Autonomní vůz podřizující se emocím pasažéra – i tak může vypadat automobil budoucnosti

Čtení myšlenek či lidských emocí je obvykle spojováno se sférou, která je zcela mimo racionální svět. Jen málokdo by si tedy dokázal představit, že přesně toho by měl být schopen automobil. Jak se ale zdá, věda je mocná. Projekt autonomního vozidla, které dokáže přesně reagovat na rozpoložení „řidiče“, totiž nyní vzniká pod taktovkou značky Lexus.

Auta, která jsou schopna samostatného provozu, donedávna patřila jen do sci-fi filmů. Ovšem jak už to tak někdy bývá, fantazie se nakonec může stát skutečností. Technologie zaměřená na člověka – přesně to je základem projektu odborníků sdružených pod označeným TED Fellows, neurobiologa a vynálezce Grega Gage a umělkyně a designérky Sarah Sandman. Ty ke spolupráci na vývoji unikátního vozu budoucnosti přizvala automobilka Lexus. „Ústředním bodem projektování vozů Lexus bylo odjakživa soustředění se na to, co si přejeme, když sedíme za volantem. Přesto nám spolupráce s TED umožnila objevit zcela nové ideje, jejichž centrálním bodem je člověk,“ uvedla marketingová šéfka amerického Lexusu Lisa Materazzo. Cílem je tedy vytvořit autonomní  vůz, který nebude přímo řízen lidmi, ale bude reagovat na jejich emoce. Právě emoce jsou podle Grega Gage jedním z hlavních evolučních vynálezů, které lidstvo vyvinulo kvůli zlepšení vzájemné interakce. A tak je jasné, že autonomní vozidlo by mělo mít naprosto nadstandardní vybavení…

Rozlučte se s nekvalitně umytým nádobím. Moderní myčky odvedou skvělou práci, jejich ovládání je hračka i na dálku9. 10. 2020

Že auta dnes dokážou sama zaparkovat, to asi nikoho nepřekvapí. Některá vozidla toho samozřejmě zvládají i mnohem více – zejména v poslední době se poměrně často hovořilo o schopnosti samostatného řízení a bylo testováno, jak dokážou nejmodernější vozy reagovat na různé typy překážek. Přesně taková funkce by pak v případě automobilu, na jehož vývoji pro Lexus pracuje vědecký tým, měla být ale v podstatě samozřejmostí. Umět by totiž měl mnohem zajímavější věci – třeba jasně rozpoznat aktuální psychické rozpoložení cestujícího (což je nepochybně vhodnější označení pro „řidiče“, který by však měl být řízení v rovině fyzické „zbaven“) a také se mu okamžitě přizpůsobit.

I když určení aktuální nálady a stavu člověka, který v autě sedí, může připomínat věštění z křišťálové koule, pravdou je, že Lexus jde na věc vědecky. Ve voze by totiž měly být umístěny speciální senzory snímající tělesné projevy, a to např. včetně proměňující se mimiky či změn v krevním tlaku. Na základě vyhodnocení by pak auto mělo umět pasažérovi poskytnout všechno, co potřebuje…ještě dříve, než si sám uvědomí, že to vůbec potřebuje.

Zdá se vám to děsivé? Tak se zkuste zamyslet, zda (a příp. jak) se náhodou do stylu vašeho řízení v poslední době nepromítla třeba neshoda se šéfem, partnerem/kou, únava či naopak přílišná radost apod. Přesně takovým výkyvům (a že minimálně některé z nich mohu být za volantem přímo život ohrožující, asi není třeba zdůrazňovat) by potom tato futuristická technologie měla zabránit. Na druhou stranu by ale vozidlo mělo cestujícímu poskytnout 100% komfort dle jeho nálady – upravit polohu sedačky a míru osvětlení v případě únavy, poskytnout ve stresové situaci realaxační hudbu apod.

Designérka Sandman se pak rozhodla reagovat při vlastním návrhu podoby vozidla i na fakt, že lidem budou v dohledné době velmi scházet přímé interakce s ostatními. A tak bude automobil disponovat otočnými sedadly a okny po celém obvodu. Právě pro podporu interakcí s vnějším světem pak bude vůz vybaven také soustavou externích reproduktorů pro komunikaci s chodci či cyklisty. Podobně i interiér by měl být podřízen podpoře mezilidských vztahů a spíše než auto připomínat kavárnu na kolech.

Nové rodinné uspořádání se vrací „ke kořenům“. Poly-parentální rodiny tvoří více rodičů než dva30. 9. 2020

Chytrý jako…auto

Všichni dnes disponujeme chytrými telefony – přístroji, které jsou v mnoha případech chytřejší než my sami. A k něčemu podobnému postupně budeme nejspíš směřovat i na poli automobilismu. I když konkrétně vozy budoucnosti vytvářené pod záštitou značky Lexus by prozatím měly reagovat „jen“ na projevy těla, není vyloučené, že by časem mohly začít pracovat i s lidskými myšlenkami.

Bylo by zároveň namístě začít se obávat klasického sci-fi scénáře o ovládnutí světa auty, resp. obecně stroji? Podle tzv. Kurzweilovy technologické singularity by přesně k tomu mělo dojít v roce 2045, resp. dle nynějších odhadů v roce 2085. Právě tehdy by totiž lidstvo mohlo dospět do tzv. singulárního bodu – ovšem je na nás, lidech, kdy (a zda vůbec) se podobné predikce vyplní. Jestli jsou vozy ovládané lidskými emocemi jedním z dalších kroků tímto směrem, je pak otázkou...