Nový Seat Leon aneb Španělský “lvíček“ v akci

Oblíbený model Leon od španělské automobilky Seat prošel modernizací a musím konstatovat, že je opravdu povedená. Jak tento “lvíček“ ve verzi 1.5 TSI obstál během testování redakce LUI? Dozvíte se na následujících řádcích a připravte se, že to bude fakt jízda!

Hola!

První, co mě zaujalo, když jsem byl novou verzi Seatu Leon vyzvednout, byl nápis “Hola!“, který se před přední dveře řidiče a spolujezdce promítnul při odemknutí vozu. Tento pozdrav mi ihned vykouzlil úsměv na rtech. Další úsměv se na mé tváří objevil, když jsem kontroloval kufr, což vždy dělám, abych zjistil, zda si předchozí řidič v autě něco nezapomněl. Na první pohled jsem myslel, že ano, ale pak jsem zjistil, že v kufru mám k autu i skvělou koloběžku Seat eKickScooter. Ihned jsem si uvědomil, že týden se Seatem bude jízda doslova po všech směrech.

Povedený design

Ačkoliv nový Leon získal modernější háv a jeho linie jsou ještě více sexy, stále si zachovává vlastní identitu a na první pohled vždy poznáte, že se jedná o Seat. Určitě bych podotknul, že nové linie vozu působí víc dynamicky a automobil tak doslova srší energií i když zrovna nehnutě stojí na parkovišti.

Velmi se mi líbí nové přední a zadní LED světlomety. Ostré hrany předních LED světel se z tohoto lvíčka snaží udělat vůdce městské džungle, zatímco zadní LED světlomety se táhnou v celé šíři zádě a působí tak ještě více dynamicky. Na zádi si taktéž nelze nevšimnout fresh označení modelu, které tak trochu prozrazuje, že je tento vůz určen pro všechny, kdo mají rádi dobrodružství.

Překvapující interiér

Na rovinu musím říct, že jsem před Leonem testoval prémiové vozy konkurenčních značek, jejichž cenovky se pohybují v řádech několika milionu korun. V takovém případě je vždy těžké zůstat objektivní, když se posadíte do vozidla střední třídy. Nicméně byl jsem velmi mile překvapen. Stejně jako se mi líbí španělská hudba a rytmy, podobně na mě působil i interiér nového Leonu – kvalitní, hravý a energický.

Do rukou mi nádherně padl kůží obšitý multifunkční volant, ze kterého lze ovládat audiosystém, navigační systém, ale i asistenční funkce. Velmi pohodlný byl i posed v sedačkách. Dekory a materiály palubní desky působí kvalitně a na první pohled zaujala též přístrojová deska. Všechno bylo tak nějak po ruce, pochopitelné a čitelné. Ještě větší překvapení však přišlo po setmění, kdy se rozzářilo ambientní osvětlení, které navíc umí upozorňovat na otevřené dveře nebo vozidla v prostoru mrtvého úhlu.

Jediné, na co jsem si během týdenního testování nového Leona nemohl zvyknout, byly dotykové plošky pro ovládání klimatizace a hlasitosti zvuku. Podobné řešení se hojně objevuje u vícero modelů značek, jež patří do koncernu Volkswagen, ale mně prostě tak nějak nejdou přes ruku. Otázkou je, zda bych si na ně po delším užívání zvykl, nebo je to zkrátka problém, který bych nepřekousnul. Zvlášť v momentě, kdy se musíte soustředit na jízdu, je ovládání dotykových plošek trochu problém a často se mi stalo, že jsem místo klimatizace nastavil zvuk a naopak. Ale jak říkám, třeba mi jen chybělo několik dalších dnů k tomu, abych získal ten správný “move“.

Vzhlížejte ke hvězdám! Vault by Vans uvádí kolekci OG Authentic LX Zodiac27. 1. 2021

Automobil s duší Španěla

Když se řekne Španělsko, ihned si představím krásnou a barevnou zemi, rytmickou muziku, slunce a taky La Casa de Papel (Papírový dům). (smích) Nezasvěcení teď možná budou trochu tápat, ale jako by uvnitř vozu seděl “profesor“, který vám vždy pomůže se vším, co je potřeba. Hovořím teď o dostupných funkcích a infotainmentu. Seat Leon toho pod kloboukem schovává opravdu mnoho.

Všechny potřebné informace si jednoduše můžete nechat zobrazit na digitálním přístrojovém panelu či na k řidiči orientovaném 10” dotykovém displeji. Vše lze ovládat i za pomoci vašeho hlasu, samozřejmě v češtině. Jakékoliv nastavení je doprovázeno grafickou ukázkou a vy tak vždy přesně pochopíte, co se s vozem stane.

Spojeni v jedno

Ani po zaparkování a opuštění nového Seatu Leon s vozem nemusíte ztratit kontakt. Seat totiž nabízí službu Seat Connect, díky které můžete za pomoci chytrého telefonu zůstat s vozem v dokonalém spojení. Na dálku si tak můžete prohlédnout jízdní data, stav nádrže a dojezdu, můžete s vozem zablikat či zatroubit, abyste jej našli na přeplněném parkovišti a třeba si i nastavit oblíbené cíle v navigaci. Navíc se nikdy nemusíte bát, že se váš chytrý telefon během jízdy vybije, k dispozici můžete mít pohodlnou bezdrátovou nabíječku v přihrádce středového tunelu a díky tomu se vaše spojení s vozidlem nikdy nepřeruší.

Do služby Seat Connect automobilka zařazuje i tzv. Safety & Services balíček, v rámci kterého je k dispozici například nouzové volání, které automaticky přivolá záchranné služby, pokud detekuje nehodu. Když se vám auto na cestách porouchá, můžete stisknout tlačítko pro volání a požádat operátory na telefonním centru o pomoc. Z vozidla si můžete dokonce jednoduše sjednat taktéž termín servisní prohlídky.

Interiér vozu

V nouzi poznáš asistenta

Každý řidič ví, že jej ne silnici mohou potkat zajímavé a často i velmi nebezpečné situace. Právě v těchto případech ještě více oceníme jízdní asistenty, kterých i Seat Leon nabízí celou řadu. Díky parkovacímu asistentovi je i parkování v těch nejproblematičtějších místech hračkou – nechybí senzory či zadní kamera. Při jízdě se skvěle hodí prediktivní adaptivní tempomat, jehož funkci jsem vyzkoušel ve městě i na dálnici a výkon byl opravdu na jedničku. Systém dokonce detekuje i to, když se chystáte vjet příliš rychle do nebezpečné zatáčky, a to díky tomu, že analyzuje zatáčky a rychlostní limity pomocí kamer a navigačního systému a v případě potřeby vozidlo zpomalí.

Níže zmiňované věci jsem z pochopitelných důvodů nezkoušel, ale v rámci bezpečnosti jsou k dispozici i další záchranné systémy, jako například ten, který detekuje kritické situace pomocí senzorů vpředu a vzadu a je schopen nejen vozidlo, ale i cestující připravit na potenciální kolizi přitažením bezpečnostních pásů, uzavřením bočního a případně i střešního okna. Pokud by vás během řízení přepadl mikrospánek či nějaké jiné potíže, systém detekuje vaši nečinnost a vůz autonomně převezme řízení, aktivuje výstražná světla a brzdí až do úplného zastavení.

Seat Leon

Jízda? Muy bien!

Pod kapotou mnou testovaného vozu byl stopadesátikoňový turbobenzín, který se spolu s dynamickými tvary vozu zasloužil o pohodlnou, ale v případě potřeby i dravou jízdu. Vůz byl navíc vybaven i příplatkovým paketem Dynamic s adaptivním odpružením a rovněž příplatkovými 18″ koly s pneu o rozměru 225/40. Vůz se ovládá skvěle, dobře drží v zatáčkách a řízení je tak akorát citlivé. Musím však říct, že raději bych volil automatickou převodovku, oproti šestistupňové manuální, ale k tomu mám čistě osobní důvod. Řízení s automatem mi přijde daleko pohodlnější. Zvlášť v rušné Praze.

S Leonem jsem vyrazil i na docela velký okruh po republice – Praha, Olomouc, Brno, Praha. Měl jsem tak možnost jej vyzkoušet nejen ve městě a na okreskách, ale i na dálnici. Překvapilo mě, jak je vůz tichý i na dálniční stotřicítce, kdy je slyšet jen lehký svist vzduchu a vzdálený šum kol. Navíc i na delší trase si sedačky stále zachovaly plné pohodlí.

Seat Leon to tak trochu hraje na dvě strany. Umí jezdit tiše, pohodlně a úsporně, ale když chcete, jde to i akčně a zábavně. Budete-li se krotit, můžete se spotřebou pohybovat okolo šesti litrů na sto, ale ani při občasném dovádění se nemusíte bát toho, že se vám udělá vítr v peněžence.

Šéfkuchař Filip Sajler: Gastronomie se změnila. Kromě špičkové přípravy je jídlo potřeba i správně zachladit a dostat k zákazníkovi19. 2. 2021

Překvapení v kufru!

Již v úvodu jsem zmínil, že jsem při přebírání vozu v kufru našel milé překvapení. Jednalo se o elektrickou koloběžku Seat eKickScooter 65, která díky baterii 551 Wh nabízí dojezd až 65 km. Ať už ve spojení s vozem, nebo zcela zvlášť, nabízí koloběžka vskutku neomezenou mobilitu. Zmíněná verze dokonce nabídne i výkonnější 350W motor, který si troufne klidně i na 20 % stoupání.

Tato koloběžka však není jedinou, kterou Seat nabízí, ale doplnila nabídku stávajícího eKickScooteru 25, který nabízí elektromotor o výkonu 300 W, který zvládne až 10 % stoupání. Nejvyšší rychlost je omezena na 25 km/h. Sada akumulátorů o kapacitě 187 Wh (napětí 36 V) se nabije za 3,5 h a umožňuje dojezd až 25 km. Reálný dojezd však závisí na nastavení rekuperace kinetické energie, kdy je možné vybrat si jednu ze tří úrovní.

Koloběžka oplývá dalšími zajímavými funkcemi, díky kterým je každá jízda doslova zážitkem. Na cestu si můžete posvítit výkonným LED osvětlením, plynulou jízdu zažijete díky tempomatu a ve výbavě nechybí též integrovaný stojánek, zařízení proti odcizení, displej LCD, Bluetooth a bezplatná mobilní aplikace. V té má uživatel vždy dokonalý přehled o provozních údajích a poloze koloběžky. V aplikaci může také sledovat stav akumulátoru nebo měnit nastavení koloběžky od barvy osvětlení přes jízdní režimy a tempomat až po omezení pohybu. Cena elektrických koloběžek startuje na částce 11 340 Kč.

Nový Seat Leon a koloběžka Seat eKickScooter

Danza, danza!

Jízda s novým Leonem je doslova tanec. Je to hravý a energický vůz, který ocení nejen mladí lidé, ale i senioři, kteří se nechtějí spokojit s nudným životem doma u televize, ale rádi vyrážejí za zážitky. Novému Seatu Leon nechybí velká dávka všestrannosti a skvěle se hodí nejen do města, ale i na výlety. Pohodlnost se totiž nevytrácí ani na delších trasách.

Mnou testovaný vůz oplýval výbavou Xcellence, která je u Leonu nejdražší. Orientována je na styl a komfort. Konkrétní cena mnou testovaného vozu se 150koňovou verzí motoru 1.5 TSI včetně příplatkové výbavy byla 758 500 Kč a musím říct, že se jednalo o opravdu bohatou výbavu. Ačkoliv je to částka nemalá, je nutné myslet na to, že za ni dostanete kvalitní, designový a dosti všestranný vůz. Tak třeba zase někdy! Nos vemos!

Zdroj: Jan Witek