Syndrom módního podvodníka: drahé oblečení od designérů škodí zdraví

Syndrom módního podvodníka: drahé oblečení od designérů škodí zdraví

Syndrom podvodníka (impostor syndrom) je poměrně známý koncept. Jak se ale ukazuje, je uplatnitelný v mnohém více sférách, než by člověk tušil. A tak dnes čím dál více lidí trpí právě tímto syndromem v souvislosti s módou, podle odborníků se s ním potýkají především ti, kdo si pořizují luxusní módní kousky…
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
19. 2. 2020

Podvodník sem, podvodník tam…

Zatímco o módních trendech pro období jaro/léto 2020 toho již bylo napsáno mnohé, zdá se, že dalším trendem bude právě nárůst lidí, kteří se potýkají s psychickými problémy kvůli tomu, že nosí drahé oblečení a doplňky. Konkrétně syndromu módního podvodníka může čelit prakticky každý, kdo nakupuje luxusní drahé modely ve snaze zvýšit tak svůj společenský status a důvěryhodnost. Podle nejnovějšího výzkumu se tento problém týká dokonce každého třetího člověka. Ovšem „módní podvodníci“ se mohou vyskytovat i mezi boháči a celebritami...

<Path> Může být užitkový vůz stylový a designový? Nová generace vozu Volkswagen Caddy dokázala, že anoZdroj: Jan Witek

Syndrom podvodníka poprvé popsala dvojice psycholožek Pauline Clancy a Suzanne Imes již v 70. letech minulého století, týkal se však pracovního trhu, na němž mnozí úspěšní lidé zažívali pocit určité nepatřičnosti a nezaslouženosti postu, na nějž dosáhli. „Podle některých existují různé typy syndromu podvodníka, ale v základu jej lze chápat jako zastřešující problém týkající se nízké sebedůvěry, jež dále jedince motivuje k většímu nasazení, aby dokázal, že toho, čeho dosáhl, dosáhl zaslouženě,“ tvrdí psycholožka Caroline Broderick.

Módní podvodníci

Nákup drahých designových kousků se samozřejmě může odvíjet od mnoha rozličných motivací. V případě lidí, kteří se potýkají se syndromem módního podvodníka, je však princip poměrně jasný - zatímco si tito lidé toužebně přejí být bohatí, což se snaží dokazovat právě drahým zbožím, nakonec zjišťují, že luxusní hodinky nebo kabelka automaticky zvýšení jejich statusu a hodnoty nezaručí. Na druhou stranu, jak dokládají studie Harvardské univerzity, spotřebitelé skutečně mohou pociťovat subjektivně nižší sebevědomí v případě, že jsou oblečeni v průměrném outfitu, než kdyby na sobě měli parádní designérské kousky.

Docela zajímavé pak ovšem je také chování člověka, pro kterého je nákup designérského oděvu velkou událostí – zatímco ti, kteří se oblékají do luxusních značek od hlavy až k patě, tuto praxi považují za běžnou, průměrný spotřebitel nutně nemá v šatníků hromady luxusního oblečení. Nezřídka je tak pro něj stresující i fakt, že by v něčem nadprůměrně drahém měl vyrazit ven. Obavy o drahé boty/kabelky/šaty tak dokonce mohou vést k tomu, že dané kousky jen visí ve skříni. Jednoduše řečeno – ve chvíli, kdy si koupíte něco drahého a pro vás neobvyklého a bude pro vás obtížné integrovat to do běžného života, máte podle psychologů jasně nakročeno k pocitům pojícím se se syndromem podvodníka i vy.

Psychologové však podávají i druhý pohled na věc – ačkoliv je zřejmé, že exkluzivní oblečení člověku nutně nepomůže k tomu, aby se cítil lépe, syndromem módního podvodníka mohou trpět i lidé s vysokým společenským statusem. A to jednoduše proto, že se cítí být neautentičtí a zároveň mají pocit, že si dané věci nezasloužili. Vzniká tak docela paradoxní situace – člověk namísto toho, aby se z luxusního kousku radoval, po jeho zakoupení se naopak cítí hůř. Je tedy jasné, že hlavní úlohou všech módních značek teď bude přesvědčovat zákazníky, že platit spoustu peněz za luxusní zboží je vlastně skvělé.  

<Path> Přijdou modelky o práci? Módní magazín Vogue vychází celý kreslený, focení totiž škodí příroděZdroj: theguardian.com, cnn.com

Nákup jako terapie?

I když samozřejmě např. mnohé ženy považují celodenní nakupování za určitou formu terapie, je zřejmé, že ne vždy tomu tak musí být. Chcete-li se tedy cítit dobře a nepatříte k „horním deseti tisícům“, značkové oblečení, které desetitisíce stojí, vám s největší pravděpodobností příliš radosti nepřinese. Uklidnit vás ale může minimálně to, že „módní podvodnický syndrom“ může pořádně potrápit i smetánku…  

Zdroj: dailymail.co.uk, theguardian.com

Populární
články

Podle učitelky žákovské kolektivy odlišnosti zvládají zpracovat
LIDÉ

„Místo výuky dětí o homosexualitě a trans lidech je učme o sexu,“ vyzývá učitelka a přidává i překvapivé zkušenosti s trans žáky

Autor: Mirka Dobešová
Vyčerpání, neschopnost čehokoliv, kompletní závislost na pomoci druhých, i tak mohou vypadat projevy long covidu
LIDÉ

„Vyčerpá mě mluvení i cesta na toaletu. Byl jsem akční chlap, teď potřebuju péči jako malé dítě,“ popisuje Jan. A doufá v zázrak

Autor: Mirka Dobešová
Štěpán Ježek alias DJ Tokátko a Matyáš Sichrovský – duo, které se posledních několik měsíců snaží dát Radosti FX novou tvář
KULTURA

„Aby k nám lidi chodili jen proto, že jde o Radost, to je musíme zase naučit. Tentokrát chceme jít spíše komunitní cestou,“ shodují se majitel hudebního klubu Radost FX Matyáš Sichrovský a produkční Štěpán Ježek

Autor: Michal Černý
Ikonické boty, které se pro mnohé staly životním stylem
STYL

Měsíc hrdosti je vždy bohatý na nové kolekce, ani výrobce ikonických tenisek letos nezahálel

Autor: Michal Černý
Příprava koktejlu Geranium
TRENDY

„Opičí bar“ v centru Prahy slibuje nejen skvělý gin, ale i koktejly, které osloví každého – včetně abstinentů a veganů

Autor: Mirka Dobešová
Batoh z řady Thule Subterra 2 je stylový a praktický
LUXURY TRAVEL

Nejlepší parťáci na cesty? Jeden je malý, skladný a má čtyři kolečka a druhý se vám „usadí“ na zádech, aniž byste si všimli

Autor: Mirka Dobešová
V rámci festivalu se představí i španělská primabalerína Cristina Aguilera
KULTURA

Co má společného Morava s iberoamerickou kulturou? Víc, než byste mysleli. Dokazuje to již 21. ročník festivalu Ibérica!

Autor: Redakce
"Islám pro Evropu není nebezpečený, jeho stoupenci zde volí pro-demokratické strany," tvrdí Šoth
AKTUALITY

„Muslimové žijící v Evropě mohou mít problém s LGBT+ lidmi, přesto ve většině volí sociálně demokratické strany prosazující rovnost mezi všemi občany,“ tvrdí evropský gay diplomat

Autor: Jakub Starý
Jaký je rozdíl mezi gayem, buzerantem a buznou? Někteří v tom mají zcela „jasno“
OČIMA HETERÁKA

„Jsou gayové, buzny a buzeranti. A ty buzny, to jsou ti v plavkách,“ vysvětluje gay influencer Martin Hranáč

Autor: Michal Černý
Suvenýry si na dovolené raději kupte...
SUMMER VIBES

Bačkory, župan, fén či ručníky – co si lze při odjezdu z dovolené vzít z hotelového pokoje a co je už přes čáru?

Autor: Mirka Dobešová

E-Shop