Nová Cupra Ateca je sportovní vůz plný emocí

Už je tomu nějaký ten pátek, co Seat představil svou vlastní sportovní značku s názvem Cupra. Tohle označení znají fanoušci Seatu již z dřívějška, ale nyní se od Seatu úplně odděluje. My jsme vyzkoušeli jeden z prvních modelů této značky, kterým je Cupra Ateca. Ačkoliv volba SUV, jako prvního modelu sportovní značky, může vypadat zajímavě, dravost se tomuto vozu opravdu nezapře.

Autor: Redakce / Zdroj: JW, Cupra; Foto: Zuzana Zavadilová / 25. 7. 2019

Na pohled malé, uvnitř však nabídne dostatečný prostor i komfort

Při prvním setkání s tímto vozem mě překvapilo, jak je na pohled malý. Nicméně ve Španělsku si designéři dali velkou práci s tím, aby vůz nevypadal jako Seat, ačkoliv svou mateřskou krev jen tak nezapře. Došlo například k obrandování masky chladiče, které nyní dominuje velké měděné logo (cuprum je latinsky měď). Další logo a velký nápis Cupra nechybí ani na pátých dveřích. My jsme testovali auto se zářivě červenou metalízou, nicméně o trochu lépe a dravěji dle mého vypadá ve spojení s tímto vozem barva matně šedá.

Autu dominují také příplatková litá kola a celkový design (v čele s pro mnohé lidi neznámým logem nové značky) vám stoprocentně zajistí pozornost. Dalším přitahovačem zraku všech kolemjdoucích bude zvuk z koncovek čtyř výfuků. Cupra Ateca jde nejen vidět, ale také krásně slyšet.

17. 6. 2019Světlo světa spatřila první pohlavně neutrální sexuální hračka, která dle tvůrců uspokojí každého

Prostorný a praktický interiér

Také vnitřní prostředí vozu je příjemné, a i když jsem se obával, že budu mít uvnitř málo místa, opak byl pravdou. Infotainment s osmipalcovou obrazovkou je lehce a intuitivně ovladatelný a systém podporuje také Apple Car či Android Auto, takže co víc si přát? Interiéru dominuje také nepřehlédnutelný volant, který má v sobě opět zasazeno měděné logo Cupry. Volant ve spodní části zploštělý tak, jako je tomu u téměř všech sportovních vozidel.

Jediná věc, z které jsem nebyl úplně nadšený, byl soundsystém BeatsAudio, který ve formě příplatkové výbavy vychází na 13 500 Kč, ale dle mého už nenabízí tolik výkonu. Za cenu téměř 1 500 000 Kč by v rámci vybavení nemusela chybět ani elektricky ovládaná sedadla.

Hlavním tahounem je motor

Je jasné, že hlavním tahounem každého auta je motor, nicméně tento titulek byl zvolen z trochu jiného důvodu. Motor je zde zkrátka dominantní a bude jedním z hlavních důvodů, proč se zákazníci pro tento model rozhodnou.

Jan Witek testoval Cupru Atecu

O tom, že pod kapotou najdete opravdu silný motor, není pochyb. Výkon rovných 300 koní a zrychlení z 0 na 100 za 5,2 s. Nezaznamenal jsem moc velké změny při volbě jízdních režimů. Připadalo mi, že se vůz chová pořád dosti podobně a stejně tomu bylo také u spotřeby, o které se zmíním trochu později. V nejostřejším režimu Cupra jsem snad jen zaznamenal o něco výraznější zvuk z koncovek výfuku.

K autu si můžete pořídit také příplatkovou brzdovou soustavu Bremba, která vyjde na necelých 65 000 Kč a naštěstí jsem jejich plnou funkci v běžném provozu vyzkoušel jen jednou a dopadlo to dobře – brzdy fungují na jedničku. Co však musím také pochválit, jsou adaptivní tlumiče, díky kterým autem nerušeně projedete téměř všechny nerovnosti.

Řízení vozu je pohodlné a po celou dobu jízdy se vám dostává skvělé zpětné vazby, dokonale tak víte, jak se vozidlo bude chovat, zda je třeba přidat či ubrat. I vzhledem k tomu, že se jedná o sportovní vůz, není jeho řízení příliš tuhé, což je pro mě velké plus.

31. 7. 2019Seznamka Tinder spouští funkci pro cestovatele – LGBT lidi bude varovat před destinacemi, kde jim hrozí nebezpečí

A nyní už k té zmiňované spotřebě. S vozem můžete jezdit za 20 litrů a nejméně jsem se při „šnečí“ jízdě dostal na nějakých 8 litrů. Počítat by se však mělo s průměrem 11 – 12 litrů, což není zrovna málo, ale od sporťáka s tak silným motorem asi nic jiného ani čekat nebudete.

Cupra Ateca je bezpochyby krásné a zajímavé auto. Je vhodné pro rodinné výlety, ale zároveň si s ním můžete pořádně zařádit a probudit v sobě celou řadu emocí. Stačí jen, aby Španělé doladili pár chybiček a může z toho být auto ještě zajímavější. Mnohé nadšence možná odradí cena. Nejlevnější Atecu pořídíte za 1 199 900 Kč. Námi testovaný model (2.0 TSI 221 kW DSG 4Drive) s příplatkovou výbavou v podobě střešního okna, audiosystému BeatsAudio, brzd Brembo či příplatkových litých kol stál téměř 1 500 000 Kč.