Práce z domova mění módní průmysl. „Home-office“ kolekce baví internet

Během doby koronavirové pandemie se naše životy obrátily vzhůru nohama. Pro mnohé se novým pracovištěm stal obývák či kuchyně, běžná denní rutina jednoduše vzala za své. A to včetně vypravení se do zaměstnání a samozřejmě i náležitého upravení se. Množství lidí tak docela logicky v domácích podmínkách své pracovní outfity nechalo ve skříni. Zatímco ale v počátku pandemie byla v kurzu „zoom-trika“, nyní již zavedené značky přichází se speciálními kolekcemi oblečení určenými pro práci z domova. A vtip jim rozhodně neschází…

Bez ohledu na to, zda máte plné skříně oblečení, nebo jste se museli vydat doplnit šatník do supermarketu, jistě sami cítíte určitý nákupní diskomfort. Ani nakupování online totiž není zrovna ideální náhradou pro klasickou cestu do obchodu a vyzkoušení si vybraných kousků na vlastní kůži/tělo/nohu. Ano, především online nákup bot po internetu rozhodně není žádná hitparáda. Ovšem především ti, kteří nově namísto z kanceláře pracují z domova, stojí před zásadní výzvou – co si vlastně ráno obléknout?

Tvar lebky může ovlivnit míru atraktivity. Podle bizarní teorie lze ale takto poznat i ženu „anděla“ a „čarodějnici“22. 12. 2020

Trávit celý den na sedačce v obleku či kostýmku není rozhodně nic pohodlného. Na druhou stranu pro případný videohovor s šéfem/klientem/kolegou zase není úplně ideální mít na sobě tričko s flekem od marmelády, kterou jste snídali, a kalhoty od pyžama (i když ty jsou velmi pohodlné a nakonec na videu vidět nebudou). V rámci jarní vlny tak lidé kreativně kombinovali domácí módu s kousky ryze kancelářskými a o své nápady se dělili na sociálních sítích (a inspirovali jimi také druhé). Nyní s ultimátní módou pro práci z domu ale přichází i samy módní značky – a samozřejmě k těmto kolekcím přistupují s praktičností a nadsázkou sobě vlastní.

Šaty dělají (půlku) člověka

Všichni ti, co již mají s různými pracovními videohovory vlastí zkušenosti, vědí, že celkově nemusí „udělat přílišnou parádu“. Tím máme na mysli to, že webkamera rozhodně nedokáže snímat kvalitní kožené polobotky, nezachytí ani vhodnou barvu ponožek či elegantní volbu opasku. Jednoduše řečeno, nic z toho není vidět. A tak bohatě postačí upravený účes a vhodně pracovně přizpůsobená horní polovina těla. Ta dolní může být naopak velmi nereprezentativní, takže již na jaře se rozjel trend košil, kravat a trenýrek. Na ty je ale nyní už docela chladno, takže volit můžete i tepláky a chlupaté infantilní bačkory. Nic z toho šéf rozhodně v záběru kamery nespatří.

S ohledem na výše řečené pak již bylo jen otázkou času, kdy se některá z mnoha módních firem rozhodne chopit příležitosti a nabídne všem pracujícím z domova přesně to, po čem touží. Kanadský brand Henri Vézina tak neotálel a rozjel reklamní kampaň pro svou novou kolekci „Work from Home“, která pod taktovkou kreativní agentury Dentsu rozhodně pobaví (a nepochybně upoutá pozornost). Na čem kampaň stojí a padá? Na všech reklamních snímcích jsou pánové velmi elegantně oblečení, ovšem skvěle střižené kousky prezentují pouze na horní polovině těla. A co je od pasu dolů? Spodní prádlo, ponožky a pantofle…

To ve Švédsku zašli ještě o krok dál. Tentokrát se ale nejedná přímo o módní značku, která propaguje originální módní kousky, ale o banku Swedish Nordax Bank. Ta se spojila s dvojicí kreativních designérů, Sisselem Kärneskogem and Marií Isacsson, kteří vytvořili recesistickou unikátní „kolekci“ pro práci z domova. Co ji tvoří? Třeba šaty určené k práci přímo z postele, sako s kusem křesla, takže pracovat můžete skutečně odkudkoliv (klidně i z WC), nebo sako s integrovaným stolečkem či  „sakopyžamo“… I když sako s ušákem se v praxi nejspíš úplně neuplatní (na druhou stranu, mohlo by docela efektivně posloužit k jasnému vymezení 2metrového odstupu…), sakopyžamo vyhodnocujeme jako velmi praktický nápad, který má potenciál přijít vhod i v běžné praxi…

Covidový módní průmysl

Kolekce, jimž by s čistým svědomím bylo možné říkat „nahoře práce, dole zábava“, jsou samozřejmě spíše atrakcí a snahou zaujmout a pobavit. Pravdou ale je, že módní průmysl (podobně jako mnoho dalších odvětví) rozhodně nezažívá zlaté časy. Přeci jen není nad to mít možnost oblečení si vyzkoušet. To však zatím možné není, a tak se musí trh novým pravidlům přizpůsobit. Nikdo totiž s jistotou nemůže říci, jak dlouho ještě budou různá omezení platit.

A tak se již na trhu objevila např. speciální tkanina, která zamezuje růstu mikroorganismů, módní průmysl také pracuje na různých způsobech desinfekce oděvů, např. ozonem či ultrafialovými paprsky. Vedle toho se módní branže snaží zákazníkům nabídnout také exkluzivní virtuální nákupy – a to včetně „návštěvy“ obchodu a asistence prodavače/ky, který/á je k ruce a pomůže s výběrem. To vše prostřednictvím videohovoru.  

Odborníci z módní branže pak již otevřeně hovoří o potřebě přizpůsobit se na „nový normál“, což zahrnuje i nové módní trendy. Tím, který je nyní na očích naprosto všem, jsou roušky – a podle názoru některých je možné, že právě bez nich domovy ještě dlouho neopustíme. Není tedy divu, že lidé hledají způsoby, jak si nošení roušek zpříjemnit – zkuší tedy nové materiály, vzory, design. Někteří již dokonce dbají na to, aby jejich roušky ladily např. s kravatou, s kšandami či celkovým outfitem (a přesně takové komplety je již také možné zakoupit).

Moderní domácí zahrádka aneb Aktuální trendy, které hýbou světem pěstování rostlin12. 2. 2021

Kromě toho ale predikce říkají, že lidé začnou i v módní branži upřednostňovat kvalitu před kvantitou. Oblečení tak bude funkčnější a kvalitnější, a to nejen proto, aby fungovalo jako možná ochrana, ale i proto, že nad námi stále bude viset riziko rozličných uzávěr.

Nakonec nezbývá než doufat, že roušky se stanou módním doplňkem jen na dobu zcela nezbytnou a na žádné další černé scénáře nedojde. A pokud – tak rozhodně lobbujeme za vznik bláznivých kolekcí určených pro práci z domu, protože když už nic jiného, alespoň vykouzlí úsměv na tváři.