„Lajky“ vám výrobu nezaplatí, mé zákaznice jsou pracující ženy, které se chtějí oblékat do kvalitních kousků, říká návrhářka
Rozhovor
<Path>

„Lajky“ vám výrobu nezaplatí, mé zákaznice jsou pracující ženy, které se chtějí oblékat do kvalitních kousků, říká návrhářka

Mladá návrhářka a stylistka Šárka Strnadová se v rozhovoru rozpovídala o tom, jak náročné je rozjet vlastní značku, proč by se nikdy nechtěla vzdát stylingu a také jak ji překvapilo, kdo jsou vlastně její zákaznice: „Strašně mě těší, že moje kousky nosí zákaznice velmi často do kanceláří a na jednání. Tak mám hezký pocit z toho, že společně bouráme zajeté koleje typu černá sukně a halenka.“
Redakce Redakce Autor
13. 3. 2020

Návrhářkou jste chtěla být odmalička. Bylo těžké si tento sen prosadit?

Měla jsem štěstí v tom, že mě rodiče od začátku v tomhle snu podporovali. Složitá byla spíše ta cesta, kterou jsem se vůbec na oděvní školu dostala. Popravdě jsem nikdy nepomyslela na to, že bych studovala oděvní design už na střední, takže jsem šla na gymnázium, jak chtěli rodiče. Jenže pak mi došlo, že abych udělala přijímačky na vysokou, tak musím zlepšit kresbu. Tak jsem přešla v polovině sexty na grafickou školu a pak jsem přijímačky na TUL udělala.

<Path> Čeští návrháři šijí roušky. Jak dlouho jim práce trvá, kolik kusů a pro koho vyrobí? Vše ukázala unikátní anketaZdroj: Life is Fashion

Je snadné si navrhováním jako začínající návrhář vydělat?

Není to vůbec snadné! Myslím si, že většina lidí vůbec netuší, v čem ta práce spočívá a kolik energie a také peněz musíme do své tvorby zainvestovat, než něco prodáme a než se nám vůbec vrátí náklady. A není to bohužel tak, že rozjedete značku a za dva roky jste za vodou. Pokud nemáte za sebou investora nebo zvučné jméno, tak je to běh na dlouhou trať. Každý si představuje, že si někde něco kreslíme, vybíráme si materiály a barvičky a pak to draze prodáme. Tak to vůbec není. Nastavit ty ceny, abychom z toho ve výsledku vůbec něco měli, je dost složité... Takže ano, stále si musím něčím přivydělávat a vím, že většina mých kolegů je na tom stejně. Zrovna teď je mou třetí prací sponzoring a partnership, což mě baví, protože jsem to chtěla zkusit a zase je to jiný typ práce. A dále samozřejmě styling, který miluju a na který díkybohu získávám zakázky.

Dovedete si představit, že byste se stylingu v budoucnu vzdala a věnovala se jen značce?

Nedovedu. Styling je moje vášeň a já vím, že tohle už budu chtít dělat do konce života. Je to zase o něčem jiném než tvorba kolekce. Za tímhle je vidět výsledek okamžitě. Prostě člověka oblečete a z výsledku máte radost hned. Samozřejmě i to je práce, které předchází přípravy v rámci několika dnů, někdy i týdnů, což si zase většina lidí nedokáže představit. Ale když toho člověka pak oblečete, tak radost se vrátí okamžitě s první fotkou nebo prvním záběrem. To mě na tom baví. A taky mě baví vytvářet jednotlivým kouskům nové způsoby využití a tím i nové „příběhy“...

Je velký zájem o šití na zakázku?

Zájem je hlavně o plesové a svatební šaty. Občas přijde zákaznice s tím, že chce šaty na běžné nošení, ale spíše je to tak, že chce něco z mé kolekce, jen třeba v jiné barvě nebo trochu upravit střih. Ale to už do zakázek nepočítám, takhle vyhovím každé zákaznici a v podstatě za ceníkovou cenu, kterou kousky mají. Je potřeba zákaznicím vyhovět, protože nemám našité třeba všechny velikosti, když nevím jestli se prodají, ale když o ně někdo projeví zájem, tak každému ušiju model rovnou „na tělo“.

Co nás čeká v nové kolekci SS20 BABY OR LADY?

Už jsem se nějak vyprofilovala tím, že jsem minimalistka a používám jednobarevné a přírodní materiály. Ale letos jsem měla chuť vytvořit kolekci se vzory, takže v nové kolekce najdete kostkované materiály. A pak také proužek. Většina materiálů pochází z ČR, zbylé pak z Itálie. Všechny materiály jsou bavlněné.

Rok zpátky vynesla vaše šaty mezzosopranistka Štěpánka Pučálková na pražský koncert při příležitosti Mozartových narozenin. Jaké pro vás bylo šít takto slavnostní róbu?

Byl to krásný pocit. Událost byla hodně mediálně sledovaná a měla jsem z toho radost.

Jak jste se k této spolupráci dostala?

Štěpánku zaujaly moje plesové a svatební šaty, které viděla v jednom v obchodě, tak mě vyhledala a oslovila.

Hodně se o tom psalo. Pomohlo vám to nějak v rámci značky?

Jak se to vezme. Měla jsem strašnou radost, že jsme byly společně vidět v televizi a že se mnou vyšel rozhovor, ale asi to mělo menší dopad, než jsem čekala. Mluvilo se o tom a mě to těšilo, ale moc nových zákazníků mi zakázka nepřinesla. To ale nevadí, byla to zkušenost.

Pokračuje ta spolupráce?

Zatím nepokračuje, ale uvidíme.

Někde jsem četla, že vám záleží na opravdových lidech, kteří budou vaše oblečení nosit, spíš než na osobnostech ze sociálních sítích. Kdo se tedy ve vašich modelech opravdu najde? Pro koho šijete?

Ano, to je pravda. Moje zákaznice jsou pracující ženy, které se chtějí oblékat do kvalitních kousků a jsou ochotné si za to připlatit. Nemám nic proti bloggerům, víc followerů bych ostatně taky potřebovala, ale oni si ty kousky sami nekoupí a mě ty lajky ve výsledku výrobu nezaplatí. Ale zpět k zákaznicím. Mě před lety samotnou překvapilo, kdo mou tvrobu začal nakupovat. Neměla jsem vůbec odhad na věkový rozptyl mých zákaznic a o to více mě potěšilo, když jsem zjistila, že se mé kolekce líbí ženám od 20 do 65 let. To je strašně krásný pocit. Mé první zákaznici bylo přes šedesát a koupila si kousek, o kterém by mě nenapadlo, že se jí bude líbit. Teď mohu říci, že většina mých zákaznic je ve věku 35-45, a co mě strašně těší, je fakt, že moje kousky nosí velmi často do kanceláří a na jednání. Tak mám hezký pocit z toho, že společně bouráme zajeté koleje typu „černá sukně a halenka“. Moje zákaznice oceňují kvalitní materiály, pohodlné, ale ženské střihy, a tak je nosí do práce, do divadla, na svatby, apod. Já jsem strašně vděčná každé z nich, která si ode mě něco koupila. Asi vůbec nelze popsat, jaký je to pocit, když někdo nosí něco, co jste vytvořili.

<Path> Prošacujte skříně! Oblečení po babičce a dědovi frčí nejen v zahraničí. V čem se lze inspirovat od nejstarší generace?Zdroj: refinery29.com, smh.com.au, wsj.com, pnas.org, unicef.org, Instagramové profily gramparents a elliotgarnaut, YouTube kanály Mína a PBS NewsHour

Můžou se s vámi a vašimi modely čtenáři někde setkat osobně?

Ano, rozhodně mohou. Mám radost, když přijdou přímo ke mně do ateliéru a já je mohu poznat osobně. Mám ateliér na Vršovickém náměstí a jsem tam kdykoliv po domluvě. Vždycky zvedám telefon a odepisuji na e-maily, takže se nemusí bát přijít s jakýmkoliv přáním. Zároveň lze moje kousky koupit ve Vidda Store a nově na e-shopu Molo7.

Článek vznikl ve spolupráci s organizací Life is Fashion.

Zdroj: Life is Fashion

Populární
články

Pravda vyšla najevo až roky po rozvodu
LIDÉ

Rozhovor s otcem a dcerou: „Že má táta přítele, vím až od sedmnácti let. Mrzí mě, že si nemyslel, že bych ho podpořila,“ říká žena

Autor: Irena Piloušková
Tuto fotogrfii má Matějosvký v e-shopu. Lépe ukazuje vzor i skutečnou barvu povlečení
STYL

Z prémiové bavlny se nebude chtít vám ani milencům. Luxusní kvalitu textilu Matějovský potřebujete vyzkoušet na vlastní (holou) kůži

Autor: Martin Lyko
Sexuologické odělení brněnské FN provozuje gynekologickou ambulanci pro trans lidi
AKTUALITY

Gynekologická ambulance pro trans lidi v Brně je první v Česku. Nabízí komfortní prostředí lidem procházejícím tranzicí

Autor: Martin Lyko
Kolik designů dokážeš smíchat, tolikrát jsi člověkem
Trendy & Styl 2024

Jaké jsou letos trendy bytového designu? Porovnali jsme nabídku čtyř velkých hráčů na trhu!

Autor: Michal Černý
Jako NE rovnosti lásce a práv, tak působí zamítnutí manželství pro všechny páry
LIDÉ

Zklamání: „Politici si myslí, že gayové a lesby jsou horšími lidmi,“ říká Czeslaw Walek k zamítnutému manželství pro všechny páry

Autor: Martin Lyko
Lounge bar vznikl pod taktovkou společnosti Dejsiprostor
KULTURA

Vedle nové lávky vzniká nový lounge bar. Díky venkovnímu posezení to bude v létě hit!

Autor: Rozálie Růžičková
V minulosti jednu postel sdílelo více lidí - i těch, co si byli cizí
LIDÉ

Postele plné cizích lidí byly dřív běžné a měly řadu výhod. Richard Lví srdce spával s Filipem II., královna Alžběta I. se služebnými

Autor: Mirka Dobešová
Muž si v monogamním vztahu připadá jako v řetězech
LIDÉ

„Jeden partner do konce života? Přítele miluju, ale děsí mě to!“ přiznává muž v otevřeném rozhovoru o monogamii

Autor: Irena Piloušková
Koláč jako od babičky? Žádný problém
CESTOVÁNÍ

Jak přijmout stárnutí, ukazuje vídeňská kavárna. Pracují v ní jen seniorky, které pečou koláče „jako od babičky“. A z podniku je hit

Autor: Mirka Dobešová
Svatba a manželství? Zapomeňte, gayové a lesby
AKTUALITY

Jak jsme opět na plné čáře „projeli“ šanci na rovnost a lesbám a gayům plivli do tváře (a ještě za to čekáme ovace)

Autor: Mirka Dobešová

E-Shop