Může být užitkový vůz stylový a designový? Nová generace vozu Volkswagen Caddy dokázala, že ano

Možná si budete lámat hlavu nad tím, proč se zrovna v lifestylovém magazínu LUI objevuje tento pracovní automobil, který byste možná na první pohled zařadili spíše někam na stavbu. Věřte, že důvody k tomu jsou. VW Caddy nejen, že nabídne dostatek prostoru pro jakéhokoliv podnikatele, ale navíc se jedná o stylovou kárku, za kterou se nebudete muset stydět, ať už děláte cokoliv.

Z našich automobilových recenzí jste zvyklí, že testujeme především vozy osobní, které jsou určeny pro každodenní použití. Často jsou to vozy prémiové, ale mnohdy i dostupnější, ono totiž koupě jakéhokoliv vozu není zrovna nejlevnější záležitost. Nicméně i mezi našimi čtenáři se nachází spousta podnikatelů, kteří potřebují především praktické auto oproti „nablýskané stylovce“. Co teprve, když nějaký vůz umí spojit zmiňovaný styl a praktičnost dohromady? To je pak jedna báseň!

Jakožto DJ sám moc dobře vím, jak je dobré mít prostorné auto, kde se mi vleze celá aparatura a ještě něco navíc. I z toho důvodu jsem chtěl novou caddynu vyzkoušet. Hned na úvod musím říct, že jsem čekal mnohem méně. Ne po stránce prostoru či výbavy, ale především po stránce designu. Nakonec jsem byl velmi příjemně překvapen, jelikož Volkswagen Caddy rozhodně není vůz, který se řadí mezi nevzhledná praktická auta.

Nová generace

Loni v únoru byla představena nová generace tohoto praktického modelu, která v lednu letošního roku dorazila i na český trh. Nutno říct, že s sebou nese spoustu pozitivních změn, ale zároveň si ponechala téměř všechny výhody, pro které si tento model oblíbilo mnoho zákazníků již dříve. Model je k dispozici v dlouhé a krátké verzi, jako klasický malý užitkový vůz, ale i jako osobní dodávka, která by mohla být alternativou k rodinným MPV. Tak či onak se tento model řadí k užitkovým vozům. Mně přišel pod ruce ve verzi pětimístného osobáku s bohatým výbavovým stupněm Style.

Novinky, které překvapí

Ačkoliv jsou základní tvary vozu stejné, došlo k úpravám, které ocení všichni, kteří mají alespoň trochu zájem o styl a design. Z tohoto pohledu mě Volkswagen Caddy velmi mile překvapil. Já bych k tomu snad jen dodal větu, že i pracovat se dá stylově. Velmi krásně vypadá čelní maska, které dominují LED světlomety spojené chromovanou linkou. Nechybí ani zajímavý děrovaný nárazník. S podobnou elegancí na mě působí také zadní část, kde najdete úzká vertikální LED světla, chromovanou linku a obrovské víko kufru.

Flexibilní a všestranný vůz, který zastane jakoukoliv funkci
Foto: se souhlasem Juana Calderóna

Pozitivní narůst

Chápu, že na tohle slovní spojení by mohla být většina lidí vzhledem k poslednímu roku alergická, ale zde mám na mysli rozměry VW Caddy. Změna oproti předchozí generace caddyny pozitivní rozhodně je. Na délku měří 4500 mm (nárůst o 92 mm), široká je 1855 mm (nárůst o 62 mm), rozvor se natáhnul na 2755 mm (nárůst o 73 mm) a jediné, co se trochu zmenšilo, je výška, která má aktuálně 1798 mm (tedy -24 mm).

Díky větším rozměrům se všichni pracanti můžou těšit i na zvětšení zavazadlového prostoru. V pětimístné konfiguraci, kterou jsem týden testoval, je to 1213 litrů od podlahy až ke stropu a 760 litrů po horní hranu opěradel. Pokud by vám však tohle místo nestačilo, můžete vyndat druhou řadu sedadel, tedy lavici se třemi místy, případně ještě sklopit sedadlo spolujezdce. V tomto případě nebudete muset vynakládat nadlidský výkon, obojí jde udělat velmi jednoduše. Lavici v druhé řadě můžete dokonce také překlopit, čímž například získáte velký prostor k ležení. To kdyby se nějaká pracovní cesta protáhla.

Summa summarum lze říct, že tohle auto opravdu nabízí spoustu prostoru, ať už pro zavazadla nebo jakýkoliv jiný náklad. Těšit se můžete i na různé užitečné vychytávky v podobě háčků na tašky, aby vám věci v kufru nelítaly ze strany na stranu. Velmi dobrý je taktéž samotný přístup ke kufru.

Muži po celém světě odmítají platit za své protějšky, s nadsázkou se označují jako „lakomci“. Nejen „zlatokopky“ mají utrum23. 4. 2021

Dostatek místa i pro cestující

Velkou pochvalu si nová verze Volkswagenu Caddy zaslouží i co se interiéru a místa pro cestující týče. Není tolik aut, ve kterých se cítíte tak prostorně. Už sama zvýšená karoserie vám dává obrovský pocit vzdušnosti, ale ve Volkswagenu se rozhodli jít ještě o krok dál a caddyně přibalili prosklenou střechu. Posez je vyšší, velmi pohodlný a z kabiny je krásný výhled do okolí. Všude okolo najdete užitečné přihrádky, do kterých můžete uklidit všechny nezbytné věci. Zde bych vypíchl například šikovnou přihrádku pod středovým panelem, kde můžete schovat váš telefon a pokud si do výbavy přidáte taktéž bezdrátové nabíjení, můžete ho zároveň dobíjet.

I v rámci interiéru se opět dostávám k tomu, že se nejedná o žádný ušmudlaný pracovní vůz. Naopak se můžete těšit na příjemný styl a hezký design. Jak už to u nových vozů bývá, zvlášť u těch z koncernu Volkswagen, většina klasických ovladačů zmizela a nahradily je dotykové displeje a plochy. Všechny verze Volkswagenu Caddy mají uprostřed palubní desky dotykovou obrazovku infotainmentu a podle toho, jakou si vyberete výbavu, se mění pouze její velikost. Základní displej má 6,5 palce, prostřední 8,25 palců a ten největší, který byl i v mnou testovaném voze s výbavou Style, nabídne úctyhodných 10 palců. Infotainment svým provedením připomíná tablet a funguje opravdu svižně, je přehledný a moc hezky graficky zpracovaný.

Stylový interiér, který byste v užitkovém voze možná nečekali
Foto: se souhlasem Juana Calderóna

Pod hlavní obrazovkou infotainmentu se nachází dotyková lišta pro nastavení teploty klimatizace či hlasitosti hudby. Další dotykové plošky, které fungují například jako zkratky k nastavení klimatizace či parkovacího asistenta, jsou mezi výdechy klimatizace. Pouhým dotykem se ovládají taktéž světlomety, jejichž panel se nachází v levé části palubové desky. Musím říct, že po pár dnech řízení mi nedělalo problém jednotlivé dotykové plošky i poslepu najít. Ačkoliv si spousta mých kolegů novinářů na tyto novinky v autech stěžuje, myslím si, že je to pouze o zvyku a pokud byste auto používali opravdu každý den a neměli ho pouze na týdenní testování jako my novináři, zvyknete si a po pár jízdách vše ovládáte jako profesionál.

Další displej se tyčil přímo přede mnou. Můj vůz byl totiž vybaven digitálním přístrojovým štítem, který dokonce nabízí možnosti úpravy grafiky a způsobu zobrazení. Pokud nejste fanoušky těchto moderních technologií, u nižších výbavových stupňů najdete klasické budíky. Jediné, co mě v interiéru trochu štvalo, byly černé lesklé plochy, které jsou na pohled sice moc hezké, ale po chvíli docela upatlané. Ale na to, o jakou kategorii vozu se jedná, působí interiér opravdu velmi dobrým estetickým dojmem.

Generace mileniálů se štěpí, unikátní schopnosti prý mají mileniálové geriatričtí. Čím jsou tak zvláštní?2. 6. 2021

Chytré technologie všude okolo

Volkswagen Caddy je zkrátka „klasické chytré auto“, které nabízí spoustu asistentů, díky kterým bude vaše jízda pohodlnější a bezpečnější. Za zmínku stojí například nové bezpečnostní asistenční systémy, jakými jsou například autonomní jízda druhé úrovně, pomocník při couvání s přívěsem či asistent, který signalizuje jedoucí vozidla při výjezdu z parkovacího místa.

Jízda, která neurazí

Pravděpodobně je vám jasné, že na tento vůz pohlížíme především z pohledu praktičnosti. Rozhodně to není závoďák, se kterým se budete snažit řezat každou zatáčku. K dispozici je několik motorizací, nicméně ke mně se dostala nejvýkonnější dieselová verze 2.0 TDI s automatickou sedmistupňovou převodovkou. Jednotka nabízí výkon 90 kW a maximální točivý moment 320 Nm. Z nuly na stovku se dostanete za 11,4 sekundy a jet můžete rychlostí až 186 km/h. Na běžné cestování a věci, ke kterým je tento vůz určen, je to naprosto dostačující. Dokonce se nemusíte bát ani předjíždění nějakého většího kamionu, tedy pokud zrovna nepojedete do kopce a plně naložení. Motor velmi dobře funguje a spolupracuje s automatickou převodovkou a vše nakonec završí příjemná spotřeba, která se pohybuje okolo 7 litrů na 100 km.

Volkswagen Caddy 5. generace je postaven na nové platformě podvozku MQB, kdy mimo jiné dosavadní listové pružiny byly nahrazeny pružinami vinutými. Pokud vám zrovna tohle nic neříká, jde především o to, že s novou platformou je jízda komfortnější a stabilnější. Nebudu lhát, že o všech větších nerovnostech se v kabině dozvíte, ale vzhledem k tomu, co jsem od auta této kategorie očekával, komfort jízdy hodnotím jako nadprůměrný.

VW Caddy 5. generace se povedl
Foto: se souhlasem Juana Calderóna

Stylový pracant

Ať už máte restauraci, bistro, bar, jste DJ, designér, případně vykonáváte jakoukoliv jinou práci, při které pravidelně převážíte větší objem věcí a potřebujete zkrátka auto, do kterého se toho vleze hodně, ale zároveň nevypadá jako nějaká otřesná nevzhledná dodávka, je Volkswagen Caddy rozhodně dobrou volbou. Je to zkrátka stylovka pro všechny možné živnostníky.

Pátá generace tohoto vozu byla uvedena na český trh v lednu letošního roku a spolu s tím byly oznámeny také dlouhodobé akční ceny, které jsou platné do konce roku. Například verzi VW Caddy Style 2,0 TDI (75 kW) s manuální šestistupňovou převodovkou pořídíte za 749 000 Kč. Silnější dieselový motor 2,0 TDI (90 kW) s automatickou sedmistupňovou převodovkou získáte za 806 561 Kč a obdobu s benzínovým motorem 1,5 TSI (84 kW) se sedmistupňovým automatem pořídíte za 727 672 Kč. Autosalony jsou opět otevřené, takže pokud se poohlížíte po větším voze, který je vhodný na práci, ale i výlety s kamarády a rodinou, můžete se na něj konečně kouknout osobně.

Zdroj: Jan Witek