Do boje za práva LGBT lidí se vydává i IKEA. Duhová taška unese všechno, jen ne nenávist

Již v neděli si celý svět připomene boj za práva LGBT lidí prostřednictvím Mezinárodního dne proti homofobii a transfobii. Pomalu, ale jistě se blíží také měsíc červen, který je po celém světě mimo jiné známý i jako měsíc hrdosti. A jak se ukazuje, boj za rovná práva je dnes vlastní i mnoha světoznámým značkám.

Zatímco datum Mezinárodního dne proti homofobii a transfobii bylo stanoveno s ohledem na to, že právě 17. května 1990 byla homosexualita vyškrtnuta z mezinárodního seznamu nemocí, červen se stal oslavou hrdosti s ohledem na tvz. Stonewallské nepokoje. Jednalo se o první světové vystoupení gayů a leseb v boji za jejich požadavky a je obecně uznáváno jako nejdůležitější událost, která vedla k narovnávání práv LGBT lidí, ale také zformovala moderní boj proti diskriminaci LGBTI+ komunity. 

Právě červen je také měsícem, kdy v nejrůznějších částech světa probíhají pochody hrdosti (tzv. pride festivaly). Letos je však jejich konání značně omezeno a téměř všechny duhové festivaly byly zrušeny, případně se jejich program z velké části přenesl na internet.

„Migranti nás nepřijeli vysát a vyvraždit. Znásilněním a smrtí nám naopak vyhrožovali Češi,“ popisuje pracovnice v oblasti integrace25. 6. 2020

„Duhové“ značky

Ačkoliv primárně je samozřejmě LGBT aktivismus spojován s různými komunitními organizacemi, v boji za práva lidí z LGBTI+ komunity se čím dál častěji angažují i nejrůznější světové značky. I ty si uvědomují, že stále existují části světa, kde jsou práva lidí z těchto a dalších podobných skupin utlačována.

Izolační seznamka – partnera si vyberte online jako domácí spotřebič, nakonec jej „vložte do košíku“17. 4. 2020

Některé značky již v květnu avizují své duhové kolekce, jejichž prodej většinou plánují právě na červen. Patří mezi ně například značky módního průmyslu jako Levi’s či H&M, které pravidelně vydávají duhové kolekce oblečení. Podobně se angažují například i různé značky alkoholu, online služby a další.

Výtěžek (nebo jeho část) z prodeje těchto speciálních výrobků značky obvykle věnují organizacím, které poskytují podporu, služby a poradenství osobám LGBTI+. Moderní firmy se tím naprosto vymezují proti jakékoliv diskriminaci a netoleranci.

Do boje se letos zapojí i Ikea

Velké a oblíbené značky chtějí lidem ukázat, že jim není lhostejné násilí a utlačování práv jakýchkoliv skupin lidí. Do tzv. „duhové kampaně“ se letos zapojil i oblíbený obchod s nábytkem – Ikea.

Přijmout každého, jaký je

Nově tak budete moci na nákup vyrazit s jejich duhovou taškou. Jedná se o limitovanou edici tašky STORSTOMMA. „Taška unese všechno. Rostliny, knihy, oblečení, ale co je nejdůležitější, nesnese nenávist. Není to jen taška, skrývá v sobě poselství. Symbol. Právě proto celý zisk věnujeme organizacím, které poskytují podporu, služby a poradenství osobám LGBTI+,“ prohlašuje Ikea na svých stránkách.

Zdroj: Foto: Facebook, Ikea, iStock