Nový Range Rover Evoque: Co udělali Angličani pro to, aby udrželi jeho dosavadní úspěšnost?

Revoluční, moderní a příjemný. To jsou jen některé z charakteristik nové verze modelu Range Rover Evoque, do kterého jsem usedl již poněkolikáté. Poprvé jsem měl však možnost jej pořádně vyzkoušet v městském provozu.

„Když byl Range Rover Evoque v roce 2010 představen, změnil svět kompaktních SUV a nová generace bude v tomto pokračovat. Tento charakteristický automobil kombinuje rafinovanost a zábavu, čímž vytváří tolik důležité emoce. Právě ty vykouzlí úsměv na tváři, díky nim se lidé za automobilem otočí,“ říká Gerry McGovern, Land Rover Chief Design Officer, a mně nezbývá nic jiného než tato slova potvrdit – zábava s vozem byla a mnozí lidé se za mnou otáčeli.

Rudy Tauscher (25): „V mládí jsem přemýšlela, že se nechám předělat na kluka. Později mi došlo, že nejsem ani žena, ani muž – jsem totiž nebinární14. 7. 2020

„Nový originál“

Originální kompaktní SUV se stává ještě lepším. Nejnovější verze modelu Evoque byla navržena a zkonstruována v Británii a zde se bude také vyrábět. Nová generace modelu Evoque, která je doma jak ve městě, tak na horách, přichází do modelové řady Range Rover s nabídkou hybridních pohonných jednotek. Range Rover Evoque dosud získal více než 217 mezinárodních ocenění a po celém světě bylo prodáno přes 772 096 exemplářů. Udrží tuhle vysoko nastavenou laťku i nová generace?

Alespoň z mého pohledu jde o podařenou evoluci původního originálu. Vůz z velké většiny vychází z původního jasně rozpoznatelného konceptu designu se siluetou blízkou karoserii kupé, typickou dynamicky se svažující střechou a stoupající linií spodní hrany bočních oken. Tento styl je typický pro všechny modely řady Range Rover. Proporce vozu jsou zvýrazněny blatníky, které spolu s disky o velikosti až 21 palců vytvářejí silný a dynamický postoj.

Nový Evoque je doslova radost řídit

Nová extrémně úzká světla Matrix LED působí jako šperky a přináší sofistikovanější grafiku předních světlometů i zadních svítilen. Zapuštěné kliky dveří přidávají jemnou estetiku, zatímco dynamické blinkry vytváří jasný světelný podpis. K působivému vzhledu přispívají také detaily dodávané na přání v rámci paketu R-Dynamic a leštěné měděné doplňky.

Působivý interiér

Uvnitř jsou kombinovány čisté plochy s jednoduchými liniemi a pečlivě vybranými prémiovými materiály, což dohromady vytváří luxusní, minimalistickou a digitální kabinu. Technické tkaniny vytvořené z recyklovaných plastů jako například směs vlny Kvadrat nebo čalounění Dinamica, Eucalyptus a Ultrafabrics, jsou nabízené jako prémiové alternativy ke koženému čalounění. Interiér je navržen tak, aby byl pro posádku příjemný a pohodlný. Nechybí ani systém Touch Pro Duo s dvojicí dotykových obrazovek a nově s rychlejším softwarem, sedadla nastavitelná v šestnácti směrech nebo ionizace vzduchu. Vše navíc doplňuje zvětšený prostor pro posádku.

Rozměry vozu a další důležitá čísla

Půdorys vozu zůstal téměř nezměněn, nově je ale Range Rover Evoque postaven na platformě Premium Transverse Architecture využívající různé druhy materiálů. Díky tomu se taktéž zvětšil již zmiňovaný prostor v interiéru. Rozvor náprav prodloužený o 20 mm zajišťuje více místa pro kolena ve druhé řadě a současně došlo ke zvětšení odkládacích přihrádek. Do zvětšené schránky před spolujezdcem nebo do přihrádky mezi předními sedadly teď můžete jednoduše odložit také tablet, drobná zavazadla nebo láhve. Kufr je o 10 % větší (591 l) a je také širší. Vůz snadno pojme složený kočárek nebo sadu golfových holí. Po sklopení zadních opěradel dělených v poměru 40:20:40 vznikne prostor o velikosti až 1 383 litrů.

Nový Evoque drží krok s dobou a všudypřítomnou elektrifikací

Nová platforma byla vyvinuta s ohledem na elektrifikaci pohonných jednotek. Mild hybrid, který pracuje s napětím 48 V, byl k dispozici již dříve. Pro automobilku je tato pohonná jednotka premiérou. Systém prostřednictvím elektromotoru, který funguje jako startér/generátor spojený s motorem pomocí řemenu, ukládá do baterie umístěné pod podlahou energii, která by se běžně ztratila při brzdění. V průběhu zpomalování může být navíc spalovací motor vypnut už při rychlosti 17 km/h a nižší. Během akcelerace je naopak elektrická energie využívána jako asistence spalovací jednotce, čímž dochází ke snížení spotřeby paliva. Výsledkem je tichá, hladká a úsporná jízda dokonce i v oblastech s hustou dopravou.

Poprvé jsem se s novou verzí Range Rover Evoque setkal na oficiálním představení v Hamburku

Mild-hybridní systém je dostupný v celé nabídce čtyřválcových vznětových i zážehových motorů řady Ingenium. Díky této technologii je dosaženo produkce emisí CO2 149 g/km, respektive spotřeby paliva od 5,6 l/100 km (podle normy NEDC). Pokud zákazník zvolí dieselovou jednotku o výkonu 150 koní s pohonem přední nápravy, Evoque bude produkovat dokonce jen 143 g/km.

Nyní ještě úspornější

Před pár dny bylo představeno i plug-in hybridní provedení (PHEV) s označením P300e. Tato verze modelu kombinuje zážehový tříválcový motor Ingenium o objemu 1,5 litru s výkonem 200 koní a elektromotor o výkonu 109 koní integrovaný do zadní nápravy a napájený 15kWh lithium-iontovou baterií umístěnou pod zadními sedadly. Z nuly na 100 km/h se dostanete za pouhých 6,4 sekundy a v čistě elektrickém režimu můžete jet rychlostí až 135 km/h.

Nově je nabízena i plug-in hybridní verze

Do města, ale i do terénu

Model Evoque je Range Rover každým coulem. Kompaktní SUV kombinuje terénní schopnosti s jistotou za každého počasí. Vůz využívá systém pohonu všech kol a systém Adaptive Dynamics zajistí optimální rovnováhu mezi pohodlím a agilitou. Terrain Response 2 – technologie, kterou jako první nabídl velký Range Rover – během jízdy rozpoznává povrch a následně automaticky upravuje nastavení vozu. Ne, že byste to ve městě zrovna potřebovali, ale Evoque navíc může přebrodit vodu hlubokou až 600 mm (brodivost první generace byla 500 mm).

Technická revoluce

Ačkoliv se může zdát, že se exteriér vozu příliš nezměnil, v rámci technologií se jedná doslova o revoluci. Například technologie „ClearSight rear-view mirror’“ mění vnitřní zpětné zrcátko na obrazovku s vysokým rozlišením. Pokud ve výhledu vzad překáží cestující nebo větší náklad, řidič jednoduše zmáčkne tlačítko na spodní straně zrcátka. To se následně změní v displej zobrazující obraz kamery umístěné na automobilu. Displej poskytuje širší úhel záběru (50 stupňů) a výbornou viditelnost za špatných světelných podmínek. Nicméně je pravda, že jsem si na obrazovku musel trochu déle zvykat. Pohled totiž není tak přirozený a chvíli trvá než se mu oči přizpůsobí.

Kvalitní spánek prodlouží život a upevní vaše zdraví. Kromě psychiky je důležitá i správná matrace11. 5. 2020

Range Rover Evoque nové generace nabízí i jedinečnou technologii Ground View, která vytváří dojem průhledné kapoty. Virtuální pohled na průhlednou přední část nabízí horní dotykový displej. Řidič tak má dokonalý přehled o tom, co je aktuálně pod předními koly. To se hodí zejména při parkování ve stísněných prostorech, manévrování kolem vysokých městských obrubníků a samozřejmě v drsném terénu. Jde o sériovou verzi systému Transparent Bonnet prezentovaného automobilkou Land Rover v roce 2014.

Evoque je také první Land Rover se systémem Smart Settings využívajícím algoritmy umělé inteligence k učení zvyků řidiče. Tato technologie po určité době pracuje jako palubní komorník. Kromě polohy sedadla, hudby nebo nastavení klimatizace Evoque sleduje s ohledem na maximální komfort také nastavení sloupku řízení.

Závěrem

Vůz je ideální pro všechny, kteří touží po všestranném a stylovém voze, s nímž se nemusí bát žádného terénu. Pro rodinu s pěti dětmi to není to pravé ořechové, ale pro mladý aktivní pár toužící po nevšedních zážitcích je Range Rover Evoque značka ideál.

Základní cena modelu Range Rover Evoque nové generace startuje těsně nad hranicí 1 milionu korun (model s výkonem 150 koní a pohonem předních kol). Plug-in hybridní verze pak začíná na částce 1 351 000 Kč. Více informací o modelu najdete zde.
Zdroj: JW, LandRover, Foto: LandRover, Jan Witek