Anna Wintour v teplákách, vítr v šatníku a módní přehlídky bez diváků i modelek – tak koronavirus změnil módní svět

Každý rok se objeví a zase zmizí určité trendy. Týká se to v podstatě všech segmentů, módu nevyjímaje. Pokud bychom se ale měli ohlédnout za rokem 2020 právě z hlediska módy, byla by to skutečně prazvláštní přehlídka…

Koronavirus, resp. rozsáhlá pandemie, se podepsala na životech každého z nás. Podniky po celém světě čelí vleklé krizi a ani módní svět rozhodně není imunní. Nejenže se významně zkomplikovala produkce oblečení, ale i zákaznický zájem o něj opadl. Žádný div – vždyť většinu času všichni trávíme doma. Data poradenské firmy McKinsey a také The Business of Fashion pak jasně vypovídají o tom, jak drtivě se prodej módy po celém světě propadl. Pandemie totiž stávající problémy módního průmyslu – tedy negativní dopady na klima, špatné pracovní podmínky v tzv. zemích třetího světa, ale i neschopnost vytvářet inkluzivní pracovní prostředí – ještě prohloubila. A zatímco donedávna byl módní svět světem hravosti, fantazie a kreativity, loňský rok změnil pravidla hry.

Tereza Kadlecová, autorka příručky Ona a ona plánují rodinu: Ne všechny ženy, které spolu v páru mají děti, jsou lesby28. 1. 2021

Funkčnost a pohodlí nade vše

Na počátku loňského roku zaujala média australská start-upová firma, která vyráběla roušky. Ne kvůli koronaviru, tehdy o něm totiž ještě v podstatě nikdo neslyšel. Záměrem bylo chránit nositele před škodlivinami ve znečištěném ovzduší. O pár měsíců později se ale právě z roušek stal nejžádanější doplněk na světě. Ne módní doplněk, ale zdravotní. Ačkoliv…Jakmile se všichni oklepali z prvního šoku, samozřejmě tou nejlogičtější cestou, jak být aktuální, se pro mnoho módních firem stala právě produkce stylových roušek. Ty ladily k outfitům nebo se na pultech (většinou tedy spíše těch virtuálních) objevovaly rovnou v setech s dalšími doplňky ve stejném designu. Některé společnosti šly ale ještě dál a zaměřily se na produkci roušek z antimikrobiálních materiálů. Ačkoliv nebylo přímo prokázáno, že by antimikrobiální materiály více chránily před nákazou nemocí covid-19, v módním světě taktika zabrala.

Kromě roušek se ale v oblasti oděvů speciální pozornosti dostávalo jinak poměrně přehlíženým kouskům – tedy těm, které spadají do kategorie „módy“ na doma či odpočinek. Teplákový trend pak doslova zpečetila legendární šéfka módního magazínu Vogue, Anna Wintour, když na sociálních sítích sdílela svou fotku právě v teplákách. A přesně tak vystihla novou potřebu v podstatě každého z nás, tedy nahradit klasické kancelářské oblečení něčím skutečně pohodlným, v čem lze trávit celý den. Ostatně, ani s botami to nebylo jiné. Zájem o lakované polobotky či lodičky na podpatcích šel významně stranou. Podle výroční zprávy společnosti Lyst, která analyzovala vyhledáváná více jak 100 milionů nakupujících online, se totiž nejvyhledávanějšími položkami loňského roku staly boty Crocs, pantofle UGG a běžecké boty Nike…

Zdroj: giphy.com

Udržitelnost

Jakkoliv hlasitě si lze na koronavirovou pandemii stěžovat, určité věci k lepšímu přeci jen nejspíš změnila. Pokud bychom měli být konkrétní, významně se zvýšila poptávka po lokálním, ručně vyráběném a udržitelném oblečení. Kromě toho různé přehledové statistiky naznačují, že se proměnilo i smýšlení lidí o módě – jednoduše řečeno, nakupující najednou začali přemýšlet nad tím, co a proč vlastně kupují. „Stávající situace pomohla snížit plýtvání způsobem, že zboží začalo být vyráběno jen na základě poptávky, posílila se také naše komunita řemeslníků a místních dodavatelů,“ uvádí např. nigerijská návrhářka Omoyemi Akerele.   

Digitální módní svět

Ještě před pandemií se v módním světě objevovala také myšlenka digitálních módy, tedy jak digitálních modelek/modelů, tak i outfitů vytvářených ad hoc v grafických programech. Celý koncept se zdá být velmi futuristický. A jen málokdo by si dokázal představit, že digitalizovat bude třeba vlastně celý módní svět a dění v něm – klasické Fashion Weeky se totiž kvůli protiepidemickým opatřením nemohly ve své standardní podobě konat, a tak nezbylo nic jiného, než je přenášet publiku právě online.

Zatímco tedy společnost Burberry během londýnského týdne módy přenášela svou show živě z lesa, kreativní ředitel značky Moschino, Jeremy Scott, se na týdnu módy v Miláně obešel nejen bez publika, ale i bez modelek. Ty totiž v prezentaci novinek nahradily loutky…Když potom v květnu sdílela designérka z Konga, Anifa Mvuemba, 3D kolekci svých vlastních návrhů na neviditelných modelech, bylo jasné, že svět módních přehlídek už nikdy nebude jako dřív.

A možná už jako dřív nebude ani klasické nakupování, je dost dobře možné, že se lidé v zájmu zdraví raději vzdají fyzických zážitků, jako je návštěva luxusního obchodu, ale i listování v módním magazínu nebo účast na módní show. Již před koronavirem se totiž mnohé měnilo, ale pandemie digitalizaci v jistém slova smyslu uspíšila. Podle již zmiňované zprávy agentury McKinsey jsme během pár měsíců v digitalizaci poskočili minimálně o pět let vpřed. A to včetně přesunu zákazníků do online sféry.

Přeneste se do filmového světa díky špičkovým soundbarům, které promění sledování televize v zážitek12. 1. 2021

Změna navždy?

Jak rychle se módní průmysl dokáže zotavit, je samozřejmě otázkou. Trendy, které se v minulém roce objevily, rozhodně jen tak nezmizí – naopak mohou podle některých predikcí tvář módního průmyslu definitivně proměnit. Je ovšem namístě ptát se, jak moc „špatná“ tato proměna vlastně je. A možná, že ani vyhlídky na (módní) dny budoucí nebudou tak černé, jak se zdá. Tedy, černé nebudou téměř s jistotou, jak je totiž patrné na módním trhu v Číně, lidé jako by se najednou přestali bát experimentovat. Většina módních značek v souladu s tím volí veselé i bláznivě barevné potisky, takže je jasné, že minimálně v nudné (teplákové) šedi móda určitě dlouho nesetrvá…