
Elektrifikovaná verze BMW X5 45e sází na dokonalý komfort a nízkou spotřebu
Na úvod bych rád přiblížil, že jsem měl možnost vyzkoušet si celkem již tři verze aktuálního modelu BMW X5. Prvním z nich byl slušný benziňák ve verzi M50i, druhým byla nejvýkonnější verze modelu, tedy BMW X5 M Competition, která by se zase dala nazvat jako “neslušný benziňák“. Jako poslední jsem zatím testoval plug-in hybridní verzi BMW X5 45e, která se od předchozích dvou liší především ve spotřebě.
Být boháč, tak…
Tuto recenzi začínám trochu netradičně, protože hned na začátku srovnávám, ale proč ne? Možná tak lépe pochopíte i následující řádky, které plug-in hybridní verzi X5ky popisují. Jak už jsem zmiňoval, testoval jsem celkem tři verze a kdybych byl boháč a nemusel koukat na peníze a na spotřebu paliva, pravděpodobně bych si vybral verzi M Competition (test zde). Nicméně pro všechny, kteří by chtěli prémiové, ale zároveň rozumné auto, jehož provoz bude značně úspornější, je tady plug-in hybridní verze oblíbeného SUV modelu, který překvapuje v mnoha směrech.
Prostě krasavec!
BMW X5 je model, který si již dlouhou řádku let zachovává jedinečný charakter. Dravý, ale zároveň elegantní. Řekl bych, že v mém okolí neexistoval nikdo, kdo by jeho vzhledem opovrhoval. Naopak jsem slýchal především slova chvály.
Exteriér se oproti běžné verzi se spalovacím motorem liší pouze přítomností nabíjecího konektoru. Na první pohled zaujmou i přední ikonické ledviny. Všechny proporce a křivky k sobě ladí a musím říct, že tohle auto je prostě krasavec!
Pohodlí nadevše
Interiér je prostorný a vzdušný, ale především neuvěřitelně pohodlný. Může za to i vzduchový podvozek, za který si u plug-in hybridní verze nemusíte připlatit ani korunu navíc. V mnou testovaném voze nechyběly ani vkusné doplňky z broušeného skla (Crafted Clarity Glass). Celá přístrojová deska je kompletně digitální a neskutečně přehledná. Nechybí bezdrátová nabíječka telefonů a bezdrátově můžete telefon propojit i s vozem skrze Apple Car Play. V autě vám už tak nikdy nebude překážet změť různých kabelů.
Součástí středového tunelu jsou také držáky nápojů, které nabízejí funkci ohřevu a chlazení nápojů. Obojí funguje na jedničku, proto si v zimě můžete dát teplý čaj i kávu a v létě zase ledově osvěžující nápoj. Je známo, že BMW na kvalitě nešetří a troufám si říct, že jsem dosud ve všech vozech vždy viděl precizně zpracovaný interiér, ve kterém nic nepraská, nevrže a vše drží pevně na místě.
Ovládání infotainmentu, klimatizace, ale i dalších prvků výbavy je intuitivní, jednoduché a odezva je vždy okamžitá. Vůz můžete ovládat také hlasem, ale třeba i gesty. Právě ovládání gesty je něco, co ukazuji vždy všem známým, kteří se mnou v jednom z nových modelů vozů BMW cestují poprvé a vždy nevěřícně koukají, jak je něco takového možné. Stačí totiž ve vzduchu před obrazovkou například zakroužit prstem v jednom či v druhém směru a podle toho přidáte nebo uberete hlasitost.
Ačkoliv má hlavní středový displej i dotykovou funkci, velmi pohodlné je také ovládání za pomoci kulatého joysticku na středové konzoli.

Foto: Jan Witek
Na delších cestách oceníte široké možnosti nastavení předních sedadel ale i spoustu světla díky panoramatickému oknu, které lze v případě potřeby samozřejmě zaclonit.
Jaký si to uděláš, takový to máš…
I u tohoto vozu platí, že co si do něj dáte, to tam budete mít. Možnosti jsou téměř neomezené. Mnou testovaný vůz měl dodatečnou výbavu za zhruba 800 tisíc. Mimo jiné také paket First Class, který vychází na téměř čtvrt milionu korun a obsahuje například skleněné doplňky, čtyřzónovou klimatizaci, ventilaci předních sedaček a jejich masážní funkci, prémiovou kůži, audiosystém od firmy Harman Kardon a panoramatické střešní okno.
Nerozlučná dvojka pod kapotou
Pod kapotou najdete třílitrový šestiválec TwinPower Turbo o výkonu 210 kW (268 koní) s maximálním točivým momentem 450 Nm. Už s tímto motorem má auto opravdu krásný zátah, ale když se přidá elektromotor, soustava disponuje výkonem až 394 koní a vyvine 600 Nm. S takovým pohonným ústrojím dvě a půl tuny těžký kolos rozhýbete bez povšimnutí a na stovku se dostane za 5,6 sekundy.

Foto: Jan Witek
Na elektřinu až do 135 km/h
Plug-in hybridní vozy najdou své uplatnění především ve městě. Kapacita dojezdu na čistě elektrickou energii se většinou pohybuje okolo 50 km (u tohoto vozu je to díky baterii o kapacitě 24 kWh až 70 km) a na rozdíl od klasických hybridů dokážou plug-in hybridní verze svištět na elektřinu i ve vysokých rychlostech.
Co se mi však na plug-in hybridních vozech líbí ze všeho nejvíc je, že nejste odkázáni pouze na elektřinu a když vám dojde šťáva, můžete nerušeně pokračovat v cestě, jelikož pohon zajistí benzinový motor. Zvlášť v Česku, kde je prozatím infrastruktura nabíjecích stanic nedostatečná, bych byl k pořízení elektromobilu trochu skeptický. Občas bych se bál, zda nezůstanu někde viset, ale možná mám pohled jen trochu zkreslený tím, že pravidelně absolvuji cestu z Prahy do Karviné a téměř žádný dostupný elektromobil zatím tuto trasu nezvládne na jeden zátah.
Nabíjení lze provádět přes konektor Mennekes maximálním výkonem 11 kW. Je škoda, že není k dispozici rychlonabíjení. Musím však pochválit, že baterie nezabírají mnoho místa, jak tomu obvykle u plug-in hybridních vozů bývá. Vůbec to nepocítí cestující v kabině, což je skvělé. O něco se zmenšila nádrž, ale pořád nabídne hodně slušných 69 litrů. Zmenšil se i zavazadlový prostor, který však pojme jen o 150 litrů objemu méně a stále mu zůstává úctyhodných 500 litrů (1720 litrů po sklopení sedaček). Bez větších problémů do něj nasoukáte věci na dovolenou, ale třeba i zvukovou aparaturu pro pořádání akcí – vyzkoušeno osobně.
Parkování? No problem!
Na konci každé trasy je potřeba vůz zaparkovat, což se v souvislosti s modelem BMW X5 může zdát jako problém. Co si budeme nalhávat, je to zkrátka kolos. Vůz nabízí velkou spoustu asistenčních systémů, jako je adaptivní tempomat, asistent jízdy v pruzích apod., ale především velmi propracované asistenty parkování.
Velmi se mi líbí že se vám během parkování ukazuje na displeji vzdálenost od pevných bodů ve výhledu a ve chvíli, kdy se k nim přiblížíte, kamera se automaticky změní na pohled z ptačí perspektivy v části vozu, kterou se k bodu přibližujete. Vy tak přesně víte, kolik vám ještě zbývá místa a kromě toho nechybí ani možnost 3D zobrazení okolí vozu.
Nicméně úplně nejzajímavější je funkce, která snímá posledních 50 metrů vaší trasy. Takže když například vjedete do garáže, případně projíždíte uličkou, která vyžaduje složitější manévrování a z nějakého důvodu musíte zpět, nemusíte se obávat složitého couvání, ale při zařazení zpátečky a zapnutí této funkce vůz automaticky opisuje přesnou dráhu za posledních 50 ujetých metrů. Vy jen pozorujete, jak se otáčí volant. V případě nenadálé překážky, která v cestě dříve nebyla, se celý proces samozřejmě zastaví.
Povedený kousek
Ačkoliv jsem v úvodu zmiňoval, že kdybych byl boháčem, sáhnul bych spíše po verzi M Competition, pravda je, že i na tuto modelovou verzi budete po nějakém tom milionu muset sáhnout. Cena za základní verzi této elektrifikované X5ky začíná zhruba na dvou milionech korun.

Foto: Jan Witek
BMW X5 je oblíbený model pro všechny, kteří požadují špičkovou kvalitu, komfort, výkon a prostor, takže už z toho je zřejmé, že si jej budou moci dovolit pouze majetnější lidé. Na druhou stranu se s kombinovanou spotřebou můžete pohybovat na nějakých sedmi až osmi litrech, což je pro tak velký a dvouapůltunový kolos opravdu úctyhodné.
Ať už v jakémkoliv provedení, nová X5 je pohodlná, luxusní, praktická, nabídne výborné jízdní vlastnosti, je nabitá technologiemi a ve všech směrech dotažená do detailu. Tentokrát nebudu psát, pro koho se tento vůz hodí, ale pouze podotknu, že se stěží najde někdo, komu by nevyhovoval.