Volkswagen Golf Variant – praktický krasavec, který má hodně co nabídnout

Volkswagen Golf se za svou éru stal doslova legendou. Měl jsem možnost usednout již do osmé generace, a to konkrétně do verze 1,5 eTSI R-Line. Velmi mě zajímalo, jak se bude chovat praktičtější verze Golfu, tedy kombík s označením Golf Variant. Někteří jej dokonce nazývají nejlepším vozem v kategorii… Co je na tom pravdy? Pojďte se se mnou na tohoto červeného dravce podívat zblízka.

Nový Golf Variant je na pohled velmi hezké auto s líbivými tvary a hned při prvním setkání vás zaujme například jeho světelný podpis, který je výrazný zvlášť v noci, kdy se vepředu doslova rozzáří LED světelná linka, která spojuje oba světlomety téměř v jedné linii, jen logo automobilky tuto světelnou linku rozděluje na dvě části. Provedení R-Line dodává Golfu pár dalších výrazných prvků (specifický nárazník, černé prahové lišty a zadní difuzor), které váš vůz od těch ostatních výrazně odliší. Mnou testovaný vůz oplýval červenou metalízou Kings a stál na krásných 18palcových kolech Bergamo. Tím chci říct, že pokud si jej správně nakonfigurujete, můžete se těšit na opravdu hezké auto, za kterým se nejeden kolemjdoucí otočí.

Volkswagen Golf Variant je díky svým rozměrům (délka 4633 mm, šířka 1789 mm, výška 1455 mm a rozvor 2686 mm) opravdu praktické auto s velkým prostorem. Kufr má kapacitu 611 litrů, což je o nepatrných 6 litrů víc, než měla předchozí generace. Pokud vlastníte auto, sami jistě víte, že u kufru často nejde až tak o objem, ale také o tvar kufru. I zde si Golf vede na jedničku a řekl bych, že jeho kufr má praktické krabicové rozměry. Po bocích navíc disponuje šikovnými kapsami a má dvojité dno. Víko kufru se otevírá elektricky a je možné jej ovládat i bezdotykově. Zde mám však k pátým dveřím jednu výhradu. Oproti předchozí generaci a jiným modelům možná kdekoho překvapí, že se víko kufru již neovládá vyklopením zadního znaku, ale musíte použít tlačítko pod SPZ. Předchozí řešení se mi zdálo šikovnější i z toho důvodu, že nyní se ve výklopném madlu nemůže nacházet kamera, která je kvůli tomu vystavena všem živlům a například v dešti či v zimě může být její použití komplikovanější.

Prostorné auto, které má co nabídnout

Ono se sice říká, že na velikosti nezáleží, nicméně u auta je to z pohledu praktičnosti docela nepravda. Ať už vpředu nebo vzadu, uvnitř nového Golfu Variant najdete opravdu spoustu místa. Rozvor delší verze je o 38 mm větší než u klasického hatchbacku, tudíž každá cesta může být o to pohodlnější, tedy alespoň pro cestující vzadu. Také po stránce designu se interiér velmi povedl a věřím, že hned od prvního momentu se v něm budete cítit stejně dobře jako já. Ovládání všech nastavení je přehledné a intuitivní, tedy až na jednu věc. Ze začátku vás možná trochu překvapí složitost menu infotainmentu, ale i já jsem si po pár dnech zvykl a přesně věděl, kde kterou věc najít.

Ondřej Bach (22): „Někteří heterosexuálové si nedovedou představit, co gayové před coming outem zažívají. 10 let jsem žil v utajení“5. 10. 2021

Displej infotainmentu má úhlopříčku 10,25 palců a zasazený do palubní desky, vypadá moc hezky. Vidíte ten rým na konci? Podobně v autě lícuje úplně vše. Pod infotainmentem se nachází ovládací lišta, které však chybí osvětlení a za tmy moc vidět nejde.

Kromě pohodlných sedaček si budete užívat i každé uchopení volantu, který do rukou sedne jako pr*el na hrnec. Volant je multifunkční a nachází se na něm dotyková tlačítka (tzv. plošky), které fungují skvěle.

Jízda, která vykouzlí úsměv na rtech

Ať už si všimnete jakýchkoliv nedostatků v rámci infotainmentu či palubní desky obecně, všechny vám je vynahradí příjemná jízda, která je ještě o to lepší díky skvělému ovládání. Vozidlo vám dává přesně takovou zpětnou vazbu, jakou byste očekávali. Velkou roli v tom hraje dobře vyvážený podvozek, který se v zatáčkách drží zuby nehty, ale jeho výkon je excelentní i na rovinkách.

Benzinový čtyřválec 1,5 eTSI pracuje výborně a ve spolupráci s hladce řadícím dvouspojkovým automatem si občas připadáte, že pilotuje letadlo, protože o motoru za jízdy skoro nevíte. To však neznamená, že byste neměli dostatek výkonu. Kdykoliv totiž potřebujete zabrat, stačí lehce přidat plyn a auto vystřelí vpřed bez nadbytečné námahy. Vzhledem k tomu, že je motor vybaven systémem vypínání válců, které při nízkém zatížení dokáže vypnout. Lepší spotřebě pomáhá i 48V mild-hybridní ústrojí, které rekuperuje energii a na semaforech dokáže s vypnutým motorem vydržet daleko delší dobu než klasický systém start-stop.

Detail předního světlometu
Foto: se souhlasem Juana Calderóna

Nejen pohodlná, ale i bezpečná jízda je zaručena díky prediktivnímu zpomalování, které využívá radar sledující dopravu před vámi. Golf si díky tomu hladce přibržďuje sám, ať už sledováním před vámi jedoucího auta nebo přiblížením se vjezdu do obce, k odbočce nebo ke kruhovému objezdu. Tento systém pochopitelně můžete vypnout, ale pokud zrovna nikam nespěcháte, určitě je pohodlnější jej nechat zapnutý. Vy si tak můžete užívat klidné a ničím nerušené jízdy, zatímco auto se stará téměř o vše ostatní. Všechny tyto technologie však mají vliv i na spotřebu, se kterou se můžete pohybovat i pod 6 litrů na 100 km, což je v souvislosti s ne úplně slabým benzinovým motorem ne úplně špatné.

Pár slov závěrem

S novým Golfem je jízda jedna báseň. Občas jsem se sám sebe ptal, jaký důvod mají zákazníci k tomu, aby si vlastně pořídili dražší Volkswagen Passat, protože prostorově, ale i co se pohodlnosti týče, jsou tyto vozy velmi vyrovnané. Golf je prostě držák a na úspěch předchozích generací navazuje i ta současná. S paketem R-Line vypadá nádherně, ale zároveň nezruinuje vaší peněženku.

Cena Volkswagenu Golfu Variant začíná na částce 591 600 Kč. Testovaná motorizace 1,5 eTSI pak začíná na částce 666 900 Kč. Mnou testovaný vůz vyšel na celkových 977 100 Kč, ale to už hovořím o opravdu velmi hezky vybaveném voze, který má vše, co řidič potřebuje, ale ještě mnoho věcí navíc, které mu každou cestu usnadní. Pokud bych tedy měl porovnat cenu a výkon, Volkswagen Golf je jednoznačně jedna z nejlepších voleb, pokud uvažujete o tomto segmentu vozů.

Podobně stylových kombíků v segmentu není mnoho
Foto: se souhlasem Juana Calderóna
Zdroj: Jan Witek