Volkswagen Passat Variant Alltrack – všestranný, elegantní a komfortní pomocník, který si poradí s každou cestou

Volkswagen Passat se řadí mezi jedny z nejoblíbenějších vozů v Česku, ale zároveň také mezi nejprodávanější auta vyšší střední třídy v Evropě. Jedná se o etalon mezi kombíky, který navíc ve verzi Alltrack dává každému řidiči neutuchající pocit svobody, protože se nemusíte zarytě držet pouze kvalitní zpevněné silnice, ale můžete vyrazit i do lehce odvážnějšího terénu, se kterým si tento „paššák“ díky zvýšené světlé výšce, plastovým krytům a pohonem všech čtyř kol poradí hravě.

Elegantní design

Je tomu již nějaký pátek, co model Passat dostal nový facelift, který se na první pohled od toho předešlého zase tak moc neliší. Změnila se maska chladiče, tvar nárazníku a nová jsou i diodová světla. Označení Alltrack v sobě ukrývá lehce zvednutý vůz (zhruba o 25 mm oproti klasické verzi), který nabízí ochranné oplastování, pohon 4x4 a vyzývá k cestám za dobrodružstvím. Jednu takovou jsme vyzkoušeli i my, ale o tom až potom…

Velmi dobře vypadala tmavě zelená metalíza, která se oficinálně nazývá „zelená bottle“. Ano, čtete správně a v češtině bychom tento odstín mohli nazvat jako „lahvová zelená“. I proto jsem tomuto vozu hned od začátku říkal „lahváč“, i když si uvědomuju, že tohle pojmenování může model Passat trochu dehonestovat, což si tento vůz rozhodně nezaslouží. V kombinaci se světlým interiérem působil totiž velmi elegantním dojmem. A nejen, že tak působil, po pár kilometrech jsem se přesvědčil o tom, že takový opravdu je.

Povedený interiér s přemírou prostoru

Hned na první pohled si všimnete již zmiňovaného kontrastu mezi tmavou karoserií a světlým interiérem, jehož zbarvení není typicky béžové, ale spíše bílo-šedé. Použité materiály jsou i na dotek velmi kvalitní a velmi příjemně působil také šedý dekor a opravdové leštěné dřevo. Interiér je kombinací starého a nového a musím říct, že oproti novému Arteonu Shooting Brake (testovali jsme také) si nový Passat naštěstí zachoval třeba manuální otočné ovladače pro klimatizaci a šikovnější tlačítkové ovládání na multifunkčním volantu. Za zmínku rozhodně stojí i ergonomická sedadla, která jsou velmi pohodlná a za příplatek nabízí dokonce vyhřívání, masáže, mnoho možností nastavení, ale především opravdu komfortní posez.

Další velkou výhodou je obrovský prostor, který má k dispozici řidič i spolujezdec. Dostatek místa nad hlavou i na kolena nabízí také zadní část, kde mají cestující vlastní ovládání klimatizace, ale třeba i roletky na oknech, které ještě více zatmaví již tmavě tónovaná skla.

Úctyhodný prostor je nabízen také v kufru (639 litrů), do kterého se vejde spousta věcí i na hodně prodlouženou dovolenou, které doufejme už brzo budou! Zvednete-li dno kufru, najdete pod ním plnohodnotnou rezervu, která u auta, jež je mimo jiné určeno i do terénu, rozhodně nesmí chybět.

Foto: se souhlasem Jiřího Matouška

Chytrý vůz plný multimédií

Po usednutí na místo řidiče zaujme multifunkční volant, který má velmi intuitivní ovládání. Po nastartování se rozsvítí dva pestrobarevné displeje, tedy vlastně tři, protože kromě digitální přístrojové desky a středového displeje, měl mnou testovaný vůz také head-up displej, který je promítán na speciální průhlednou „destičku“, což sice není tak elegantní, jako promítání přímo na čelní sklo, ale i tak je dobře čitelný za jakýchkoliv podmínek a po funkční stránce mu není co vytknout.

Digitální přístrojová deska vypadá velmi moderně a nabízí hned několik možností zobrazení, kdy se můžete dívat buď na dva „klasické“ budíky, nebo na navigaci, pokud za jízdy nechcete uhýbat pohledem na středový displej. Možností zobrazení je k výběru vícero a každý uživatel si tak najde to pravé ořechové.

Beauty bloger Adrian Brandýs radí, jak se správně starat o svou pokožku2. 2. 2021

Skvěle čitelný a ovladatelný je i multimediální středový displej, na kterém se kromě navigace zobrazují veškerá nastavení a funkce infotainmentu. Budete-li chtít, můžete si na něm promítnou také oblíbené aplikace z vašeho chytrého telefonu. Vzhledem k tomu, že doba již značně pokročila, nebudete k připojení vašeho telefonu skrze Apple CarPlay nebo Android Auto potřebovat žádný kabel. Přenos dat funguje bezdrátově pro obě platformy a aby vašemu chytrému zařízení nikdy nedošla šťáva, k dispozici je plocha pro bezdrátové nabíjení. Stačí tedy připojit telefon skrze bluetooth a pak už se nemusíte o nic starat. Každému, komu se do řízení často motala změť kabelů, se díky tomuto provedení rozhodně uleví. Velmi kladně hodnotím také výkon příplatkového prémiového audiosystému DynAudio, díky kterému si každou oblíbenou skladbu vychutnáte v té nejvyšší možné kvalitě.

Bezchybný motor

Model VW Passat si pochopitelně můžete objednat v nejrůznějších motorizacích a výběr je skutečně obrovský, nicméně já jsem měl pod kapotou legendární motor 2.0 BiTDI s nejvyšším výkonem 240 koní a s točivým momentem 500 Nm. Tento naftový agregát je dohromady s pohonem 4x4 a sedmistupňovou DSG převodovku opravdu lahoda. Musím říct, že se mu nedá nic vytknout a spotřeba pohybující se okolo sedmi litrů je také velmi příjemná. Bohužel existence této pohonné jednotky je minulostí a může za to neustálá regulace emisních norem.

Komfortní jízda

V Alltracku se o jízdu plnou komfortu stará adaptivní podvozek, který příjemně žehlí většinu nerovností. Nemalou měrou tomu pomáhají také adaptivní tlumiče. VW Passat Alltrack má vyšší světlou výšku, tím pádem vyšší zdvih tlumičů a díky tomu umí jezdit až překvapivě komfortně. Docela jsem se divil, jak plavný a houpavý umí být i na devatenácti-palcových kolech.

Foto: se souhlasem Jiřího Matouška

K dispozici je výběr z několika jízdních režimů. Tvrdší funkci zastane režim Sport a měkkou zase režim Komfort. Nastavení jsou aplikována i na pohonnou jednotku a budete-li chtít, můžete si vytvořit režim vlastní. Já jsem měl většinu času nastaven maximální komfort s Eco pohonem a dle mého to byla ideální kombinace, v rámci které vůz oplýval příjemnými jízdními vlastnostmi.

Jízda Passatem se určitě nedá považovat za nespoutanou zábavu, od toho jsou zde jiní. Nutno také zmínit, že se přece nejedná o žádný závoďák, ale o vůz určený především pro komfortní jízdu, které pomáhá skvěle vyladěný podvozek, který si hravě poradí se všemi nerovnostmi. Ve verzi Alltrack s pohonem všech čtyř kol (4Motion) si můžete být naprosto jistí v jakékoliv situaci a užít si také drobná dobrodružství mimo zpevněnou vozovku.

Foto: se souhlasem Jiřího Matouška

Příjemné, ničím nerušené jízdě a větší bezpečnosti pomáhá adaptivní tempomat, který umí udržovat nastavenou rychlost, ale zároveň podle trasy v GPS, značek a vozidel jedoucích před vámi dokáže samovolně přibrzdit na požadovanou rychlost. Nechybí systém pro držení v pruzích, parkovací čidla, přední a zadní parkovací kamera a systém pro hlídání mrtvých úhlů, který hlídá okolní prostor i když zrovna vyjíždíte z řady vozidel a nemáte dobrý rozhled na silnici. Všechny zmíněné systémy, které pomáhají snadnému parkování, jsou v kombinaci s delším kombíkem velkou výhodou.

Foto: se souhlasem Jiřího Matouška

Alltrack a sebejistá jízda na sněhu

Abychom tento vůz vyzkoušeli opravdu pořádně, vydali jsme se do zasněžených lesů v okolí Dobříše. Byl jsem překvapen, jak hladce jsme překonali každou překážku, i když jsme občas stoupali do opravdu pořádného kopce. Plně zasněžený a hrbolatý lesní terén zvládl VW Passat Alltrack jakoby nic. Osobně jsem se přesvědčil, že se o tento stroj můžete bez problému opřít v téměř jakékoliv situaci.

Šéfkuchař Filip Sajler: Gastronomie se změnila. Kromě špičkové přípravy je jídlo potřeba i správně zachladit a dostat k zákazníkovi19. 2. 2021

Tak zase někdy!

Někdo by Volkswagen Passat mohl nazvat nudným a tuctovým manažerským autem, ale s tím bych si dovolil nesouhlasit. Jedná se o všestranný vůz, se kterým bez problému můžete cestovat přes celou Evropu a hravě v něm odvezete pět dospělých, navíc každého s vlastním zavazadlem. Hledáte-li praktičnost, všestrannost, ale především kvalitu a pohodlí, jste na správné adrese. Navíc se jedná o designově hezký vůz, který vypadá stylově.

Jediné, co by některé možná mohlo trochu zarazit, je cena. Ta základní se u této verze Passatu pohybuje okolo 1,2 milionu korun, respektive 1,7 milionu, pokud byste chtěli vůz v mnou testované výbavě. Nutno říct, že výbava to byla bohatá, ale i tak je to vskutku pořádná pálka a pro lidi, kteří mají Passat zafixovaný jako dostupnější manažerský vůz, by takto vysoká cifra mohla být problém. V takovém případě už zbývá pouze přesvědčit se o kvalitách Passatu, kterých je skutečně mnoho a já za ně dávám ruku do ohně. Snad se nespálím…

Zdroj: Jan Witek