Toyota Land Cruiser: Automobil, který se nezalekne žádného terénu, ale nabídne i úctyhodný komfort

Legendární Toyota Land Cruiser je auťák do pohody i nepohody. Nezalekne se žádného terénu, ale pohodlně a komfortně vás sveze taktéž na dálnici. Když do něj usednete, jako by vám zničehonic narostly svaly a získali jste pocit, že můžete úplně všechno. Pravda je, že opravdu můžete.

Na první pohled se jedná o velmi robustní auto, které i když prošlo modernizací, stále může někomu připomínat spíše auta z dob minulých. Bez debat však pohled na tohle auto budí respekt. Není divu, je to totiž obr vhodný na jakékoliv expedice.

Testovaný vůz byl ve vrcholné výbavě Executive, v rámci které nechyběl například paket Black, který exteriéru i interiéru přidává několik zajímavých doplňků. Součástí je mřížka chladiče a zadní dekory kompletně v provedení tmavého chromu, černá barva na lemování předních mlhových světel, na krytech vnějších zrcátek a na dveřních lištách.

Bohatá výbava v interiéru

Ačkoliv zvenku by někoho absence moderních tvarů mohla štvát, uvnitř všechny milovníky jednoduchých a funkčních řešení potěší, že si interiér nového Land Cruiseru zachoval starého ducha a neprošel přílišnou modernizací. Žádné dotykové plošky a přemíru displejů v tomto bytelném autě nečekejte, uvnitř totiž stále najdete spoustu „hmatatelných“ tlačítek, která nabízí snadnou ovladatelnost i příjemné rozmístění, tedy až na pár tlačítek pod volantem, která jsem musel trochu hledat.

Velkou novinku lze však najít na palubní desce, kde už v rámci standardní výbavy najdete modernizovaný mediální systém Toyota Touch 2, který zahrnuje 9palcovou obrazovku. Uvnitř se ukrývá modernizovaný infotainment systém, který se vyznačuje rychlou reakcí a konečně jej můžete propojit s chytrými telefony skrze platformy Apple CarPlay a Android Auto. Mapy a chytrou navigaci však najdete i přímo v systému, který je vybaven online službami Map Care. Při koupi nového vozu navíc získáváte tři roky předplacených informací o dopravě, rychlostní kamerách, počasí a dalších věcech.

Interiér nabízí spoustu "klasických tlačítek"
Foto: se souhlasem Juana Calderóna

I když je obrazovka dotyková, najdete kolem ní spoustu hardwarových tlačítek, která vám snadno pomůžou dostat se k vybranému nastavení. Návrat v čase? Věřte, že mnoho lidí tuto osvědčenou klasiku uvítá s otevřenou náručí. Jediné, co by si zasloužilo trochu posun do současnosti, je grafika systému. I přes to, že jsou jeho reakce rychlé a funguje velmi dobře, grafice infotainmentu by slušil trochu modernější háv.

Vychytávky výbavového stupně Executive

V rámci mnou testovaného vozu v provedení Executive byly k dispozici elektricky nastavitelná přední sedadla s pamětí, čalounění v kombinaci přírodní a syntetické kůže, výhřev i ventilace předních sedadel, obří klimatizovaná schránka ve středovém tunelu, ale nechybělo také vyhřívání zadních sedadel, elektricky nastavitelný a kůží obšitý volant s dřevěným dekorem a audiosystém JBL se 14 reproduktory.

Odpůrci hnutí Black Lives Matter a rovných práv pro trans lidi mají chybné představy o světě. Napravíme je jen tím, že spolu budeme mluvit19. 6. 2021

Ve výbavě se nacházel také paket VIP, který běžně vyjde na 60 000 Kč. Díky němu v autě přibylo střešní okno či zábavní systém pro druhou řadu sedadel, ale nepředstavujte si žádné oslnivé obrazovky na opěradlech předních sedaček. Jde o menší výklopnou obrazovku, která je umístěna na střeše a nabízí například blu-ray přehrávač, případně připojení skrze HDMI.

Místo, kam se podíváš

Pětidveřová konfigurace nabídne spoustu místa pro řidiče i všechny spolujezdce. Výhled z vysoké kabiny je opravdu nádherný. I přes mnoho místa pro posádku vám stále zůstane spousta prostoru pro velkou dávku zavazadel. Sedadla jsou dostatečně široká a tak i každá delší cesta je v tomto autě pohodlná. Někomu by mohla dělat problém vyšší světlá výška vozu při nastupování, ale už ve standardní výbavě jsou k dispozici boční prahy, které s vyššími výbavovými stupni nabízí i chromování či osvětlení. V kabině jsou pro účel pohodlného nastupování i opravdu bytelné držáky, za které se můžete pohodlně přitáhnout.

Nástup do vysoké kabiny usnadní prahové lišty
Foto: se souhlasem Juana Calderóna

Pořádný kufr pro všechna zavazadla

U pětidveřové verze kufr nabízí objem 621 litrů, nicméně kdybyste cestovali pouze ve dvou, můžete po sklopení zadních sedadel využít až 1151 litrů. Pokud bychom počítali prostor až po strop, máte k dispozici úctyhodných 1934 litrů. To samé se bohužel nedá říct o sedmimístné verzi, protože ta v základu nabídne pouze 104 litrů, po sklopení třetí řady sedadel 553 litrů, po sklopení obou řad 974 litrů a po využití prostoru až po strop 1833 litrů. Výhodou kufru je, že nabízí jednoduché tvary, žádné zbytečné členitosti, rovnou podlahu a kolejnicový systém. Zadní sedadla jsou dělená v poměru 40:20:40 a v kufru dokonce najdete i zásuvku na 220V.

Trochu netradiční je otevírání pátých dveří, jehož provedení však u Toyoty Land Cruiser není ničím zvláštním. Dveře se otevírají vpravo, proto je nutné mít za vozidlem dostatek prostoru, ale pokud byste si do kufru chtěli odhodit pouze pár drobností, můžete jen odklopit zadní okno.

Ředitel festivalu Tom Bílý: Prague Pride bude opět bez průvodu, ale nabídne sto jiných akcí, při kterých můžeme být spolu a budovat komunitu17. 6. 2021

Dostatečný výkon pod kapotou

Modernizace Land Cruiseru s sebou přinesla mírné navýšení výkonu vozu. Pod kapotou sice stále najdete 2,8 l naftový čtyřválec, ale jeho výkon vzrostl o 20 kW a nyní nabídne celkem 150 kW. Nejvyšší točivý moment pak narostl o 50 Nm na výsledných 500 Nm v rozmezí 1600 až 2800 otáček za minutu.

Úplně na pohodu můžete většinu času jezdit na komfortní či eko režim. Budete-li chtít, aby stroj trochu ožil, stačí přepnout na jízdní režim normal, kdy se zlepší reakce na plynový pedál a vůz je o něco svižnější. Nicméně tento superauťák má pohotovostní hmotnost 2,4 tuny, tudíž neočekávejte žádné extrémní závody. K dispozici je i sportovní jízdní režim, u kterého však ve vyšších otáčkách motor docela hučí. Při jízdě vám skvěle poslouží šestistupňová automatická převodovka, která řadí plynule a nenechává motor zbytečně vytáčet a podtáčet.

I když byste si při prvním pohledu na karoserii tohoto vůz mohli říct, že to bude problém, při klasické dálniční rychlosti 130 km/h je zvuk obtékajícího vzduchu na rozumné hranici a nějak výrazně neuslyšíte ani motor. Z tohoto důvodu se nemusíte bát ani dlouhých cest.

Kolos s příjemnou spotřebou

Určitě vás bude zajímat, kolik paliva si tento obr vezme. Samozřejmě záleží na stylu jízdy, nicméně musím říct, že i přes velké rozměry mě spotřeba příjemně překvapila. Budete-li se hodně snažit, můžete se dostat na cca devět litrů na 100 km. Při klasické jízdě počítejte zhruba s 10 litry, ale pokud často cestujete po dálnicích, případně máte raději svižnější jízdu, musíte se připravit na spotřebu okolo 12 litrů. Tak či onak je dobré vědět, že pokud většinu cesty nejedete v náročném terénu, kde je spotřeba ještě vyšší, nemusíte se bát, že by auto zruinovalo vaši peněženku. Strach nemusíte mít ani z toho, že byste zůstali na suchu, protože do nádrže se vleze úctyhodných 87 litrů.

Auťák, na který se můžete stoprocentně spolehnout
Foto: se souhlasem Juana Calderóna

Offroad, jak se patří

Jaké je to mít opravdový offroad, který se nezalekne žádného terénu? Musím říct, že strašně osvobozující. Ať už jsem se vydal do hlubokého bahna, na neupravenou cestu či do lesa, věděl jsem, že mě Land Cruiser nenechá na holičkách. Občas jsem na chvíli zavřel oči (samozřejmě ne během jízdy) a viděl jsem, jak v tomto voze projíždím africké safari či zarostlou džungli a užívám si výhled do okolí z pohodlí automobilu s pocitem, že nejsem vystaven žádnému nebezpečí. Jako by vám Land Cruiser přidal pořádnou dávku svalů a odvahy.

Pro řádění v terénu vozu nechybí stálý pohon všech kol, asistent pro jízdu do kopce a z kopce, redukční převodovka, systém pro sledování terénu pod vozidlem včetně natočení předních kol, systém Multi Terrain Select, který přizpůsobuje trakci zvolenému terénu, systém Crawl Control, který vám pomůže nastavit konstantní rychlost při jízdě v terénu a multiterénní systém ABS či systém panoramatických kamer, které by však mohly mít trochu lepší rozlišení. Pokud byste potřebovali přebrodit nějakou řeku, můžete se vydat až do hloubky 700 mm. Svoboda, to je oč tu běží!

Nová verze dostala pořádný upgrade techniky a výkonu
Foto: se souhlasem Juana Calderóna

Závěrem

V Česku je Toyota Land Cruiser dostupná pouze v řadě 150. Na výběr však máte z několika různých výbavových stupňů. Musím říct, že je to opravdu skvělý vůz, který je připraven na jakékoliv zážitky a je opravdu fantasticky univerzální, jelikož se sním můžete vydat do velmi náročného terénu, ale zprostředkuje vám také příjemnou, pohodlnou a komfortní jízdu po silnici. Když k tomu přidáte relativně rozumné provozní náklady, získává tento vůz mnoho zajímavých plusových bodů.

Toyota Land Cruiser představuje nezničitelného spojence na cestách za jakýmkoliv dobrodružstvím. Pokud byste si však takového společníka chtěli pořídit, z kapsy vytáhnete minimálně 1 465 000 Kč. Tato částka odpovídá verzi Prado, která je naprostým základem, jenž nabídne jen nezbytné vybavení. Kdybyste v garáži raději měli Land Cruiser tzv. „na maximum“, měli byste sáhnout minimálně po výbavě Invincible, u které cena startuje na 1 805 000 Kč. Mnou testovaná vrcholná výbava Executive vyšla na 1 850 000 Kč, ale k tomu je ještě potřeba přičíst 60 000 Kč za příplatkový VIP paket, který sice nabízí příjemné střešní okno, ale za to ne moc moderní zábavní systém. K tomu si pouze troufám říct, že nákup dvou tabletů a držáků bude pravděpodobně rozumnější a levnější volba.

Budete-li mít zájem vyzkoušet novou Toyotu Land Cruiser, stačí zavítat do některého z dealerství značky Toyota, která jsou již konečně otevřená a můžete se na tento monstrózní vůz podívat na vlastní oči.

Zdroj: Jan Witek