Mike Tyson boří stereotypy – růžové oblečení považované za „zženštilé“ mu pomáhá k bojovné náladě. Jak růžovou správně (mužně) nosit?

Růžová dnes nemá pověst zrovna „mužné“ barvy – přesto v minulosti byla muži vyhledávána. Zbořit stigma „růžové zženštilosti“ se sice odvážnějším mužům, kteří se rozhodli vzít tuto barvu na milost, zatím nepodařilo, ale nyní do hry vstupuje muž s velkým M. Mike Tyson. Právě tento špičkový boxer, o němž lze bez nadsázky říci, že je prototypem ryzí maskulinity, totiž růžovou miluje – a považuje ji za mužnou a bojovnou. Jak tedy tuto barvu vhodně zařadit do šatníku?

Dnešním obecným pravidlem je, že modrá je barva pro chlapce/muže, kdežto růžová pro dívky/ženy. Rozhodně to tak ale nebylo vždy – a ještě na počátku 20. století platil pravý opak. „Růžová je barva pro chlapce a modrá pro dívky – růžová je totiž rozhodnější a silnější barvou, proto je pro chlapce vhodnější než modrá, ta je jemnější a hodí se více pro dívky,“ uvádí tak obchodní publikace Earnshaw´s Infants Department. A vlastně se nijak neplete.

Hyundai i30 N Line aneb Nejkrásnější i30ka, kterou si můžete pořídit30. 8. 2021

Růžová byla opravdu historicky považována za barvu pro muže, jelikož se jednalo a variaci červené, k níž se pojí bojovné a válečné konotace. Naopak modrá byla v minulosti spojována s Pannou Marií, a tak byla považována za ideální pro ženy. Obrat přišel až v padesátých letech minulého století, kdy růžová začala být velmi striktně považována za ženskou barvu. A to vlastně do jisté míry platí dodnes. Muži, kteří chtějí růžové kousky do svého šatníku zařadit, pak nezřídka naráží na poměrně povrchní zaškatulkování a nevyhnou se nálepce „gay“. Jednoduše řečeno, je nutné ukázat, že růžová rozhodně není jen barvou na šaty s volánky – a přesně o to se nyní zasazuje i světoznámý boxer Mike Tyson. Ten navíc ukazuje, že i hedvábí a zvířecí potisky jsou tím, co v pánském šatníku nemůže scházet…

Boxer jako módní ikona

Tyson, který se stal boxerskou legendou, dnes staví na své popularitě a s chutí přijímá i pracovní nabídky z oblasti modelingu – ostatně svým neotřelým stylem se proslavil téměř podobně jako svými boxerskými výkony. „Myslím, že se oblékám velmi nápadně. Miluji lehké až průhledné materiály, přiléhavé – ale samozřejmě pohodlné –oblečení, které vypadá dobře za každých okolností,“ prozradil tak sportovec v jednom z interview. A tomu vlastně odpovídá i aktuální kolekce z dílny módního domu Roberto Cavalli, jejíž tváří se Tyson stal.

Kolekci dominují kožené korzety, zvířecí potisky a hedvábné tkaniny. A jak Tyson také prozradil, právě pro zvířecí vzory má slabost. „Mám rád zvířecí potisky – ale samozřejmě ne přímo zvířecí materiály. I když nemám přímo žádný oblíbený vzor, rád bych si pořídil nějakou tu umělou činčilu,“ prozradil v rozhovoru pro magazín GQ.

A ačkoliv přímo růžová barva se v kolekci nijak významně neprojevuje, boxer má ohledně této barvy naprosto jasno. Na otázku, jaký typ oblečení mu dodává pocit síly, totiž odpověděl, že růžová. „Pokud mám na sobě růžovou barvu, znamená to, že rozhodně nechci, aby na mě někdo mluvil. Protože když mám na sobě růžovou, jsem skutečně vážný. A růžová mě dělá velmi mužným,“ vysvětlil s tím, že růžová v něm vlastně vyvolává bojovnou náladu. Ovšem bojovnou náladu je díky růžové možné mít i tehdy, pokud zrovna nejste Mike Tyson (ačkoliv v jeho případě je „bojovnost“ nepochybně násobena také jeho muskulaturou).

Jak na růžovou?

V prvé řadě je třeba mít stále na mysli – v podstatě jako mantru – odborný pohled stylisty Tony Cooka. Ten tvrdí, že „žádná barva není nijak limitovaná. Záleží jen a pouze na stylingu a sebevědomí, s nímž ji vynesete.“ Právě sebevědomí je přitom klíčové – a jak se odborníci na styling shodují, růžová také směrem do okolí vysílá jasný signál, že nositel je sebejistý. Obavy ze zženštilého vzhledu je tedy nutné hodit za hlavu – a vrhnout se na růžovou kombinatoriku.

Ještě předtím, než se pustíte do zvažování, který kousek ve vašem šatníku by mohl být zbarven do růžova, měli byste vzít v potaz tón vaší pleti – výběr špatného odstínu totiž odvede medvědí službu. V podstatě jako to platí v módě obecně, je tedy třeba pracovat s kontrasty. V případě světlé pokožky (ovšem nesmí být světlá příliš, protože pak by výrazná růžová nevhodně dominovala) je vhodná růžová sytá a tmavší, kdežto jemná (pastelová) růžová se hodí spíše v případě, že je pleť tmavší (nebo opálená).

Co se týká dalších barevných kombinací, růžová si dobře rozumí s bílou, khaki, krémovou, černou, hnědou, ale skutečně skvělého výsledku dosáhnete, pokud zvolíte další kousky v odstínu uhlově šedé, příp. tmavě modré.

LGBT lidé v Afghánistánu pod vládou Tálibánu už mohou čekat pouze na smrt, varuje exilový afghánský aktivista18. 8. 2021

Po výběru vhodného odstínu růžové již nezbývá, než se zaměřit na to, co přesně by mělo být právě v růžové vyvedeno – nejjednodušším způsobem, jak začít s růžovými experimenty, je pořízení růžové košile či polo trika. V případě růžových košil jim pak lze „přidat na mužnosti“ také adekvátními doplňky – např. dobře padnoucí vestou nebo třeba šlemi. Naopak klasická trika v růžové barvě – stejně jako růžové svetry – jsou spíše tím, čemu by se každý muž měl vyhnout. Výsledek totiž spíše než cokoliv jiného evokuje výlet do šatníku přítelkyně. Jistou míru další odvahy pak vyžadují růžová saka či přímo obleky.

Každá snaha se ale počítá – a není nutné pokoušet se hned zpočátku o „barevný šatníkový převrat“. Pro začátek tedy úplně postačí nějaký ten růžový doplněk, jako je kravata či kapesníček.  A pokud by vám stále scházela pro růžovou odvaha, vězte, že podle výzkumů jsou muži, kteří nosí růžovou, vzdělanější, vydělávají více peněz a také jim jsou ze strany žen častěji vyjadřovány komplimenty. Nyní tak už jen zbývá vydat se na nákup…

Zdroj: Gq.com, Fashionbeans.com, Artofmanliness.com