Toyota RAV4 Hybrid 4x4 Black Edition. Nezlomný černý samuraj, který si je jistý v jakémkoliv terénu

Venku už máme příjemné jarní počasí, zatímco ještě před několika dny jsme zažívali pořádnou zimu. Možná vás tak fotky z testování Toyoty RAV4 Black Edition v tomto teplém počasí trochu zchladí, protože jsme ji testovali zrovna v týdnu, kdy bylo ještě pořádně nasněženo. Pro „RAVku“ však žádný problém, jelikož si hravě poradí s jakýmkoliv počasím, ale i terénem. Je to totiž nezlomný japonský samuraj se vším všudy.

Toyotu RAV4 jsem testoval už dříve a už tehdy mě její design doslova nadchnul. Výrazné ostré hrany a krásné provedení exteriéru září v každém počasí. Když navíc s „RAVkou“ v provedení Black Edition zamíříte do zasněžených lesů, výsledný kontrast černé a bílé je opravdu působivý. Vrcholná RAV4 Black Edition rozhodně není pouze městským SUV, ale i povedeným offroadem a občas také „onproudem“, jelikož se jedná o hybrida.

Černý samuraj

Troufám si říct, že tvary nové Toyoty RAV4 jsou dokonalé, zvlášť oproti předchozí generaci Toyota udělala opravdu velký krok vpřed. Z „RAVky“ se naštěstí nestalo další „řadové“ SUV, ale spíše suverénní a rozpoznatelné auto, které si s žádným jiným nespletete. Mně osobně se nejvíc líbí zadek nové RAVky, který ještě více podtrhává dynamiku vozu. Navíc v černé barvě vůz vypadá až mafiánsky a emoce tak na sebe nenechají dlouho čekat.

V novém kabátě, který Toyota RAV4 oblékla už před dvěma roky, došlo ke změně rozměrů. Automobil se snížil o 10 mm, avšak o stejný počet milimetrů narostl do šířky. Na délku vůz měří 4 600 mm, což je od předchozí generace o 5 mm méně a rozvor se mezigeneračně zvýšil o 30 mm na celkových 2 690 mm. Za zmínku stojí i velikost kufru. Těšit se můžete na 580 l (mezigeneračně navýšeno o 79 litrů) a po sklopení zadních sedaček až na 1 690 litrů.

Tmavý interiér

Černá vládne nejen exteriéru, ale také interiéru. Pro někoho může být interiér poněkud zastaralý, ale dostatek hardwarových tlačítek je chvályhodný a v tomto voze se vám určitě nestane, že byste při ovládání tzv. sáhli vedle.

Černočerný interiér vypadá působivě

Interiér je funkční, prostorný, pohodlný a má zkrátka vše, co řidič potřebuje. Během jízdy jsem si ani nevšiml žádného vrzání či klepání. Uvnitř jsou použity opravdu kvalitní materiály, a nejen na pohled, ale i na dotek to lze poznat na první dobrou. Navíc je z místa řidiče opravdu krásně vidět všude do okolí, k čemuž pomáhají i obrovská zrcátka.

Palubní deska a infotainment systém

Infotainment i přístrojová deska fungují skvěle. Když k tomu přidáte soundsystém od JBL, jehož zvuk je křišťálově čistý, budete si užívat každou jízdu. Interiéru dominuje vysoce postavená obrazovka a najdete zde taktéž hardwarová tlačítka. Někdo je jejich příznivcem, někdo odpůrcem. Každopádně mně se za jízdy lépe ovládají právě hardwarová tlačítka než mnohdy otravné dotykové plošky, stačilo by jen trochu zapracovat na jejich designu.

„Žádná transka není tvoje kamarádka.“ Umělec poodhaluje zákulisí travesti show, podle kterého je gay publikum výrazně náročnější30. 3. 2021

K infotainmentu navíc můžete připojit svůj chytrý mobilní telefon skrze Android Auto nebo Apple CarPlay a díky tomu si můžete streamovat hudbu ze Spotify, případně spustit oblíbenou navigaci. Je pravda, že grafika trochu pokulhává, ale velmi dobrá funkčnost infotainmentu vám vše vynahradí. Reakce systému je rychlá a menu přehledné.

K příjemnému pocitu z jízdy pomůžou i pohodlná sedadla, která nabízí dostatek místa ve všech směrech. K pohodlí přispívá také podvozek, který dokáže vyhladit i větší nerovnosti. Velmi příjemné je nastupování přes prostorné dveře s širokým úhlem otevírání. Pro člověka, který má na výšku 193 cm ideální, pro všechny ostatní dokonalé.

Skvělá jízda

Pokud jste příznivci naftových motorů, ty u Toyoty RAV4 nenajdete. Pořídit ji můžete už jen v benzínové nebo hybridní verzi. Mnou testovaný vůz měl pod kapotou silnější benzínový 2,5 litrový čtyřválec o výkonu 131 kW, který je podporovaný dvěma elektromotory. Jeden pro přední pohon a druhý na zadní nápravě, díky čemuž máte k dispozici pohon 4×4.

Foto: se souhlasem Jiřího Matouška

Toyota RAV4 disponuje vylepšeným pohonným hybridním systémem Hybrid Dynamic Force. V závislosti na podmínkách na silnici systém optimálně rozděluje výkon mezi přední a zadní nápravu, což zajišťuje výjimečný výkon bez kompromisů a dodává důvěru v jakékoli situaci na silnici i mimo ni.

S novou RAVkou jsme vyrazili do zasněžených lesů, na silnice pokryté ledovkou a vyzkoušeli jsme i náročnější terén a nesetkali jsme se ani s jedním problémem. I na zasněženém terénu se pohybovala suverénně metr po metru. S použitím režimu Trail, který je možné zvolit na panelu vedle řadičky, se RAVka doslova zakousla do sněhu. Řídící jednotka dokonale vyhodnocovala prokluz na jednotlivých kolech a podle toho řídila trakci. K zastavení nebo prokluzu kol se rozhodně neměla. Toyota RAV4 je absolutně sebejisté auto. Navíc i během dlouhé cesty se ve vozidle jelo pohodlně a nepřišel jsem na nic, co by mě nějak iritovalo.

Překvapila mě také příjemná spotřeba, která se během mého testování (musím se přiznat, že jsem auto moc nešetřil) pohybovala okolo osmi litrů, což v případě takto velkého SUV vozu není vůbec špatné.

Foto: se souhlasem Jiřího Matouška

Pár slov závěrem

Toyota RAV4 byla poprvé uvedena v roce 1994, kdy ještě málokdo tušil, že SUV bude tak populární segment automobilů (hybridy nevyjímaje). Od té doby ji s každou generací šperkovala a dnes tento model patří mezi vůbec nejprodávanější SUV vozy na světě, kdy se pravidelně umisťuje dokonce na prvních příčkách. Nedivím se!

Ačkoliv takto výrazné auto asi nebude lahodit oku každého řidiče, mně se tento vůz líbil opravdu náramně. Navíc díky futuristickým tvarům hned tak nezestárne. Největší pochvalu si zaslouží pohodlná a sebejistá jízda, která navíc vykazuje výbornou spotřebu. Pro všechny aktivní lidi, kteří chtějí vůz, na který se můžou spolehnout, je Toyota RAV4 více než vhodným autem, které v provedení Black Edition navíc vypadá neuvěřitelně sexy.

Zdroj: Jan Witek