Porsche Taycan aneb Vyzkoušel jsem nejrychlejší sériově vyráběný elektromobil. Větší zábavu budete hledat jen těžko

Když se řekne elektromobil, mnoho z nás má smíšené pocity, a docela hodně lidem i v mém okolí se vybaví ne moc praktické auto s omezeným dojezdem, se kterým si nemůžete užít tolik zábavy. Když se však řekne nejrychlejší sériově vyráběný elektromobil, a navíc elektrické Porsche, emoce jsou úplně jiné – nadšení, vzrušení, adrenalin a touha to všechno zažít. Přesně tohle je Porsche Taycan, které v sobě spojuje elektrický pohon, komfort, ale i nevšední zážitek z jízdy.

Lze spojit elektřinu a sportovní zážitek? Značka Porsche potvrzuje, že ano. Elektromobily jsou sice obecně známé tím, že jsou svižné a jejich akcelerace je působivá, ale o to zajímavější je, že tuhle sílu nedoprovází žádný řachot a praskání ve výfuku, ale spíše zvuk podobný vesmírné lodi. „Honzo, prosím, přijeď nám ho ukázat!“ „Můžu se za tebou dojet na Taycan podívat?“ Přesně takové zprávy jsem dostal od svých sledujících na Instagramu ihned po sdílení první fotky Taycanu a důkazem, že je o tento model opravdu zájem, byly i četné pohledy kolemjdoucích na ulici.

Pokud si myslíte, že fanoušci značky Porsche nebudou mít o elektromobily zájem, jste na velkém omylu. První elektromobil značky Porsche v roce 2021 dokazuje, že do budoucna půjde o čím dál tím atraktivnější model. Za první půlrok prodejů dokázala značka prodat jen lehce pod 20 000 kusů, což znamená, že je na cestě k rekordnímu cíli 40 000 kusů ročně. Číslo nabývá ještě zajímavějších rozměrů v souvislosti s prodejem ostatních modelů. Například Panamera má za půl roku prodaných 13 633 kusů a legendární 911 si připsala číslo 20 611 kusů. Taycan se tak stává jedním z nejdůležitějších modelů automobilky Porsche, který v prodejích předbíhají už jen SUV modely Cayenne a Macan s celkovým součtem, jenž atakuje 90 000 prodaných kusů.

K dispozici několik variant

Značka Porsche prodává model Taycan hned v několika variantách, které se od sebe liší nejen výkonem, ale i kapacitou baterie a s tím souvisejícím dojezdem. Troufám si říct, že každá varianta vám vykouzlí úsměv na rtech, když do ní usednete, a ačkoliv jsem v rukou neměl tu nejsilnější verzi, i tak jsem si užil pořádnou zábavu a sílu, která mě vždy zarazila do sedaček.

Jednou z verzí je ta s pohonem na zadní kola, kterou jsem měl možnost řídit já. Její cena startuje na částce 2,2 milionu korun, za kterou získáte vůz s výkonem 300 kW (408 koní) a s kombinovaným dojezdem až 431 km (podle WLTP, základní baterie Performance – 79,2 kWh). K dispozici je ještě čtyřkolka s označením 4S, která se základní baterií začíná na třech milionech korun a z nuly na sto vystřelí za 4 sekundy. Verze 4S nabídne výkon 390 kW (530 koní), a pokud ji vybavíte silnější baterií s kapacitou 93,4 kWh, dostanete výkon 420 kW a udávaný dojezd až 460 km.

Porsche Taycan je už v „základu“ (tohle slovo se mi ve spojitosti s Taycanem moc používat nechce) pohodlné auto, které je velmi dynamické, ale pokud chcete opravdové sportovní zážitky a máte k dispozici 4,3 milionu Kč, můžete si pořídit verzi Turbo, která nabídne výkon 500 kW (680 koní) a z nuly na sto zrychlí za úctyhodné 3,2 sekundy. Možná si říkáte, že tohle je absolutní špička, ale není tomu tak. Za více než 5 milionů si můžete pořídit verzi Turbo S s výkonem 560 kW (761 koní), která z nuly na stovku vystřelí za 2,8 vteřiny, a to už je opravdu co říct.

Maximální rychlost mnou testovaného modelu je 230 km/h
Foto: se souhlasem Jiřího Matouška

Taycan je prostě sexy

Nebylo by to Porsche, kdyby nevytvořilo další designový majstrštyk. Výhodou modelů Porsche je, že mají specifický design, který si s žádnou jinou značkou nespletete. Hned při prvním pohledu na Porsche Taycan si řeknete, že tohle auto je opravdu sexy. Na jednu stranu je velmi elegantní, na druhou stranu má sportovní rysy a v jeho DNA je už od pohledu vepsána dynamika. Nejeden kolemjdoucí se za ním otočí i kvůli jeho výrazným svalům. Jako by byl Taycan napumpovaný testosteronem a jeho šlachovité křivky vyzařují energii stovky metrů daleko. Na délku měří bezmála pět metrů, rozvor náprav je 2,9 m a váha se pohybuje okolo 2,2 tuny, což na auto, které v sobě ukrývá těžké baterie, není úplně moc. Váhově je dokonce téměř totožné s Panamerou. Design karoserie efektivně odvádí vzduch a snižuje odpor. Nutno zmínit, že součinitel odporu Taycanu je 0,22, což je dokonce lepší hodnota, než jakou má model 911.

Při prvním pohledu na Taycan vás zaujmou jeho oči, chápejte přední světla, která disponují typickou čtveřicí LED žárovek, jež se objevují i u ostatních modelů značky Porsche. Na pohled velmi zajímavá je sportovní prohnutá střecha, která zlepšuje aerodynamiku, a i když u mnou testovaného modelu byla střecha pevná, vybrat si můžete taktéž skleněnou panoramatickou. Jak už tomu bývá zvykem i u ostatních elektromobilů, také Porsche Taycan nabízí designové vysouvací kliky, ale specialitkou je taktéž zadní přítlačné vysouvací křídlo, které se vysouvá podle rychlosti. Když už jsem hovořil o předních světlometech, za zmínku rozhodně stojí i ty zadní, které jsou propojeny zajímavou světelnou LED linkou, kterou můžete doplnit o svítící nápis Porsche. Ještě hezčí auto můžete z Taycanu vytvořit díky až 21palcovým kolům, která jsou dostupná ve speciálních odstínech.

Počet úmrtí souvisejících s klimatickou změnou se celosvětově zvýšil o 74 procent, ukázala studie23. 8. 2021

Minimalistický a funkční interiér

Překvapilo mě, jak moc je interiér Taycanu minimalistický, nicméně i tak v sobě kombinuje typicky německý luxus, prémiovost a sportovní pojetí, které je značce Porsche vlastní. Všude se nachází kůže a tam, kde není, najdete měkčený plast. Vše perfektně lícuje a nemusíte se bát žádných pazvuků a vrzání, ale co jiného než kvalitu provedení od značky Porsche čekat? Sportovní sedačky vás budou hostit velmi pohodlně a výrazné boční vedení vám zajistí, že se z místa nikam nepohnete ani při ostrých zatáčkách. Skvělému výhledu na cestu nepřekáží ani mohutné blatníky.

Jednou z největších dominant interiéru je zakřivený 17palcový displej před řidičem, který vypadá designově a díky OLED technologii je kontrastní a dobře viditelný i za přímého slunečního svitu. Umožňuje zvolit si několik modů zobrazení a v každém z kruhových ukazatelů tak můžete mít jiný obsah. Velmi pěkně však vypadá zobrazení mapy přes celý displej. Vše je přehledné a informace doprovází moc hezká grafika. Po bocích tohoto displeje je několik dotykových tlačítek, kterými můžete například upravit tuhost šasi, případně kdyby vám chybělo „vrčení“ motoru, můžete si zde zapnout umělý sportovní zvuk. Na levé straně najdete ovládání světel. Pokud jsem říkal, že se okolo displeje nachází jen pár tlačítek, myslel jsem to opravdu vážně. Interiér není nijak přeplácaný a kromě uvedených tlačítek jsou na palubovce pouze ta na ovládání sedaček a oken a páčky a tlačítka na multifunkčním volantu. Všechna ostatní nastavení ovládáte přes displej, což někomu může vyhovovat, ale někomu zase ne, protože má naopak rád, když si po konkrétní funkci může ihned sáhnout a nemusí ji hledat v menu infotainmentu.

Pohled do interiéru
Foto: se souhlasem Jiřího Matouška

Kromě již zmíněné digitální přístrojové desky je zde ještě 11palcový středový displej infotainmentu zasazený v palubní desce, který vypadá velmi elegantně. Co se týče klimatizace a nabíjení, to můžete ovládat pomocí 8palcového displeje ve středovém tunelu, a jak už bylo řečeno, připlatit si můžete i za speciální 11palcový displej umístěný před spolujezdcem. Jako kontrast k těmto moderním technologiím působí tradiční chronometr, který se nachází v horní části přístrojové desky.

Infotainment funguje opravdu skvěle a díky tomu, že vozidlo může být neustále on-line, máte vždy aktuální informace o dopravě, nabíjecích stanicích v okolí či počasí. Systém nabízí taktéž podporu Apple CarPlay, a to i bezdrátově. Tak trochu bezdrátově můžete ovládat svůj Taycan díky mobilní aplikaci, která umí zobrazit polohu vozu, informace o jízdě, ovládat nabíjení a vůz zamknout, odemknout, případně předehřát. V případě krádeže vás appka upozorní a automaticky zavolá na nouzovou linku.

Do interiéru se naprosto pohodlně vejdou čtyři lidé a čtyřmístné provedení je standard, který máte v základu, nicméně připlatit si můžete i za pětimístnou konfiguraci. Od toho však nečekejte žádné zázraky, jelikož i tak je prostřední sedadlo pouze „nouzové“. Moc jsem tomu nevěřil, ale na zadních sedačkách je docela dost místa a stejně jako přední sedadla mají velmi dobré boční vedení. Sezení v nich je tak neméně pohodlné. Je trochu škoda, že u tak prémiového auta si můžete odvětrávání a masážní funkci sedadel připlatit pouze vepředu. Další věc, která by mohla cestující na zadních sedačkách omezovat, je rychle se svažující střecha. S mými 193 cm by se mi vzadu moc dobře nesedělo, i když já osobně bych v tomto autě určitě nikdy vzadu sedět nechtěl. Mám raději místo řidiče!

Bezrámová okna jsou samozřejmostí
Foto: se souhlasem Jiřího Matouška

Když už jsme u interiéru, jistě se hodí zmínit taktéž kapacitu kufru, která je 407 litrů, což je poněkud méně oproti konkurenční Tesle Model S, která má kufr s dvojnásobnou kapacitou. Na druhou stranu to však pro mě u tohoto vozu není překážkou. Kdo bude v Porsche za několik milionů převážet nějaký nadměrný náklad? Tipuju, že řidič pojede ve většině případů sám, maximálně se svou drahou polovičkou, protože Taycan není úplně rodinné auto. K dispozici máte ještě jeden menší kufr vepředu s kapacitou 81 litrů, kam si bez obtíží můžete uložit například tašku s notebookem, menší sportovní tašku či nabíjecí kabely.

„Elektromobil na míru“

Tak jako u ostatních modelů Porsche i pro Taycan platí, že si jej můžete přizpůsobit svému stylu a personalizovat téměř na míru. Ať už jsou to karbonové difuzory za 130 000 Kč, nebo karbonová zrcátka za 40 000 Kč, nic není nemožné, máte-li dostatečné finanční rezervy. Interiér si můžete nechat přikrášlit karbonem, dřevem či hliníkem a zvolit si můžete i vlastní oblíbenou barvu kůže, která se může nacházet i na deskách palubní příručky a na krytu klíčku od vozu. Můžete si zvolit kontrastní prostředky sedadel, barvy bezpečnostních pásů, koberečky s vysokým vlasem, případně loga Porsche nebo modelu na opěrkách. Za příplatek si můžete pořídit speciální nápisy na bok auta, mezi nimi nechybí třeba nápis „Electric“, kterým dáte ostatním jasně najevo, že je vaše Porsche elektrické.

K dispozici a výběru je i obrovská plejáda elektronických asistenčních systémů, nicméně postupným přidáváním dodatečného vybavení se s cenou vozu můžete dostat do astronomických výšin. Co vše si můžete v rámci příplatkové výbavy pořídit? Je to například systém nočního vidění, head-up displej, další displej do přístrojové desky umístěný před spolujezdcem, prémiový audiosystém Burmester, který vychází na 130 000 korun a nabídne 21 reproduktorů s celkovým výkonem 1455 W. Moc mě mrzí, že zrovna tímto soundsystémem mnou testovaný vůz nedisponoval, protože hudbu v autě miluju a jsem zastáncem toho, aby výkonnější audiosystémy byly u prémiových vozů již v základu. Zbylé možnosti dodatečného vybavení si můžete v klidu prohlédnout na webových stránkách Porsche Centrum Praha, kde je k dispozici taktéž podrobný konfigurátor. Pokud byste si do příplatkové výbavy přidali většinu možných věcí a technologií, můžete cena Taycanu stoupnout o další dva miliony korun, což u verze Turbo S dává výslednou částku 7 000 000 Kč. Už máte našetřeno?

Push-upka pro muže? Stahovací spodní prádlo dokáže zvednout nejen sebevědomí, muži se ale za jeho nošení stydí a ženám se zdá směšné30. 9. 2021

Technika a výbava

Porsche postavilo opravdu technologicky unikátní elektromobil. Stojí na speciálně vyvinuté platformě J1, kterou má společnou například s Audi e-tron GT. Jde o platformu, která je určena pro vysokovýkonné elektromobily. Baterie je uložena pod podlahou a má mnohem větší napětí než kterýkoliv jiný elektromobil. Taycan je totiž postaven na 800 V architektuře a díky tomu dosahuje lepších nabíjecích výkonů s mnohem menším proudem a menším průměrem kabelu, než jaké jsou potřeba například u standardní 400 V architektury. Dobíjení z rychlonabíjecích stanic umožňuje DC/DC převodník s výkonem 50 nebo 150 kW.

Další unikátnost, kterou se Porsche Taycan vyznačuje, je, že má jako jediný sériově vyráběný elektromobil dvoustupňovou převodovku, která umožňuje ještě hbitější zrychlení, někdy po dosažení rychlosti 130 km/h přeřadí na dvojku a stroj bez mrknutí uhání dál a postupně zrychluje až k rychlosti 260 km/h, což je hodnota, kde ostatní elektromobily už pouze tápou.

Porsche si dalo velmi záležet na chlazení, což je u elektromobilu jedna z nejpodstatnějších věcí, aby se baterie a další části vozu nepřehřívaly. Baterie proto disponuje aktivním termomanagementem a za příplatek si můžete pořídit i tepelné čerpadlo, které vám zajistí lepší efektivitu topení v nízkých teplotách.

Designový majstrštyk
Foto: se souhlasem Jiřího Matouška

Pohodlná a zábavná jízda

Jízda je velmi pohodlná díky adaptivnímu vzduchovému podvozku, který dostanete již v základu a který reaguje na změny jízdních režimů. Pro lepší manévry v zatáčkách pomůže autu řiditelná zadní náprava. Dostatek šťávy v baterii můžete udržovat i díky rekuperaci, kterou má Taycan velmi efektivní a podle oficiálních údajů dokáže až 90 % všech zpomalení přeměnit zpět v energii a uložit do baterie. Prakticky tak při řízení doslova nepotřebujete používat brzdy, ale pokud by vám přece jen rekuperace jako taková nestačila, můžete se těšit na pořádnou sílu keramických brzd.

Nutno říct, že i přes veškeré ostatní přednosti je právě jízda to, v čem Taycan exceluje. Auto vždy ostře vystřelí vpřed a jeho dynamika je doslova dechberoucí. Vůz krásně sedí na silnici a do zatáček jde velmi sebejistě. Znovu podotýkám, že jsem měl k dispozici nejslabší verzi Taycanu, ale i tak jsou mé zážitky nezapomenutelné. Co teprve taková verze Turbo S? Musím se přiznat, že zábavnější elektromobil jsem zatím nezažil… Nechci však, aby to vyznělo, že s autem si užijete pouze sportovní a svižnou jízdu. V komfortním režimu se Taycan promění v pohodlné elegantní auto, které velmi dobře zvládá delší vzdálenosti a dokáže s grácií překonat i větší nerovnosti. Za dokonalé a vyvážené skloubení těchto dvou světů si Porsche zaslouží poklonu.

Mnou testované Porsche Taycan by podle metodiky WLTP mělo zvládnout dojezd až 431 km. Velmi však závisí na stylu jízdy, ale třeba i na počasí. Já jsem se se spotřebou pohyboval okolo 21 kWh/100 km a reálný dojezd mi palubní počítač ukazoval okolo 380 km. Má jízda však nebyla úplně úsporná. Stačí však lehce ubrat „plyn“, případně vypnout klimatizaci, a hodnoty se rázem změní. Myslím však, že baterie nabízí dostatečnou kapacitu pro každodenní jízdy a pokud se vydáte na delší vzdálenost, Taycan vás překvapí rychlostí svého nabíjení. Například na nabíjecí stanici Ionity jsem dosáhl nabíjecího výkonu 260 kW (oficiálně je maximum 270 kW). Úplně vybité auto nabijete za 10 minut na 50 % (dojezd zhruba 200 kilometrů). Na 80 % (zhruba 300 km dojezd) nabijete za pouhých 20 minut, což jsou vskutku velmi příjemné a mezi elektromobily zatím jedny z nejlepších hodnot. Takto výkonných nabíjecích stanic sice zatím v Česku není mnoho, ale jejich síť se neustále rozšiřuje.

Za příplatek si můžete nechat zakomponovat svítící označení značky Porsche
Foto: se souhlasem Jiřího Matouška

Nabíjejte kdekoliv

Na cestách po celé Evropě můžete pohodlně nabíjet s jednou kartou Porsche Charging Service, díky které máte k dispozici až 200 000 nabíjecích stanic. Jednou měsíčně se z vaší platební karty strhne celková částka za nabíjení a vy se nemusíte o nic dalšího starat.

Pár slov závěrem

Jízda s Taycanem je nezapomenutelný zážitek, který si tisíce spokojených zákazníků užívá každodenně. O tom, že se automobilce Porsche podařilo postavit vskutku výborný automobil, který v sobě kombinuje elektrický pohon, zábavu, dynamiku, ale i maximální komfort, svědčí i počet prodaných kusů, díky kterému je Taycan jedním z nejúspěšnějších modelů značky. Máte rádi vozy, které jsou sexy, a navíc chcete jít s dobou? Porsche Taycan je pro vás tím „pravým elektrickým“!

Zdroj: Jan Witek