Elektrifikovaný Range Rover Evoque je skvělá parádička nejen do města aneb Vyzkoušeli jsme sexy vůz, který vám zajistí pozornost

Model Evoque pravděpodobně není potřeba po humbuku s Kazmovou One Man Show nikomu v Česku představovat. Já jsem se však nezaměřil na bůhvíkolik let starý vůz, který dlouhou dobu pobýval v kontejneru, ale na nádhernou, revoluční, moderní a příjemnou novinku – plug-in hybridní verzi oblíbeného kompaktního modelu Evoque, konkrétně na verzi Range Rover Evoque R-Dynamic S P300e. Jaké jsou mé dojmy?

„Když byl Range Rover Evoque v roce 2010 představen, změnil svět kompaktních SUV a nová generace v tom bude pokračovat. Tento charakteristický automobil v sobě kombinuje rafinovanost a zábavu, čímž vytváří tolik důležité emoce. Právě ty vykouzlí úsměv na tváři, díky nim se lidé za automobilem otočí,“ říká Gerry McGovern, Land Rover Chief Design Officer, a mně nezbývá než tato slova potvrdit – zábavu s vozem jsem zažil náramnou a pozornosti lidí jsem také neunikl.

„Nový originál“

Originální kompaktní SUV je zase o něco lepší. Nejnovější verze modelu Evoque byla navržena a zkonstruována v Británii a zde se bude také vyrábět. Nová generace modelu Evoque, která je doma jak ve městě, tak na horách, přichází do modelové řady Range Rover s nabídkou hybridních pohonných jednotek. Dosud model získal přes 200 mezinárodních ocenění a po celém světě si jej oblíbilo statisíce řidičů. Udrží tuhle vysoko nastavenou laťku i nová generace?

Alespoň z mého pohledu jde o podařenou evoluci originálu. Vůz z velké většiny vychází z původního jasně rozpoznatelného konceptu designu se siluetou blízkou karoserii kupé, typickou dynamicky se svažující střechou a stoupající linií spodní hrany bočních oken. Tento styl je typický pro všechny modely řady Range Rover. Proporce vozu jsou zvýrazněny blatníky, které spolu s disky o velikosti až 21 palců vytvářejí silný, dynamický postoj.

Nová, extrémně úzká světla Matrix LED působí jako šperky a přináší sofistikovanější grafiku předních světlometů i zadních svítilen. Zapuštěné kliky dveří přidávají jemnou estetiku, zatímco dynamické blinkry vytváří jasný světelný podpis. K působivému vzhledu přispívají také detaily dodávané na přání v rámci paketu R-Dynamic a leštěné měděné doplňky.

Range Rover Evoque v provedení Fuji White
Foto: se souhlasem Jiřího Matouška

Mnou testovaný vůz se pyšnil krásnou bílou barvou (v originále Fuji White), která velmi dobře působila v kombinaci s paketem Black Pack (černé prvky na karoserii) a černou kontrastní střechou. Již samotná karoserie vozu působí velmi dynamicky, ale ve spojení bílé s černou a zatmavenými skly od B sloupku vůz dělá ještě větší parádu a upoutává větší pozornost.

Působivý interiér

Jakmile odtrhnete oči od exteriéru, oslní vás vše, co uvidíte uvnitř. V interiéru jsou kombinovány čisté plochy s jednoduchými liniemi a pečlivě vybranými prémiovými materiály, což dohromady vytváří luxusní, minimalistickou a digitální kabinu. Technické tkaniny vytvořené z recyklovaných plastů, například směs vlny Kvadrat (což byl případ mnou testovaného vozu) nebo čalounění Dinamica, Eucalyptus a Ultrafabrics, jsou nabízené jako prémiové alternativy ke koženému čalounění. Interiér je navržen tak, aby byl pro posádku příjemný a pohodlný. Všude plno kůže, hliníku a na části palubní desky pravé dřevo. Nechybí ani systém Touch Pro Duo s dvojicí dotykových obrazovek a nově s rychlejším softwarem, sedadla nastavitelná v šestnácti směrech nebo ionizace vzduchu. Vše navíc doplňuje zvětšený prostor pro posádku.

Nejmenší kulturista světa si vysloužil zápis do Guinessovy knihy rekordů. Aktivně soutěží, ač lékaři tvrdili, že ani nebude chodit18. 10. 2021

Co však musím zmínit, je pohodlí a jakási těžce popsatelná ladnost jízdy, která není vlastní pouze modelu Evoque, ale i všem ostatním modelům značky Land Rover a Jaguar. Zkrátka na první pocit poznáte, že sedíte ve voze, kterému konstruktéři věnovali opravdu spoustu času, než jej pustili k výrobě. Jízda je prostě stejně sexy jako vůz samotný!

Rozměry vozu a další důležitá čísla

Půdorys vozu zůstal téměř nezměněný, nově je ale Range Rover Evoque postaven na platformě Premium Transverse Architecture, jež využívá různé druhy materiálů. Díky tomu se zvětšil také již zmiňovaný prostor v interiéru. Rozvor náprav prodloužený o 20 mm zajišťuje více místa pro kolena ve druhé řadě a současně došlo ke zvětšení odkládacích přihrádek. Do zvětšené schránky před spolujezdcem nebo do přihrádky mezi předními sedadly teď můžete jednoduše odložit také tablet, drobná zavazadla nebo láhve. Celkový objem kufru je 472 litrů a snadno pojme zavazadla na dovolenou nebo sadu golfových holí.

Nový Evoque drží krok s dobou a všudypřítomnou elektrifikací a nyní je ještě úspornější

Není tomu tak dlouho, co bylo představeno plug-in hybridní provedení (PHEV) modelu Evoque s označením P300e. Tato verze modelu kombinuje zážehový tříválcový motor Ingenium o objemu 1,5 litru s výkonem 200 koní a elektromotor o výkonu 109 koní integrovaný do zadní nápravy a napájený 15kWh lithiovo-iontovou baterií umístěnou pod zadními sedadly. Z nuly na 100 km/h se dostanete za pouhých 6,4 sekundy a v čistě elektrickém režimu můžete jet rychlostí až 135 km/h. Hodnoty se možná na první pohled nezdají být nijak závratné, ale už po první jízdě byste byli překvapeni, jakou dynamiku malé SUV nabídne. Pokud máte nabitou baterii, rázem máte v rukou svérázný luxusní stroj, který dokáže zavařit i rádoby sportovním modelům konkurenčních značek.

Jak se vůz líbí vám?
Foto: se souhlasem Jiřího Matouška

Plně nabité baterie zaručily dojezd okolo 50 km na čistě elektrický režim. Přepínat můžete mezi jízdou v čistě elektrickém režimu (EV), který poběží do té doby, dokud budete mít energii v bateriích, nebo můžete nechat rozhodování o volbě pohonu na vozu a nastavit t\k režim Hybrid. Další volbou je režim Safe, kdy si můžete nechat energii v bateriích „uzamčenou“ na pozdější dobu. Jediné, co chybí, je možnost dobíjet baterie za jízdy.

V této souvislosti vás jistě zajímá, jak se pohybuje spotřeba. Když jsem se snažil vůz poctivě nabíjet, průměrně byla okolo dvou litrů benzinu a 23,6 kWh elektrické energie, což vůbec není špatný výsledek. U plně vybitého vozu to pak bylo zhruba 8,5 l benzinu na 100 km. Navíc s tímto britským elegánem můžete používat i rychlodobíjecí stanice a díky stejnosměrnému proudu (DC) využít maximální nabíjecí výkon 32 kW, což znamená, že z 0 na 80 % se baterie nabijí za 30 minut.

Hledáte ideální místo pro svou dovolenou? Hotel Lopesan Costa Meloneras otevírá brány už 1. září!30. 8. 2021

Do města, ale i do terénu

Model Evoque je Range Rover každým coulem. Kompaktní SUV kombinuje terénní schopnosti s jistotou za každého počasí. Vůz využívá systém pohonu všech kol a systém Adaptive Dynamics zajistí optimální rovnováhu mezi pohodlím a agilitou. Terrain Response 2 – technologie, kterou jako první nabídl velký Range Rover – během jízdy rozpoznává povrch a následně automaticky upravuje nastavení vozu. Ne že byste to ve městě zrovna potřebovali, ale Evoque navíc dokáže brodit hloubkou až 600 mm (brodivost první generace byla 500 mm). Jak jsem již zmiňoval dříve, podvozkově je tento vůz vyladěn do posledního detailu a v tomto směru si opravdu nelze na nic stěžovat.

Technická revoluce

Ačkoliv se může zdát, že se exteriér vozu příliš nezměnil, v rámci technologií se oproti předchozí generaci jedná doslova o revoluci. Například technologie „ClearSight rear-view mirror“ mění vnitřní zpětné zrcátko v obrazovku s vysokým rozlišením. Pokud ve výhledu vzad překáží cestující nebo větší náklad, řidič jednoduše zatáhne klapku na spodní straně zrcátka. To se následně změní v displej zobrazující obraz kamery umístěné na automobilu. Displej poskytuje širší úhel záběru (50 stupňů) a výbornou viditelnost za špatných světelných podmínek.

Plně digitální přístrojová deska s úhlopříčkou 12,3"
Foto: se souhlasem Jiřího Matouška

Range Rover Evoque nové generace nabízí i jedinečnou technologii Ground View, která vytváří dojem průhledné kapoty. Virtuální pohled na průhlednou přední část nabízí horní dotykový displej. Řidič má tak dokonalý přehled o tom, co je v tom kterém okamžiku pod předními koly. To se hodí zejména při parkování ve stísněných prostorách, manévrování kolem vysokých městských obrubníků a samozřejmě v drsném terénu. Jde o sériovou verzi systému Transparent Bonnet prezentovaného automobilkou Land Rover v roce 2014.

Závěrem

Ať jsem hledal, jak jsem hledal, nepodařilo se mi najít nějaká výrazná negativa. Evoque se zdá být dokonalým strojem. Plug-in hybridní pohon dodává tomuto luxusnímu vozu ještě něco navíc a já jsem se s ním po celý týden cítil opravdu příjemně. Na tak ladnou jízdu si totiž zvyknete skutečně rychle a o to horší je odvykací kúra.

Pohled na zadní část vozu
Foto: se souhlasem Jiřího Matouška

Základní cena modelu Range Rover Evoque R-Dynamic S P300e je 1 662 661 Kč. Mnou testovaná verze však nabízela bohatou příplatkovou výbavu, a tak se její cena vyšplhala na 2 111 109 Kč. Kromě bohaté výbavy v ceně máte i několik dalších benefitů, například záruku po dobu 3 let nebo do najetí 100 000 km podle toho, která z okolností nastane dříve, či stejně dlouhou záruku na lak a povrchovou korozi, bez omezení ujetých kilometrů. V souvislosti s plug-in hybridním pohonem pak získáváte záruku po dobu 6 let na ochranu proti prorezavění, bez omezení ujetých kilometrů, a stejně dlouhou záruku na baterii PHEV nebo do najetí 100 000 km podle toho, která z okolností nastane dříve. Tak co? Budete jezdit jako Kazma? 

Zdroj: Jan Witek