"Čechům barevné ponožky zkrátka sedly," říká Petr Janda, zakladatel Klubu pánů z Ponožkovic

Petr je zakladatelem Klubu Pánů z Ponožkovic. Původně vystudoval diplomacii na Oxfordské univerzitě, po ukončení studia pracoval krátce jako analytik v Komerční bance a jako projektový manažer. Podnikat začal teprve v roce 2014 a dnes vede jeden z největších ponožkových klubů na světě. V čem tkví kouzlo pestrobarevných ponožek?

Vaši členové vůbec neví, co v poštovní schránce objeví. Je to tak?

Ano i ne. Je jim dobře známo, že dostanou jeden ponožkový pár, ale vůbec netuší, jak bude vypadat a kdy přesně dorazí. Klub Pánů z Ponožkovic je známý tím, že svým členům pravidelně každý měsíc posílá pestrobarevné ponožky, jejichž vzhled je do poslední chvíle přísně tajen. Dříve byly lidské životy překvapeními daleko protkanější, ale dnes jsou všechny informace na dosah palce. Jste mužem, který má rád tajemství? Nebojíte se vzdát kontroly nad tím, jakou barvu, variaci a vzor ponožek v daný měsíc do své poštovní schránky obdržíte? Pokud ano, tak je klub přesně pro Vás. Myslím si, že jsme skvělou volbou pro dospělé muže s klučičí duší.

Jak jsem zjistil, nejde pouze o překvapení. Nedávno jste spustili i výrobu tzv. „na míru“?

Máte pravdu! Nedávno jsme vyšli ven se službou zvanou Ponožkátor. S její pomocí si zákazník může nechat vyrobit ponožky na zakázku. Ponožky důkladně sladíme, a zároveň s nimi i etiketu, popřípadě dárkovou krabičku. Cílem je vzít představu někoho, kdo by chtěl ponožky ve vlastním designu, a přetavit ji v krásný výsledek.

Celý proces tvorby ponožek na míru je díky využití počítačového 3D modelování velmi rychlý a kromě toho jsme schopni vyrábět malé edice od čtyřiceti kusů. Návrhy si zákazník vybírá online z 3D modelů a výroba pak trvá dva až tři týdny. Ponožky se vyrábějí stejně jako pro Klub výhradně v Česku a dbá se na jejich vysokou kvalitu. Zajímavé je, že s původním nápadem přišli moji zákazníci i přátelé. Neustále za mnou chodili s nápady na vlastní ponožkové variace a já už dále nemohl jen přihlížet.

Při jakých příležitostech zákazníci Ponožkátor nejčastěji využívají?

Nedávno jsme dělali velmi hezkou zakázku, kdy učitel na základní škole uspořádal mezi žáky soutěž o nejlepší návrh ponožek. Pět nejvydařenějších jsme vymodelovali digitálně a nejlepší pak vyrobili pro reprezentaci školy. Doslova jsme zírali, jak hezké ponožky umějí navrhnout už prvňáci. Trošku to podporuje mé podezření, že kreativitu s věkem spíše ztrácíme, pokud ji neprocvičujeme. A i to je důvod, proč je dobré nechat si udělat ponožky u Ponožkátoru.

Ponožkátor využívají firmy, ale i lidé pro soukromé účely. Připravovali jsme například již několik svatebních ponožek, ale i ponožky pro hokejový klub. Teď se samozřejmě soustředíme především na Vánoce.

Pokud bych se tedy díky Ponožkátoru chtěl na chvíli stát „ponožkovým designérem“, musím o tom něco vědět?

Ani náhodou. Všechna technická rozhodnutí vyřešíme my. Ponožky budeme vzorovat digitálně, takže to bude rychlý a jednoduchý proces. Navíc si od nás můžete nechat navrhnout třeba i deset různých designů, když budete chtít. Vtip je v tom, že vzorek ponožek vzniká digitálně pomocí 3D modelů. Je to výrazně rychlejší než na pletacích strojích a kreativitě se zde meze nekladou. To je u klasického vzorování na stroji nemyslitelné. K ponožkám pak můžeme nechat sladit i etikety na ponožkách či krabičky.

„Vyrůstat v pěstounské rodině s dalšími 12 dětmi pro mě bylo štěstím. Až díky divadlu jsem si uvědomil, jak silný vztah mám ke svým genitáliím,“ tvrdí herec Luke14. 4. 2021

Kdo patří mezi zákazníky Ponožkovic? Často vidím vykukovat barevné ponožky i zpod obleku podnikatelů a manažerů.

Viděl jsem naše ponožky už v mnoha situacích, od seskoku padákem přes koncert vážné hudby po Otázky Václava Moravce. Nicméně v principu myslím, že se nejvíce hodí právě jako malá frivolita do jinak poměrně svázané pánské formální módy. Myslím, že největším pojítkem mezi našimi členy je určitá hravost. Je to zajímavé, protože všechny děti mají přirozený instinkt si hrát, ale to samé nelze říct o dospělácích. Znamená to tedy, že o schopnost hrát si přicházíme, či jsme jí dokonce světem výchovou zbavováni. A to je hrozná škoda. Alespoň trošku hravosti je podle mě jednou z nutných ingrediencí spokojeného života.

Hodí se pestrobarevné ponožky opravdu pro každou příležitost?

Nemyslím, že se veselé ponožky hodí třeba na pohřeb, protože by mohly působit jako zlehčování situace a neuctivost. Tedy pokud by to nemělo nějaký hlubší význam. Třeba na mém pohřbu by naopak barevné ponožky byly určitým vzdáním holdu a tmavé obyčejné by paradoxně mohly být chápány jako neúcta k situaci, což je docela zábavná myšlenka. Tedy až na ten základní předpoklad.

Zkrátka je vždy třeba myslet na to, že náš zjev včetně oděvu je formou komunikace s ostatními lidmi. Jakmile jde o chvíli, kdy je v pořádku se usmívat, což je naprostá většina situací, pak myslím, že je v pořádku mít naše ponožky.

Napadá mě, že se jedná také o ideální vánoční dárek?

K tomu není co dodat. Zákazníci si hodně pochvalují fakt, že se překvapení z ponožek nekoná pouze jednou, nýbrž opakovaně každý měsíc.

Máte za sebou nějaké speciální kolekce ponožek? Co třeba taková pride kolekce? Vždyť právě duhová vlajka je zdrojem mnoha barev.

Speciální kolekce jsme zatím pojímali spíše druhově a technologicky. Dělali jsme dětskou sadu, dámskou edici, kotníčkové ponožky na léto či ponožky sladěné s trenýrkami.

Nad pride ponožkami jsme již jednou vážně uvažovali, protože jsme rozhodně spolkem, který prosazuje pestrost a různorodost, a to i ve společnosti. Nakonec ale rozhodly dva důvody, proč jsme touto cestou nešli. Zaprvé je ponožek s tímto vzorem již opravdu hodně a my se vždy snažíme najít nějaký originální prvek. Například u ponožek inspirovaných Pietem Modrianem jsme mu lehce kompozici přebarvili (a bylo to k lepšímu). To u pride ponožek úplně nejde, protože pak už to nejsou pride ponožky.

Plodnost mužů klesla o 50 %. Schopnost reprodukce ovlivňuje časté sezení a další rozšířené změny životního stylu30. 3. 2021

Druhý důvod je ten, že máme tisíce různorodých členů a musíme najít určitý průsečík vkusů. Máme trošku jinou pozici, než když se dělá produktové portfolio, ze kterého si teprve zákazník sám vybírá. Proto členské ponožky nemají politický podtext, byť chápu, že duhová vlajka není politickým symbolem v pravém slova smyslu, protože nereprezentuje něco, co by mělo být otázkou politického názoru. Uvidíme, třeba nás v budoucnu napadne nějaká fajn originální variace na tento motiv a mezi členskými ponožkami se v nějaké podobě objeví.

Proč myslíte, že něco jako barevné ponožky lidi tak moc oslovilo?

Myslím, že se sešly tři faktory. První je, že šlo o něco nového, co lidi zaujalo. To věc nastartovalo. Druhý faktor je, že barevné ponožky lze udělat i vkusně, takže se z ponožek stal akceptovaný módní doplněk. Třetím faktorem je, že jsme schopni se nebrat smrtelně vážně, což je skvělé a rozhodně tomu tak není všude. Barevné ponožky zkrátka Čechům sedly.

V nabídce máte zatím ponožky a trenýrky, plánujete do budoucna sortiment rozšířit?

Ano, uvažujeme nad různými věcmi. Například máme rozpracovanou učebnici angličtiny. Od firmy na ponožky by to člověk možná úplně nečekal, ale my jsme ponožkový klub, takže je to v pořádku. Chceme si jít vlastní cestou a dělat to, co nás baví. Nechceme se striktně profilovat kupříkladu jako módní značka, pokud nás zaujme něco jiného.

Zdroj: Jan Witek Advertorial