BMW Z4 20i sDrive aneb Skvělá hračka nejen na jaro a léto

Venku začíná svítit daleko více sluníčka a pomalu a jistě šplhají nahoru také teploty. Nastává proto ideální chvíle vytáhnout ven známý roadster BMW Z4. I když hanba by mě fackovala, kdybych vám zde nalhával, že je tento vůz vhodný pouze pro letní dny, hravě totiž zvládne i chladné počasí. Pojďme se na něj podívat trochu zblízka.

S BMW Z4 si tu nejideálnější cestu představuju někde po přímořské magistrále, kde si budu užívat svěžího vánku ve vlasech a dokonalé jízdy, při které mě nebude nic rušit. Je však pravda, že model Z4 vás pohltí, i když s ním budete brázdit ulice Prahy, případně když pojedete po okresní silnici s názvem D1. Radost z jízdy si budete užívat na každém kilometru a já jsem toho svědkem.

Naživo je ze všeho nejhezčí

Ještě před samotným testem tohoto vozu jsem si jej samozřejmě nastudoval na internetu, kdy jsem si prohlížel i všemožné obrázky. Ale musím vám říct, že mnohdy jsem měl trochu smíšené pocity a občas mi pohled na tento vůz tak nějak neseděl. Tyto obavy vymizely hned při reálném setkání s tímto (teď už můžu říct) krasavcem.

Živě vypadá tento bezstřecháč fakt fantasticky. Proč bezstřecháč? Opravdu nejkrásnější pohled na něj je tzv. nahoře bez, tedy když je plátěná střecha dole. Mnou testovaný vůz měl navíc tmavě šedou matnou barvu (oficiálně BMW Individual Frozen Grey) a byl osazen černými koly. Nádherně vypadá zepředu, z boku, ale i zezadu. Nejvíc působivá byla právě zadní část, kde najdete spoiler, který vystupuje z těla karoserie. V rámci M paketu navíc dostanete i spešl zadní nárazník s difuzorem a dvojicí koncovek výfuku. Batmobil hadra!

Když už jsme u toho batmobilu, velmi rád vzpomínám na testování Toyoty Supra (více zde), kterou jsem shodou okolností také nazval batmobilem. Nebude to úplně náhoda. Z4ka je totiž vyrobena na stejné platformě, jako jeho japonská sestra. Hlavním rozdílem je, že BMW Z4 je vyráběno pouze jako roadster, zatímco Toyota Supra pouze jako coupé. Trochu se od sebe liší i designově, ale jinak toho tyto dva modely mají hodně společného.

Nejhezčí je dle mého názoru po sundání střechy

Střecha BMW Z4 je plátěná a její otevírání a zavírání je velmi tiché a poměrně rychlé, trvá jen 10 vteřin a ovládat ji můžete až do rychlosti 50 km/h, případně i když v autě zrovna nesedíte, stačí jen podržet klíč v její blízkosti a držet tlačítko pro odemknutí nebo uzamknutí vozu.

Narostla do šířky a je to znát

Nová Z4ka je o něco kratší (délka: 4324 mm) než předchozí generace, ale naopak zase o něco širší (šířka: 1864 mm). Má kratší rozvor (2470 mm) a řidič se spolujezdcem tak sedí přesně uprostřed. Díky většímu rozchodu kol je nový model ještě sportovnější a agilnější, což je při jízdě znát. A jak už jsem zmiňoval v úvodu, na tuhle jízdu opravdu nezapomenete.

Démoni nepatří jen do hororů. V případě LGBTQ lidí jsou zdrojem mnoha problémů, jejichž hlavní příčinou je odlišnost15. 2. 2021

Račte usednout

Po usednutí do interiéru je na první pohled zřejmé, že jsou všude okolo použity kvalitní materiály, které k sobě hezky sedí. V ten moment (kdyby vám to náhodou nebylo zřejmé již při spatření exteriéru) si uvědomíte, že jde o opravdu prémiový roadster. Stačí se pohodlně usadit do kožených křesel (v mém případě šlo o kůži Vernasca Magma v červené barvě s černým prošíváním) a můžete vyrazit. Potěší také analogové budíky před volantem, i když ve skutečnosti se jedná o displej, který je vykresluje.

Místa je dostatek jak pro řidiče, tak pro spolujezdce a co se nevejde na palubu, můžete umístit do kufru, který má kapacitu 281 litrů a pohodlně se do něj vlezou i dva větší kufry. Nějaké drobnosti se vám však vlezou také za sedačky, myslím tím opravdu drobnosti.

Abych tento vůz pořád jen nechválil, mám k interiéru dvě výtky. Škoda těch malých úložných prostor, protože například ty, které jsou ve dveřích, do nich se vám nevleze ani menší pití či plechovka. Menší nevýhodou jsou také držáky na pití, které jsou schovány pod víkem úložného prostoru ve středovém tunelu. Zvlášť při delších trasách, kdy chcete mít po ruce třeba kávu, je to velmi nepraktické, protože dokud kávu nedopijete, nebudete mít možnost opřít si ruku o loketní opěrku.

Vůbec poprvé v historii modelu jsou LED světlomety umístěny nad sebou

Další menší nevýhodou může být výhled z vozu, když máte střechu zrovna nahoře. Je pravda, že přes ní moc dobře vidět nejde, hovoříme-li především o výhledu dozadu, ale právě z těchto důvodů BMW myslelo na zadní kameru. Když je však střecha dole, máte perfektní rozhled všude po okolí a velmi příjemně mě překvapilo, jak je vyřešena aerodynamika vozu, protože i bez střechy se se svým spolujezdcem skvěle uslyšíte, aniž byste museli zbytečně hlasitě řvát. Odhlučnění je provedeno opravdu na jedničku.

Infotainment, který běží skvěle

Přehledný a jednoduše ovladatelný infotainment je výhodou všech novodobých vozů BMW. Možná byste si mohli říct, že něco takového je přece samozřejmost, ale opak je pravdou a některé automobilové značky vývoj trochu zaspaly. BMW navíc včera představilo zcela nový infotainment iDrive 8, který nabídne nové funkce i design. Nicméně ten se objeví především u nově představených modelů BMW.

Náramně jsem si užíval propojení systému s iPhonem skrze Apple CarPlay, díky čemuž jsem měl všechny své oblíbené aplikace po ruce. Vůz je neustále online, což znamená, že v infotainment systému najdete informace o počasí, nejbližších čerpacích stanicích apod. Pro posádku, respektive pro vašeho spolujezdce, můžete vytvořit i Wi-Fi hotspot. Pokud jde o konektory, v interiéru najdete klasické USB, ale i USB-C.

Milovníci záhad jásají. Vědci objevili v hlubinách oceánu a pod silnou vrstvou ledu neznámou formu života22. 2. 2021

Základní motor, který rozhodně nenudí

Mnou testovaná verze BMW Z4 byla vybavena základní motorizací, kterou představuje dvoulitrový benzinový čtyřválec naladěný na 145 kW (194 koní). Nechyběl pohon zadních kol a taktéž šestistupňová manuální převodovka. Může se zdát, že je to málo, ale opak je pravdou. Dvoulitr funguje velmi dobře a při sportovním režimu má i velice příjemný zvuk. Zrychlení z 0 na 100 zvládne za 6,9 sekund, což také není špatná hodnota. I když možná nebudete úplně nejrychlejší, užijete si za volantem mnoho zábavy.

Velmi příjemně vás překvapí nízká spotřeba. Jezdil jsem po dálnici, občas jsem s autem trochu blbnul a vyzkoušel pár sportovnějších úseků, ale i tak mi palubní počítač ukazoval spotřebu 7,8 litru. Není to skvělé? Je to skvělé!

Jízda, na kterou se nezapomíná

Automobil jsem sice testoval na podzim a zažil jsem teploty, které se blížily nule, déšť, ale naštěstí mi na chvíli vysvitlo i sluníčko. Tím chci říct, že Z4 hravě obstojí v jakýchkoliv podmínkách. Zvládnete s ní jízdu v dešti, ve sněhu, po dálnici, ale i po dírami posetých okreskách.

Kabriolet, za kterým se všichni otočí

Docela mě zarazilo, jak si je auto jisté opravdu v každé zatáčce. Dokonce i během jízdy po dálnici či po silnici, která je plná výmolů a záplat, je jízda pohodlná a komfortní. BMW Z4 má fakt neuvěřitelný podvozek, díky kterému přežijete i častější jízdu po kočičích hlavách v Praze. Na začátku testu jsem si tento vůz vykresloval jako občasnou frajeřinku do města a na výlety, ale ihned po několika kilometrech jsem si uvědomil, jak moc jsem se mýlil. BMW Z4 může být s přehledem každodenním vozem.

Na každý menší pohyb volantem vůz reaguje perfektně a jízda tak není pouze komfortní, ale hlavně sebejistá. I když se jedná o roadster, který by neměl být tak tuhý, nebudete věřit, jakou tuhostí oplývá. Nikde nic nevrže, neskřípe a Z4 si prostě jede svou a vy spolu s ní.

Závěrem

Ačkoliv se může zdát, že se nejedná o každodenní auto, v tomto případě zdání opravdu klame. Všestrannost podvozku i jízdní vlastnosti jsou skvělé. Není to žádné prdítko, ale charismatický a sebevědomý vůz, který má šmrnc. Tomu však odpovídá také cena, protože za rozumně vybavený vůz zaplatíte okolo 1,5 milionu korun.

Označení modelu

Pokud však nemáte rodinu a nepotřebujete každý týden vozit několik pytlů čehokoliv, nemusíte se zabývat otázkou praktičnosti, ale naopak můžete popustit uzdu fantazii a přemýšlet nad pořízením této hračky. Úsměv od ucha k uchu je během každé jízdy zaručený. Navíc jde o vůz, který vypadá fakt dost dobře! Ano, za barvu BMW Individual Frozen Grey si sice připlatíte skoro 90 000 Kč, ale stojí to za to, případně máte na výběr i z mnoha dalších levnějších variant.

Základní cena začíná lehce nad milionem korun (1 034 800 Kč). Mnou testovaný vůz, který měl opravdu bohatou výbavu, vyšel na 1 486 658 Kč. Není to málo, ale za kvalitu, zábavu a každodenní radost z jízdy se platí. Chcete se o tomto modelu dozvědět trochu více a připravit se na přicházející jaro a léto? Stačí navštívit některého z dealerů značky a vyzkoušet si testovací jízdu. Ale upozorňuju vás, že jakmile se jednou svezete, už se v tom vezete!

Zdroj: Jan Witek