BMW 330e aneb Legendární trojka od BMW v elektrickém hábu. Spotřeba vás překvapí

Trojka od bavoráku je doslova legendární a velmi oblíbený automobil. BMW tento vůz vyrábí již téměř padesát let a já jsem jej vždy považoval za stylového sporťáka. Po testu luxusní elektrifikované verze jsem však vnímání trojky trochu změnil. Račte usednout, vyrážíme na další jízdu na vlně elektřiny.

Hned v úvodu si možná trochu protiřečím, protože to zní, jako by to model 330e neuměl pořádně rozjet. Opak je pravdou. I plug-in hybridní verze BMW řady 3 vás dokáže pořádně zatlačit do sedačky. Nabídne toho však mnohem víc!

Na první pohled jej nepoznáte

Plug-in hybridní verzi legendárního modelu BMW řady 3 od té “klasické” na první pohled nepoznáte. To, že se pod pláštěm ukrývá také elektromotor a baterie, je zřejmé jen podle malého “éčka” u označení modelu a případně díky speciální značce začínající na “EL”, díky které navíc nemusíte platit dálniční známku a pokud jste z Prahy, můžete parkovat na všech modrých (tedy i fialových) zónách bez omezení.

V přední části nechybí chromované ledvinky BMW, které krásně ladí s širokými LED světlomety. Oproti předchůdci má teď 330e jednu koncovku výfuku na každé straně. Obě jsou navíc plně funkční! Mnou testovaný vůz byl ozdoben i chromovanými dekory mlhovek, které ještě více podtrhly eleganci vozidla (dostupné v rámci balíčku Luxury Line). Náramně vozu slušel i lak BMW Individual Oxide Silver, za který si však připlatíte 52.832 Kč. Částka je to nemalá, ale když se tento lak rozzáří na sluníčku, je to paráda.

Ačkoliv se nová trojka změnila docela razantně, stále si zachovává svůj původní charakter, pro který si ji zamilovalo mnoho řidičů po celém světě. Oproti předchozí generaci však tento model trochu narostl. Nyní oplývá délkou 4709 mm (+85 mm), šířkou 1827 mm (+16 mm) a výškou 1442 mm (+1 mm). Drobně se natáhl také rozvor, přesně o 41 milimetrů na 2851 mm. Spolu s nárůstem rozchodů kol (+42 mm vpředu a +21 mm vzadu) znamená, že nová generace je podobně vysoká, ale podstatně delší a širší. Nová trojka tak získala trochu víc svalů, které ji rozhodně sluší!

Nicméně elektrifikace ubrala značnou část kapacity kufru. Celkově přišel o 105 litrů a nyní nabízí 375 litrů. Pro někoho je to dostatek, pro jiného docela mizerné číslo. Stejně tak i nádrž nabízí nyní jen 40 litrů. BMW však letos uvedlo 330e i jako kombík v tradiční verzi touring, který pojme trochu více nákladu.

Pohled na LED světlomety a mlhovky s chromovaným obložením

Kdyby všichni dělali interiér jako BMW

Interiéry bavoráků jsou doslova lahoda! Již jsem zmiňoval balíček Luxury Line, díky kterému je vozidlo ozdobeno chromovanými doplňky. V tomto balíčku, který mimochodem vyjde na 132 600 Kč, se nachází také kožená přístrojová deska, ambientní osvětlení, třízónová klimatizace, přední a zadní parkovací senzory atd.

Oku, ale i doteku lahodí použité materiály, příplatkové sportovní sedačky, do rukou skvěle padnoucí volant, kůže na přístrojové desce ale i mnoho dalšího. Ovládání vozu je intuitivní a už po pár minutách víte, kam máte sáhnout, abyste vůz ovládali a nastavili podle vašeho gusta. Musím pochválit také multimediální prostředí BMW Professional. Ovládání za pomoci dotykové obrazovky a kulatého otočného joysticku je za mě v rámci všech automobilek nejpohodlnějším řešením. Skvělé je i bezdrátové propojení Apple CarPlay, díky kterému nemusíte telefon vytahovat z kapsy a hravě využíváte všechny oblíbené aplikace. V mém případě navigaci Waze a přehrávač Spotify.

Nekonečné dobrodružství v Keni: Safari, velehory, masajové i relax na pláži22. 2. 2021

Elegán s duší sportovce

V úvodu jsem se rozepsal o tom, že ve mně elektrifikovaná verze trojky vyvolává spíše pocit elegance, ale když budete chtít, můžete si s tímto strojem také hezky zařádit. Pod kapotou se nachází dvoulitrový zážehový čtyřválec Twin Power Turbo a nechybí ani elektromotor.

Dohromady soustava oplývá výkonem 292 koní (215 kW) s maximálním točivým momentem 420 Nm. Pokud bychom se však zaměřili pouze na benzínovou jednotku, ta nabídne 184 koní, samotný elektromotor pak celkem 113. Díky elektromotoru je akcelerace velmi působivá a o tom, že se jedná o velmi hravé auto, není pochyb. Z 0 na 100 km/h se dostanete za příjemných 5,9 s.

Na elektřinu až 60 kilometrů!

Oficiální údaje hovoří až o 66 kilometrech, které s tímto vozem můžete ujet čistě na elektřinu. Během testování jsem se však pohyboval na hranici okolo 50 kilometrů, což je stále dosti povedené číslo. Při jízdě po městě vám vůz dokáže ušetřit spoustu peněz a při delších výletech mimo město se nemusíte spoléhat jen na nabíjecí stanice, kterých v Česku zatím není dostatek, ale službu zastane výkonný benzínový aparát.

BMW 330e je zkušený hospodář a při aktivaci hybridního režimu je pohon určován automaticky. V takovém případě se můžete dostat na úctyhodnou spotřebu okolo 2 litrů na 100 kilometrů. Ale to pouze v případě, že auto pravidelně nabíjíte a máte dostatek energie v akumulátorech. Nicméně i po vyčerpání elektrické energie není spotřeba nijak závratná a pohybuje se okolo sedmi litrů.

Auto lze samozřejmě dobíjet z veřejných dobíjecích stanic, ale i z klasické zásuvky. Nicméně budoucí majitelé se jistě raději rozhodnou pro instalaci vlastního wallboxu, skrze který trvá nabití vozu na maximum zhruba tři a půl hodiny.

Pohled na zadní část vozu

Jízda novou trojkou je doslova lahoda

Řeknu vám, že jsem měl během jízdy pocit, jako bych ani neseděl v BMW řady 3, ale ve voze vyšší třídy. Vůz je dokonale odhlučněn a po silnicích doslova pluje. Přepínání mezi oběma pohony téměř nepostřehnete. Jedná se o velmi plynulý proces, který poznáte především díky digitální přístrojové desce, která při pohonu na elektřinu zmodrá.

Třešničkou na tomto mnichovském dortíku je jízdní režim XtraBoost, v rámci kterého elektromotor pomáhá spalovací jednotce dodatečným výkonem 30 kW (41 k). V tomto případě auto na plynový pedál reaguje daleko znatelněji a sportovní jízdní zážitky můžou začít!

Dva muži byli v Indonésii veřejně bičováni, sousedé je udali kvůli gay sexu. Právo šaría dopadlo i na ty, kdo pili alkohol3. 2. 2021

Neustále ve spojení

Potřebujete-li zjistit míru nabití akumulátoru, aktuální dojezd, případně najít nejbližší nabíjecí stanici, skvěle poslouží aplikace BMW Connected. Díky funkci vzdálené komunikace s vozem můžete obsluhovat nabíjecí proces, podívat se, jak hospodárně jste s vozem jezdili a získávat praktické rady, jak optimalizovat jízdní styl pro dosažení delšího dojezdu. Na dálku můžete zajistit i optimální teplotu v interiéru.

Každá jízda bude doslova radost

BMW 330e je vozem pro všechny progresivní lidi, kteří prahnou po nových technologiích. Dokonalé bude pro single člověka či pár, jelikož rodinné auto to rozhodně není. Jedná se o povedený vůz, který toho nabídne hodně, ale nechá si za to náležitě zaplatit a tím myslím především kupní cenu, protože provozem naopak dokáže dost peněz ušetřit. Mnou testovaná verze BMW 330e (215 kW) bez příplatků vychází na zhruba 1 250 600 Kč, s příplatky je to pak 1 754 510 Kč.

Zdroj: Jan Witek