Rolls-Royce Phantom – královský vůz, který vám zajistí nejvyšší možný komfort a prestiž

Přepychový, honosný, prémiový a neskutečně pohodlný. Všechna tato slova by se dala použít k popisu vozů Rolls-Royce. Nyní jsem dostal k dispozici nejikoničtější model značky – Rolls-Royce Phantom. Už jsem vyzkoušel spoustu různých prémiových automobilů, ale musím říct, že to, co jsem zažil s modely Rolls-Royce, se zkrátka ničemu nevyrovná.

Značka Rolls-Royce je na trhu již více než 115 let a kromě automobilů je známá i díky výrobě leteckých motorů. Ačkoliv jsou obě odnože značky oddělené, není žádnou náhodou, že se ve vozech Rolls-Royce cítíte, jako byste se vznášeli ve vzduchu. Dnes značka Rolls-Royce patří pod koncern BMW a jejím domovem je britský Goodwood, kde byla navržena i nová generace vlajkové lodi. I když pokud je řeč o modelu Phantom, je možná příhodnější pojmenování „vlajková jachta“.

Portfolio vozů Rolls-Royce se skládá z tzv. formálních a neformálních modelů, alespoň takto o nich hovoří Frank Tiemann – ředitel korporátní komunikace pro Evropu a země bývalého Sovětského svazu, Rusko a Asii. Za ten nejformálnější můžeme zcela jistě považovat model Phantom, kterému se budu věnovat v rámci tohoto článku. Méně formální obdobou modelu Phantom je Ghost, po němž pak následují modely Wraith a Dawn. Mezi modely však nechybí ani oblíbený segment SUV – model Cullinan.

Cena všech modelů často hravě překoná hranici 10 milionů korun. A to se stále držím spíše na spodní hranici. Lidé, kteří si modely značky Rolls-Royce pořizují, si je totiž často doslova vyšperkují k obrazu svému a čím více personifikace, tím vyšší je samozřejmě i cena. Pojďme se společně blíže podívat na ten nejvznešenější z nejvznešenějších – model Phantom.

Zaujme na první pohled

Zhruba před rokem jsem měl možnost povečeřet s Frankem Tiemannem. Ten přesně vystihl pocit, který v automobilu značky Rolls-Royce zažijete. Když do vozu usednete, je to, jako byste vstoupili na stage. Je nutné počítat s tím, že s vozy Rolls-Royce neuniknete pozornosti, a když budete kolem někoho projíždět, jako by se na chvíli zastavil čas. Koeficient zíravosti – aneb „jak moc na vás koukají všichni kolemjdoucí“ – bych zhodnotil na 15 bodů z 10. Všude, kudy jsem vozem projížděl, jsem vzbuzoval úžas, úctu a obdiv. Není divu…

Modernizovaný Phantom je opravdu obří vůz, který budí respekt. Aktuální generace navazuje na své předchůdce a zásadní části tak zůstávají totožné, jen dostaly modernější zpracování. Na první pohled zaujme majestátní čelní maska, která vozu dodává punc elegance a vznešenosti. Čelní masku samozřejmě zdobí soška Spirit of Ecstasy, kterou je možné nechat si upravit podle vlastních požadavků. Někteří majitelé ji chtějí mít celou ze zlata, případně z křišťálu, z keramiky a z jakýchkoliv dalších materiálů, ale o tom až dále. Od sošky se táhne dlouhá kapota a ploché boky, které v případě mnou testovaného vozu zdobí ručně malovaná linka. Na konci pak nechybí dramaticky se zužující záď.

Ačkoliv se v článku zabýváme modelem Phantom, velmi populárním modelem je v Česku momentálně luxusní SUV Cullinan. I přes to, že naše republika není přímořským státem, je velmi oblíbený i model Dawn – kabriolet a nejvíc sexy Rolls-Royce
Foto: se souhlasem Juana Calderóna

Na délku má Phantom více než 5,7 m, na šířku je to něco málo přes dva metry a na výšku přes 1,6 metru. Na první pohled by si mnozí lidé mohli myslet, že se jedná o SUV, protože proporce tohoto modelu jsou opravdu ohromné, ale není tomu tak.

Phantom oplývá jakousi britskou elegancí. Tváří se jako mohutný gentleman a přesně tak jej podle mého vnímají i všichni kolemjdoucí a kolemjedoucí, ačkoliv teď si budu trochu protiřečit, protože právě gentleman obecně dává přednost a chová se galantně, ale u Phantoma je to jinak. Na přechodech mě chodci pouštěli mávnutím ruky, a dokonce mi na cestě několikrát dala přednost i tramvaj, což rozhodně běžné není. Všichni tito lidé si chtěli alespoň na malou chvilku užít pohled na tento majestátní vůz ze všech stran.

Vznešený pohled Phantoma
Foto: se souhlasem Juana Calderóna

Honosný interiér

Pokud vás automobil tolik nezaujal zvenčí (o čemž silně pochybuji), rozhodně vás nadchne jeho interiér. Vidíte se v něm, jako byste vstoupili do zámecké komnaty. Nebudu přehánět, když řeknu, že se po usednutí budete cítit jako v bavlnce. Už jen díky ponoření nohou do hebkého a huňatého koberečku z jehněčí vlny, který má na výšku několik centimetrů, víte, že se nejedná o běžný vůz, a možná se naučíte před usednutím do vozu zout. Naboso si jízdu ve Phantomu užijete opravdu na maximum.

Uvnitř najdete tradiční pojetí v moderním hávu. Zapomeňte na nějaké „módní výstřednosti“, které často dominují dnešním modelům téměř všech automobilek, u vozů Rolls-Royce je kladen velký důraz na tradici, ale zároveň se samozřejmě můžete těšit na spoustu moderních výdobytků, kromě toho také na tu nejlepší kůži, dřevo a další materiály. Vše působí velmi propracovaně, nikde nic nevrže, vše perfektně sedí a lícuje, a kdykoliv na něco sáhnete, pootočíte některým z ovladačů či stiskněte některé z tlačítek, ucítíte, jak dokonale byl vůz sestrojen a jak moc se dbá na každý detail. Vše je tak hladké a příjemné na dotek, že je to až k nevíře.

Ještě než se stačíte rozkoukat, rozprostře se nad vámi strop, nebo lépe řečeno hvězdná obloha, která je tvořena LED světýlky a nově zahrnuje dokonce i virtuální padající hvězdy. Říkáte si, že je něco takového zbytečné? Naopak! Pokud během cesty sedíte vzadu, cestovat s oblohou plnou hvězd nad hlavou je neskutečně relaxující zážitek.

„Zázračná“ metoda 369 slibuje vytoužený úspěch i pohádkové bohatství. Uživatelé sociálních sítí jí podlehli a podle mnohých funguje17. 4. 2021

Vítejte v galerii

V jiných autech tomu říkají přístrojová deska, ale v Rolls-Royce se tato část vozu nazývá galerie – tedy prosklená přístrojová deska táhnoucí se po celé šířce vozu. Zákazníci britské prémiové značky jsou často velcí fajnšmekři a přesně na tomto místě se můžou vydovádět a objednat si provedení na míru. Do galerie je možné zakomponovat umělecké dílo, fotky rodiny, případně cokoliv dalšího. V této galerii se ukrývá také hlavní displej infotainmentu, který je založen na předchozí generaci iDrive od BMW.

Systém je velmi intuitivní a nabízí krásnou grafiku, která dokonale koresponduje se stylem vozu, a navíc se skvěle ovládá. Pokud byste ovládání displeje hledali na středovém tunelu, na první pohled si ho možná nevšimnete, protože je možné jej schovat a vysouvá se z loketní opěrky. K ovládání slouží klasické schéma tlačítek od BMW. Cestující na zadních sedačkách mají svůj vlastní zábavní systém – dvě obrazovky zabudované v sedačkách řidiče a spolujezdce, které se spolu se stolečkem vyklopí z „úkrytu“ stiskem jediného tlačítka.

Myslím si, že multimédia a infotainment nabízí přesně to, co člověk od vozu očekává. Samozřejmostí je možnost propojení se smartphonem a využítí platformy Apple CarPlay či Android Auto, díky kterým si vychutnáte svou oblíbenou hudbu či navigaci. Přemrštěnou míru technologií, jakou nabízí například nové BMW 7, Mercedes-Benz S a další prémiové vozy, zde nečekejte. Nic takového pravděpodobně značka Rolls-Royce nechce a ani nepotřebuje.

Tradiční pojetí interiéru v moderním hávu
Foto: se souhlasem Juana Calderóna

Podobně konzervativní, ale nutno dodat, že velmi povedené, je i provedení ovládání ventilace. Žádný Rolls-Royce přesně nezobrazí, jakou teplotu máte v interiéru zrovna nastavenou. Stačí si pouze manuálně zvolit, jestli je vám zima, či teplo a vůz už se o vše postará. Intenzitu klimatizace si pak nastavíte pomocí otočného ovladače, kde máte na výběr z několika stupňů. Ten nejnižší se nazývá SOFT a následuje ho intenzita MED (medium), HIGH a MAX.

Jedinečný komfort při nástupu i výstupu

Zajímavé a specifické je také zavírání dveří. Pokud sedíte uvnitř, zapomeňte na zbytečně natahování se a tahání za madla masivních dveří. Ve vozech Rolls-Royce je vše řešeno automaticky, takže stačí pouze stisknout tlačítko, díky kterému se dveře zavřou bez zbytečné námahy. Stejně tak dveře zavřete, když vůz opouštíte – stačí se dotknout dotykové plošky na klice a dveře se automaticky zavřou samy. Jak už bylo několikrát řečeno, je tady myšleno opravdu na každý detail. Velmi komfortní je i samotné nastupování a vystupování z vozu pro cestující na zadních sedačkách, jelikož se dveře otevírají proti směru jízdy.

Zadní dveře se již tradičně otevírají proti směru jízdy
Foto: se souhlasem Juana Calderóna

Lednička na šampaňské, zrcátko a velkorysý prostor

Mezi sedadly v druhé řadě je k dispozici lednice ideální pro lahvinku šampaňského a speciální držáky na dvě šampaňské sklenice. Pokud byste si chtěli vychutnat bublinky i po cestě, můžete sklenice odložit do speciálního držáku a kdykoliv během jízdy si z nich usrknout. Pocit intimity a bezpečí cestujícím dodává široký zadní sloupek, na kterém se nachází pro Rolls-Royce typické zrcátko. Zároveň je nutné zmínit, že na zadních sedadlech, stejně jako na těch předních, opravdu není nouze o místo. A to jsem tentokrát ani netestoval verzi s prodlouženým rozvorem, která nabízí ještě 220 mm prostoru navíc.

Bespoke aneb Buďte originální

Není nutné hovořit o tom, že značka je sama o sobě synonymem toho nejlepšího. Ať už se jedná o interiér, nebo exteriér, vůz si můžete dokonale přizpůsobit svým požadavkům. Roll-Royce tyto možnosti nabízí v rámci programu Bespoke, díky kterému zákazníci mohou do svého vozu vetkat vlastní příběh. O auta, která se pohybují v těchto cenových relacích (běžně 10 milionů Kč a více), mají zájem především vysoce postavení manažeři, podnikatelé a hvězdy. Všem těmto lidem značka Rolls-Royce vychází vstříc. Proto si mnoho majitelů své „rollsy“ upraví přesně podle svých představ. Každý vůz se tak stává živoucím originálem.

V rámci programu si můžete individualizovat různé prvky, jako jsou dveřní kliky, detaily na přístrojové desce, na tzv. galerii a na dveřních prazích či výšivky na opěrkách hlavy a mnoho dalšího. Naskýtá se také možnost namíchat si zcela vlastní barvu laku, kterou si následně můžete pojmenovat podle sebe. Vzpomínám, jak mi během večeře Frank Tiemann říkal o zákazníkovi, který si do jednoho z německých showroomů donesl dětské auto, ve kterém jezdil jako malý kluk, s tím, že chce, aby měl jeho nový Rolls-Royce úplně stejnou barvu. Automobilka mu to samozřejmě splnila. Žádným problémem není ani výroba dřevěných obkladů, jež budou zhotoveny ze stromu z vaší zahrady. Možnosti jsou zkrátka neomezené.

Automobilka v tomto směru zašla ještě dál a před několika dny představila zcela jedinečnou zakázkovou karoserii „Boat Tail“. Spolu s ní spustila i program Coachbuild (speciálně navržená karoserie), který se stane pevnou součástí budoucího portfolia značky. Klienti tak budou moci ještě působivěji vyjádřit neotřelý osobní vkus. Současný posun k zakázkové výrobě karoserií podnítil Rolls-Royce již v roce 2017 uvedením modelu Sweptail.

Boat Taill, nebo-li tzv. karoserie na míru
Foto: Rolls-Royce

Silák pod kapotou

Pod kapotou se nachází dvanáctiválec, který má tradiční zdvihový objem 6,75 litru a nabízí výkon 420 kW (571 koní). Nejdůležitější je však točivý moment 900 Nm, dostupný již od 1750 otáček za minutu. Osmistupňová převodovka je tak jemná, že ani nevíte, že se ve voze nachází, a místo otáčkoměru ve Phantomu již tradičně najdete ukazatel zbývajícího výkonu, kterého je vždy dostatek.

„V Česku jsme registrovaní, v Norsku jsme manželé. Pokud bychom se měli seznamovat v dnešní době, nedali bychom to,“ říká o 16letém vztahu česko-norský pár Standa a Roar10. 6. 2021

Honosný prožitek z jízdy

Jízda v tomto voze je něco, co lze jen těžko popsat. To si člověk prostě musí zažít. Jemnost a lehkost, se kterou se vůz pohybuje, ale zároveň i síla, kterou má pod kapotou, dohromady tvoří kouzelnou kombinaci. Díky skvěle propracovanému podvozku neucítíte téměř žádné nerovnosti. Nejvíc mě tento fakt překvapil při jízdě po kočičích hlavách v centru Prahy. Vůbec jsem nechápal, kam se jejich velmi členitý povrch pod podvozkem vytratil. Phantom jako by měl svůj vlastní svět. Svět, ve kterém je vše hladké, tiché a luxusní.

Těžko budete hledat vůz, který se tak odlepí z místa jako právě modely značky Rolls-Royce. Zvlášť když si uvědomíte, že má Phantom pohotovostní hmotnost 2685 kg. Na nějaké cuknutí či trhnutí ani při svižném rozjezdu, kdy pedál stlačíte téměř k podlaze, rozhodně nedojde a vůz se vždy rozjede s jistou grácií, která je mu vlastní po všech stránkách. Marně se snažím najít slova, ke kterým by šel zážitek z jízdy přirovnat. Je to, jako byste se rozjížděli po smetaně, aniž by vám podkluzovala kola. Ta jsou mimochodem jednadvacetipalcová a uprostřed hrdě nesou znak automobilky, který se nikdy nepřevrátí vzhůru nohama.

Motor navíc není absolutně slyšet. Okolní prostor a prostor uvnitř auta jako by byly dva úplně odlišné světy. Jakmile zavřete dveře a zatáhnete okénka, dojde k dokonalému odhlučnění. K tomu pomáhá i 130 kg speciální tlumicí hmoty.

Co se pohodlnosti týče, značce Rolls-Royce se opravdu nic jiného nevyrovná a troufám si říct, že tohle auto je stejně jako ostatní modely značky prostě nejpohodlnější na světě. V úvodu jsem Phantom přirovnával spíše k vlajkové jachtě a nutno podotknout, že opravdu máte pocit, že se nacházíte na lodi, protože řízení připomíná kormidlování na moři s jediným rozdílem – tím je jeho naprostá přesnost.

Pohled na přední světlomet a sošku Spirit of Ecstasy
Foto: se souhlasem Juana Calderóna

Jednoduché manévrování

Možná si říkáte, že by se s tak velkým autem zvlášť ve městě ne úplně dobře manévrovalo, nicméně do nového Phantomu pronikla jedna zajímavá inovace. Je to řízení zadních kol, které vám přesně v těchto situacích pomůže a hravě se díky němu vytočíte i otáčkách, které by vás jindy mohly překvapit.

Řidiče? Děkuji! Raději sám!

Testovaný vůz jsem řídil sám a podle oficiálních statistik to tak má celých 60 procent všech majitelů Phantoma, kteří nemají osobního řidiče a chtějí si jízdu vychutnat sami. I já jsem radši, když mohu volant svírat pevně v rukou. Tím bych chtěl jen vyvrátit domněnku, že lidé vlastnící tak drahý vůz mají většinou svého řidiče.

Je to kouzlo!

Model Phantom jako by oplýval kouzelnou aurou. Při posledním testu se mi dokonce stalo, že za mnou ve chvíli, když jsem zrovna vůz odstavil a potřeboval vyřešit něco pracovního, přišel mladý a hezky upravený klučina. Zaklepal na okno, tak jsem si říkal, že asi bude chtít nějaké drobné, ačkoliv na to vůbec nevypadal. On se však jen zeptal, co dělám za práci, a ihned pokračoval otázkou, zda by pro mě mohl pracovat, že je opravdu šikovný a že dokáže vše. Mít ty miliony a dobře rozjetou firmu, asi bych ho za tu odvahu zaměstnal. S tímto vozem zkrátka každý den zažijete nějaké to překvapení a dobrodružství.

Phantom aktuální generace je vůz, který vás ohromí svou pohodlností a komfortem a precizním provedením ve všech možných ohledech, ať už se to týká exteriéru, interiéru, motoru, jízdy či čehokoliv dalšího. Všechny vozy značky Rolls-Royce jsou skvěle zpracované a do velké míry vyráběné ručně, absolutně tiché, stylové a neuvěřitelně pohodlné. Právě Phantom, o kterém byla v tomto článku řeč ze všeho nejvíc, je ten, který značku definuje, a už samotným svým názvem vzbuzuje emoce. Co teprve když do něj máte možnost usednout... Je to zkrátka zážitek na celý život, který troufám si říct nikoho neomrzí.

I vzhledem k tomu, že si jej majitelé často ozdobí nějakými osobními připomínkami, se tento vůz většinou neprodává do druhé ruky, ale zůstává majiteli jako připomínka na to, jakého úspěchu dosáhl.

Jak je to s cenou?

K oficiálním cenám modelů značky Rolls-Royce se nedostanete úplně lehce, protože je značka běžně nezveřejňuje. Nicméně dejme tomu, že jejich cena startuje někde na 8 až 10 milionech korunách za výchozí modely. (V tomto smyslu se mi nechce použít slovo základní modely, což jistě chápete.) Ceny jsou to vysoké, ale je třeba myslet na to, že tento vůz je po mnoha ohledech opravdu dál než všichni ostatní.

Spirit of Ecstasy v celé své kráce
Foto: se souhlasem Juana Calderóna

Rolls-Royce v Česku

V roce 2016 bylo otevřeno první autorizované dealerství v Praze. Showroom Rolls-Royce Motor Cars Prague se nyní nachází v Průběžné ulici, ale dříve míval showroom přímo na Pařížské, v aktuálně rekonstruovaném hotelu InterContinental.

O oblíbenosti značky nejen v Česku, ale i na Slovensku svědčí také skutečnost, že čísla prodejů neustále rostou. Češi i Slováci jsou schopni ocenit jedinečnost vozů Rolls-Royce a každým rokem jsou prodeje dvouciferné. Z kraje roku 2020 slavilo oficiální české zastoupení prvních 100 prodaných Rolls-Royců. Průměrná cena v Česku prodaných vozů se pohybuje od 300 000 eur bez DPH a výše (tedy zhruba od 7,7 milionu Kč), zatímco ten nejdražší vůbec se pohyboval okolo 15 milionů korun.

Možná vás to překvapí, ale právě oficiální české zastoupení značky Rolls-Royce je jedním z nejlepších. Dealerství Rolls-Royce Motor Cars Prague letos obdrželo prestižní cenu European Dealer of the Year in Ownership Services, tedy v poprodejních službách, a zvítězilo tak nad prodejci vozů Rolls-Royce od Ázerbájdžánu přes Německo až po Velkou Británii. Majiteli českého zastoupení značky jsou manželé Kadlecovi, kteří vlastní společnost Cartec Group, tedy autorizovaného prodejce vozů BMW, a šéfkou českého dealerství je Eva Kadlecová.

Kouzlu vozů Rolls-Royce propadají i ženy

Zatímco dříve to bylo pouze jedno procento, nyní podíl žen, které vlastní svůj Rolls-Royce, stoupl na patnáct procent a podobný trend můžeme sledovat i v Česku. Také u nás existuje několik výjimečných žen, které dokážou ocenit jeho kvalitu. Jednou z nich je například Jolanta Burkotová, která byla vůbec první českou podnikatelkou v Česku, která si pořídila Rolls-Royce. Odměnila se tak po prodeji čtvrt století budované firmy Trestles. Dnes se primárně stará o svůj Zámeček Petrovice v Petrovicích u Karviné.

Co se týče věku, nejmladšímu českému majiteli je okolo 30 let, ale většina klientů je v kategorii 40 až 50 let. Často je to doprovázeno vysvětlením, že v tomto věku jsou lidé již schopní se ocenit a říct si, že nyní přišla ta správná doba na to, aby se odměnil něčím tak výjimečným, jako je vůz Rolls-Royce.

Je potřeba počítat s tím, že v tomto automobilu budete jako ve výkladní skříni a pozornosti v žádném případě neutečete
Foto: se souhlasem Juana Calderóna

Jak se Rolls-Royce prodává?

Snažil jsem se přijít na to, jak vlastně prodej tak výjimečných a často v mnoha směrech individualizovaných vozů probíhá. Zkušenosti českého zastoupení nám sdělila Eva Kadlecová: „Je to různé. Někdy naše klienty potkáváme na akcích, někdy sami vstoupí do showroomu. Někdy se potkáme jednou, dvakrát, jindy se potkáváme třeba i rok a déle. Je to cesta, která je vždy zajímavá, ať už je krátká, či dlouhá. Ve světě Rolls–Royce je vše o detailech, máme přes 40 000 barev, desítky kůží a stovky dřev. Jednou vytvoříme krásný vůz u nás v showroomu, jindy se jedeme podívat s klientem do továrny v Goodwoodu. Je to hodně o inspiraci. Na naší práci nás baví také to, že můžeme uplatnit vlastní kreativitu a lásku k umění a designu.“

Velmi individuální je i výběr vozu, tedy doba od prvního kontaktu s dealerstvím a zahájením výroby. „Nejrychlejší byly asi dvě hodiny, nicméně rozhodnutí pořídit si vůz Rolls-Royce nebývá snadné. Nejde o peníze a cenu vozu, ale spíše dokázat se vnitřně se ocenit a odměnit. Přijmout, že už jsme dosáhli vrcholu. Toto je velmi osobní záležitost a vyžaduje čas,“ dodává Kadlecová.

Pár slov závěrem

Stejně jako majitelé vozů Rolls-Royce, kteří mají něco nepopsatelného v DNA, díky čemuž se dostali na pozici, kdy mají možnost si tento vůz pořídit, má podobnou nepopsatelnou vlastnost v DNA i každý vůz Rolls-Royce, ale znovu se dostávám k tomu, že se to nedá popsat, to se prostě musí zažít.

Zdroj: Jan Witek