BMW i3 – městské vozítko z Marsu, které je z 95 procent recyklovatelné

Když se BMW i3 na trhu objevilo úplně poprvé, nadčasový design mi připomínal spíše nějaké vesmírné vozítko z Marsu. Dnes tento model slaví již sedmý rok existence a nadčasovost mu ani po těchto letech nedošla.

Již s prvním uvedením tohoto elektromobilu od BMW si jistě mnoho fanoušků mnichovské značky pokládalo otázku, s čím že to designéři BMW přišli. Bylo to něco úplně jiného, než co automobilka do té doby produkovala. V dnešní době je to stále jeden z nejzajímavějších elektromobilů, který má navíc od své první verze dvakrát tak velkou baterku a díky tomu nabídne delší dojezd. Pojďme se na tohoto mazlíka podívat trochu podrobněji.

Vesmírný vůz, který předběhl dobu

Vozů BMW i3 se na českých silnicích objevuje rok od roku více a více. Nicméně při prvním spatření tohoto modelu si mnozí Češi určitě mysleli, že čelíme invazi mimozemského života. Ani po sedmi letech nepřestává design vozu, který se příliš nezměnil, překvapovat. I mnohé elektromobily rodící se teprve v této době se nemohou pochlubit tak nadčasovým designem jako právě BMW i3. Na designové výjimečnosti přidává i dvoubarevné lakování.

Co by to bylo za BMW bez ikonických ledvinek? I ty se do tohoto vozu podařilo vměstnat, ačkoliv je přední maska jako téměř u všech elektromobilů zaslepená, protože zde není potřeba chladit motor. Díky ledvinkám však ihned na první pohled víte, do které rodiny tento vůz patří, což by bez nich mohlo být trochu těžší.

Troufám si říct, že ještě více se odvaha konstruktérů z BMW projevila v interiéru. Musím podotknout, že z mého pohledu v dobrém slova smyslu. Design interiéru je hravý a připomíná spíše vzhled koncepčního vozu.

Udržitelný vůz

Svým způsobem můžeme říct, že se jedná o udržitelné vozidlo. Nejen díky tomu, že jezdíte tzv. “bez emisí”, ale i díky použitým materiálům, kterými chce BMW ukázat, že to s přírodou myslí opravdu vážně. Není divu, že výrobou svých elektromobilů chce dosáhnout co nejmenší emisní stopy. Nechybí vnější plášť z plastů vyztužených skelnými vlákny či karbonový skelet, který je propojený s hliníkovým šasi.

Doslova revoluci můžeme pozorovat i v interiéru, do kterého se dostanete proti sobě otevíratelnými dveřmi. Využití recyklovaných a čistě přírodních materiálů je zde znatelné ze všeho nejvíc. Látkové sedačky jsou plněné ovčí vlnou a činěné v olivovém oleji. Ve výplních dveří najdete bombajské konopí a nechybí ani dřevěné dekory na palubní desce, u nichž si můžete vybrat, zda budou provedeny z dubu či eukalyptu. Najdete zde také recyklované plasty a použit byl i odpad z výroby vína. Všechno tohle působí skvěle nejen na pohled a na dotek, ale na srdci vás zahřeje především skutečnost, že se podílíte na zlepšení životního prostředí.

BMW i3 je navíc z 95 % recyklovatelné. Modul akumulátoru je možné následně použít jako úložiště solární energie a zbytky uhlíkových vláken lze znovu vrátit do výrobního procesu.

Masterchef Roman Staša: „Netušil jsem, že se budu živit kuchařinou. Kdybych v soutěži skončil pátý, tak to asi dělat nebudu.“24. 11. 2020

Inteligentní technologie

Pod kapotou tento stroj ukrývá slušnou nálož digitálních služeb a asistenčních systémů. Vůz podporuje například službu Amazon Alexa Car Integration, což v překladu znamená, že kdykoliv máte k dispozici chytrého asistenta. „Alexo, přidej do nákupu mléko.“ „Alexo, zahraj mi píseň od Beyoncé.“ U této asistentky se navíc nemusíte bát, že by vám odmlouvala, na nic podobného ji neužije.

Výborná je funkce Send to Car, kterou lze použít v rámci aplikace BMW Connected na vašem chytrém telefonu. Pokud na svém telefonu najdete místo, kam musíte další den vyrazit na schůzku, případně zajímavou restauraci, do které byste se chtěli podívat, jedním kliknutím ji můžete poslat do svého vozu a po usednutí se ihned nechat navigovat, případně trasu zvolit později. Samozřejmostí je, že se vozidlo ihned informuje o možnostech nabíjení v okolí cílové destinace.

Nadčasový interiér zaujme na první pohled

Díky aplikaci BMW Connected získáte i spoustu dalších výhod. Na dálku můžete například zjistit, zda je elektromobil dostatečně nabitý na cestu do plánované destinace, zda jsou v okolí nabíjecí stanice, můžete měnit teplotu, automobil zamknout, případně zablikat dálkovými světly, abyste jej našli na přeplněném parkovišti.

Nechybí ani celá řada jízdních asistentů, se kterými bude jízda po městě ještě větší zábava, ale především pohoda. Vůz vás tak bude varovat například při nebezpečí kolize, upozorní na přítomnost chodců na vozovce a v případě potřeby samo zabrzdí. Velmi dobře funguje také varování opuštění jízdního pruhu, ukazatel rychlostních limitů, systém pro automatické udržování rychlosti či asistent jízdy v kolonách. Na všechny nástrahy větších i menších měst tak budete dokonale připraveni.

Svoboda v pravém slova smyslu

Díky svým rozměrům je BMW i3 ideálním vozidlem do města. S takto velkým autem (na délku pouhé čtyři metry) téměř nikdy nebudete řešit problém s parkováním a kdyby vám to přeci jen nešlo, je zde parkovací asistent, který odvede práci za vás. Navíc všechny Pražáky potěší i skutečnost, že s elektromobily mohou bez omezení parkovat na modrých zónách po celém městě.

Když k tomu přidáme kapacitu baterie 42,2 kWh, máte k dispozici přes 300 kilometrů na jedno dobití. Velmi dobře funguje rekuperace a pokud by se vám na cestách stalo, že vyčerpáte více kilometrů, než byste chtěli, můžete dojezd prodloužit přepnutím jízdních režimů z komfortního do Eco Pro, nebo Eco Pro+, který vám však za cenu delšího dojezdu znatelně ubere v akceleraci a současně utlumí všechny zbytné spotřebiče. V tomto režimu se zastavíte na maximálce devadesát kilometrů za hodinu.

Pohled na zadní část BMW i3

Dvě varianty výkonu

Od vesmírného vozítka nejsme daleko ani když hovoříme o výkonu a jízdních vlastnostech. Při každém rozjezdu BMW i3 vystřelí jako raketka a doprovodný “elektromobilový” zvuk taktéž působí velmi kosmicky.

Slabší výkonnostní varianta nabízí výkon 170 koní, kdežto ta silnější s označením i3s až 184 koní. Ať už se rozhodnete pro slabší či silnější verzi, na řízení elektromobilu si budete muset chvíli zvyknout. Kdykoliv nebudete přidávat plyn, auto začne docela znatelným způsobem brzdit z důvodu rekuperace energie. Intenzita rekuperace sice nastavit nejde, ale po několika jízdách si zvyknete na pohodlné řízení metodou “one pedal driving”, neboli řízení “jedním pedálem”, kdy vlastně vůbec nemusíte používat brzdu. Nejen díky tomu je jízda plynulá a neuvěřitelně pohodlná.

Naděje má jméno ketamin. Zbaví vás bolesti i deprese, a to bez rizika pádu do závislosti12. 1. 2021

Na cesty do města i mimo něj

V rámci města se spotřebou energie pohybujete okolo 14 kWh, kdykoliv však vyjedete mimo město, může se spotřeba při vyšších rychlostech pohybovat i okolo 19 kWh na sto kilometrů. Nicméně stejnosměrný proud baterku doplní za pár desítek minut (80 procent je možné na rychlé dobíjecí stanici nabít asi za 45 minut). Stačí si zajít na oběd či na kávu a je hotovo.

Na cesty po městě a kratší výlety po okolí bohatě vystačí také kufr s 260 litry úložného prostoru. V pohodě se zde vlezou tašky s nákupem i dobíjecí kabel pro případ, že by vám během cesty došla šťáva.

Závěrem

BMW i3 je vozem, který vám pomůže zvládnout nástrahy každodenního života. Jeho základní cena začíná na částce 1 049 100 korun. Mnou testovaný kus však disponoval příplatky za 320 tisíc. Mezi nimi nechyběl například sportovní paket a paket edice Advanced, který v sobě obsahuje například tepelné čerpadlo, vyhřívání sedadel, multifunkční volant, celou řadu asistentů, kvalitní ozvučení Harman Kardon a další vychytávky. Musím říct, že vozu slušely i příplatkové adaptivní ledky.

Někomu částka možná přijde tak trochu astronomická, ale jak jinak, když se jedná o vesmírné vozítko, kterým navíc pečujete o naši planetu? Jste-li městský živel, který nikdy nechce být omezen ve svém pohybu, je tento vůz dělaný přesně pro vás.

Zdroj: Jan Witek