MINI Cooper SE – jeden z nejstylovějších městských elektromobilů současnosti

Ikonická značka automobilů MINI před nedávnem představila svou verzi elektromobilu. Není divu, vždyť právě milovníci MINI Cooperů jdou s dobou úplně nejvíc. Dlouho očekávaný model je nyní k prodeji a celkem týden jsem s ním strávil i já.

Jeho revírem je město, jeho tempo je vražedné, jejich majitelé jsou lidé, kteří mají rádi styl a jdou s dobou. MINI je jednou z mála automobilových značek, které byly schopny okolo sebe vytvořit jakousi komunitu nadšenců. Neznám snad nikoho, komu by tato značka nevykouzlila úsměv na rtech. A od ucha k uchu se budete smát teprve až do něj usednete. Pokud jste tu možnost ještě neměli, rychle to napravte!

Nad těmito způsoby ochrany před koronavirem vám zůstane rozum stát6. 4. 2020

Doslova MINI

Nový MINI Electric konstrukčně vychází z klasického třídveřového MINI. Jeho délka je pouhých 3845 mm. Je tedy zachován oblíbený a pro MINI typický design. Elektrické MINI se však vyznačuje zelenožlutými doplňky, které mít můžete, ale nemusíte. V přední části zaujmou klasická kulatá retro světla, která ukrývají moderní technologie a neméně roztomilé jsou i zadní svítilny ve tvaru britské vlajky.

Dostatek prostoru pro řidiče i spolujezdce

V interiéru nalezneme dostatek prostoru pro řidiče i spolujezdce, zadní sedačky slouží skutečně jen pro případ nouze. Troufám si říct, že ani děti by zde na nohy neměly dostatek místa. Nicméně majitelé tohoto vozu budou většinou jezdit sami nebo ve dvou, takže tohle ani jako nevýhodu neberu.

Tři, dva, jedna, staaaart!

Stejně jako ostatní elektromobily je MINI Electric svižné auto. Akcelerace je opravdu znatelná – stačí jen trochu polechtat plynový pedál a za chvíli jste v nedohlednu. Svou úlohu v tom jednoznačně hraje i hmotnost, která je na elektromobil nezvykle nízká (1 365 kg). Pro řidiče, kteří mají rádi dynamiku (a že jich je ve fanouškovské základně značky MINI opravdu mnoho) tak MINI Electric nebude žádným zklamáním.

Elektrické MINI se vyznačuje pohonem na přední nápravu a pod kapotou se nachází elektromotor o výkonu 184 koní, který vychází z modelu BMW i3, stejně jako baterie. Není divu, značka MINI totiž patří právě pod křídla BMW.

Pokud jste ještě nikdy neměli možnost řídit elektromobil, je potřeba si na jízdu trochu zvyknout, a to kvůli rekuperaci. Jakmile sundáte nohu z plynového pedálu, auto začne rekuperovat energii (v překladu brzdit). Rekuperaci v elektrickém MINI lze nastavit ve dvou stupních – slabší a silnější. Nicméně i slabší stupeň rekuperace je poměrně znatelný. Dá se na to však zvyknout a ve městě tak tento vůz ovládáte pouze způsobem one-pedal driving neboli ovládání pouze pomocí plynového pedálu (auto dokáže rekuperací úplně zastavit a brzda se tak nemusí používat vůbec). Jak pohodlné pro lenivé řidiče.

Elektromobil především do města

První elektrické MINI je ideálním městským autem. Nejen, že díky kompaktním rozměrům s ním zaparkujete kdekoliv, ale kvůli kapacitě baterie byste si ani žádnou delší vzdálenost dovolit nemohli, tedy mohli, ale s jistými omezeními.

MINI Electric

Po převzetí auta, které bylo nabité na 100 %, byl na palubovce zobrazen dojezd cca 150 km. MINI sice uvádí, že dle WLTP je dojezd elektromobilu až 232 km, ale záleží na tom, jak moc šlapete na plyn, ale i na počasí. V době mého testování bylo potřeba si v autě třeba i zatopit, a to vše má na kapacitu baterie a následný dojezd vliv.

Na cestě z Prahy do Ostravy byste se pravděpodobně zapotili, ale na jízdu po městě je tento vůz ideální. Po příjezdu domů (například z práce či nákupu) stačí vždy elektromobil strčit do zásuvky a máte vyřešeno. MINI dodává svůj elektromobil standardně s nabíječkou o výkonu 3,7 kW, kterou lze zapojit do běžné zásuvky na 230 V. V takovém případě trvá nabíjení z 0 na 100 % zhruba 8 hodin.

Nabíjení elektromobilu

K dispozici je samozřejmě i rychlejší nabíjení. MINI Electric podporuje dobíjení stejnosměrným proudem o výkonu až 50 kW. Z 0 na 80 % se v takovém případě dobije za 35 minut, pak už dobíjecí výkon výrazně klesá.

Řízení je zábava

Jízda s jakýmkoliv modelem značky MINI je zážitek, o elektrickém MINI nemluvě. Bezprostřední výkon motoru, skvělý podvozek a okamžitá reakce volantu dohromady působí jako droga, která je velmi návyková. MINI vás doslova pohltí, tedy alespoň u mě to tak bylo a musím říct, že jsem se s ním na konci testování loučil jen stěží.

Zábava i v interiéru

Svižnou a návykovou jízdou to nekončí. Těšit vás bude také interiér vozu, který MINI umí opravdu dokonale. Těžko budete hledat stejnou stylovku, která jde s dobou. Místo přístrojovky se můžete těšit na 5,5″ zaoblený displej, na kterém uvidíte všechny důležité informace. Klasické retrobudíky tak patří minulosti.

I uvnitř zažijete spoustu zábavy

Velmi povedený je i infotainment. Nádherná grafika, intuitivní ovládání, on-line funkce a mapa. Uvnitř zkrátka najdete to nejlepší, co je momentálně k dostání, a to včetně možnosti připojení chytrých telefonů skrze Apple CarPlay a Android Auto. Navíc je tohle připojení umožněno i bezdrátově. Oblíbenou hudbu a navigaci si pak můžete spustit a ovládat přímo na 6,5″ dotykovém displeji.

Když už jsme u těch chytrých mobilů, je nutno zmínit, že MINI nabízí i perfektní vzdálený přístup k vozidlu. Ten umožňuje aplikace MINI Connected. Vůz můžete na dálku například zamknout, odemknout, rozsvítit, nebo zatroubit aneb konec s hledáním vozu na přeplněném parkovišti. Zároveň v aplikaci vidíte i aktuální polohu vozu. Z aplikace je možné spustit také klimatizaci, takže v případě extrémních teplot si interiér připravíte přesně podle svých představ. Nechybí ani spousta dalších údajů jako spotřeba, stav vozidla či potřeba servisu.

„Migranti nás nepřijeli vysát a vyvraždit. Znásilněním a smrtí nám naopak vyhrožovali Češi,“ popisuje pracovnice v oblasti integrace25. 6. 2020

Povedený auťák

Jak už jsem zmínil, loučení s vozem MINI Electric bylo opravdu těžké. Není to první model, který jsem od této značky testoval a vždy zažívám stejný pocit. Jako by vás MINI tak trochu začarovalo a pohltilo. Neexistuje mnoho vozů, které mají takový charakter a ve kterých zažijete podobnou zábavu. Nejen díky tomu patří majitelé MINI mezi opravdové fajnšmekry, kteří mají rádi to nejlepší, co je na trhu aktuálně dostupné.

Je zvláštní, že MINI svůj elektromobil představilo až nyní, ale je tady! Vzhledem k infrastruktuře, která je k pohodlnému provozu elektromobilů potřeba, asi zatím stejně není kam spěchat. Ačkoliv se situace každým dnem lepší, pokud máte možnost nabíjet elektromobil doma, máte vyhráno.

Zajímavá je i cena nového modelu. Základní elektrické MINI startuje na částce 882 700 Kč, testovaný vůz s vyšší výbavou „trim XL“ pak vychází lehce nad milion korun. Pokud budete chtít benzinovou verzi s odpovídajícím výkonem a automatickou převodovkou, musíte si připravit něco okolo 730 000. Takže cenový rozdíl je oproti základní verzi elektromobilu cca 100 000 Kč, což je velmi rozumný příplatek. Ve světě elektromobilů prakticky nevídaný.
Zdroj: MINI, Foto: Archiv MINI, Jan Witek