FOTO: Módní ikonou můžete být i „na stará kolena“. Módní průmysl sice starší generace ignoruje, senioři ale berou módu útokem

Modelky a modelové, ať už na módních molech, stránkách časopisů nebo v reklamách, obvykle ztělesňují ideál krásy. Mladistvé krásy. Poměrně paradoxně pak vyznívá skutečnost, že ačkoliv populace rapidně stárne, módní průmysl právě na starší generace vůbec nemyslí. O průmyslu kosmetickém ani nemluvě, ten naopak strach ze stárnutí sám vyvolává nespočtem přípravků „proti stárnutí“. Situaci by však mohly změnit i sociální sítě a také sami senioři/ky…

Nejen při pohledu na módní mola a do módních časopisů člověk nutně musí nabýt dojmu, že po dosažení „magické hranice“ čtyřiceti, maximálně padesáti let, by se již o stylové oblečení vůbec neměl zajímat. Tentýž pocit má pravděpodobně i většina výrobců, kteří tak jednoduše starším lidem nemají moc co nabídnout. „Módní a kosmetické značky dlouhodobě ignorují své potenciální starší zákazníky. Spíše než aby využily demografického vývoje a zaměřily se na zákaznickou skupinu s velkým potenciálem, dále využívají především zastrašování stárnutím k prodeji produktů, které jej mají zpomalit. To vše pod magickými hesly, jako je třeba ´anti-ageing´,“ popisuje Ari Seth Cohen, který stojí za projektem Advanced Style, jehož podstatou je ukázat, že i senioři mohou být šik.

Švýcarská síť hotelů nabízí speciální karanténní pobyty s testem na koronavirus14. 4. 2020

Ačkoliv v posledních letech se pár modelů/modelek seniorského věku objevilo a stejně tak v mnoha kampaních byli zachyceni starší lidé, stále je zřejmé, že drtivá většina značek nejenže nepochopila, jak velká kupní síla se napříč seniory skrývá, ale ani nezjistila, co přesně starší zákazníci chtějí. O tom, že prozatím prakticky žádný módní dům nepřišel na to, jak účelně starší generace oslovit, ani nemluvě.

Je jistě potěšující, že v roce 2015 se např. v kampani společnosti Celine objevila 82letá Joana Didion a od té doby i věhlasné firmy zaměřily pozornost také směrem ke starším generacím (L´Oreál tak např. v kampaních zapojil herečky, jako je Jane Fonda nebo Helen Mirren, St. Laurent spolupracoval s Joni Mitchell a tváří Lancôme se stala Julia Roberts), přesto se ale nejedná o běžnou praxi či normu.

Módní ikony ze sociálních sítí

To, co ale nezvládají velké módní domy, berou do vlastních rukou sami lidé, kteří se do kategorie starší generace řadí. Toho si ostatně již začaly všímat i mnohé firmy, ty tak namísto angažování vlastních starších modelek a modelů začínají spolupracovat s influencery a influencerkami z řad seniorů a využívají je k oslovení jejich followerů a dalších souvisejících „mikrokomunit“. I s ohledem na statistická data, která naznačují, že do roku 2040 budou lidé ve věku nad 50 let klíčovou spotřebitelskou základnou oděvního průmyslu, není divu.

#MŮJPŘÍBĚH / Láďa (38): „Když jsem v kuchyni našel partnera mrtvého, zhroutil se mi celý svět"8. 6. 2020

Právě na Instagramu se tak o svůj osobitý styl dělí nespočet seniorek a seniorů (některé z nich si můžete prohlédnou v galerii), kteří nejen svým vytříbeným stylem a vkusem inspirují miliony dalších lidí po celém světě. To, co followeři na sociálních sítích v tomto případě také oceňují, je pozitivní přístup k životu, hravost, s jakou dotyční k módě – bez ohledu na věk – přistupují, a jednoduše odvaha jít s kůží na trh. Přeci jen – lidem je klasicky vlastní hledat své vzory a ztotožňovat se s lidmi jim podobnými. I proto je trend módních influencerů/er z řad šedesátníků/ic, sedmdesátníků/ic i starších aktuálně na vzestupu. A třeba časem i světoznámé značky pochopí, jak nedoceněný potenciál se v seniorské generaci skrývá.

 

 

Zdroj: theguardian.com, mediakix.com, instagram