BMW X7 M50i aneb Královský palác na kolech, ve kterém je každá jízda potěšením

Vrcholný SUV model od BMW je doslova palác na kolech. Tohoto obra s délkou přes 5,1 metru jsem pořádně projel napříč celou republikou. Během týdne s tímto krasavcem jsem nabyl spoustu dojmů a asi vás nepřekvapí, že jsem byl z jízdy nadšený. Račte se alespoň na chvíli svézt se mnou.

Hned na úvod musím říct, že se jedná o opravdového obra, který nabídne tři řady sedadel a mnoho užitečných vychytávek. Jde vlastně o největší automobil, který si od BMW momentálně můžete pořídit. Já osobně jsem fandou obrovských SUV aut a jízda s nimi mě baví, no někdo jiný by zase mohl namítnout, že X7 už je trochu moc…

Design se povedl a obrovské ledvinky X7ce sluší

Po vzhledové stránce musím říct, že se design BMW X7 povedl opravdu na jedničku. Ačkoliv je auto obrovské, nejedná se o nějakou “obyčejnou nevzhlednou krabici“, nýbrž o automobil, který si hezky zachovává typický charakter vozů BMW a dravost, kterou kombinuje s přepychovým luxusem. X7 budí respekt, i když nehnutě stojí na parkovišti. Někteří lidé občas negativně hodnotí obrovskou masku chladiče, ale já musím říct, že se mi tohle provedení líbí. Dle mého velké ledvinky dodávají vozidlu ještě více “svalů“ a se všemi tvary a úzkými světlomety dokonale ladí.

Nahlédnutí do zámecké komnaty

Je vůbec nutné popisovat, jaký luxus naleznete v interiéru BMW X7? Pokud jste četli některé z mých dřívějších testů vozů BMW, tak jistě víte, že jejich interiéry vždy hodnotím velmi kladně. Proč? Za prvé jsou v těchto vozech použity kvalitní materiály, nikde nic nevrže, neskřípe a za druhé je vše zkrátka tam, kde má být. BMW X7 není výjimkou.

Všude okolo příjemná kůže a dekor z intarzovaného dřeva, který napodobuje plechový povrch, na stropě alkantara a obří panoramatické okno, které je navíc podsvícené. Kromě hlavního panoramatického okna se jedno další nachází nad třetí řadou sedadel, aby měl každý z cestujících výhled na oblohu a necítil se v kabině stísněně, což je pocit, který v tomto autě rozhodně nezažijete.

Testovaná verze X7 byla v provedení šestimístného automobilu. Ptáte se, jak je to možné? Jedná se o speciální příplatkovou úpravu, v rámci které navíc v druhé řadě sedadel najdete pohodlné sedačky, které se hodně podobají těm předním. K dispozici tak máte úžasný salonek. A ty polštářky na hlavových opěrkách? To je poezie!

Přední sedadla umožní nastavení v mnoha různých směrech. Každý řidič si tak může zvolit přesně takový posed, který mu bude vyhovovat. Chcete sedačky trochu vyhřát? Není problém. Chcete kožená sedadla v teplých měsících vychladit? Samozřejmě! Máte chuť na masáž? Co by ne! Chválím taktéž možnost ovládat sedadlo spolujezdce z místa řidiče, protože než nastavení nějakému neználkovi vysvětlíte, raději to uděláte za něj.

Jak jsem již nastínil, taktéž sezení v druhé řadě sedadel je “labůžo“. Nemusíte se spokojit s žádnými kompromisy. Dvě úžasně pohodlná křesla jsou elektricky nastavitelná, vyhřívaná a nechybí zde ani ovládání klimatizace, USB porty pro dobíjení telefonů a tabletů a příprava pro držáky na tato chytrá zařízení.

Musím říct, že překvapením byla v BMW X7 i třetí řada sedadel, která většinou slouží jako nouzovka a místo, na které posadíte ty nejmenší ze skupiny, aby byli po delší jízdě vůbec schopni chodit. Tohle by si však BMW X7 nemohlo dovolit. I vzadu najdete dvě komfortní vyhřívané sedačky s dřevěným dekorem, již zmiňovaným panoramatickým oknem, držákem nápojů i ambientním osvětlením. Navíc třetí řada sedadel nabízí dostatek místa i pro dospělou osobu.

Jak budou vypadat automobily budoucnosti? Připravte se na pořádnou dávku lákavého designu4. 2. 2021

Na dovolenou maximálně ve čtyřech

Je pravda, že v šestimístném provedení již nezbývá tolik místa v kufru, tedy alespoň ne na nějakou delší cestu na dovolenou. Po zvednutí jeho dna však najdete další velký prostor, kde se bez problémů vejdou až dvě klasická palubní zavazadla. Nicméně nedostatečnou velikost kufru na delší cesty samozřejmě vždy může vyřešit rakev na střeše. Pokud se však rozhodnete třetí řadu sedadel nepoužít, pomocí elektrických tlačítek přímo v kufru je můžete téměř zasunout do podlahy a místa na zavazadla v tu ránu získáte habaděj. Řekl bych, že komfort, luxus, přepych a prostor jsou synonyma interiéru BMW X7 a jen stěží zde mohu něco vytknout.

Jízda králů!

Určitě vás zajímá, jak takový kolos asi bude jezdit. Když tohoto obra poprvé uvidíte, máte pocit, že se na dálnici budete držet maximálně v řadě kamionů, protože něco podobného půjde rozhýbat jen stěží. Opak je pravdou. Tento královský palác vystřelí s každým stlačením plynového pedálu jako raketa a váha přes dvě a půl tuny vám nemusí přivádět vrásky.

Pod kapotou mnou testované verze BMW X7 M50i byl totiž umístěn přeplňovaný zážehový vidlicový osmiválec s objemem 4,4 litru. Ten nabízí výkon 530 koní (390 kW) a točivý moment 750 Nm. Díky tomu z 0 na 100 km/h vystřelíte za zhruba 4,7 vteřiny. Smyslem tohoto vozu však není sportovní jízda a protáčení pneumatik. BMW X7 je totiž vytvořeno především pro komfortní a přepychovou jízdu bez starostí v jakémkoliv terénu. Avšak kdykoliv budete chtít, máte v zásobě mnoho síly, která ostatním doslova vytře zrak.

Když jsem se s BMW X7 vydal na cestu skrz Česko a nechal auto jen tak plynout po okreskách a dálnici, bylo to něco neuvěřitelného. Jako bych se plavil po klidném moři na luxusní jachtě. Občas jsem se zapomněl natolik, že jsem trochu více přesáhl rychlostní limity, ale toho si v tomto autě prostě ani nevšimnete. Uvnitř totiž stále panuje ticho a pohoda.

Pohodová jízda je zajištěna i díky inteligentnímu podvozku s pohonem a řízením všech čtyř kol. Nechybí ani mnoho jízdních asistentů. Velmi si užijete například asistenta řízení, který kombinuje systém udržování v jízdním pruhu a adaptivní tempomat. Auto se tak samo drží v pruzích a udržuje vámi nastavenou rychlost, případně se přizpůsobí autům jedoucím před vámi, ale i zatáčkám, které vás na trase čekají a v rámci kterých automobil automaticky sníží rychlost. Vy tak můžete nerušeně projet třeba i kruhový objezd, aniž byste museli šlápnout na pedály. Rychlost může být řízena i místními limity a velmi komfortní je taktéž přejezd z pruhu do pruhu, kdy stačí pouze polechtat páčku od blinkru a auto následně zkontroluje vedlejší jízdní pruh, do kterého si samočinně přejede.

Jedná se o obrovský vůz, který navíc s označením BMW X7 M50i přichází s velmi výkonným motorem, proto jistě nikoho nenapadne, že spotřeba paliva bude pod 10 litrů. Během mého testování jsem se pohyboval okolo 12 litrů, ale stačí tomu jen trochu více šlápnout na plyn a můžete se pohybovat citelně výš.

Klasické dovolené vzaly za své, novým trendem se ale stává práce z druhého konce světa. „Zápas“ o pracující turisty začíná12. 2. 2021

Tohle by BMW mohlo vyučovat!

Stejně komfortní je i vnitřní systém vozu a jeho ovládání. Před řidičem se nachází plně digitální přístrojový štít, který sice nenabízí tolik možností konfigurace, jako je tomu například u vozů Mercedes-Benz, ale vůbec to nevadí, protože i výchozí nastavení zobrazuje přesně to, co řidič potřebuje. Systém iDrive je dle mého to nejlepší, co jsem měl dosud možnost ve vozech vyzkoušet a funguje dokonale. Velmi přehledný je i head-up displej, který nezobrazuje jen informaci o aktuální rychlosti, ale třeba i přehlednou mapu okolí s vyznačenou trasou.

Když k tomu všemu přidáte ovládání gesty, které BMW nazývá Gesture Control, kdy před hlavním displejem stačí různými způsoby zamávat rukou a podle toho buď zastavíte, přepnete, zvýšíte či snížíte hlasitost hudby, není nutné o ničem dalším debatovat. Skvěle funguje i bezdrátové propojení s chytrým telefonem. V mém případě Apple Car Play, díky kterému následně můžete bez problému používat oblíbené aplikace jako Spotify, Waze, Podcasty a další.

Tak zase někdy!

Nedokážete si představit, jak se po týdnu s tímto vozem cítím, když jej pak musím vrátit. Je to podobný pocit, jako byste pod stromeček dostali oblíbenou hračku, kterou za týden musíte odevzdat, nebo jako byste šli na koncert vaší milované hvězdy, který za dvě hodiny skončí. Jste nabiti zážitky a dojmy, ale přesto vás uvnitř svírá smutek. Trochu jsem se rozvášnil, ale přesně takový pocit jsem při vrácení BMW X7 měl. Musím říct, tento vůz mi doslova padl do noty!

Mnou testovaný vůz nabízel konfiguraci, která dle ceníku vyšla na částku téměř 3,6 milionu korun. To jsou vskutku velké peníze, ale je nutné uvědomit si, že za tuto částku dostanete to největší SUV, tedy vlajkovou řadu segmentu SUV od BMW v opravdu špičkové výbavě. Za mě tento prostorný, pohodlný, přepychový a technologiemi nabitý vůz, který se stává králem silnice všude, kam přijede, nemá chybu. Jen tak dál mnichovští!

Zdroj: Jan Witek