Jak proměnit Mini Cooper v karavan? Stačí pár minut! I nám se to povedlo

Léto je v plném proudu a spolu s ním dovolené. Lidé vyrážejí na výlety po Česku i do zahraničí, ale co teprve taková představa spojení dovolené a Mini Cooperu? Respektive Mini Cooperu a kempování? Možná vám tato představa přijde zvláštní, či dokonce směšná, ale není Mini jako Mini. Já jsem do rukou dostal speciálně upravený model Countryman, který obsahoval kempingovou vestavbu od Egoé, a takový Mini Cooper má úplně jiné grády. Pohodlně se v něm vyspíte, uvaříte si oblíbené jídlo, osprchujete se, ale hlavně můžete trávit dovolenou tam, kde vás napadne.

Značka Mini se spojila s českou značkou Egoé, jež vytváří kempingové vestavby do vozů, které se pak rázem promění ve větší či menší karavany. Mnou testovaný vůz (Mini Cooper Countryman po faceliftu) obsahoval vestavbu Egoé Nestbox Camper, což je jedna z nejmenších vestaveb z dílny Egoé. Díky tomu, že je nejmenší, je velmi kompaktní, a tak přes týden můžete s vaším vozem v pohodě zvládat obchodní schůzky či nákupy a v pátek odpoledne podlehnout volání divočiny. Mě na tom nejvíce baví ten pocit, že můžete kdykoliv vyrazit, nemít cíl, nemusíte se na nic vázat a vaše cesta tak nemá žádné limity. Navíc model Countryman už díky svému jménu po dobrodružství docela dost volá… Nemyslíte?

Vše důležité máte po ruce

Konstrukce Camper obsahuje šikovnou zásuvku s prostorem pro vařič, skládací umyvadlo, kanystr s vodou či chladicí tašku. Kromě toho je k dispozici i rošt a pohodlná matrace. Na kohoutek, který lehce připojíte k umyvadlu, můžete přidat i delší nástavec, který slouží jako sprcha. Můj Countryman měl na střešním nosiči ještě skládací stan s další pohodlnou matrací, tudíž si troufám říct, že dohromady se v něm pohodlně dokážou vyspat i dvě osoby.

Countryman je největším Mini Cooperem, proto nemusíte mít strach, že byste se cítili stísněně. Kdykoliv budete chtít, můžete kempingovou vestavbu za pár minut „vyložit“ a nebude vám překážet na cestách, když ji zrovna nebudete potřebovat. Samotná instalace a rozložení vnitřního roštu a stanu, když dorazíte do cílové destinace, jsou jednoduché a nezaberou vám více než 20 minut. Alespoň za tuto dobu jsem je jako nezkušený rozkládal já. Nicméně po krátkém nácviku si myslím, že bych to zvládl i výrazně rychleji.

Countryman po faceliftu

V této recenzi se nebudu věnovat pouze kempingové vestavbě, ale podíváme se i na auto samotné. Jedná se o druhou generaci Countrymana po faceliftu. Díky němu tento vůz získal ještě více stylu. Ačkoliv je to „vesničan“, skvěle se svým provedením hodí i do města. Je to zkrátka stylovka, za kterou se nejeden člověk otočí. Jde o největší a nejvšestrannější model značky Mini, který v reálu vlastně až tak „mini“ není, což ale nikomu nevadí. Na trhu je tento model již od roku 2010 a od té doby si jej oblíbili zákazníci po celém světě. Výhodou je, že se tohle auto nepodobá žádnému jinému a opravdu si jej s žádným jiným modelem nespletete. Díky tomu oplývá aurou jedinečnosti a rozhodně se ani po pár letech neokouká. Countryman se řadí do kategorie SUV a skvěle tak poslouží třeba i jako rodinný vůz nejen do města, ale i na výlety mimo něj. Musím říct, že kdo nezažil výlet v Mini, ten neví, o co přichází.

Na střeše je stan Hussarde Duo, který se běžně dodává i s hliníkovým žebříkem
Foto: se souhlasem Juana Calderóna

Vypadá opravdu krásně

Po faceliftu dostal Countryman nové LED světlomety a technologie LED byla použita i na mlhová světla či zadní svítilny, do kterých je zabudován krásný symbol britské vlajky, jenž je nyní k dispozici již v základní výbavě všech nových Mini Cooperů. Nepatrně se proměnily taktéž nárazníky a na výběr jsou nové barvy laku karoserie. Zde musím vyzdvihnout barvu mnou testovaného vozu, konkrétně šalvějově zelenou, která v kombinaci s černými detaily budila obdiv nejen u mě, ale i u mnoha kolemjdoucích.

Nejen v rámci exteriéru si auto můžete dokonale přizpůsobit vlastnímu vkusu, podobně si můžete pohrát též s interiérem. To vše díky programu Mini Yours. Zákazníci si mohou vybrat, navrhnout a objednat vylepšené prvky výbavy a jednotlivé produkty budou následně vyrobeny pomocí inovativních výrobních postupů, jakými jsou 3D tisk či laserové písmo. Zákazník tak bude mít jistotu, že jeho Mini je opravdu jeho.

Ruská LGBT rodina vystoupila v reklamě, po vlně nenávisti raději uprchla ze země5. 8. 2021

Co se týče infotainmentu, i ten prošel menší aktualizací, ale důležitou novinkou je řidičův digitální přístrojový štít. Jediné, co mě trošku zarazilo, bylo poněkud menší rozlišení digitálních budíků oproti centrálnímu displeji infotainmentu, na čemž by automobilka měla do budoucna určitě zapracovat.

Mini je prostě hravé auto a podobně je na tom i samotný infotainment, který je plný barev, velmi přehledný a veškeré nastavení v něm najdete na první dobrou. Mnou testovaný vůz měl kromě digitálního přístrojového štítu a infotainmentu ještě průhledový displej, ale u toho mi trochu vadilo, že se promítá na průhledové sklíčko a ne přímo na čelní sklo, což je na pohled poněkud příjemnější. Na druhou stranu musím říct, že uvnitř vše opravdu krásně lícuje a automobil má velmi příjemnou a fresh atmosféru, takže ani tato drobnost s head-up displejem mě nerozhodila. Kdykoli jsem měl příležitost do Countrymana usednout, opravdu jsem se na jízdu těšil.

S mou výškou 193 cm jsem se do vozu vešel úplně v pohodě, jen za mnou už by si pohodlně sedlo jen dítě. Nicméně nepředpokládám, že by v tomto voze, který navíc obsahoval kempingovou výbavu, jezdily více než dvě dospělé osoby. A kdybyste přece jen vyrazili s partou dospělých kamarádů, výhodou je posuvná druhá řada sedadel, díky které můžete místo pro cestující vzadu trochu zvětšit, případně uvolnit cestu zavazadlům v kufru.

Mini Cooper Countryman SD s vestavbou Egoé Nest
Foto: se souhlasem Juana Calderóna

Luxusní motokára

Je pravda, že se stanem na střeše jsem měl trochu respekt a nechtěl jsem dálnici brázdit nadměrnými rychlostmi, protože jsem měl pocit, že mi něco uletí, ale to byla snad jediná překážka, jinak jsem si jízdu s Countrymanem užil. Countryman má typické zkosené okno, ze kterého je velmi dobrý výhled do okolí. Velmi příjemné a pohodlné jsou taktéž sedačky, které vás dobře „podrží“ i v ostřejších zatáčkách.

Testoval jsem vůz ve verzi SD, což je nejsilnější vznětová varianta. Zde se hodí podotknout, že zanedlouho bude vše úplně jinak, jelikož značka prohlásila, že v roce 2025 přejde kompletně na elektřinu, což je trend, který můžeme pozorovat i u ostatních automobilek. Není divu, dokonce i Evropská komise chce od roku 2035 konec nových benzinových či naftových aut. Zatím však ještě stále můžu říct, že jsem testoval vůz, jenž měl pod kapotou dvoulitr o výkonu 140 kW (190 koní), který je naprosto skvěle sladěn s osmistupňovou samočinnou převodovkou. Vůz řadí velmi jemně a předvídavě a auto navíc nabízí pohon všech čtyř kol. I přes dostatečnou sílu pod kapotou a všechno dodatečné vybavení jsem se se spotřebou pohyboval okolo krásných šesti litrů. Pokud byste chtěli být trochu větší rychlíci, počítejte se sedmi až osmi litry, což však pořád není nijak závratné číslo, které by se vás znatelně dotklo.

Mini Cooper Countryman SD je doslova potěšením pro oči
Foto: se souhlasem Juana Calderóna

V rámci faceliftu došlo (mimo již některé zmíněné úpravy) i ke skvělému vyladění podvozku a odpružení. Tlumiče a velká kola tak hravě zkrotí každý povrch. Ať už jde o nerovnosti, polní cesty, nebo třeba jízdu lesem, která vás s Countrymanem s kempingovou výbavou může překvapovat pravidelně, každý povrch zvládnete bez větších útrap. Na pevné silnici si však stejně jako u ostatních modelů Mini můžete užít pocit, že sedíte v nabité motokáře s nádherně přesným řízením.

Mini kempování v Praze

Osobně nejsem až tak velkým fanouškem kempování, ale nevadí mi občas něco takového vyzkoušet, a Mini mi tento zážitek po delší době umožnilo. Z časových důvodů jsem si sice nemohl dovolit přespání delší než jednu noc, ale i tak to byl zajímavý zážitek, který jsem si dokonce vychutnal přímo v Praze u Vltavy. Abych svému kempování dodal trochu „divočiny“ (když už jsem zůstal v Praze), nezamířil jsem do žádného oficiálního kempu, ale prostě jen do přírody k břehu Vltavy. Byla to doslova pohoda. Přes den jsem se pohodlně usadil ve stanu, kde jsem si na notebooku vyřídil pracovní e-maily (pravý camper), a večer jsem si u auta rozdělal oheň, opekl maso a jen tak přemýšlel o životě, což mimochodem jednou za čas doporučuju každému z vás!

Renault Espace – ideální parťák na výlety ve více lidech7. 9. 2021

Moc mě bavilo, jak je vestavba uzpůsobená přesně na míru Countrymanovi. Do šuplíku s kuchyní se toho vejde opravdu hodně. Plynové vařiče navíc můžete odmontovat a dát někam stranou. Velmi chytré jsou taktéž clony k vařiči, které brání větru a zhasnutí hořáku. Je vidět, že bylo myšleno opravdu na každý detail. Když už zmiňuji rozdělávání ohně, pomohla mi též sekerka, která je součástí vybavení. Velmi šikovně je vyřešeno také skládací prkénko na krájení a skládací umyvadlo.

Musím říct, že Mini Cooper Countryman nedělá parádu jen jízdou po městě a mimo něj, ale i během doby, kdy bude stát zaparkovaný na místě, které se vám zalíbí a budete na něm chtít prožít vaše dobrodružství. Tento parťák vám prostě zaručeně vykouzlí úsměv na rtech.

Jediné, co by mi v autě trochu chybělo, pokud bych se vydal na delší výlet, je více úložného prostoru. Když jsem nad tím tak přemýšlel, na střeše máte stan, do kterého už se vám po složení moc věcí nevejde, protože se do něj umisťuje například i hliníkový žebřík. Kufr automobilu máte plný kempingové vestavby, což znamená, že de facto máte k dispozici už pouze místo na zadních sedačkách a trochu místa pod zásuvkou s kuchyňkou, ke kterému se však dostává docela těžko a větší věci tam prostě neumístíte. Když navíc budete potřebovat rozložit i spodní lůžko, budete si podle mého názoru trošku lámat hlavu s tím, kam všechny věci umístíte. Ačkoliv je Countryman velké auto, rozhodně není nafukovací a bude nutné si před každou cestou velmi důkladně naplánovat, co všechno budete nutně potřebovat a co bude lepší nechat doma.

Pohled na volant a digitální přístrojovou desku, která by si však zasloužila lepší rozlišení
Foto: se souhlasem Juana Calderóna

Závěrem

Jak již bylo řečeno, už samotné slovo „countryman“ ve mně vzbuzuje touhu po zážitcích, objevování a dobrodružství a tohle spojení s kempingovou vestavbou tak vnímám velmi kladně. Díky němu můžete cestovat opravdu ve velkém stylu! Pokud jste fanoušci značky Mini a zároveň pravidelně zatoužíte po nějakém tom dobrodružství, bude pro vás tato upgradovaná verze Countrymana tím pravým ořechovým. 

V souvislosti s tím vás samozřejmě bude zajímat také cena. Countryman v základní výbavě s tříválcem o výkonu 102 koní (75 kW) vyjde na 673 000 Kč. Verze SD s pohonem všech čtyř kol, kterou jsem testoval já, vyjde bez příplatkové výbavy na 981 000 Kč. Co se týče kempingového vybavení, střešní stan vychází na 66 000 Kč a vnitřní vestavba s kuchyní a rozkládací postelí na necelých 97 000 Kč.

Zdroj: Jan Witek