Progresivní značka Cupra v Praze představila své novinky. Jak je na tom modernizované sportovní SUV Cupra Ateca?

V srpnu jsem měl možnost zúčastnit se akce s názvem CUPRA dny, na které progresivní značka zajímavých sportovních vozů představila své novinky. Při té příležitosti jsem měl také příležitost usednout za volant modernizované Cupry Atecy 2.0 TSI DSG s pohonem všech čtyř kol a trochu se s ní projet po okolí. Co mě zaujalo ze všeho nejvíc?

Pokud vám název Ateca přijde trochu povědomý, nejste úplně na omylu. Znalci budou vědět, že přesně tak se jmenuje také jeden z modelů sesterské značky Seat. Obě auta jsou si také dost podobná, ale přece jen se v něčem liší. V rámci designu a exteriéru je to například odlišnost nárazníků, oba modely pochopitelně zdobí jiné logo a agresivnější Cupra Ateca oplývá například čtyřmi koncovkami výfuku, které vypadají velmi vkusně.

Vzhledem k tomu, že jde o modernizovanou verzi po faceliftu (na test předchozí verze se můžete podívat zde), je vhodné zaměřit se na změny, které proběhly. Po faceliftu Atecu zdobí nový přední nárazník, výplň masky chladiče, ale také full LED světlomety. Mě však ze všeho nejvíc zaujal nový design kol. Na výběr máte celkem šest různých variant, přičemž já testoval vůz s 19palcovými koly, které byly zdobeny prvky v odstínu mědi. Podobných měděných prvků se na voze objevilo hned několik, a to nejen v rámci exteriéru, ale i v interiéru a musím říct, že vypadají velmi dobře a dodávají vozu zajímavý charakter. Ne nadarmo je značka Cupra hojně používá i u svých ostatních modelů. Sportovnější charakter vůz získal díky černým zrcátkům, lištám okolo oken a střešním nosičům.

Zaměříme-li se na zadní část, zde vás ihned poté, co odtrhnete oči od čtveřice koncovek výfuku, které navíc velmi hezky zní, zaujmou nové světlomety. Tato světla nově oplývají dynamickým ukazatelem směru. Ale zpět k těm výfukům. Pokud by vám jejich příjemný zvuk praskání a vrčení nestačil, za zhruba 90 tisíc korun si můžete připlatit za výfukový systém Akrapovič, díky kterému bude Ateca znít ještě o poznání lépe.

Interiér by si zasloužil více propracovat

Cupra je mladá progresivní značka, která samostatně funguje teprve několik let. Kromě zajímavých designových automobilů tvoří i spoustu dalších doplňků, kterými se majitelé aut této značky mohou vybavit. Jedná se o stylovou módu, kryty na telefony, zajímavé tašky a batohy, brýle či dokonce kolo. Jeden ze sloganů značky Cupra zní: „Nenásledujeme trendy. Vytváříme si vlastní.“ Z toho důvodu mě trochu mrzí, že něco takového příliš nepociťuju po usednutí do interiéru nové Atecy.

Interiér modernizované Atecy
Foto: se souhlasem Jana Witka

Příjemnou změnou je nový multifunkční volant, který obsahuje i dvě nová integrovaná tlačítka. Jedním z nich můžete nastartovat a vypnout motor, zatímco druhé slouží pro změnu jízdních režimů, kdy si můžete vybrat celkem ze čtyř – Normal, Sport, CUPRA a Individual. Volant byl však jediný designově zajímavý prvek uvnitř vozu (pokud nepočítám velmi pohodlné sportovní sedačky). Myslím si, že by si Ateca zasloužila vytvořit uvnitř něco zajímavějšího – zkrátka palubovku, která bude lahodit oku stejně jako exteriér.

To, že se mi moc nelíbil design interiéru však nic nemění na jeho funkčnosti a praktičnosti, která byla precizní. Moc chválím například tlačítko pro ovládání stabilizačního systému, které se nachází na středovém panelu před voličem převodovky. Určitě je daleko lepší jej ve voze takového typu mít někde po ruce, než stabilizační systémy vypínat někde uvnitř menu infotainmentu.

Svižná jízda je zaručena
Foto: se souhlasem Ondry Kroutila

Chválím také to, že jde značka Cupra s dobou a modernizovaná Ateca nabídne široké možnosti konektivity. Apple CarPlay a Android Auto jsou samozřejmostí, ale nově je k dispozici také aplikace Connect. Tu si stáhnete do svého chytrého telefonu a díky ní pak můžete vůz ovládat a sledovat na dálku. V aplikaci můžete vidět údaje o jízdě, polohu vozu, ale i to, zda jste nezapomněli zamknout, zhasnout světla či zavřít okna. Pokud svůj vůz často někomu půjčujete, můžete si nastavit hned několik upozornění, která obdržíte například v případě, že daný řidič překročí rychlostní limit či oblast, kterou jste nastavili pro možný pohyb auta. Budete-li stát na přeplněném parkovišti a marně svůj vůz hledat, pomocí aplikace máte možnost aktivovat klakson či výstražné blinkry, abyste svého miláčka mohli snadněji najít.

Nový dokument Netflixu nahlíží pod pokličku kontroverzního hnutí Ex-gay, které propaguje konverzní terapii10. 8. 2021

Svižná jízda je samozřejmostí

Jedná se o značku Cupra, tudíž je pochopitelné, že dvoulitrové TSI s 221 kW/300 koňmi a 400 Nm zajistí svižnou jízdu za každých podmínek. I přes to je Ateca stále komfortní a stabilní. Z 0 na 100 km/h se oficiálně dostanete za 4,9 sekundy a maximálně můžete jet rychlostí až 249 km/h. Mnou testovaná Ateca oplývala také pohonem všech čtyř kol 4Drive.

Po šlápnutí na plynový pedál se můžete těšit na velmi slušné zrychlení. Převodovka funguje výtečně a řadí neuvěřitelnou rychlostí a při tom všem si můžete užívat pořádného vrčení a praskání, které se ozývá z výfuku.

Hovořil jsem o stabilitě, která se perfektně ukazuje při svižnější jízdě v zatáčkách, kdy se vůz pevně a bezpečně drží na cestě. K většímu komfortu pak dopomáhá adaptivní podvozek. Tlumiče jsou sice o něco tvrdší a vůz měl 19palcové pneumatiky s nízkým profilem, ale v takovém případě o to víc chválím, že při aktivaci komfortního režimu jsem si užíval pohodovou jízdu.

Pár slov závěrem

Máte rádi rychlé vozy, ale nechcete si doslova lámat nohy neustálým usedáním do nízké sportovní kabiny? Máte rádi styl a výkon, ale nechcete totálně provětrat vaši peněženku? V takovém případě pro vás může být Ateca tou pravou volbou. Příliš pozornosti tohle auto nepřitahuje, alespoň do té doby, dokud se nerozezní jeho výfuky, proto bude vhodnou volbou i pro ty, kteří o pozornost nestojí. S modelem Cupra Formentor byste si pozornosti užili daleko více.

Cupra Ateca 2.0 TSI DSG s pohonem všech čtyř kol
Foto: se souhlasem Ondry Kroutila

Základní cena začíná na částce 1 319 900 Kč, ale aktuálně je v nabídce i speciální limitovaná edice VZ, která vychází na 1 539 900 Kč a obsahuje bohatou standardní výbavu včetně 20“ broušených kol VZ Copper s měděným odstínem, brzd Brembo lakovaných v měděném odstínu, sportovního titanového výfukového systému Akrapovič se čtyřmi měděnými koncovkami, soundsystému BeatsAudio (prémiový audiosystém s 10 reproduktory vč. subwooferu a zesilovače o výkonu 340 W), sportovních hliníkových pedálů v odstínu tmavého broušeného hliníku Dark Aluminium a karbonového střešního spojleru v měděném odstínu. Takhle vybavené auto? To už je parádička!

Zdroj: Jan Witek