Nová Cupra Ateca je sportovní vůz plný emocí

Už je tomu nějaký ten pátek, co Seat představil svou vlastní sportovní značku s názvem Cupra. Tohle označení znají fanoušci Seatu již z dřívějška, ale nyní se od Seatu úplně odděluje. My jsme vyzkoušeli jeden z prvních modelů této značky, kterým je Cupra Ateca. Ačkoliv volba SUV, jako prvního modelu sportovní značky, může vypadat zajímavě, dravost se tomuto vozu opravdu nezapře.

Na pohled malé, uvnitř však nabídne dostatečný prostor i komfort

Při prvním setkání s tímto vozem mě překvapilo, jak je na pohled malý. Nicméně ve Španělsku si designéři dali velkou práci s tím, aby vůz nevypadal jako Seat, ačkoliv svou mateřskou krev jen tak nezapře. Došlo například k obrandování masky chladiče, které nyní dominuje velké měděné logo (cuprum je latinsky měď). Další logo a velký nápis Cupra nechybí ani na pátých dveřích. My jsme testovali auto se zářivě červenou metalízou, nicméně o trochu lépe a dravěji dle mého vypadá ve spojení s tímto vozem barva matně šedá.

Autu dominují také příplatková litá kola a celkový design (v čele s pro mnohé lidi neznámým logem nové značky) vám stoprocentně zajistí pozornost. Dalším přitahovačem zraku všech kolemjdoucích bude zvuk z koncovek čtyř výfuků. Cupra Ateca jde nejen vidět, ale také krásně slyšet.

Česká snowboardistka a olympionička Šárka Pančochová o svém coming outu: “Je mi jedno, co si o mně ostatní myslí. Důležité je, zda jsem ve svém nitru spokojená”16. 9. 2020

Prostorný a praktický interiér

Také vnitřní prostředí vozu je příjemné, a i když jsem se obával, že budu mít uvnitř málo místa, opak byl pravdou. Infotainment s osmipalcovou obrazovkou je lehce a intuitivně ovladatelný a systém podporuje také Apple Car či Android Auto, takže co víc si přát? Interiéru dominuje také nepřehlédnutelný volant, který má v sobě opět zasazeno měděné logo Cupry. Volant ve spodní části zploštělý tak, jako je tomu u téměř všech sportovních vozidel.

Jediná věc, z které jsem nebyl úplně nadšený, byl soundsystém BeatsAudio, který ve formě příplatkové výbavy vychází na 13 500 Kč, ale dle mého už nenabízí tolik výkonu. Za cenu téměř 1 500 000 Kč by v rámci vybavení nemusela chybět ani elektricky ovládaná sedadla.

Hlavním tahounem je motor

Je jasné, že hlavním tahounem každého auta je motor, nicméně tento titulek byl zvolen z trochu jiného důvodu. Motor je zde zkrátka dominantní a bude jedním z hlavních důvodů, proč se zákazníci pro tento model rozhodnou.

Jan Witek testoval Cupru Atecu

O tom, že pod kapotou najdete opravdu silný motor, není pochyb. Výkon rovných 300 koní a zrychlení z 0 na 100 za 5,2 s. Nezaznamenal jsem moc velké změny při volbě jízdních režimů. Připadalo mi, že se vůz chová pořád dosti podobně a stejně tomu bylo také u spotřeby, o které se zmíním trochu později. V nejostřejším režimu Cupra jsem snad jen zaznamenal o něco výraznější zvuk z koncovek výfuku.

K autu si můžete pořídit také příplatkovou brzdovou soustavu Bremba, která vyjde na necelých 65 000 Kč a naštěstí jsem jejich plnou funkci v běžném provozu vyzkoušel jen jednou a dopadlo to dobře – brzdy fungují na jedničku. Co však musím také pochválit, jsou adaptivní tlumiče, díky kterým autem nerušeně projedete téměř všechny nerovnosti.

Řízení vozu je pohodlné a po celou dobu jízdy se vám dostává skvělé zpětné vazby, dokonale tak víte, jak se vozidlo bude chovat, zda je třeba přidat či ubrat. I vzhledem k tomu, že se jedná o sportovní vůz, není jeho řízení příliš tuhé, což je pro mě velké plus.

Když se tepláky mění v luxusní módu aneb Streetwear, který se stává (falešným) symbolem společenského postavení7. 9. 2020

A nyní už k té zmiňované spotřebě. S vozem můžete jezdit za 20 litrů a nejméně jsem se při „šnečí“ jízdě dostal na nějakých 8 litrů. Počítat by se však mělo s průměrem 11 – 12 litrů, což není zrovna málo, ale od sporťáka s tak silným motorem asi nic jiného ani čekat nebudete.

Cupra Ateca je bezpochyby krásné a zajímavé auto. Je vhodné pro rodinné výlety, ale zároveň si s ním můžete pořádně zařádit a probudit v sobě celou řadu emocí. Stačí jen, aby Španělé doladili pár chybiček a může z toho být auto ještě zajímavější. Mnohé nadšence možná odradí cena. Nejlevnější Atecu pořídíte za 1 199 900 Kč. Námi testovaný model (2.0 TSI 221 kW DSG 4Drive) s příplatkovou výbavou v podobě střešního okna, audiosystému BeatsAudio, brzd Brembo či příplatkových litých kol stál téměř 1 500 000 Kč.

Zdroj: JW, Cupra; Foto: Zuzana Zavadilová