Divoké módní zítřky – digitální oblečení vytvořené v počítači ušetří místo ve skříni i přírodu

Když se spojí móda s technologiemi, je jasné, že výsledek bude přinejmenším futuristický. Přesně to lze říci o speciálním oblečení nizozemského domu The Fabricant, není totiž vytvořeno z krajky, hedvábí, polyesteru ani bavlny, ale vzniklo díky práci na počítači. Je totiž z pixelů. A "obléká se" překvapivě snadno...

Autor: Mirka Dobešová / Zdroj: vogue.com, esquire.com, elle.com / 7. 2. 2020

Ačkoliv by se mohlo zdát, že digitální móda je skutečně spíše hudbou budoucnost, některé prvky digitálního oblečení jsou v online světě již docela dobře známy. Např. značka Moschino navázala spolupráci s tvůrci populární hry The Sims, a tak si hráči mohou koupit jak virtuální balíček oblečení, tak i jeho fyzickou podobu pro skutečné nošení. Také tvůrci hry Fortnite každý měsíc vydělávají miliony na „virtuálních kůžích“ do nichž se hráči mohou zahalit, mnoho let existují také virtuální kopačky pro hráče Fifa…

Proto se ani nelze divit tomu, že se designéři začínají soustředit na oblast digitální módy. „Brzy budou všechny kolekce existovat jen v digitální podobě a také všechna módní mola budou jen digitální,“ tvrdí docela odvážně spoluzakladatelka značky The Fabricant, Amber Slooten. A představa digitální módy je o to reálnější, že již existují také ryze digitální modelky…Jak v praxi digitální oblečení (a také oblékání) vypadá?

1. 2. 2020Žádný alkohol, spousta tuků a „pocit luxusu“ – přesně to je trend našeho stravování v nejbližších letech

Již před dvěma na sebe pozornost upoutal módní dům Belmain, který do své globální reklamní kampaně „obsadil“ skupinu supermodelek, jež byly dílem britského fotografa a umělce Camerona Jamese Wilsona. Dnes má jedna z jeho digitálních dam, Shudu, na Instagramu téměř 200 000 sledujících. Virtuální svět se zdá být skutečně místem netušených možností.

I proto se i v módní branži začíná pozornost obracet tímto směrem. Digitální móda by pak dle některých mohla být také řešením dnešní ekologické krize – v praktické rovině by lidé měli pár kousků reálného oblečení ve skříni a pro aktivity v online světě by se všichni „oblékali“ do oděvů ryze virtuálních. Tato představa přitom již byla uvedena do praxe společností Carlings. Ta již svou digitální kolekci oděvů uvedla na trh a spojila také síly s influencery, které do vybraných digitálních „outfitů“ oblékla.

Také problém se správnou volbou velikosti digitálního oblečení se již zdá být prakticky vyřešen. „Mnoho společností pracuje na vývoji pokročilých 3D technologií a služeb podporujících skenování lidských proporcí, které lze dále předat druhé straně prostřednictvím digitálních dat v reálném čase, příp. lze za tímto účelem využití i video-streamu,“ popisuje Bob Stone, který se zabývá moderními technologiemi na birminghamské univerzitě. „Digitální móda řeší velmi podobné problémy jako ta klasická. Klíčem k dobrému 3D modelu je správný tvar a tvůrce naráží i na různé výzvy týkající se toho, co přesně se na kterou část těla hodí,“ upřesňuje Amber Slooten.

11. 3. 2020„Gayové se na ulicích moc neprojevují, ale srbský noční život je bohatší než v Česku,“ říká Srb žijící v Praze

Jediné, co by mohlo nástup digitální módy zpomalit, je podle odborníků lidská touha po vjemech, jako je dotek a vůně. „Pocit spojený s dotekem je při hodnocení kvality látky a nositelnosti oděvů zásadní. Možnosti současných digitálních produktů jsou co do hmatové zpětné vazby velmi omezené a navíc nákladné,“ tvrdí Stone.  

Přesto se zdá, že již nyní má segment digitální módy své skalní příznivce. Ačkoliv tedy zatím nelze říci, že za pár let nebudeme potřebovat šatníky, ale oděvy budeme skladovat na harddisku, rozhodně je digitální móda novým odvětvím, které nesporně čeká zářná (pixelová) budoucnost.

Jak konkrétně bychom se časem mohli digitálně oblékat, se můžete podívat níže...