Nejmenší Xko od BMW není tak malé, jak se zdá. Aneb usedněte do stylového BMW X1

Nejmenší terénní vůz od BMW už je na trhu nějaký ten pátek. Od té doby prošel modernizací a letos se představil také jako plug-in hybrid, díky čemuž je tohle vozidlo ještě o kus lepší a všestrannější. A rozhodně to není auto jenom pro holky, jak si někteří mohou myslet! Usedněte, jízda začíná!

Elektrifikace se nevyhýbá téměř žádné světové automobilce a nejinak je tomu u BMW, které již velkou část svých modelů nabízí také v plug-in hybridní verzi. Jedním z nich je i nejmenší teréňák BMW X1, jehož plug-in hybridní verze nese označení 25e. Na první rozdíl jej od klasické X1 nepoznáte, napoví jen nabíjecí port v levém předním blatníku.

BMW to s designem umí

Vozy BMW od ostatních značek rozeznáte na první pohled. Ikonické ledvinky vám už z dálky napoví, že se k vám blíží další bavorský hezoun. Po vizuální stránce je X1 velmi příjemná a pokud by někomu přišla až příliš nenápadná, je zde možnost vybavit ji příplatkovými LED světlomety, které ji dodají trochu dravější vzhled.

Interiér? Na jedničku!

Ne, že bychom čísla jednotlivých řad vozů BMW měnili za školní známky, protože to by si například větší bratr BMW X5 určitě nezasloužil, ale co se interiéru týče, X1 od nás získává jedničku. Řekl bych, že prémiové a pohodlné interiéry jsou BMW vlastní, tudíž mě pohodlnost, skvělé provedení a použití kvalitních materiálů zase tolik nepřekvapilo, ale pokud jste v BMW ještě nikdy neseděli, musím vás upozornit, že je to návykové a odvykací kůra není vůbec jednoduchá.

Co se kvality týče, v tomto případě vůbec nehraje roli, že se jedná o nejmenší model řady X. Druhá generace s sebou totiž přináší dostatek místa a zde musím zdůraznit, že i pro člověka, jako jsem já, tedy 193 cm výšky a…, šířku raději zmiňovat nebudeme… Dost místa se nabízí i v zadní části vozu, a tak ani spolucestující nepřijdou nazmar a budou si moci pohodlnou jízdu užít.

Je samozřejmě na budoucím majiteli, jak moc bude chtít do vozu investovat a slušná verze BMW X1 25e se v mžiku vyšplhá klidně na částku přes 1,5 milionu korun, ale řeč je o BMW. A s BMW přichází nejen vlastnictví automobilu, ale i zážitky, osobní image a prestiž.

Spousta Čechů má tendenci přečíst si titulek v bulváru a podle toho si dělat názor na svět, říká módní návrhář a jeden z pořadatelů Prague Fetish Weekend Danny Worm22. 12. 2020

Vše na dosah ruky

BMW je jednou z mála značek, která kromě pohodlného interiéru, ve kterém se uvelebíte raz dva, nabízí i velmi propracované ovládání vozu, co se infotainmentu týče. Systém iDrive, který v tomto voze využívá 10,2" palubní obrazovku, na první dobrou pochopí i naprostý analfabet a skvěle se ovládá i během řízení. Tomu dost napomáhá například ovládací kolečko na středovém panelu, díky kterému se nemusíte natahovat k dotykové obrazovce. Ačkoliv dnes žijeme v době, kdy nás technologie mnohdy předbíhají, stále bohužel existují automobilky, které nedokážou nabídnout tak pohodlný infotainment a softwarové ovládání vozu jako právě BMW.

Kufry se vlezou!

Z vlastní zkušenosti vím, že se lidé tak trochu plug-in hybridních vozů bojí z toho důvodu, že jim baterie ve voze zabere spoustu úložného prostoru, ale není tomu tak. Ačkoliv je kufr elektrifikované verze X1 o něco menší, stále nabízí příjemných 450 litrů, což bohatě stačí i na delší dovolenou či šílené vánoční nákupy, pokud se dnes do obchodu vůbec dostanete.

Všestranné vozidlo pro každodenní použití

Výkonu je dostatek

Pohon plug-in hybridní verze X1 je zajištěn benzinovým tříválcem o objemu 1,5 litru. Nezní to až tak fantasticky? Samotný motor produkuje 125 koní a ve spojení s elektromotorem se výkon zvyšuje až na příjemných 220 koní a 385 Nm točivého momentu. To už jsou příjemnější hodnoty, nemyslíte?

Model X1 nabídne hned několik stylů jízdy, které si zvolíte pomocí voliče jízdních režimů. Na výběr jsou tři – Eco Pro, Comfort a Sport. První režim je samozřejmě tak trochu nůďo, které vám však na druhou stranu dokáže ušetřit dost peněz a každý kousek získané energie je ukládán do baterie o kapacitě 9,7 kWh. Když však vůz přepnete do režimu sport, nebudete se stačit divit, jak se jeho charakter rázem promění. Takže až zase jednou zaspíte do práce či na rande, nemusíte se bát, že byste jej nestihli.

Tvar lebky může ovlivnit míru atraktivity. Podle bizarní teorie lze ale takto poznat i ženu „anděla“ a „čarodějnici“22. 12. 2020

Menší nevýhodou je, že nabíjení tohoto vozu trvá trochu déle, jelikož je možné jej uskutečnit pouze výkonem 3,7 kW, takže na klasické nabíjecí stanici budete mít plno zhruba za tři hodiny. Při dobíjení skrze domácí zásuvku vám to potrvá pět hodin. Já však největší smysl plug-in hybridních vozů vidím v tom, že jej používáte na každodenní cesty po městě – do práce či na nákupy. Na plné nabití ujedete až 35 kilometrů čistě na elektřinu a jakmile dojedete domů či do práce, ihned vůz můžete opět píchnout na nabíječku. Po pár hodinách můžete jet nanovo. Oproti stoprocentním elektromobilům navíc máte výhodu v tom, že se nemusíte spoléhat pouze na elektrickou energii, protože když vám baterka dojde, k dispozici je benzinový motor. Tudíž jste na delších cestách doslova neomezeni.

(X)Jednička s hvězdičkou

Po testování X5 a X7 jsem měl trochu strach, jak budu reagovat na BMW X1, ale musím říct, že po chvíli užívání tohoto vozu se z něj stal velmi dobrý společník. Dokonce ani nemohu přesně určit, ke komu se vůz hodí nejvíce a v žádném případě bych nerozděloval, zda je pro pány, dámy, mladé, či starší. Je to opravdu všestranný vůz, který je zde pro všechny, kteří mají rádi pohodlnou jízdu, dopřejí si kvalitní vybavení, nechtějí za cesty autem utrácet majlant a občas si se sportovním režimem chtějí trochu zařádit. Proto bych i přes pár menších nedokonalostí oznámkoval tento vůz na jedničku s hvězdičkou.

Zdroj: Jan Witek