Toyota Camry – manažerský vůz, který stojí za svezení

Střední třídě manažerských sedanů v Česku dlouhodobě vévodí Škoda Superb a Volkswagen Passat. Jak je na tom japonský konkurent Toyota Camry? Stane se stejně jako v Americe i v Evropě oblíbeným miláčkem? Pojďte se s námi svézt a nahlédnout tomuto vozu pod kapotu.

Na první pohled je zřejmé, že se jedná o neokoukané auto. Ještě před tím, než jsem Toyotu Camry sám testoval, několikrát jsem ji potkal na ulici a má hlava se za touto japonskou limuzínou otáčela ve snaze zjistit, co je to vlastně za auto. Ještě příjemnější bylo, když jsem se s Toyotou Camry poznal trochu blíž v rámci týdenního redakčního testování.

Japonský krasavec

U vzhledu vozu ještě chvíli zůstaňme. Moc se mi líbí jakási japonská odvážnost a u designu automobilů i jistá extravagance a smysl pro detail. Auto působí robustně a při pohledu na čelní masku i jaksi vznešeně. Nutno zmínit, že se jedná o hezky zpracované a řekl bych i nadčasové auto, jehož design se neokouká ani za pár let.

Na délku měří 4 885 mm, na šířku 1 840 mm a na výšku 1 445 mm. Kromě výšky je Toyota Camry o něco větší než konkurenční Volkswagen Passat. Německý konkurent nedožene Toyotu ani v rozvoru náprav (2 825 mm), kde mu schází celých 39 mm.

V nabídce jediný motor

Japonská automobilka Toyota je známá produkcí hybridů. Musím říct, že i přes to je Camry opravdu svižné auto, ale to i díky tomu, že dostalo novou vrcholnou verzi pohonu v podobě atmosférického čtyřválce s objemem 2,5 litru. Tomu dopomáhá elektromotor umístěný v převodovce. Vůz díky tomu oplývá kombinovaným výkonem 218 koní (160 kW). To je na větší manažerský sedan s hmotností přes 1 600 kilogramů naprosto dostačující.

I pandemie koronaviru přináší nové příležitosti. Klub mu zavřeli, ale díky nové službě dnes dodává jídlo stovkám zákazníků30. 11. 2020

Jízda je svižná a automobil si jednotlivé pohony řídí zcela sám. Závisí jen na tom, jaký jízdní režim máte nastavený, ale i ten upravuje pouze chování převodovky a reakci na plynový pedál.

Na elektřinu jen kousek

Baterie oplývá kapacitou zhruba 1,59 kWh a najdete ji pod zadními sedadly. Hybridní systém si s ní hospodaří zcela sám. Automobil se tak sám rozhoduje, kdy použije spalovací motor, kdy elektromotor a kdy kombinaci obojího. K dispozici je sice tlačítko EV Mode, ale to pouze oddálí nastartování spalovacího motoru při akceleraci. Na elektrický pohon tak můžete popojíždět například v koloně a pomůže vám také při rozjezdu, nicméně na nějaké dlouhé jízdy na elektřinu rovnou zapomeňte. Jedná se o klasický hybrid, nikoliv o plug-in hybrid, který lze dobíjet i ze zásuvky.

Během jízdy stačí pouze zařadit “déčko“ a pak už nemusíte nic řešit, auto si všechno obstará samo, tedy kromě paliva. Musím pochválit, že přepínání mezi jednotlivými pohony je tiché a občas jsem jej ani nezaznamenal, což bohužel nemohu říci o některých ostatních modelech nejen této japonské automobilky. Pouze když tomu pořádně šlápnete na plyn, začne se benzinový motor ozývat, ale v tu dobu se auto promění ve svižný stroj a vás už to vlastně ani nezajímá. Žádné obrovské závodění s Toyotou Camry však nečekejte, k tomu tento vůz určen rozhodně není. Svým cestujícím má totiž přinášet především pohodlí, což se mu daří opravdu skvěle.

Pohled na zadní část vozu

Pohodlí nadevše

Pokud se Toyotě něco opravdu povedlo, tak je to pohodlí a celkový vjem z automobilu po usednutí na místo řidiče. Jízda je naprosto plynulá, sedačka vás doslova obejme a k celkové pohodlnosti napomáhá i prostorná kabina, odladěný podvozek a dokonalé odhlučnění. Automobil navíc nepůsobí nijak rozevlátě a jízdu máte neustále hezky pod kontrolou. Toyota Camry mi proto hodně připomínala vozy sesterského Lexusu.

Ať už ve městě či na delších cestách po dálnici, tohle pohodlí ocení každý řidič a musím upozornit, že je to dost nakažlivé a občas z tohoto obývacího pokoje ani nebudete chtít vystoupit. Když vás někdo donutí, můžou se projevit abstinenční příznaky. Dost místa nabídnou i zadní sedačky, aniž by to mělo vliv na kufr, který toho s objemem 525 litrů pojme opravdu dost.

Ještě více zábavy si užijete, pokud si připlatíte rovných 100 tisíc korun za VIP Paket. V rámci něj dostanete například head-up displej, audiosystém JBL s devíti reproduktory a třeba i ovládací panel v loketní opěrce na zadních sedačkách. Na něm najdete například polohování zadních sedadel, ovládání hudby, hlasitosti a zadní elektrické rolety. S tímto paketem už si opravdu připadáte jako v luxusní limuzíně. V nejvyšší výbavě Executive je ještě jeden příplatek, a to business paket za 65 tisíc, který zahrnuje vyhřívaná a elektricky ovládaná sedadla spolu s koženým čalouněním.

Vzhledem k všudypřítomnému pohodlí Camry svádí spíše k poklidné jízdě a v kombinaci s hybridním pohonem se tak můžete dostat na velmi příjemná čísla, co se spotřeby týče. Ačkoliv nepatřím mezi řidiče, co by neustále šetřili každý kilometr a má jízda je spíše svižná, s Toyotou Camry jsem jezdil za necelých 6 litrů na 100 kilometrů. Ukazuje se, že Toyota to má s hybridy opravdu vychytané.

Detailní pohled na mlhovky

Jediná vada na kráse

Jediná věc, která mi u Japonců trochu vadí, je zpracování přístrojové desky a infotainmentu, který působí poněkud starším dojmem. Ačkoliv je jejich funkce skvělá a vše běží tak, jak má, stejně mi přijde, že se na nich podepsal zub času. Tlačítka okolo středového displeje vypadají jako z nějakého staršího přehrávače a celkově by si tohle provedení zasloužilo trochu fresh pojetí. Toyota i sesterský Lexus ve svých modelech naštěstí postupně umožňují použití Apple Car Play a Android Auto, což jim nepochybně dodává trochu svěží nádech. Tento nedostatek byl navíc vylepšen v rámci nové verze Toyoty Camry, jejíž fotky najdete v galerii.

Na druhou stranu musím říct, že ovládání systému a všech nastavení je intuitivní a přehledně je zobrazeno vše, co k jízdě potřebujete. Z displejů hravě vyčtete nejen hodnoty spotřeby a palubního počítače, ale také stav bezpečnostních asistentů nebo informace o médiích a telefonu. Pochvalu si zaslouží taktéž barevný head-up displej, který je díky 10 palcům přehledný a při řízení nijak neruší.

Letošní MasterChef Česko Roman Staša připravuje kuchařku. Její součástí se můžete stát i vy12. 1. 2021

Legendární návrat?

Toyota Camry se na evropský trh vrátila po několika letech a já tento návrat hodnotím opravdu kladně. Otázkou je, zda se Toyotě podaří vměstnat mezi oblíbené Passaty a Superby, ale za mě má k tomu rozhodně velmi dobře nakročeno.

Camry je k dispozici pouze s jedním pohonem, jednou karoserií a pouze jako předokolka. V tomto ohledu sice konkurenční značky nabízejí poněkud pestřejší výběr, ale nutno zmínit, že opravdu tak dobře vyladěný hybrid nenabízí žádná z nich.

I přes to, že se jedná o manažerský vůz, který má opravdu co nabídnout, jeho cena není až tak závratná. Nejlevnější verze (Toyota Camry Comfort) startuje na 920 tisících korunách. Opravdu hezky vybavený vůz ve výbavovém stupni Executive pak pořídíte již za 1 050 000 Kč. Více informací a detailní popis jednotlivých výbavových stupňů najdete přímo na stránkách Toyoty zde.

Zdroj: Jan Witek