Volkswagen ID.4 – elektromobil, kterému bude těžké konkurovat
Recenze
Zdroj: Foto: se souhlasem Juana Calderóna

Volkswagen ID.4 – elektromobil, kterému bude těžké konkurovat

Volkswagen ID.4 je větší z elektromobilů německé automobilky, která má v rámci rodiny ID v nabídce ještě model ID.3. „Čtyřka“, jak jsem si tento model pojmenoval trochu po svém, nabídne více prostoru, větší kufr, ale hlavně je to designově moc pěkně navržený vůz, který vás pokaždé sveze v maximálním komfortu. Musím říct, že po týdnu s ním jsem se trochu zamiloval… Dobrá, možná trochu víc :)
Jan Witek Witek Jan Witek Witek Autor
13. 9. 2021

Automobily testuju pravidelně a vždy se každý vůz snažím hodnotit podle jeho cenové kategorie a cílové skupiny, pro kterou je primárně určen. Ať už jsou to vozy luxusní, či dostupnější, některé ve mně i přes velmi dobré jízdní vlastnosti a funkce nezanechají žádnou stopu, a to se klidně může jednat i o vozy s cenou v řádech několika milionů korun. ID.4 však patří do té druhé kategorie, tedy k vozům, které ve mně zanechaly silný dojem a ke kterým jsem si vybudoval jisté emoční pouto. Pravděpodobně jsem nebyl sám, model totiž v rámci ankety World Car Awards získal ocenění Světové auto roku 2021. Pojďme si jej prohlédnout trochu zblízka.

Vypadá hezky zvenčí i uvnitř!

Design vozu je na pohled velmi příjemný. Linie působí elegantně a už jen zapuštěné kliky, velká a výrazná kola a krásný světelný podpis vás zaujme na první pohled. Designově jde vlastně o „nafouklou“ ID.3, ID.4 ale působí mohutněji. Tento krasavec vás navíc pokaždé jako majitele řádně přivítá. V případě, že jej vybavíte funkcí Keyless Access, vás uvítá rozsvícením světlometů IQ.LIGHT LED Matrix, jakmile se k němu přiblížíte s klíčem. Pokud se budete k vozu přibližovat či se od něj vzdalovat v noci, funkce Leaving home a Coming home se světelnou projekcí zajistí, abyste došli bezpečně. Nejen v rámci exteriéru, ale „čtyřka“ vás přivítá i v interiéru pomocí světelné a zvukové signalizace. Co k tomu dodat? Bude se o vás zkrátka starat jako o vlastního :)

Když už jsme u interiéru, i ten se designérům povedl velmi dobře. Sice také trochu připomíná ID.3, ale vypadá daleko hodnotněji. Středobodem je hlavní displej infotainmentu s úhlopříčkou 12 palců, který je velmi dobře čitelný a ovladatelný.

Interiér je opravdu velkoryse prostorný. Napomáhá tomu i obrovská panoramatická střecha, která se rozprostírá téměř přes celou šíři střechy a je údajně největší, jakou kdy Volkswagen v sériovém autě použil. Pokud by vás obtěžoval ostrý sluneční svit, můžete si jednoduše zatáhnout elektricky ovladatelnou roletku. Tu můžete efektivně ovládat i pomocí hlasových pokynů. Stačí například jen říct: „Ahoj ID, ukaž mi hvězdy“ a roleta se otevře. Pokud by vám světýlka v podobě hvězd nestačila, můžete interiér ještě více prozářit díky ambientnímu osvětlení. V sériové výbavě máte na výběr deset barev, ale volitelně lze paletu barev rozšířit až na 30. Zdroje světla jsou mimo jiné na palubní desce, v odkládací přihrádce na mobilní telefon a ve dveřích a v noci vytvoří příjemnou a útulnou atmosféru.

Pohled na futuristickou palubní desku
Foto: se souhlasem Juana Calderóna

Hezky působí stříbrná ozdobná lišta, která se táhne celým interiérem, a také velký středový tunel, který slouží jako úložný prostor. V přední části je šikovná přihrádka, ve střední části najdete držáky na nápoje, bezdrátovou nabíječku a dva USB-C porty k nabíjení vašich mobilních zařízení (Apple CarPlay a Android Auto fungují bezdrátově). Další dva USB-C porty najdete v zadní části vozu, kde je i ovládání třízónové klimatizace. Musím říct, že i v druhé řadě sedadel se pohodlně usadí člověk s výškou okolo 190 cm, i v případě, že před ním bude sedět člověk podobné výšky. Žádný z pasažérů se zároveň nemusí obávat, že by se do vozu nevešla jeho zavazadla, protože je pohodlně uloží do kufru o objemu 543 litrů.

<Path> Volkswagen ID.4 GTX – tak trochu jiný elektromobilZdroj: Volkswagen, IG: @volkswagencz, volkswagen.cz, Jan Witek

Navigace s rozšířenou realitou a aktualizace na dálku

Volkswagen ID.4 má k dispozici navigaci s rozšířenou realitou i tzv. „OTA“ (over the air) aktualizaci, díky které majitelé nemusí jezdit do servisu, protože si auto stáhne vše bezdrátově. Navigační pokyny na head-up displeji formou rozšířené reality jsou příjemné a sledování navigace je díky nim ještě komfortnější. Co přesně si pod rozšířenou realitou v navigaci představit? Jedná se o jakýsi doplněk ke standardnímu head-up displeji, který navíc zobrazuje navigační šipky vznášející se před vámi na křižovatce v místě, kde máte odbočit. To však není jediná funkce, rozšířená realita také dokáže na dálnici ukázat pruh, ve kterém se máte držet, případně efektně upozorňuje na vozidlo, kterého se vaše ID.4 drží v rámci adaptivního tempomatu. V rámci bezpečnosti umí také upozornit na opuštění jízdního pruhu. Animace vypadají příjemně, jsou dobře viditelné, ale zároveň vás při jízdě nijak neruší.

Kromě aktualizací můžete na dálku svůj vůz také sledovat a ovládat. Slouží k tomu mobilní aplikace We Connect ID., která vám na vašem smartphonu umožní vidět zbývající dojezd vozidla, nastavit klimatizaci a spustit či zastavit proces nabíjení. Digitální služba We Connect Start z vozu zase vytvoří zcela propojené auto. Vůz může být online díky vestavěné eSIM kartě, která umožňuje automaticky aktualizovat dopravní informace v reálném čase nebo nabíjecí stanice se stavem obsazenosti, aktuálními cenami a otevírací dobou.

V nabídce tři výbavové linie

Základní verze (linie Pure), která vychází na 1 014 900 korun, nabídne baterii s kapacitou 52 kWh a výkon 125 kW. Vyšší verze (linie Pro), kterou jsem měl možnost testovat já, má baterii s využitelnou kapacitou 77 kWh a k tomu výkon 150 kW. Navíc jsem ji dostal v téměř maximální výbavě a řeknu vám, že bylo fakt parádní svezeníčko! K dispozici je pak ještě silnější verze GTX, která má stejnou kapacitu baterie, ale nabídne vyšší výkon 220 kW a pohon všech čtyř kol. Všechny verze si samozřejmě můžete vybavit velmi bohatou výbavou na přání. Přidat si můžete například tažné zařízení, stříbrný paket exteriéru, 21palcová kola a příplatkový metalický lak, což je výbava, kterou mnou testovaný vůz měl, a nejen díky tomu vyšel na celkových 1 586 200 Kč.

Délka vozu je 4584 mm, šířka 1852 mm, výška 1622 mm a rozvor 2770 mm
Foto: se souhlasem Juana Calderóna

Menší kola pro pohodlnější jízdu

Jízda sama o sobě je velmi pohodlná, ale některé nerovnosti dají 21palcová kola trochu pocítit. Na menších kolech s vyšším profilem pneumatiky by jízda byla asi poněkud pohodlnější, ale když ona ta velká kola vypadají tak hezky… Nicméně na běžné městské i mimoměstské ježdění je vůz příjemný a velmi komfortní je i jízda do zatáček, kde ID.4 perfektně drží na silnici a příliš se nenaklání. Přesně v tomto případě se naopak ukazují výhody kol s nízkoprofilovými pneumatikami.

Pohodlné nabíjení doma i kdekoliv jinde

Máte-li možnost nabíjet svůj elektromobil doma, nejvhodnější bude pořídit si wallbox pro domácí použití – ID. Charger, ze kterého se rázem stane domácí „čerpací stanice“. Vy tak každý den můžete nastoupit do plně nabitého vozu a na cestách nebudete ničím omezeni. ID.Charger může být vybaven wi-fi, LTE a elektroměrem. Inteligentní funkce nabíječky je možné řídit prostřednictvím služby We Charge, která je součástí aplikace We Connect ID, o které jsem psal o pár řádků výš. Profesionální instalaci vám na přání zařídí přímo prodejce automobilů Volkswagen. K dostání jsou celkem 3 verze wallboxů: základní verze ID. Charger, která vyjde na 399 eur (přes 10 000 korun), verze ID. Charger Connect, která stojí 599 eur (necelých 16 000 korun) a nejvyšší verze s LTE modulem, kterou pořídíte za 799 eur (přes 21 000 korun).

S nabíjením si hlavu nemusíte lámat ani na cestách. Volkswagen poskytuje službu We Charge, v rámci které máte po celé Evropě k dispozici více než 150 000 nabíjecích stojanů, včetně celé sítě rychlonabíjecích stanic IONITY (obsluhuje také nejrychlejší nabíjecí stanice v Česku). I tato služba je součástí aplikace We Connect ID., a kdykoliv budete chtít nabíjet, propojíte se s nabíjecí stanicí a pak už jen počkáte, než šťáva nateče do baterie. Navíc můžete čerpat různé cenové výhody a benefity, které zajišťuje nabíjení z rychlonabíjecích veřejných stanic.

Já jsem se do ID.4 zamiloval, jak to vidíte vy?
Foto: se souhlasem Juana Calderóna

Je to láska a je krásná

Závěrem mohu říct, že kdybych se aktuálně rozhodoval ohledně koupě elektromobilu, model ID.4 by byl jedním z těch, nad nimiž bych uvažoval. Je to příjemné, prostorné auto, které je plné nejnovějších technologií, hezky vypadá, nabízí velkorysý prostor, zajímavý dojezd (v rámci kombinované spotřeby okolo 17 kWh jsem si mohl užívat dojezd cca 450 km) a díky tomu všemu je zkrátka radost jej řídit. Navíc i cena je v porovnání s podobně velkými elektromobily příjemná a velmi konkurenceschopná. Když porovnám všechny výhody, které vůz nabízí, s modely ostatních automobilek, určitě pro ně bude hodně těžké ID.4 v prodejích konkurovat.

Koukněte se na představení vozu ve videu, které zveřejnila samotná automobilka:

 

Zdroj: Jan Witek

Populární
články

Traumatické pouto vzniká v cyklu bolesti, smíření a ticha. Dlouhé chvíle klidu dokážou zastřít paměť na předchozí rány – a prodloužit vztah, který už dávno měl skončit.
TĚLO & MYSL

Proč zůstáváme s lidmi, kteří nám ubližují? Temná pravda o traumatickém poutu

Autor: Šimon Hauser
Intimita nemusí být hlasitá ani zběsilá. Někdy stačí zpomalit a dívat se znovu.
HOT!

Zapomeňte na rychlovky. Pomalý sex nabízí hlubší potěšení i lepší vztahy

Autor: Šimon Hauser
Muži, kteří mají problémy s erekcí, třebaže u nich lékaři nezjistili žádný fyziologický problém, se mohou cítit tak trochu „v pasti“. Určitá řešení, jak se lépe uvolnit nebo jak zvýšit citlivost penisu, nabízí sex koučink
HOT!

Jak se řeší „psychické“ problémy s erekcí – a co je způsobuje? „Někdy je partnerka pro muže vzrušující až moc,“ vysvětluje odbornice

Autor: Veronika Košťálková
Co se stane, když si náhodně vyberete dvě erotické seznamky na internetu? Je možné si přes ně skutečně najít vážnou mileneckou známost?
HOT!

Zaplatili jsme si členství v erotických seznamkách, abychom tam našli slíbený zástup „nadržených sousedek“. Podařilo se?

Autor: Michal Černý
I po náhodném sexu s někým novým můžete zažít hluboký, intimní dialog
HOT!

„Problémem není sex – ale emoční neupřímnost.“ Proč se vyplatí změnit pohled na „kulturu promiskuity“?

Autor: Veronika Košťálková
Je sexuální nekompatibilita regulérní problém?
HOT!

Sexuální nekompatibilita: Důvod k rozpadu vztahu, nebo mýtus a výmluva pro ty, co odmítají kompromisy?

Autor: Mirka Dobešová
Není konsent jako konsent. Pokud si chceme být jistí, že protějšek po sexu opravdu touží, měli bychom počkat na „nadšený“ souhlas
HOT!

Stačí k sexu „obyčejný“ souhlas? Podle odborníků byste měli chtít „nadšené“ svolení – jinak riskujete „zdvořilostní“ hrátky

Autor: Veronika Košťálková
U fantazií o sportovcích nebo o milování v Paříži si každý snadno domyslí, že nejspíš zapůsobila letošní olympiáda. U nemravných představ, které se odehrávají na pracovišti, se ale nabízí otázka, proč se v takové míře vyrojily právě letos...
HOT!

Orgie v kanceláři, nahá olympiáda nebo smysluplné hrátky. Které erotické fantazie letos slavily boom – a proč?

Autor: Veronika Košťálková
Termín „norník“ má mezi sexuálními pracovnicemi negativní konotace – jedná se o klienta, který si příliš nepotrpí na osobní hygienu, má vysoké nároky na služby, ale připlatit se mu nechce
HOT!

„Norník je muž, který odmítá sprchu i kondom,“ popisuje vybrané zákazníky escortu předsedkyně spolku, jenž pomáhá sexuálním pracovnicím

Autor: Veronika Košťálková
Ve více než 60 zemích je homosexualita stále trestná – někde hrozí i trest smrti.
CESTOVÁNÍ

Za polibek do vězení. Homosexualita je pořád trestná ve více než 60 státech. Které to jsou?

Autor: Šimon Hauser

E-Shop