
Letošní Pride kolekce jsme si nemohli obléknout do duhového průvodu, ale budeme je nadšeně nosit po celý rok
Nejde jen o módu, ale i hodnoty značky
Uvedení duhových kolekcí v období Pride festivalů se již stalo zaběhnutou rutinou řady módních značek. Patří k dobrému tónu podpořit práva LGBTQ+ lidí a veselé či decentní kousky s motivem duhy pak nosit po celý rok. Duhové kolekce samozřejmě vznikají primárně proto, abychom si je na sebe vzali do Pride průvodu. Ten se letos už podruhé v řadě měst po celém světě nekonal – včetně Prahy. Ale najdou se jiné příležitosti, kam si je obléknout. Vizibilita queer lidí a těch, kdo podporují rozmanitou společnost, je potřeba od ledna do prosince.
Aby to nebyl obyčejný pinkwashing – tedy zneužití sezóny Pridů k dosažení vyšších prodejů, zatímco o queer lidi firmě vůbec nejde – je dnes potřeba víc než jen natisknout duhu na textil. Zákazníci jsou schopni velmi dobře rozlišit, kdy se jedná o skutečnou podporu LGBTQ+ a kdy jen o marketingový tah, který za týden nahradí sleva na plavky. Některé světové značky věnují část výtěžku z prodeje Pride kolekcí na činnost LGBTQ+ organizací, jiné se zapojí přímo do programu Pride festivalu nebo queer udělají hlavním tématem svých komunikačních kanálů. A ve východních zemích si za to občas slíznou pěkných pár hejtů.
To se u nás letos stalo výrobci veselých ponožek a dalších věciček Dedoles, který byl poprvé partnerem festivalu Prague Pride. Na příval nenávistných výkřiků na sociálních sítí zareagoval po svém a zvesela: za každý komentář věnoval spolku Prague Pride 20 Kč. Proměnil tak nenávist v lásku a dokázal tím to, že při každém oblékání kousků z kolekce Dedoles Pride se budete pobaveně smát ještě v listopadu.
Vans: Kultovní vzor šachovnice i vzor pro queer mládež
Značka Vans sezónu Pridů žádný rok nezaspí. Letos přinesla různé modely tenisek Vans Classic včetně Classic Slip-On, Era, Sk8-Mid a UltraRange s duhovým potiskem, který byl poctou kultovnímu šachovnicovému vzoru. V kolekci nechyběly šortky, mikina či batoh – prostě komplet vybavení do Pride průvodu.
Vans prostřednictvím svých kampaní přináší queer vzory pro mladé LGBTQ+ lidi. Pride kolekci fotil slavný skateboardista a fotograf Samuel McGuire, který k tomu řekl: „Když jsem byl mladší, tolik jsem se bál spojit svůj queer život se skateboardovým životem a sledovat, jak může být super, když se tyhle dva aspekty organicky prolnou a spojí.“ Značka Vans letos věnovala 200 000 amerických dolarů několika LGBTQ+ organizacím po celém světě.
Levi’s: Milostný dopis LGBTQ+ komunitě
Kolekce Levi’s Pride 2021 si dala za cíl osvětlit, jak zásadní je vnímat lidi tak, jak vnímáni chtějí být. Představila unisexovou řadu klasických kousků s novou duhovou grafikou, která byla inspirovaná plápolající duhovou vlajkou čtvrti Castro v San Francisku. K nejvýraznějším kouskům patří džíska Liberation Trucker Jacket z vyšisovaného denimu s duhovým nápisem „they/them, she/her, he/him, we“ na zádech, denimové šortky s laclem Liberation Short-All nebo bílá plátěná kombinéza Liberation Jumpsuit na zádech holograficky potištěná všemi možnými zájmeny. Levi’s věnoval celý čistý výtěžek z prodeje této kolekce organizaci OutRight Action International, která usiluje o prosazování práv lidí LGBTQIA po celém světě.
Versace: Luxusně a stylově Born This Way
Pokud si potrpíte na vysokou módu, jistě vám udělala radost ikonická značka Versace. U příležitosti 10. výročí od vydání legendárního alba Born This Way se spojila s Lady Gaga a připravily společně jedinečnou oslavu Pride měsíce. Repliku kožené bundy, kterou Lady Gaga oblékala na světovém turné, výměnou za finanční příspěvek nadaci Born This Way už sice nevyhrajete, ale stále si můžete udělat radost unisex tričky a baretem. Třetinu z výtěžku za ně Versace věnuje zmíněné nadaci.
adidas: Láska nás spojuje
Značka adidas jede v duhových kolekcích od roku 2015, kdy sami zaměstnanci přišli s iniciativou vybavit účastníky Pride průvodů stylovou módou. Letos se v ČR zapojila do Prague Pride a připravila několik zábavných i sportovních akcí. Kampaní Love Unites oslavovala lásku, která všechny spojuje a pomáhá tomu, abychom byli otevřeni všem a akceptovali rozmanitost. V lokální kampani se objevily osobnosti z různých částí queer spektra, např. Miss Petty, Rudy, Anděl z nebes, Standa Palát, Olesya, Tonic.
Kolekce PRIDE nabídla na třicet pestrobarevných módních kousků s tekutou geometrií a výraznou vrstvenou grafikou inspirovanou kulturou „Do-It-Yourself“, jež hraje ve sportovních LGBTQI+ komunitách významnou roli.
Další značky ve znamení duhy a rozmanitosti
Duhové kolekce se staly tak běžnou záležitostí, že je spíš problém najít značku, která by Pride měsíc a LGBTQ+ téma úplně ignorovala. Každý to uchopí po svém. Značka C&A letos přišla s unisex kolekcí, která vystoupila z klasických hranic genderu i velikosti a nabídla základní módní kousky pro každého.
Tenisky Converse hledaly cestu k sebepřijetí a svobodě být sami sebou. Pět LGBTQIA+ All Stars osobností z různých částí světa se podělilo o svoje zkušenosti s hledáním vlastního já. Designy bot odrážejí obě strany náročné pouti k sebeurčení – zápas i radost.
Tvůrci kolekce „United We Win“ značky Under Armour se nechali inspirovat historicky prvním Pride průvodem, který se odehrál v roce 1970. Designy mají křiklavé barvy a nesou ručně psané vzkazy vyzývající k tomu, aby LGBTQ+ lidé byli hlasitě slyšet a navzájem se podporovali.
Značka Eastpak proslulá batohy, kufry a ledvinkami, které vydrží cokoli, letos představila svou duhovou kolekci teprve potřetí. Výtěžek z prodeje z Pride kolekce městských zavazadel věnovala mezinárodní organizaci ILGA World.
The North Face oslovili ilustrátorku Shanee Benjamin, aby nakreslila lásku v přírodě a k přírodě. Část výtěžku z Pride kolekce šla na podporu neziskovky Brave Trails. Ta pořádá letní tábory a další outdoorové aktivity pro LGBTQ+ mládež a pomáhá jí tak najít přátele, lásku k přírodě i sám k sobě.