Test prvního elektromobilu od DS Automobiles – DS 3 Crossback E-Tense

Elektromobil DS 3 CROSSBACK E-Tense se vzhledově příliš neliší od dřívějších verzí s benzinovým a dieselovým motorem a nabízí stejnou eleganci a mimořádný komfort jako ostatní vozy značky DS Automobiles. K nim však přidává výhody elektrické technologie E-Tense, která značku dokonce dovedla k vítězství ve Formuli E. Pojďme se na tento vůz podívat trochu víc zblízka.

Elegán na první pohled

Na první pohled nabídne DS 3 velmi extravagantní vzhled, a to v dobrém slova smyslu. Pro všechny řidiče a řidičky, kteří se rádi odlišují a chtějí být na cestách výjimeční, je tento vůz skvělou volbou. DS 3 Crossback E-Tense ve 100% elektrické verzi nabízí matně chromovanou masku chladiče DS Wings, šedočernou mřížku sání, podpis E-Tense a také specifický zadní nárazník. V nabídce jsou exkluzivní 18" hliníková kola Kyoto a nový odstín karoserie Cristal Pearl. Když k tomu přidáte naprosto tichý provoz a kompaktní rozměry, těžko tomuto krasavci odoláte. Mně se zalíbil již při prvním uvedení a mnohem víc mi přirostl k srdci během týdenního testování.

Neméně působivý je taktéž interiér vozu a stejně, jako tomu bylo u DS 7, také zde můžeme najít diamantové vzory, jež se objevují i přímo v logu značky. Povedené je i provedení infotainmentu s 10,3palcovým displejem a digitální přístrojový štít. Ihned po usednutí vás překvapí velmi pohodlná sedadla z pěny s vysokou hustotou. Prvotřídní akustické provedení zajišťuje výjimečný komfort a zvukovou izolaci. Dalším přínosem je mnoho nových prvků výbavy pro autonomní řízení 2. úrovně DS Drive Assist, světlomety DS Matrix LED Vision nové generace nebo výsuvné kliky dveří, které se díky hands-free přístupu vysunou, jakmile se k vozu přiblížíte.

Velmi dobrou práci odvádějí také tlumiče, s kterými leckterou díru na silnici přejedete bez většího povšimnutí. Samotné řízení je jednoduché a intuitivní a nejvíce si auto bude rozumět s městem, ačkoliv bez námahy zvládne i delší trasy po dálnici. Značka DS se doslova snaží ztělesnit francouzské luxusní know-how v automobilovém průmyslu a musím říct, že se ji to daří.

Žádný kompromis

Na rozdíl od jiných současných automobilů je vůz DS 3 Crossback E-Tense postaven na platformě navržené tak, aby byla stejně účinná jak pro spalovací motory, tak pro uspořádání elektromotor / baterie. Tato konfigurace představuje novou kapitolu v automobilovém odvětví, kdy nahrazuje elektromobily na nevhodných platformách, kde baterie zabírají místo v kabině nebo v zavazadlovém prostoru, současně je zcela jiná než u výhradně elektrických vozů se základním vybavením a spartánským komfortem. Prostor v kabině i objem zavazadlového prostoru jsou stejné jako u verze se spalovacím motorem. Baterie o objemu 220 l jsou totiž umístěny pod podlahou vozu.

LGBT Afghánci se připravují na nejistou budoucnost za vlády Tálibánu31. 8. 2021

DS 3 Crossback E-Tense poskytuje díky svým rozměrům pět plnohodnotných míst, délka vozu je 412 cm, objem zavazadlového prostoru zůstává 350 l a patří tak mezi nejlepší ve své třídě. Dojezd 320 kilometrů podle normy WLTP (430 km podle metodiky NEDC) je maximalizován díky zkušenostem získaným ve Formuli E, pokud jde o regenerativní brzdění a použití tepelného čerpadla. Přispívá k němu rovněž účinné řešení vytápění a udržování baterie na optimální provozní teplotě, a to i za chladného počasí.

Zajímavý designový vůz DS 3 Crossback E-Tense je vybaven motorem o výkonu 100 kW (136 koní) a baterií o kapacitě 50 kWh. Baterii lze u dobíjecí stanice s výkonem 100 kW dobít na 80 % kapacity za pouhých 30 minut.

Nabíjení elektromobilu

DS 3 Crossback E-Tense s motorem o výkonu 100 kW a baterií s kapacitou 50 kWh se přes domácí wallbox nabije na 100 % za 5 hodin a na rychlém terminálu 100 kW na 80 % za 30 minut. Navíc můžete díky nulovým emisím parkovat v Praze i na modrých zónách zcela zdarma, nehledě na to, že nemusíte například platit ani dálniční známku.

Značka DS navíc ve spolupráci se svým partnerem Pražskou energetikou (PRE) připravila pro své zákazníky vozů E-Tense speciální nabídku, která zpříjemní a usnadní používání elektrických a hybridních vozů DS zákazníkům z celé ČR. Společnost PRE provozuje po celé ČR síť 82 veřejných dobíjecích stanic PREpoint s největším počtem v Praze a okolí. Veřejné stanice PRE jsou ale i v Ostravě, Brně, Pardubicích, Českých Budějovicích, Plzni a dalších městech.

Pohled do interiéru
Foto: se souhlasem Juana Calderóna

„Prodejce DS nejprve projde se zákazníkem jeho potřeby, aktuální možnosti a přání ohledně dobíjení nového E-Tense vozu. Následně na vyžádání vyšleme na požadované místo (domov, pracoviště) specializovaného technika PRE, který prověří reálnou situaci u zákazníka. Specialista PRE buď potvrdí, že klient může bez obav dobíjet z existujících připojení, nebo připraví návrh řešení, včetně úpravy příkonu, jističů, potřebné elektroinstalace a případné montáže zesílené zásuvky nebo DS wallboxu pro rychlejší dobíjení. Zároveň od nás zákazník získává při převzetí nového vozu DS E-TENSE jako bonus první měsíc neomezeného dobíjení na veřejných dobíjecích stanicích PRE zcela zdarma a dále pak po dobu dalších 11 měsíců může čerpat kredit ve výši 400 Kč bez DPH/měsíčně pro dobíjení na veřejných dobíjecích stanicích PRE,“ hovoří za společnost PRE Petr Holubec.

Tento měsíční kredit stačí na 3 veřejná nabíjení DS 3 CROSSBACK E-TENSE (z nuly do plné kapacity). Sazba 2,50 Kč bez DPH za kWh je v tomto případě velice výhodná a stejně výhodná je i pro případná další nabíjení DS zákazníka nad rámec tohoto kreditu. Zákazník s vozem E-TENSE tedy dostává i dobíjecí čip DS/PRE s výše uvedenými výhodami na celý první rok provozu vozu. Pokud se mu bude tato možnost dobíjení ve veřejných stanicích PRE líbit, tak čip samozřejmě může využívat i v dalších letech, ale to už je na zákazníkovi a jeho dohodě s PRE.

Mnou testovaný vůz byl v provedení dvoubarevné karoserie s černou barvou střechy
Foto: se souhlasem Juana Calderóna

Pár slov závěrem

100% elektromobil s výkonem 136 koní se v České republice prodává za 1 045 000 Kč ve verzi výbavy So Chic nebo za 1 125 000 Kč ve verzi Grand Chic. Pokud byste se na tohoto krasavce chtěli podívat osobně a třeba se v něm i svézt, máte možnost v showroomu DS Automobiles v Praze či v Ostravě.

Zdroj: Jan Witek