Vymyté zelené mozky aneb Zachrání ekologická móda svět?

O udržitelné módě dnes jistě slyšel prakticky každý. Ovšem odmítavě se vymezit vůči klasickým rychloobrátkovým řetězcům je mnohem snazší než se začít chovat reálně zodpovědně. Zejména když podlehnout „zelenému vymývání mozků“ je tak snadné…

Tzv. fast fashion, tedy móda, jejíž produkce stojí a padá na rychlosti a nekvalitě, se zejména v posledních letech stala terčem kritiky z mnoha stran. Přeci jen uhlíková stopa celého módního průmyslu je větší než ta, kterou za sebou zanechává celé letecké odvětví. A tak není divu, že na popularitě nabírá i v módní branži trend udržitelnosti. Na trhu se tak objevuje oblečení ze zbytků kávy, banánových listů, konopí, PET lahví, i mnohé oděvní řetězce začínají uvádět udržitelné kolekce a zaměřují se na to, jak chránit životní prostředí. Některé to skutečně dělají, jiné pak spíše věnují energii zelenému marketingu. V takovém případě vstupuje do hry tzv. greenwashing, tedy jednoduše „ekologická blamáž“. Jaké jsou ale reálné výhody (skutečné) udržitelné módy? A nač si dát při výběru pozor?

Nechali jsme se unést novou řadou TASTY od Big Boye z českého podzimu přímo do exotických destinací10. 11. 2020

K tomu, aby o módě bylo možné mluvit jako o udržitelné, je třeba naplnit několik základních parametrů, jedním z těch hlavních pak je způsob získávání materiálu. Ideální variantou pak je, aby byl nejen recyklovatelný, ale také již recyklovaný – např. některé polyesterové kousky jsou vyráběny z PET lahví. A že se nejedná o nic extra nedostupného, svědčí i fakt, že kolekci bund právě z recyklovaných PET lahví uvedl v loňském roce na trh řetězec F&F. S udržitelností ale souvisí také co nejnižší zátěž životního prostředí v procesu výroby, a tak se zejména ti, kdo se zaměřují na zpracování džínoviny, snaží začít radikálně omezovat množství spotřebované vody (právě džínovina je z hlediska spotřeby vody velmi náročným materiálem). Pro představu – na jedny džíny je obvykle spotřebováno až 3,5 tisíce litrů vody. Např. řetězec Lindex ale v rámci své udržitelné kolekce Better Denim uvádí, že na jedny džíny padnou pouze dva litry vody. A to je skutečně extrémní rozdíl.

Aby však bylo možné o značce (potažmo jejích produktech) mluvit jako o udržitelné a nabízená móda mohla nést označení slow fashion, není důležitý jen původ a zpracování užitých materiálů. Dalším parametrem jsou férové pracovní podmínky (zboží by tedy mělo být vyrobeno na území EU nebo v „kontrolované“ továrně), podpora projektů zaměřujících se na ochranu životního prostředí a také maximální rádius výrobního procesu dosahující k maximální hodnotě 5 000 km. I když je tedy udržitelná móda obvykle finančně nákladnější než oblečení z rychloobrátkových řetězců, jak upozorňují odborníci, cena trička kategorie fast fashion je mnohem vyšší než ta, kterou za něj zákazník reálně zaplatí (je totiž třeba zohlednit veškeré negativní dopady na životní prostředí).

Móda z konopí, pneumatik i zbytků kávy

Pokud byste si tedy chtěli pořídit nějaké „udržitelné“ kousky, můžete ideálně začít u těch z české produkce. Skvělý výběr nabízí např. česká firma Bohempia, která zaujala především díky minimalistickým teniskám z technického konopí (z něhož má však v sortimentu i oblečení a doplňky do domácnosti). Právě konopí je přitom již při pěstování mnohem méně náročné než bavlna. Další variantou je sortiment české firmy Respiro, která z různých odpadních materiál (hasičské hadice, použité duše kol, gramodesky ad.) vyrábí tašky, kabelky a také bytové doplňky. Širší výběr rovnou od mnoha českých (ale i slovenských)  návrhářů/ek, kteří tvoří udržitelnou módu, pak najdete e-shopu Czech Labels (značka má ale i kamennou prodejnu). Stejně tak můžete vyzkoušet i Etik Butik, který je vlastně průkopníkem udržitelné módy v Česku a nabízí jak etické oblečení od českých designérů, ale také oblečení zahraničních značek zaměřujících se na udržitelnou módu.

A pokud nemáte problém s nakupováním také v zahraničních e-shopech, tak francouzská značka Picture vyrábí outdoorové oblečení z recyklovaných lahví a aktuálně se zaměřuje také na tzv. biosourcing (využití bio zdrojů) a také vývoj rostlinných tkanin. Organická móda však kromě udržitelnosti může být i funkční, pod značkou Organic Basics tak najdete prádlo, které je ošetřeno permanentní recyklovanou stříbrnou solí označovanou jako Polygiene. Tato látka pak zamezuje vziku zápachu a množení bakterií. Značka Sundried pak při výrobě své sportovní módy využívá biodegradovatelnou polyamidovou přízi a kromě toho pracuje s materiály, jako jsou kávová sedlina či plastové lahve.

V souvislosti s udržitelnou módou se lze setkat také s termínem capsule collection (kapsule wardorobe), což jsou kolekce tvořené univerzálními kousky oblečení, které nejenže jsou nadčasové, ale je možné libovolně kombinovat (klasicky se jedná o kalhoty, sukně, kabáty).

Aby se člověk choval „udržitelně“ nutně však vůbec nemusí nakupovat. Mnozí se dnes totiž uchylují i k tzv. upcyclingu (v češtině se používá také termín znovupoužití). V podstatě se jedná o kreativní využití oblečení, které ve vašem šatníku už je, příp. o různě upravené a znovu použité kousky ze second handů. V praktické rovině tak lidé např. vyrábí ze starších džínů kabelky, z použitých látek šijí bytové doplňky apod. Upcyklace se však začíná uplatňovat i mimo módu a lidé se pomocí internetových návodů učí využívat to, co by jinak již nepoužili nebo vyhodili.

Proč se tak bojíme třetího pohlaví, když spousta kultur ho má už dávno?29. 9. 2020

Pozor na „greenwashing“

Jakkoliv jsou (či mohou být) úmysly mnoha výrobců udržitelné módy skutečně bohulibé, tam, kde je potenciál zisku, vzniká také náležité PR. A PR prodává, ovšem nezřídka leští propagovaný produkt na růžovo (v eko rovině spíš na zeleno). Právě v této souvislosti se objevuje také termín greenwashing, což je v podstatě dezinformace, která je šířená o zboží tak, aby zákazníci měli pocit, že je environmentálně zodpovědné. Greenwashing je tedy praxí, kdy firma vynakládá mnohem více úsilí na to, aby o sobě deklarovala, že její produkty jsou k životnímu prostředí ohleduplné, než na reálné činy. A tak se postupně z celé ekologie a eko přístupu stávají jen prázdná slova a marketing. Všem je totiž jasné, že o stav přírody a životního prostředí se lidé zajímají – a tak je třeba nabídnout jim adekvátní (a náležitě zeleně označené) produkty. Jak ale ukazuje praxe, jen málokteré udržitelné zboží udržitelné skutečně je. Bez ohledu na to, zda je vaše tričko vyrobeno ze slupek kávy, PET lahví nebo zbytků banánovníků, pokud k vám muselo putovat přes půlku světa, zrovna skvělou službu přírodě také neudělalo…