Budoucnost v podobě létajících automobilů se blíží. Jedno z prvních je vyvíjeno i na Slovensku

Létající auta zatím známe pouze ze sci-fi filmů. Tato realita se však blíží pravděpodobně rychleji, než jsme si mysleli. Několik světově známých společností spustilo vývoj těchto dopravních prostředků a v letošním roce by měl do prodeje vstoupit i jeden slovenský prototyp.

Technologie se v posledních letech vyvíjí neskutečnou rychlostí. Dříve jsme si mysleli, že automobily na elektřinu jsou dalekou budoucností, dnes jich miliony brázdí silnice po celém světě. Na řadě je však další meta – naučit automobily létat.

Pražský primátor Zdeněk Hřib: „Manželství pro všechny se snažím prosadit všude, kudy chodím. Pokud neprojde, máme připravený plán B“12. 6. 2020

První investice, ale i spuštění prodejů

O tom, že se jedná o seriozní téma a nejen součást scénáře nějakého fantasy filmu, svědčí i fakt, že nadnárodní a velmi známé společnosti začínají uzavírat partnerství a investovat první miliony do vývoje automobilů, které kromě jízdy budou moci také létat. Některé společnosti jsou však již dokonce ve stádiu leteckých a jízdních zkoušek a své stroje zanedlouho uvedou do prodeje.

Spojení značek Porsche a Boeing

V rámci městské letecké mobility došlo ke spojení společností Porsche a Boeing, které spolu ke konci roku 2019 podepsaly Memorandum o porozumění v oblasti zkoumání možností trhu luxusní městské letecké mobility a rozšiřování městské dopravy do vzduchu. Obě společnosti jsou ve svých oborech kované a využijí své silné stránky v budování zcela nových dopravních prostředků.

„Porsche hledá možnosti, jak rozšiřovat své dosavadní zaměření výrobce sportovních vozů a stát se přední značkou v oblasti luxusní mobility. V dlouhodobém horizontu by to mohlo znamenat přesah do třetí dimenze cestování,“ uvádí Detlev von Platen, člen představenstva společnosti Porsche, zodpovědný za prodej a marketing. „Spojujeme silné stránky dvou předních globálních společností s cílem zaměřit se na potenciální klíčový segment trhu budoucnosti.“

Společnosti dohromady vytvořily mezinárodní tým, který se bude podílet na vývoji konceptu čistě elektrického vozidla, které bude umožňovat i vertikální vzlet a přistávání. O jakém časovém horizontu se bavíme? Největší rychlost by trh letecké mobility měl nabrat po roce 2025 a někdy v tomto roce se předpokládá i uvedení společného díla značek Porsche a Boeing.

Hyundai a Uber a jejich koncept elektrického létajícího taxi

Hyundai a Uber jsou dalšími světoznámými společnostmi, které míří do oblak. Zavedená jihokorejská automobilka a světově známý dopravce by se rádi přemístili i do vzduchu, k tomu jim může pomoct jejich společný projekt, který značky představily během veletrhu spotřební elektroniky CES 2020, jenž proběhl začátkem ledna v Las Vegas.

Uber tento projekt nazval Uber Elevate. Mělo by se jednat o novou službu leteckého taxi. Kromě společnosti Hyundai by měla firma spolupracovat i se známými výrobci leteckých strojů, jako je Boeing, Bell nebo Embraer, mezi partnery však můžeme najít například i NASA a mnoho technických univerzit.

Automobilka Hyundai v rámci veletrhu představila svůj stroj označovaný jako PAV (Personal Air Vehicle), model S-A1. Ten by měl být schopen kolmého startu i přistání a měl by se pohybovat ve výšce mezi 300 až 600 metry s maximální provozní rychlostí 290 km/h. Například z Prahy do Ostravy byste se tak dostali za méně než hodinu. Lidé se nemusí bát ani nadměrného hluku, který by létající stroje způsobovaly přímo u jejich oken. Výrobci dbají na rekordně nízkou hlučnost, kterou půjde jen stěží postřehnout. Strach není potřeba mít ani z řízení, pilota by měl totiž nahradit plně autonomní systém.

„Naše vize Urban Air Mobility (UAM) změní koncept městské přepravy. Očekáváme, že UAM oživí městské komunity a zajistí lidem více kvalitnějšího času. Jsme přesvědčení, že Uber Elevate je tím správným partnerem, který dokáže tento inovativní produkt zpřístupnit co největšímu počtu zákazníků,“ uvádí v tiskové zprávě Jaiwon Shin, výkonný viceprezident a vedoucí divize Hyundai Urban Air Mobility (UAM).

„Jsme svědky začátku zcela nové éry, která zpřístupní nebe nad našimi městy. Městská letecká mobilita osvobodí lidi od dopravního chaosu a vrátí jim zpět cenný čas. Ten mohou investovat do aktivit, na kterých jim záleží a které jim přinášejí potěšení,“ řekl Jaiwon Shin, výkonný viceprezident a vedoucí divize městské letecké mobility ve společnosti Hyundai Motor Company.

Slovenský prototyp prvního komerčního létajícího auta na světě

Budoucnost přepravy není ani daleko od našich hranic. Již od roku 1990 vyvíjí slovenská společnost AeroMobil stejnojmenný létající automobil, který v roce 2013 absolvoval svůj první zkušební let a brzo by měl být dostupný k prodeji – první kusy již v tomto roce. Pro jeho provoz budete potřebovat nejen řidičský průkaz, ale i pilotní licenci. Stroj nabídne místo pro dva cestující (z toho jeden řidič/pilot) a dosahuje maximální rychlosti 160 km/h na zemi a 200 km/h ve vzduchu.

„Cílem AeroMobilu je vytvořit skutečné létající auto, schopné sloužit v rámci existující regulace a infrastruktury, vybudované pro malá letadla a automobily. Vytvořili jsme vozidlo, které umožní zákazníkům využít dnešní lokální letiště a přistávací plochy blízko jejich konečných destinací a zároveň řeší dopravu z letiště do cílové destinace,“ popisuje svou vizi Juraj Vaculík, jeden ze spolutvůrců projektu.

Řešení konkrétních situací

Na úřadech po celém světě bylo zřízeno několik nových pozic, které se právě městskou leteckou dopravou zabývají. Proběhlo také několik zasedání státních leteckých úřadů a ministerstev dopravy. Ještě před rozmachem moderních dopravních prostředků totiž před námi stojí řešení mnoha různých problémů. Kde budou moci tyto dopravní prostředky vzlétat, kde bude potřeba vybudovat plošiny na střechách domů a jak se městská letecká doprava bude řídit? Většina domů ani nemá výtah až na střechu, proto bude potřeba mnoho budov přestavět, aby vyhovovaly moderním přepravovacím podmínkám. Přesně tyto konkrétní problémy se na zasedáních po celém světě řeší.

„Migranti nás nepřijeli vysát a vyvraždit. Znásilněním a smrtí nám naopak vyhrožovali Češi,“ popisuje pracovnice v oblasti integrace25. 6. 2020

Ulehčení dopravě i životnímu prostředí

S rychlostí stavby silnic a obchvatů nejsou v dnešní době dopravní zácpy problémem jen velkých měst, jako je Praha, Brno či Ostrava. I lidé z menších obcí, které leží na hlavních tazích (jedním z nich je u nás třeba silnice z Hradce Králové do Mohelnice) o tom ví své. Městská letecká mobilita by měla zajistit rychlejší a efektivnější přepravu cestujících, a to zároveň za nižších nákladů a s vyšší mírou flexibility. Co je však ještě lepší, že každý z těchto strojů má být daleko více šetrnější k naší planetě než nynější automobily se spalovacími a vznětovými motory.

Inženýři z celého světa však mají ještě mnoho práce před sebou, než vymyslí systém, díky kterému bude letecká městská doprava fungovat bez problému a nebudou vznikat zácpy třeba i ve vzduchu...

Zdroj: Porsche, Boeing, AeroMobil, Uber