„Co to máte za batmobil, pane?“ Aneb týdenní testování nové Toyoty GR Supra A90 Edition

Nová Toyota GR Supra vypadá hned na první pohled úchvatně. Toyotě se podařilo oživit jednu z legend automobilismu, která v matně šedé barvě dokonce mnoha lidem připomínala batmobil. Není divu, design tohoto vozu je totiž dost odvážný a ani příbuznost s modelem BMW Z4 mu nijak nevadí. Oproti batmobilu je však možné jej pořídit za zlomek ceny. Jaký byl týden s touto „hračkou“ pro pořádné chlapy?

Hned z úvodu je zřejmé, že tento vůz budil na ulici hodně pozornosti. „Pane, co to máte za batmobil,“ oslovilo mě v průběhu týdne s novou Suprou nezávisle na sobě hned několik lidí. Batmobil to sice není, ale musím říct, že jako netopýří muž a hrdina jsem se v tomto voze cítil téměř při každé jízdě.

V očích motoristických nadšenců se jedná o jeden z legendárních automobilů, jehož historie a geny sahají dokonce až do 60. let minulého století, kdy se poprvé objevila ikonická Toyota 2000GT. Současný model vznikl za spolupráce Toyoty s mnichovskou značkou BMW. Tedy alespoň co se platformy a velké části interiéru týče. Design je čistě japonský.

„I v bibli najdete několik queer úseků,“ říká Veronika Dočkalová z Logosu, jednoho z nejstarších LGBT+ spolků v Česku3. 8. 2020

Exteriér nové Toyoty GR Supra

Nová Supra v sobě mísí nejrůznější prvky závodních vozů spolu s moderními vymoženostmi luxusních automobilů. Na první pohled je futuristická až bláznivá, ale zároveň působí velmi elegantně. Japonci jsou svým výstředním přístupem k designu známí. Stačí se podívat třeba také na sesterský Lexus LC. Musím říct, že mě tento přístup hodně baví.

Karoserie se vyznačuje dlouhou kapotou motoru, kompaktní kabinou, široce rozkročeným postojem a dvojitě vyboulenou střechou. Zvlášť v matné šedé barvě, ve které byl i námi testovaný vůz, budí nová Supra respekt, a to i když zrovna stojí na parkovišti. Bylo doslova nemožné projekt okolo někoho bez povšimnutí. Máte-li rádi pozornost, v tomto automobilu ji budete mít dostatek.

Kokpit závoďáku

Úvodem musím říct, že jsem měl trochu strach, zda se do nové Supry má skoro dvoumetrová “maličkost” vleze. K mému překvapení jsem měl místa habaděj. Dokonce ani výhled z vozu nebyl tak hrozný, jak jej komentovali někteří kolegové novináři. Občas jsem nedohlédl na semafor, ale i to se dá vyřešit zastavením ve větší vzdálenosti od něj.

Za tříramenným volantem se nachází přehledný přístrojový štít a nad ním je na čelní sklo promítán Head-Up displej (dostupný při výbavě Executive). Nechybí ani multimediální systém s displejem o velikosti 8,8", který zpřístupňuje funkce navigace, přehrávání hudby, hands‑free volání a veškerého nastavení vozu. Jeho software se od ostatních vozů Toyota trochu liší. Pochází totiž taktéž z BMW a musím říct, že je to velmi příjemná změna oproti infotainment systému, který znám z Toyoty. A to i přes to, že se jedná o starší verzi infotainmentu BMW iDrive, který Toyota nazývá Toyota Touch. Jeho ovládání je intuitivní a skvěle funguje i propojení s chytrým telefonem.

Pohodlí a koncert k tomu

Nová Toyota GR Supra je důkazem toho, že i jízda na větší vzdálenosti může být ve sportovním voze pohodlná. Nepociťoval jsem téměř nic, co by mi v interiéru i na delší cestě (Praha – Ostrava) vadilo. Pochopitelně to nebyl posez jako v obývacím pokoji, který přirovnávám velkým luxusním SUV vozům, ale na sporťák hodně dobré!

Kůží čalouněná sedadla nabízí elektrické nastavování polohy a k dispozici může být i funkce vyhřívání a ukládání polohy do paměti (výbava Executive). Ještě větší radost z jízdy prožijete s prémiovým audiosystémem od JBL. Pro výbavu Executive je standardem prémiový audiosystém JBL s 12 reproduktory a bezdrátovou nabíječkou mobilních telefonů.

„Chlap nechce mít prsa dvojky,“ popisuje Jiří, který se potýkal s tzv. gynekomastií. Jakými problémy mohou muži kvůli prsům trpět?2. 7. 2020

Batman dohlíží na vaši bezpečnost!

Když už se neustále točíme okolo Batmana, je nutné podotknout, že jeden takový hrdina, který neustále dohlíží na vaši bezpečnost, se nachází přímo ve voze. Toyota tohoto bezpečnostního „hrdinu“ nazývá Toyota Supra Safety+. Zahrnuje například sledování slepého úhlu, upozorní vás na opuštění jízdního pruhu a nechybí ani adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go. Ve městě vám automobil pomůže rozpoznat chodce a cyklisty a při parkování vás na holičkách nenechají ani inteligentní parkovací senzory s podporou automatického brzdění. Nabourat s takovým vozem? To už je opravdu umění…

Toyota GR Supra v Ostravě

Sporťák nejen na první pohled, ale i na první pocit

Díky nízkému těžišti, optimálnímu rozložení hmotnosti mezi nápravami (50:50) a velmi tuhé konstrukci, zažijete s novou Toyotou GR Supra euforii při každé jízdě. Tento automobil je doslova drogou, na které se stanete závislí hned po prvním užití, a to s drogami opravdu nemám žádné zkušenosti.

Nová Toyota GR Supra je aktuálně nabízena ve dvou motorizacích. Jednou z nich je čtyřválcový dvoulitr s turbodmychadlem typu Twin‑Scroll. Tou druhou je šestiválec 3,0 litru. I tato jednotka je vybavena turbodmychadlem typu Twin-Scroll, přímým vstřikováním paliva a variabilním řízením ventilů. Díky tomu máte pod kapotou až 340 koní a točivý moment 500 Nm pro úchvatnou akceleraci z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy s maximální rychlostí 250 km/h. Agregát spolupracuje s osmistupňovou automatickou převodovkou, ale nechybí ani pádla pro řazení pod volantem.

Návrat do dětských let

S Toyotou GR Supra se snad každý vrátí do dětských let a závodních počítačových her, kde se tento unikátní model objevoval. Pořádně závodit se s autem dá i v reálu. Není divu, nová Toyota GR Supra je výsledkem zkušeností nashromážděných týmem Toyota Gazoo Racing na závodních okruzích po celém světě. Akcelerace je SUPRAvá, auto skvěle drží v zatáčkách, je pohodlné i na delší cesty a k tomu to při polechtání plynového pedálu vždy krásně „zabublá“ v motoru.

Zvuk motoru má na starosti aktivní akustický systém ASD se dvěma volitelnými režimy zvukového doprovodu. Pro běžné ježdění je zde reřim Normal s decentním zvukem, zatímco v režimu Sport vás uchvátí vysoké tóny a práskání při podřazování jako na závodních okruzích.

Závěrem

Nesnáším loučenííí… Zvlášť v případech, kdy se musím loučit s auty, která ve vás zanechají emoce a zážitky. Nová Toyota GR Supra mezi tato auta rozhodně patří. Navíc ani není tak „nedostupná“ jako mnohá ostatní sportovní auta. Základní verze s motorem 2.0 Twin Scroll Turbo (258 k) s 8st. aut. převodovkou začíná na ceně cca 1 250 000 Kč (Dynamic). Verze s motorem 3.0 Twin Scroll Turbo (340 k) s 8st. aut. převodovkou pak začíná na 1 800 000 Kč (Executive). Více informací o modelu, testovacích jízdách a výbavových stupních najdete zde.

Zdroj: Jan Witek