Konečně spodní prádlo určené mužům všech tvarů. Nová kolekce z dílny známé zpěvačky a plus-size modelové jsou hitem

Svět modelingu má svá jasná pravidla a minimálně v rámci mainstreamu odchylky od ideálu krásy neodpouští. Zatímco na trhu již figurují značky, které upozorňují alespoň na rozmanitost ženských těl (např. Dove), módní branže jako by všechny ty, kdo nesplňují představu 90-60-90 (v případě žen), či jednoduše neodpovídají parametrům módy pro těla univerzální, vysoká a štíhlá, přehlížela. Není proto divu, že kolekce pánského spodního prádla, kterou na trh uvedla Rihanna v rámci své kolekce Savage X Fenty, způsobila prakticky pozdvižení. Jednotlivé kousky na sobě totiž mají muži různých velikostí i tvarů…A dle nadšených reakcí barbadoská zpěvačka trefila do černého.

Když se nevěnuje zpěvu a hudební tvorbě, rozhodně nezahálí – přesně to lze říci o Rihanně, která se mj. věnuje i designu a vede módní značku Fenty. Pod ní již na trh uvedla kolekci sportovního oblečení, kromě toho ale svůj zájem rozšířila do oblasti kosmetického průmyslu, a to pod značkami Fenty Beauty a Fenty Skin. A jelikož má zpěvačka evidentně velmi široký rozsah zájmů, projevuje se to i v její tvorbě. Poté, co představila inkluzivní kolekci spodního prádla pro ženy všech velikostí, učinila totéž i pro muže. Pánské spodní prádlo Savage X Fenty mj. zahrnuje hedvábné boxerky a slipy s logem, to vše ve velikostech od S až po 3XL.  Na tom by ještě nebylo nic tak překvapivého, kdyby ovšem v prádle nebyli zachyceni i muži, kteří skutečně mají XL rozměry.

Rouška jako módní trend? „Vykašlete se na to a používejte raději zdravotnické roušky“, říká ostravský stylista Luděk Šmehlík20. 10. 2020

První pánská body-diverzita

Rihanna, resp. její značka Savage X Fenty, je od počátku postavena na akceptaci jinakosti a odlišností – jejími modelkami tak již byly např. těhotné ženy, ale i drag queens účastnící se celosvětově populární reality show RuPaul´s Drag Race. Takže to, že pánské spodní prádlo (konečně) prezentují muži s různými typy těl, by vlastně nemělo být nic překvapivého. Opak je ale pravdou – jako by zpěvačka nabídla něco skutečně nevídaného. A tak je jasné, že internet novou kolekci pánského spodního prádla (a také modely) jednoduše miluje.

„Je skvělé sledovat, jak Rihanna přináší do modelingového světa reprezentaci mužů s plus size velikostmi,“ píše tak na Twitteru jeden z nadšených zákazníků. „Nikdy jsem neviděl mužského modela, který má podobné tělo jako já. A teď opravdu cítím dojetí. Jako bych si konečně mohl koupit něco, co vidím a chci, a vím, že to bylo vyrobeno pro lidi, jako jsem já,“ popisuje další. Vše pak zcela jasně shrnuje tweet: „Toto je první ukázka pánské body-diverzity, kterou jsem kdy viděl.“ A jeho autor má vlastně velkou pravdu.

Ačkoliv v posledních letech se i některé módní značky snažily na mola ale i do propagačních kampaní obsadit více reprezentativní modelky (tedy nejen ty, jejichž míry jsou pro drtivou většinu populace naprosto nedosažitelné), o mužích – modelech totéž říci nelze. Přitom jak docela výstižně napsal na Twitteru další příznivec Rihanniny značky, prezentace aktuální kolekce „dokazuje, že všechny ostatní značky jsou naprosto bezdůvodně diskriminační.“

V módě se jednoduše tělesné odlišnosti – o pár kilech navíc – nenosí. Ačkoliv tedy již v roce 2016 agentura IMG zaujala tím, že otevřela speciální mužskou divizi plus-size modelů nazvanou Brawn, dle reakcí na stávající prezentaci spodního prádla z dílny Rihannina tvůrčího týmu se rozmanitosti mužského těla nadále nedostává adekvátního mediálního zastoupení.

Že se Rihanně s prezentací její pánské módní kolekce podařilo skutečně něco nevídaného, dokládá i skutečnost, že sami plus-size modelové neskrývají nadšení. „Nikdy bych si nemyslel, že se poprvé bez trička objevím pro značku Savage X Fenty. Na první pohled to bylo vítězství jen pro mě, ale vlastně je to krok kupředu pro každého muže, který má nějaké to kilo navíc, vždycky se mu rozepíná ten spodní knoflík a musí nakupovat jako blázen, protože správné velikosti pro něj prostě nejsou. Ale my jsme tady, jsme sexy a jsme součástí nové vlny, napsal tak na Instagramu ten „nejsilnější“ z Rihanniných modelů, Steven G.

Rozmanitost na každém kroku

Nutno ale říci, že Rihanna to s rozmanitostí vzala skutečně z gruntu. Uvedení pánské kolekce totiž předcházela módní show, která byla přenášená online, a nejenže se v ní objevili muži všech velikostí, ale byly zastoupeny také všechny genderové identity, sexuality, velikosti těla, různé handicapy, ale i věk. Spodní prádlo pak mj. prezentovala i 57letá herečka Demi Moore, která sama také přiznala, že přijetí vlastního těla a jeho předvedení ostatním pro ni rozhodně nebylo snadné.

Samotná Rihannina značka Fenty, která byla na trh uvedena v roce 2017, se pak virální pozornosti dočkala právě proto, že již v prvních reklamních kampaních se objevovali různě tvarovaní modelové a modelky (což bylo dokonce zohledněno i v případě figurín v obchodech). Rihannina značka Fenty Beauty zase byla oceněna za to, že nabízí inkluzivní výběr kosmetických produktů, a Fenty Skin dokonce představila genderově neutrální řadu kosmetiky určenou pro péči o pleť pro každého.

FOTO: Čína buduje luxusní soběstačné koronaviruvzdorné město. Kopie by mohly stát po celém světě, Česko nevyjímaje17. 9. 2020

A tak si člověk jen může říkat, proč se příležitosti, jíž se chopila Rihanna, mnohé věhlasné značky systematicky vyhýbají. Jen naprostý zlomek populace má totiž tolik propagované ideální tělo. Nakonec ale právě těmto lidem musela hlas v módním světě dát až barbadoská zpěvačka. Ale tu je naštěstí pro všechny, jejichž vhled neodpovídá univerzální představě, slyšet hlasitě až až.