Nová francouzská limuzína dorazila do Česka. Dostane šanci porazit známé německé konkurenty?

Nádherná zahrada pražské restaurace Vila Kajetánka se ve čtvrtek rozezněla v rytmech francouzské hudby. Právě na tomto místě byla v Česku poprvé oficiálně představena nová limuzína francouzské automobilky DS – model DS 9. Na akci nechyběli ani ambasadoři značky Lucie Borhyová, Natali Ruden, která představila svou módní kolekci a Jaroslav Svěcený, který během příjemného dne zahrál na housle. Hlavní otázkou však je, co lze od nové francouzské limuzíny očekávat?

Příjemné počasí, krásné prostředí a luxusní vozy k tomu. Co víc si přát? Takhle nějak vypadalo čtvrteční odpoledne na zahradě restaurace Vila Kajetánka, kterou si značka DS Automobiles vybrala jako místo pro představení svého nového luxusního sedanu DS 9. Značka DS vznikla v roce 2014 a opírá se o výjimečný odkaz vozu DS z roku 1955. Jejím základním rysem je avantgardní duch a ambice ztělesnit know-how francouzského luxusu v automobilovém odvětví. I z toho důvodu jsou vozy DS určeny pro zákazníky, kteří usilují o osobní vyjádření a milují nové technologie. Celosvětovou modelovou řadu značky DS tvoří modely DS 3 Crossback, DS 7 Crossback, DS 4 a DS 9. Model DS 3 a DS 7 už jsme měli možnost si detailně prohlédnout dříve (více zde a zde).

DS 9 představuje vrchol nabídky značky DS Automobiles. Vůz je dlouhý 493 cm, široký 193 cm a vysoký 146 cm. S velkými koly o průměru 690 milimetrů na první pohled působí dynamicky a elegantně. Díky nové verzi platformy disponuje nebývalým rozvorem (290 cm), což výrazně zlepšuje prostor na zadních sedadlech. Je pro něj charakteristická prudce klesající střecha ve stylu fastbacku, která zjemňuje celkovou siluetu.

DS 9 je tříprostorový sedan, který přebírá klasické principy značky DS Automobiles, má expresivní přední část s maskou DS Wings, což je typický znak vozů značky, a mřížkou chladiče s trojrozměrným výbrusem. Pro světelný podpis vozu je charakteristická technologie DS Active LED Vision, s moduly, které se otáčejí o 180° a podtrhují je denní světla pojatá jako perlový náhrdelník. Na kapotě se poprvé objevuje i gilošovaný dekor „Clous de Paris“ ve tvaru šavle, který byl dosud používán jen v interiéru vozů DS.

Model DS z roku 1955 připomínají lišty ve tvaru kornoutků na okrajích střechy, které byly typickým znakem legendárního sedanu. Nyní byly upraveny a byla do nich zasazena nová boční obrysová světla, která společně vytvářejí typický znak DS 9. Plynulou elegantní siluetu podtrhuje linie vedoucí bez jakéhokoliv přerušení od masky chladiče přes kapotu, čelní sklo a střechu po zavazadlový prostor. Boky jsou hladké, táhnou se ladně od předních světlometů k zadním světlům. Vše podtrhují zapuštěné kliky dveří v barvě karoserie.

I zezadu je patrná touha integrovat každý prvek do jednoho celku. Zadní blatníky, nárazník a zavazadlový prostor na sebe plynule navazují. Do vytvořené plochy jsou zasazena propracovaná zadní světla vytvářející díky kontrastu působivý trojrozměrný motiv šupin typický pro vozy DS. Podtrhují je lišty ve tvaru šavlí vzdávající hold designovým prvkům velkých francouzských karosářů 30. let. Celkový vzhled zadní části umocňuje třetí mimořádně tenké brzdové světlo, které posiluje vizuální efekt zadního okna.

Nová francouzská limuzína DS9
Foto: DS Automobiles

Také interiér vás pohltí

Elegance ušlechtilých materiálů použitých na velkých plochách, palubní deska celá čalouněná kůží Nappa a zpracování sedadel s motivem hodinkového pásku Bracelet jen podtrhuje péči, která byla věnovaná každému detailu, což je charakteristický rys francouzského know-how. Tlačítka ve formě krystalů, čalounění Alcantara na celém stropě a na slunečních clonách, stropní madla a airbag ve středu volantu ručně potažené kůží lákají k doteku a vyvolávají příjemné pocity.

DS 9 poskytuje díky širokému rozvoru 290 cm spoustu prostoru na zadních sedadlech. Sedadla jsou vyhřívaná, odvětrávaná a jsou vybavena masážní funkcí. Doplňují je nastavitelné opěrky hlavy Lounge, což je v této kategorii naprostá novinka. K celkovému pohodlí přispívá středová loketní opěrka, a i ona nabízí možnosti převzaté z vyšších segmentů: zpracování v kůži, úložné prostory vybavené zásuvkami USB, ovládání masážních sedadel a barevné vnitřní osvětlení.

DS 9 nabízí novou definici individualizovaného komfortu, kde lze všechny parametry upravit pro optimální pohodlí. Díky tomuto detailu si každý cestující řídí vlastní pohodlné prostředí sám.

Ghanští politici čelí domácí a zahraniční kritice kvůli chystanému zákonu, který by zakázal identifikovat se jako LGBT6. 8. 2021

V nabídce dvě úrovně výbavy: Performance Line a Rivoli

Interiér verze DS 9 Performance Line je vyveden v černé Alcantaře jako symbolu jasně deklarované dynamiky a elegance. Na karoserii se objevuje chromovaný znak DS Performance Line na předních dveřích, DS Wings a chromovaná lišta zavazadlového prostoru. Na černě lesklé mřížce masky chladiče je umístěno logo DS Performance Line. Střed litých 19" černých kol Monaco je v karmínovém odstínu.

Potahy sedadel kombinují Alcantaru a černou imitaci kůže, zdobí je karmínové a zlaté prošívání. Ladí se středovou konzolou a palubní deskou, které jsou rovněž potaženy Alcantarou, výsledkem je velmi útulné prostředí. Na palubní desce je umístěn znak DS Performance Line v gilošovaném hliníku jako ilustrace jedinečného know-how DS Automobiles. Ovladač pod středovým displejem posetý krystaly podtrhuje eleganci provedení dovedenou do každičkého detailu. Multifunkční volant je potažený perforovanou plnohodnotnou neštípanou kůží, airbag je potažený kůží a prošívání je provedeno v karmínových a zlatých odstínech.

Verze DS 9 Rivoli, která je inspirovaná pařížskou čtvrtí Tuileries, kombinuje honosné materiály a nádherné ozdobné prvky ve tvaru diamantu. V nabídce jsou tři různé styly interiéru: černá tlačená kůže Basalte nebo verze Opera s možností výběru ze dvou odstínů kůže Nappa se sedadly s motivem hodinkového pásku Bracelet v červeném provedení Rubis nebo černém Noir.

Na eleganci verze Opera se podílí použití kůže Nappa na předních i zadních sedadlech, středové konzole, panelech dveří a palubní desce, která je kůží kompletně potažená. Komfort na zadních sedadlech dotváří luxusní středová loketní opěrka Lounge a nastavitelné opěrky hlavy.

Nová francouzská limuzína DS9
Foto: DS Automobiles

Kvalita materiálů stimuluje smysly prostřednictvím volantu potaženého plnohodnotnou kůží, hlavice řadicí páky z hladké kůže, madel dveří potažených kůží či hliníkových prvků na pedálech a středové konzole. Čalounění stropu, protislunečních clon a krytu zavazadlového prostoru je v provedení Alcantara s perlovým prošitím inspirovaným luxusní módou.

Značka již od svého vzniku věnuje velkou pozornost vylepšování akustického komfortu, který se ve voze DS 9 posunul na novou úroveň díky speciální úpravě zacílené na potlačení vnějšího hluku. Vrstvené akustické sklo je doplněno svařovanou a lepenou karoserií, která potlačuje vibrace. Potěšení umocňuje hi-fi zařízení Focal Electra o výkonu 515 W, které bylo speciálně vyvinuto pro DS 9. Mezi čtrnáct reproduktorů rozmístěných v kabině pro zvukový zážitek na úrovni koncertního sálu byly přidány nové mřížky výškových reproduktorů z nerezové oceli.

Jaké motorizace budou dostupné?

DS 9 je nejprve nabízen s plug-in hybridním pohonem E-Tense s celkovým výkonem 225 k, tvořeným benzínovým turbo motorem PureTech (180 k) a elektromotorem (110 k), který dokáže díky baterii 11,9 kWh ujet 46–50 km (dle protokolu WLTP) v režimu s nulovými emisemi. Emise CO2 se v závislosti na výbavě pohybují od 35 do 37 g/km, homologovaná spotřeba ve smíšeném cyklu WLTP je 1,5 l/100 km.

Ubývá žen, které chtějí děti, a přibývá gayů, co touží po vlastní rodině. Je heterosexualita univerzální „patent“ na rodičovství?30. 8. 2021

Elektromotor s osmistupňovou automatickou převodovkou může dosáhnout maximálního výkonu 110 k. Používá se při rozjíždění, ke zvýšení akcelerace při jakékoli rychlosti a pro jízdu v režimu s nulovými emisemi až do 135 km/hod. Při nastartování se vždy automaticky spustí elektrický režim, doplněný hybridním režimem, který automaticky řídí jednotlivé druhy energie. Vůz jede ve 100% elektrickém režimu, ve 100% benzínovém režimu, nebo v režimu, který oba módy kombinuje, pokud to situace vyžaduje nebo si to řidič zvolí. Posádka si tohoto přechodu ani nepovšimne. Režim E-Tense Sport nabízí maximální kumulaci obou dostupných energií, s upraveným nastavením akceleračního pedálu, převodovky, řízení a řízeného odpružení. Zvyšuje potěšení z jízdy a dynamiku, to vše v naprostém klidu.

DS 9 používá systém rekuperace energie, který dobíjí baterii při zpomalení nebo ve fázi brzdění. Funkce E-Save navíc umožňuje zajistit rezervu energie v baterii, která umožňuje absolvovat část cesty v režimu nulových emisí (výběr z několika úrovní), například když řidič ví, že ho čeká vjezd do centra města. Baterii lze nabít za 1 hod 45 min pomocí palubní nabíječky o výkonu 7,4 kW zapojené přes kabel dodaný na přání do domácí nebo veřejné dobíjecí stanice.

Nabídku brzy doplní dva další plug-in hybridní motory E-Tense, jeden o výkonu 360 k pro inteligentní pohon všech 4 kol, který byl vyvinut společně s divizí DS Performance, a druhý o výkonu 250 k pro pohon 2 kol s rozšířeným dojezdem. V nabídce je rovněž benzínový motor PureTech o výkonu 225 k. Všechny modely jsou dodávány s osmistupňovou automatickou převodovkou.

Nová francouzská limuzína DS9
Foto: DS Automobiles

Jak je na tom cena?

V rámci oficiálního uvedení byl představen také ceník modelu DS 9. Nejlevnější je verze s benzínovým motorem 1.6 PureTech 225 (výkon 165 kW/300 Nm) a 8stupňovou automatickou převodovkou, která vychází na 1 325 000 (výbava Performance Line), respektive na 1 425 000 Kč ve výbavě Rivoli. Vrcholem je pak plug-in hybridní verze E-TENSE 360 4x4 s výkonem 265 kW (320 Nm), která začíná na 1 775 000 (Performance Line) či 1 875 000 (Rivoli).

Zdroj: Jan Witek