Mercedes-Benz GLA 220d 4MATIC: Kompaktní méďa pro všední i nevšední cesty

Crossover Mercedes-Benz GLA patří mezi jedny z nejžádanějších modelů Mercedesu, není tedy divu, že německá značka o tento model pečuje se vším nasazením. Úspěch GLAčka potvrzuje, že segment crossoverů je na vzestupu a na to reagují samozřejmě i ostatní automobilové značky. První generace GLA se prodalo necelých milion kusů a tak má automobilka s trojcípou hvězdou na čele rozhodně na co navazovat.

Inovovaný look

Nové GLA je o 14 mm kratší (4410 mm), o 30 mm širší (1834 mm bez zrcátek) a o úctyhodných 104 mm vyšší (1611 mm). Rozvor narostl o 30 mm na hezkých 2729 mm a díky tomu se pasažéři můžou těšit na prostornější interiér.

Mnou testovaný vůz disponoval červenou metalízou zvanou Patagonia (za příplatek 29312 Kč) a byl obutý na 18 palcových kolech, které autu padnou tak akorát. Celkově design vozu působí velmi vyváženě a při pohledu na automobil vás nic neruší. Patříte-li však do skupiny lidí, kteří potřebují něco víc extravagantnějšího, nic takového u tohoto modelu nehledejte, leda že byste se poohlédli po verzi AMG.

Pokud by se vám tento vůz líbil a uvažovali byste o jeho koupi, rozhodně doporučuju připlatit si za volitelné Multibeam LED světlomety, které oproti těm standardním diodovým stojí o necelých 13 000 Kč víc, ale výsledek rozhodně stojí za to.

Bohatá výbava, která nezruinuje vaší peněženku

Konfigurace mnou testovaného vozu byla v “mezích” a všechny příplatky vyšly celkově na nějakých 175 000 Kč. Za zmínku stojí například balíčky Premium a Progressive. První z nich vychází na 44 308 Kč a najdete v něm sdružený digitální displej, vyhřívání předních sedadel, ambientní osvětlení interiéru a bezklíčový přístup. Druhou sadu Progressive pořídíte za 31 164 Kč a obohatí váš vůz o dvouzónovou automatickou klimatizaci, palivovou nádrž se zvětšeným objemem a 18palcová kola či černé čalounění stropu.

Více prostoru pro posádku

Díky nárůstu rozvoru se zvětšil i prostor kabiny, což je velké plus, jelikož interiér dřívější verze působil poněkud stísněně. Lehce narostl i objem kufru, který má aktuálně 435 litrů, což přispívá k větší praktičnosti vozu. Za příplatek je navíc možné pořídit si nastavitelná zadní sedadla, která umožní posunutí zadní lavice až o 14 cm a vy si tak můžete vybrat mezi větším kufrem nebo příjemnějším prostorem pro cestující. Když jsem se na zadní sedadla posadil se svou výškou necelých dvou metrů, měl jsem pořád docela hodně místa nad hlavou, jen kolena trochu narážela do předních sedadel. Posuvná lavice však tento problém vyřešila a já jsem se rázem mohl uvelebit jako pán.

Foto: Jan Witek

Daleko víc jsem se však zabýval tím, jak se mi sedí na místě řidiče, protože je pravda, že k volantu většinou nikoho nepouštím. Posez v novém GLA je vyvýšený, díky čemuž jsem měl dokonalý rozhled po všech stranách. Sedačky jsou komfortní a troufám si říct, že i na delších cestách vás dokážou krásně “pohostit” a to například díky výraznému bočnímu vedení opěradel. Volant hezky padne do ruky a použité materiály působí kvalitně.

Infotainment v provedení Mercedesu

V automobilu je k dispozici nejvyšší verze infotainmentu MBUX, která se vyznačuje spojenými obrazovkami přístrojovky a středového displeje. Vypíchnout bych mohl například hlasové ovládání, které můžete doplnit ovládáním pomocí dotyku a touchpadu na středové konzoli. Pro aktivaci hlasového ovládání stačí srozumitelně vyslovit “hej mercedesi” a auto s vámi začne ihned komunikovat. S pomocí hlasu si můžete nastavit cílovou destinaci v navigaci, zvýšit či snížit teplotu nebo změnit ambientní osvětlení. Co se ovládání klimatizace týče, jsem moc rád, že automobilka Mercedes zachovala i starou dobrou klasiku v podobě tlačítek.

Znečištěný vzduch způsobuje psychické poruchy, prokázal výzkum mezi obyvateli Londýna. Problém se ale týká i těch, co žijí v Praze a Brně8. 9. 2021

Multimediální systém je velmi podobný tomu, co můžete znát i z vyšších mercedesáckých modelů. Moc se mi líbilo propojení displejů s nejrůznějšími asistenty. Parkovací asistenti jsou dnes de facto již standardem, ale v mnou testovaném voze nechyběla třeba funkce tzv. režimu v automyčce, která po aktivaci sklopí zrcátka, zavře všechna okna a deaktivuje dešťový senzor, díky čemuž se nespustí stěrače. Klimatizace automaticky spustí recirkulaci vzduchu, a je-li vůz vybaven 360stupňovou kamerou, objeví se na displeji obraz zepředu, který vám usnadní manévrování v “kolejích” myčky. Vy už se tak nikdy nebudete muset obávat dopřát svému miláčkovi pořádnou sprchu.

Motor tak akorát

Označení 220d představuje dvoulitrový turbodiesel, který dosahuje maximálního výkonu 140 kW a 400 Nm točivého momentu. Oficiální údaje slibují kombinovanou spotřebu 5 litrů na 100 kilometrů a zrychlení z 0 na 100 za 7,3 sekundy. Je pravda, že v Mercedesu nelhali a do obou hodnot jsem se zhruba vešel. Když se řidič trochu snaží, může se spotřeba GLA pohybovat okolo 5,5 litrů a pokud ve městě sem tam potká nějakou zácpu a občas vyjede na dálnici, dostane se na něco málo přes 6 litrů. To je jednoznačně pozitivní výsledek, zvážíme-li, že pod kapotou máme docela velkou porci výkonu, automatickou převodovku a pohon čtyř kol s nemalou pohotovostní hmotností (1595 kg).

Ambientní osvětlení se dokonale přizpůsobí vaší náladě
Foto: Jan Witek

Motor je vždy potřeba trochu zahřát, aby byl tichý a při jízdě vás nerušil. Po zahřátí pak v interiéru slyšíte pouze tlumený hluk, který bez soustředění ani nepostřehnete. Povedené izolaci tak dávám plusové body. Zmiňovanou pohonnou jednotku můžete spojit pouze s osmistupňovou automatickou převodovkou, jejíž řazení probíhá velmi hladce.

Podvozek na jedničku

Němčoury musím pochválit za dokonale vyladěný podvozek, který je skvěle odhlučněný a přes velkou drtivou většinu nerovností se přenese s grácií. Na klasické české okresní silnici (chápejte plné děr) se auto příjemně houpe a rozhodně z vás nevytřese duši. Ani v zatáčkách se nemusíte bát přehnaných náklonů, i když je karoserie trochu vyšší. Pokud nebudete zatáčky řezat v nesmyslných rychlostech, můžete se těšit na stabilní a příjemný vůz.

Ruská nezávislá média spojila své síly a protestují proti systému nálepek zahraničních agentů27. 8. 2021

Řízení je přesné a odezva tak akorát. K ještě pohodlnějším cestám vám skvěle poslouží několik asistenčních systémů (v závislosti na zvolené výbavě). Nechybí adaptivní tempomat či asistent pro jízdu v pruzích, který je však velmi citlivý a reaguje na každou situaci, která se mu jen trochu nezdá. Občas byly reakce přehnané a automobil zasahoval do řízení v čase, kdy by rozhodně nemusel, ale po pár kilometrech si na to zvyknete a pak už přesně víte, v jakých situacích je lepší asistenty “umlčet”.

Závěrem

Patříte-li mezi fanoušky trojcípé hvězdy a chtěli byste mít ve své garáži jeden z vozů německé prémiové značky, ale přitom si nemůžete dovolit utratit několik milionů korun? Rádi byste něco příjemně kompaktního a stylového? Pak je GLA rozhodně dobrou volbou. Model dává smysl nejen svou pořizovací cenou, ale taktéž dostupným výkonem a technologiemi. Interiér je prostorný, vzdušný a připlatíte-li si za posuvnou zadní lavici, tak i velmi variabilní. Motor nespolkne tolik paliva a k tomu máte k dispozici pohodlný podvozek. Výhodou je, že už i standardní výbava je velmi bohatá a pokud si budete chtít vůz znatelně vylepšit, bude vám stačit “jen” několik desítek tisíc.

Mnou zkoušený dvoulitr GLA 220d bez pohonu všech kol vyjde na 1 043 020 Kč a se systémem 4MATIC, tedy pohonem všech čtyř kol, na 1,1 milionu korun. Testovaný vůz s velmi bohatou výbavou pak vyšel na celkovou cenu 1 275 462 Kč, což sice není zanedbatelná částka, ale když zvážíte, že za ni dostanete prémiový vůz se všemožnými vychytávkami, dává to smysl. Ostatně vyzkoušet si jej můžete konečně na vlastní kůži, jelikož od 10.5. se opět otevřely autosalony!
Zdroj: Jan Witek