je to možné namísto jeho vyhazování. A k tomu je pak samozřejmě možné využít i podpory zvenčí, tedy ze strany firem, které se udržitelnější zacházení s módou snaží také prosazovat.

Slyšeli jste o Právence latnaté? Její vlastnosti jsou hitem v celém světě!14. 10. 2021

Nákupy „z druhé ruky“

Nakupování oblečení, které již druzí nevyužijí, a tak se jej zbavují, se zdá být naprosto logickou odpovědí na nezřízené zahlcování šatníku a jeho následné čistky. Ačkoliv se ozývají hlasy, že nošené oblečení je staré, nudné či špinavé – a jeho pořizování je aktivitou, kterou si mnozí raději odpustí – s troškou kreativity může být vše jinak. Princip klasického second handu tak již inspiroval řadu firem, vznikly různé platformy určené např. ke směně oblečení (swap), do modelu nakupování z druhé ruky se ale postupně začínají zapojovat i známé značky. Jednou z nich je i Zalando, právě tato firma zároveň všem, kdo mají zájem o módu, ale ctí principy udržitelnosti, nabízí platformu Zalando Pre-owned. Že se tento „prodejní model“ osvědčil, pak naznačuje i fakt, že právě Zalando Pre-owned letos slaví první rok své existence.  

Pravděpodobně většina těch, kdo nežijí zcela mimo dosah médií, tak v posledních dnech zachytila také kampaň s názvem „Žádný drama“, tu Zalando připravilo právě při příležitosti ročního výročí zmiňované platformy. Nyní se tak o její existenci dozví v podstatě každý. A každý si také udržitelné nakupování může vyzkoušet – je totiž velmi snadné a snaží se odbourat všechna „dramata“, která se jinak k pořizování oblečení z druhé ruky a online mohou často pojit. „´Žádný drama’ představuje to, o čem celá naše Pre-owned uživatelská zkušenost je. Jedná se tedy o spojení radosti z nakupování, módních trendů a možnosti sebevyjádření s udržitelnějším přístupem k módě a výjimečnou pohodlností celého procesu,“ uvedl pak Torben Hansen, viceprezident Zalando pro Recommerce.

Aktuálně nabízený sortiment Zalando Pre-owned je seřazen do přehledných kategorií a na jeho nákup se vztahují totožné podmínky jako na nákup zboží nového, kdy doprava i vrácení zboží do 100 dnů od nákupu jsou zdarma. A při příležitosti ročního výročí připravilo Zalando pro své zákazníky ještě malý bonus – v nabídce se totiž objeví jedinečné kousky, které k prodeji z vlastních šatníků poskytly známé osobnosti jako třeba herec a zpěvák Omar Rudberg, polská herečka a zpěvačka Julia Wieniawa, LGBTQA+ aktivistka Lola Rodriguez či italský herec Pietro Turano. Tato speciální kolekce je již k dostání a vybrané kousky lze pořizovat přímo přes odkazy na sociálních sítích Zalando.

Když je stejný outfit plus

Zatímco se mění smýšlení lidí o způsobech pořizování (nového) oblečení, proměňuje se i donedávna platná představa, že nelze nosit stále totéž. Tedy, abychom byli přesnější, především ve světě celebrit dlouho platilo, že vyrazit do společnosti opakovaně v tomtéž modelu je prostě faux pas. Tento způsob uvažování se však postupně stává minulostí – stačí se podívat třeba na hojně opěvovanou vévodkyni z Cambridge, u níž nejen módní editoři, ale i veřejnost oceňují nejen to, že si často nepořizuje oblečení za statisíce, ale zároveň i to, že své outfity dokáže nápaditě „recyklovat“. Nikoho tak jistě nepřekvapí, že před pár dny se právě vévodkyně z Cambridge i s manželem, princem Williamem, objevila na akci Earthshot Awards (jedná se o ocenění udělované královskou rodinou za aktivity zaměřené na ochranu klimatu, iniciátorem je sám princ William), jejíž dress code přímo předepisoval vzít si na sebe šaty již nošené. Z udržitelnosti jako takové se tedy postupně stává skutečný trend, který stojí za to následovat.  

Nečekaná spolupráce: Justin Bieber je v dojemném klipu vnukem stylové Diane Keaton13. 10. 2021

Podle některých predikcí je přitom právě vše výše popsané cesta správným směrem – a může vést až k tomu, že během následujících deseti let se „přeprodej“ nošeného oblečení stane silnějším segmentem, než je aktuální fast fashion. A je to vlastně docela pochopitelné – počty lidí, kteří myslí na planetu, rostou. To pak platí především pro mladší generace, které oděvy samozřejmě nakupují ve větší míře než lidé středního věku a senioři. Móda z druhé ruky je navíc nejen udržitelnější, kvalitnější (fast fashion totiž s mnohem nižší pravděpodobností projde třídicími filtry společností, které se na přeprodej oblečení zaměřují, Zalando nevyjímaje), ale také levnější, potažmo je možné dopřát si i řadu luxusnějších kousků, které by si člověk jinak „běžně“ – rozumějte např. v Pařížské – nekoupil... A to je přeci množství plusů, které mohou přispět k tomu, že se „second hand“ móda zbaví svého stigmatu a stane se nejen žádoucí, ale i žádanou.

Zdroj: greenqueen.com.hk, greenbiz.com, goodonyou.eco, Zalando/Spolupráce