Nákup oblečení vyšel z módy, v budoucnu si jej budeme spíše pronajímat
Určitá forma pronájmu oblečení funguje i nyní, nicméně v budoucnu by se tato služba nemusela týkat jen kostýmů na karneval, společenských a pracovních oděvů. Pronajímat si údajně budeme i oblečení pro každodenní využití. Právě jeho nadměrná výroba čelí kritice kvůli většímu plýtvání materiálem a znečišťování naší planety.
Trend pronájmu oblečení se začal rozmáhat už i ve světě, kde takové služby již nějakou dobu fungují. Například v USA ji nabízí hned několik prodejců a značek, mezi které patří třeba New York & Company, Banana Republic of Gap či Bloomingdale’s. Jednou z posledních velkých značek, která má mezinárodní dopad a rozhodla se půjčování oděvů taktéž zahrnout do svých služeb, je H&M.
Princip služby spočívá v tom, že za určitou částku měsíčně (případně týdně) si můžete půjčit předem dané množství oblečení, které po uplynutí zápůjční doby zase vrátíte zpět. Americký obchod Banana Republic of Gap tuto službu nabízí za 85 dolarů měsíčně (cca 2 000 korun). V rámci této ceny si můžete kdykoliv zapůjčit tři kusy oblečení, které můžete neomezeně vyměňovat. Značka H&M zahájila tříměsíční testovací provoz půjčování oděvů v nově zrekonstruovaném obchodě v centru Stockholmu, účtuje si v přepočtu zhruba 850 korun týdně (omezeno na 50 kusů oděvů).
O možném rozvoji těchto služeb svědčí i vznik specializovaných firem, mezi které patří například Rent the Runway. V tomto případě se nejedná přímo o pronájem oblečení určité značky, ale půjčování módních kousků a doplňků různých brandů. V nabídce tohoto obchodu najdete i prémiové kousky značek Versace nebo Gucci.
Ačkoliv v Česku tento trend prozatím moc rozvinutý není, populární jsou u nás třeba půjčovny dětského oblečení, jehož sdílení je jednoznačně na místě. Děti rostou velmi rychle a nakupovat neustále nové oblečení často nedává smysl, jelikož je za pár měsíců nepoužitelné...