BMW X5 M Competition (2020) aneb Těžko budete na silnicích hledat většího „zabijáka“

Nejostřejší X5ka je výkonný a dravý SUV vůz pro opravdové fajnšmekry. Pod kapotou najdete nejsilnější sériový motor mnichovské automobilky, ale neméně dravý je i samotný vzhled vozu, který si zamilujete na první pohled.

Na úvod musím říct, že na jistou dravost jsem u automobilů značky BMW zvyklý. Když však dostanete vůz ve verzi M Competition, což je vždy nejsilnější verze daného modelu, je to tzv. úplně jiná liga! Doslova nejvyšší liga! Potvrdilo se mi to během testu modelu X6 M Competition a potvrzuje se to i během tohoto testu nabušené X5ky.

Kdybychom měli BMW X5 M Competition přirovnat k muži, bude se jednat o testosteronem překypujícího alfa samce, který je samý sval, oplývá neuvěřitelným charisma a nic pro něj není nemožné. Navíc je opravdu chytrý a skvěle dokáže reagovat na jakoukoliv nenadálou situaci. Skoro bych zapomněl, že se také často rád a pořádně napije. Račte usednout!

Impozantní na venek, skvostný uvnitř

Mnou testovaná verze nabídla černomodrou kombinaci (lak Tanzanite Blue s černými doplňky). Troufám si říct, že na světě neexistuje pár očí, kterému by tato kombinace nelahodila. Černé ikonické ledvinky BMW, ozdobné prvky M na bocích, kryty vnějších zrcátek, označení modelu, horní část difuzoru v zadním nárazníku, ale i koncovky výfuku přidávají tomuto modelu „drive“. Člověk se tak ani nemusí podívat na jeho označení nacházející se na zádi vozidla a ihned ví, s kým má tu čest. Když k tomu navíc přidáte zvuk ze čtyř koncovek výfuku a záři laserových světlometů, není potřeba o ničem dalším debatovat.

Další vlnu euforie zažijete ihned po otevření dveří. Skvostné provedení interiéru automobilka BMW nabízí ve všech prémiových modelech, avšak ve voze X5 M Competition se můžete těšit na několik dalších vychytávek. Třeba svítící logo “M“ na sedadle, které mnohým lidem může připadat jako nepatrný detail, ale je potřeba myslet na to, že právě tyto detaily tvoří dokonalý celek a přesně tohle BMW umí.

Prezidentské apartmá

Interiér vozu vás doslova pohltí. Pohodlná sedadla lze nastavit v několika směrech a v horkých dnech si sezení můžete zpříjemnit ventilací, v těch chladných zase vyhříváním. A kromě toho, že máte k dispozici přehlednou digitální přístrojovku a středový displej (oba s úhlopříčkou 12,3 palce), nechybí ani vyšperkovaný head-up displej, který vám kromě aktuální rychlosti, navigace nebo událostí na silnici dokáže zobrazit i otáčkoměr. Přímo na volantu najdete dvě červená tlačítka s pamětí nastavení pro sportovní režim, který aktivujete jedním stisknutím. Pohrát si můžete s nastavením motoru, převodovky, podvozku, řízení, ale také brzd. To celé si pak uložíte do paměti a využijete, jakmile to bude potřeba.

Pohodlný interiér

Celý infotainment systém lze hravě ovládat pomocí tlačítek a ovládacího kolečka, které se nachází na středovém panelu, stejně jako ovládání jízdních režimů. Ve středovém panelu však najdete i bezdrátovou nabíjecí plochu na telefon, “tak akorát“ velký odkládací prostor či držák na nápoje, který nabídne chladící i ohřívací funkci. Vaše limonáda tak i během delších cest zůstane osvěžující a káva a další teplé nápoje se nikdy nepromění ve vlažnou břečku.

Repráky, které mají šťávu

V mnou testovaném voze byla zabudována reprosoustava Harman Kardon (výkon 464 W a individuálně nastavitelný ekvalizér). Pokud by vás tedy přestalo bavit bublání ve výfucích, což věřím, že nepřestane, můžete se ponořit do dokonalého zvuku linoucího se z kvalitní reprosoustavy.

Laserové světlomety zaujmou na první pohled

Aktuální informace stále po ruce

Ačkoliv jsem zarytým fanouškem systému Apple Car Play, který umožňuje propojit mého “ajfouna“ s vozidlem a přímo skrze infotainment systém tak ovládat aplikace jako Spotify či Waze, doslova technologickým nářezem je i tovární infotainment systém, který se po připojení k internetu stává nekonečným zdrojem aktuálních a užitečných informací.

Počasí, aktuální zprávy, ale i kvalitní mapové podklady aktualizované v reálném čase, které jsou schopné informovat vás o uzavírkách a dalších událostech na silnici jsou samozřejmostí. Nechybí též zobrazení maximální povolené rychlosti v úseku, kterým zrovna projíždíte a dokonale propracované vyhledávání nejen měst, ale i bodů zájmu – bary, restaurace, hotely, čerpací stanice nebo parkoviště P+R.

Maserati MC20 aneb Sexy novinka, která vás zaujme na první pohled15. 1. 2021

Motýlci v břiše

Teprve po šlápnutí na plynový pedál opravdu zjistíte, jakou sílu máte pod kapotou. Pokud jste se tak nestihli zamilovat při samotném pohledu na vůz, ani při usednutí v pohodlném interiéru, pomůže vám k tomu nejsilnější sériový motor BMW. Konkrétně 4,4litrový benzinový osmiválec, který produkuje 625 koní a 750 Nm točivého momentu. Ano, čtete správně!

Ve spolupráci s osmistupňovou převodovkou M Steptronic a pohonem všech kol xDrive s aktivním diferenciálem jste kdykoliv připraveni na jízdu, která není jen nudným přesunem z bodu „a“ do bodu „b“, ale příjemným zážitkem nabitým emocemi. I přes to, že auto váží přes 2,4 tuny, z 0 na 100 km/h se dostane za neuvěřitelných 3,8 sekund. Nejen díky tomu budete mít doslova radost z každé jízdy. Slogan “radost z jízdy“ BMW oficiálně používá a mě nezbývá nic jiného, než jej potvrdit. Rád bych však dodal, že je k tomuto zabijákovi potřeba přistupovat opravdu opatrně, velká sebedůvěra a nedostatek respektu může skončit špatně, což si uvědomíte hned po prvním šlápnutí na plyn.

Přehnaná spotřeba není potřeba

Spotřeba se během týdne testování pohybovala okolo 17 litrů, což zase není tak závratné číslo, jak by se na tento výkonný automobil mohlo zdát. Myslím si, že stejně jako já, si i případní majitelé budou dynamiku vozu užívat pár týdnů, ale poté více zvolní. Dlouhodobě je tak možné dostat se i na příjemnější číslo. Nicméně člověk, který si tohle auto pořídí, dle mého nebude zrovna řešit, kolik žere. Nebo se mýlím?

Osobní concierge na telefonu a další vychytávky

Jste-li majitelem tohoto vozu a během cesty potřebujete s něčím pomoct a poradit, můžete se obrátit na speciální telefonní linku, která doslova slouží jako vaše „osobní asistentka“. Zaměstnanci na lince jsou schopni poradit vám prakticky s jakýmkoliv dotazem a vykonat pro vás i pár užitečných služeb. Ať už je to rezervace hotelu, restaurace nebo vstupenek na koncert, můžou vám také zjistit, jak dopadlo předávání hudebních cen Grammy a co nového vyhlásila vláda v rámci koronavirových opatření. Při koupi některého z modelů od BMW můžete mít tuto službu na tři roky zcela zdarma, samozřejmě plně v češtině.

Stane se východní medicína běžnou lékařskou praxí i v Česku? Povídali jsme si s odborníkem na shiatsu Daliborem Boháčem23. 12. 2020

Příhodně lze tuto službu využít i když se po cestě ztratíte. Pokud víte, jak se jmenuje hotel, do kterého míříte, ale nemůžete si vzpomenout na přesnou adresu, stačí během jízdy pohodlně zavolat na zmíněnou linku a člověk, který s vámi bude hovořit, vám správnou adresu najde a nový cíl vaší cesty pošle přímo do navigace, kde ho stačí jedním kliknutím potvrdit.

Když už jsme u těch asistentů, několik z nich je schováno přímo v automobilu. Adaptivní tempomat je už celkem běžná součást novějších automobilů, ale velmi mě zaujal například asistent couvání (tzv. BMW Reversing Assistant), který je schopen podle uložených pohybů volantu vycouvat z místa, kam vůz zajel popředu. Už nikdy tak nemusíte prožívat stres při couvání v městském provozu. Představte si, že dojedete domů a auto postavíte na parkovací místo či do garáže. Pokud jste během tohoto úkonu necouvali, můžete využít asistenta couvání, který si pamatuje trajektorii posledních padesáti metrů a autem dokáže vycouvat. Pokud se v cestě objeví překážka, automobil vás na ni upozorní a dál se nepohne. Musím však zdůraznit, že díky kamerovým pohledům z několika směrů a 3D modelu, kterým si na obrazovce infotainmentu můžete otáčet a vidět jakoukoliv překážku z pohodlí sedadla řidiče, je parkování i s takto velkým vozem doslova hračka.

Troufám si říct, že BMW X5 M Competition nadchne každého řidiče stejně jako mě

Vymažte mi paměť prosím!

Na chvíle s tímto vozem budu vzpomínat ještě hodně dlouho a pokud by to šlo, nejraději bych si nechal vymazat paměť, protože když tohoto dravce jednou vyzkoušíte, budete ho chtít pořád. Tímto moc děkuji automobilce BMW, že mě takto poznamenala… Musím vám říct, že reálně ani nelze popsat, jaké to je rozhýbat 2,4 tunové vozidlo za méně než čtyři sekundy na stovku. To prostě musíte zažít.

Na kolik vás tyto “emoce na čtyřech kolech“ vyjdou? Cena startuje na 3,6 milionech korun, přičemž náš model s velmi bohatou výbavou vyšel na 4 119 000 Kč. Za tuto cenu nezískáte jen prémiové sportovní SUV, ale i automobil, s kterým si dle vlastních zkušeností vychutnáte mnoho pochval a pozdravů kolemjdoucích i “kolemjedoucích“.

Lidé, kteří sáhnou po BMW X5 M Competition, jsou fajnšmekři, kteří chtějí něco víc než jen obyčejný automobil. Jsou to lidé, kteří mají rádi kvalitu, rádi zažívají nevšední okamžiky, prožívají emoce a svým způsobem chtějí být středem pozornosti, protože s takovým automobilem pozornosti zkrátka neutečete!

Zdroj: Jan Witek