Návrhář Osmany Laffita si nebere servítky: „Módní influenceři se chovají jako prostitutky.“ Je budoucnost módního průmyslu v ohrožení?

Módní průmysl se nenachází v jednoduché situaci. V poslední době se na něm bezpochyby nejvíc podepsala pandemie koronaviru, která se ostatně promítla i do jiných odvětví. Krušné časy nicméně svět módy prožívá už nějakou dobu. S rozmachem sociálních sítí totiž mimo jiné i do módních trendů začali výrazně zasahovat influenceři. Někteří je považují za spásu módního průmyslu. Jiní, jako například návrhář Osmany Laffita, naopak za jeho zkázu. Je vše ale opravdu tak černobílé, jak by se na první pohled mohlo zdát?

Influencery buď milujete, nebo nenávidíte. V tomhle má jasno i Osmany Laffita. Módní návrhář, který se narodil na Kubě, ale už více než tři dekády žije a působí v České republice, se nikterak netají tím, že patří do druhého zmíněného tábora. To, že je s módními influencery na nože, potvrdil i přesně před týdnem v České televizi. V pořadu Máte slovo totiž znovu zazněl i Laffitův nechvalně proslulý výrok na jejich adresu: „Influenceři módy, ti, kdo ji určují, se chovají jako reklamní prostitutky.“ Tím návrhář vyvolal pobouření a především vášnivé diskuze. Jeho pohled se ale nejspíš jen tak nezmění. Laffita si totiž i nadále pevně stojí za svým.

Jíst maso se může stát stejně společensky nepřijatelné jako kouření. Kvůli klimatu by ale z pultů mohly zmizet i další potraviny15. 10. 2021

„Jsou to holky, které jsou placené – jako prostitutky,“ vysvětlil návrhář. „Propagují produkt toho, kdo jim platí nejvíc,“ dodal. Podle Laffity influenceři módní průmysl svou poplatností a přelétavostí degradují. Návrhář považuje influencery za selhání, v jehož důsledku lidé přestávají být sami sebou a jen slepě následují ostatní, kteří na tom ale podle něj nejsou o moc lépe. „Nemají vkus, nemají svůj vlastní styl. Jen se nechají platit s tím, že mají několik followerů na sociálních sítích. Opravdovým malérem ale je, že lidé se těmito influencery nechají ovlivňovat,“ popsal Laffita.

Někteří lidé mají influencery za svoje modly, pro jiné jsou spíš terčem posměchu. Všichni o nich ale víme. Nejspíš to byla právě ona neutuchající lidská zvědavost, která influencerům pomohla dostat se na pomyslné výsluní. Ne nadarmo se říká, že špatná reklama je taky reklama, což v případě influencerů zřejmě platí dvojnásob. Podlehnutí této sféře diktátu dnešní doby je tak zřejmě nevyhnutelné. Recept na zachování vlastní identity je podle Laffity ale velmi jednoduchý: „Lidé by na tohle koukat neměli. Místo toho mají mít sebevědomí a dělat to, co mají ve vlastní hlavě. Můžu být plnoštíhlý nebo ošklivý, ale jsem to já – ať se ti to líbí nebo nelíbí, to je pak tvůj problém. A pokud se ti to nelíbí, tak na mě nekoukej. Já, který módu tvořím, vždycky říkám, že nemám právo nikomu určovat, jak se má oblékat.“ 

Jenže i s influencery je to mnohem složitější, a tak by bylo hodně nespravedlivé všechny lidově řečeno „házet do jednoho pytle.“ Samozřejmě existují influenceři, kteří jsou především konzumenti, čímž velké části společnosti pijí krev. Žijí totiž ve svojí vlastní vyumělkované bublině zdánlivé dokonalosti a bezstarostnosti, dokola používají ty stejné otřepané fráze, recyklují ta samá gesta a opakují stejné předvídatelné pózy. Ve svých příspěvcích se sice nebojí odhalit, ale bohužel jen povrchně. Ačkoliv tak máme dobrou představu o jejich tělech, nikdy si nemůžeme být stoprocentně jistí, že víme, co si doopravdy myslí.  Když se podíváme na Instagram, může nám připadat, že tento typ influencerů převažuje. Jsou ale i tací, kteří sami něco tvoří. A nejde jen o perfektně naaranžované fotky, ale kupříkladu i výrobu vlastních produktů. Někteří influenceři se totiž nechlubí jen cizím peřím a na odiv nedávají pouze to, co už vymyslel někdo před nimi, ale se světem sdílí svoje originální nápady třeba i v podobě vlastních značek. 

Představitel seriálového Supermana zuří: Bisexuální Superman je podbízivá póza, odvaha by byla, kdyby bojoval za práva gayů v Íránu15. 10. 2021

Pak je celkem pochopitelné, že ve světě, v němž spousta lidí slyší především na dlouholetou tradici, se noví výrobci snaží nějak prosadit a zviditelnit. Ať už se ale rozhodneme dát šanci nové značce, nebo neriskovat a zůstat u něčeho, na co jsme zvyklí, vždycky bychom si měli držet určitý odstup. Inspirace je fajn, tu potřebuje každý a je přirozenou součástí našich životů. Nikdy bychom se ale neměli nechat něčím pohltit natolik, že přestaneme být sví.

Zdroj: Česká televize